Tarvitaanko takki?

boksupennun mami

Huomaan pennun olevan mukavuudenhaluinen (10 vk) ja kun on kylmempi ilma niin ei viitsisi nenäänsä pistää ulos. On kumminkin oppinut että käy kehotuksesta pissalla ja kakkalla ja sen jälkeen juosten sisälle :)
Mutta kun se turkki on niin hentoinen niin tarvisko talvea varten olla takki? (mun mielestä semmonen on vähän hassu mutta toki semmonen hankitaan jos se on tarpeen).

23

2518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------------------------...

      Hei!!
      Mulla on reilun vuoden ikäinen bokseri poika, sille on sellanen mantteli, vai miksi sitä nyt sanotaan... Talvella pidetään päällä aina ku mennään ulos.Ja ei kyllä meijän poika ilman sitä pärjäis ulkona, viime vuonna tuli pari pissatulehdusta heti ku paleltu,ku ei ollu lämmikettä päällä, ja se ei oo mukavaa=( Ja tosiaan sillon pentuvaiheessa kannattaa pitää lämpimänä ettei vaan tuu mitää tulehduksia..(kokemusta on näistä tulehduksista pentuvaiheessa)
      Moni kutoo myös ite sellasia vaatteita. Itse oon sitä mieltä et kannattaa ostaa tai tehä jonkulainen vaate bokserille, ku tosiaan ei sitä karvaa ihan mahottomia määriä oo..=)

      • Boksus

        Boksereita on ollu jo kauan Suomessa ja aina ovat tarenneet ilman takkia kelillä millä tahansa. Nykyajan pukemismuoti on ihmisten korvienvälin vikaa ja turhaa hössötystä.


      • boksupennun mami
        Boksus kirjoitti:

        Boksereita on ollu jo kauan Suomessa ja aina ovat tarenneet ilman takkia kelillä millä tahansa. Nykyajan pukemismuoti on ihmisten korvienvälin vikaa ja turhaa hössötystä.

        mäkään en mieltäisi boksua semmoseksi puetettavaksi koiraksi. Jotkut ostaa jopa tossuja. Enempi oon mieltänyt semmoseksi fifeilyksi tuon pukemisen. Mutta onhan se toki totta että pennulla on tosi hentoinen turkki, tosin eihän sen kanssa pitkiä aikoja ulkona ollakaan.

        Lisää kokemuksia toivon, onko muilla käynyt niin että on saanut pissitulehduksia sun muuta talvisaikaan kylmetyksen takia?


      • -Boksu-
        boksupennun mami kirjoitti:

        mäkään en mieltäisi boksua semmoseksi puetettavaksi koiraksi. Jotkut ostaa jopa tossuja. Enempi oon mieltänyt semmoseksi fifeilyksi tuon pukemisen. Mutta onhan se toki totta että pennulla on tosi hentoinen turkki, tosin eihän sen kanssa pitkiä aikoja ulkona ollakaan.

        Lisää kokemuksia toivon, onko muilla käynyt niin että on saanut pissitulehduksia sun muuta talvisaikaan kylmetyksen takia?

        Kyllä minä ainakin laitan bokserilleni lämmittävän manttelin talvella jos on kovasti pakkasta ja myös kylmillä keleillä kun joutuu treeneissä odottamaan autossa usein jonkin aikaa. Meillä ainakin kasvattaja näin ohjeisti että vatsan alus olisi hyvä suojata.
        Tossut on kyllä nimenomaan fifeilyä, olisi aika haasteellista saada meidän neidin jalkaan sellaiset ! =>


    • Mariella02

      Ostin eilen 10-viikkoiselle bokseripojalleni sellaisen takin, pientä sadetta pitävän, niin mukavasti vesisateessa hetki eilen heiteltiin palloa se päällä =) Ei ollut takista moksiskaan. Itsekin olen seurannut että palelee, varsinkin tihkusateella eikä meinaa viihtyä ulkona kuin sen pakollisen sekunnin. Nyt sitten mennään vähän helpommin puuhaamaan uloskin toivottavasti vaikka sataisi. En usko että se sitä kauaa tarvitsee, kunhan vähän kasvaa. Munkin mielestä se on vähän hassu eikä oikein katu-uskottava meidän pojan päällä =) Mutta en halua tulehduksiakaan sille ja ulkona pitäis myös tareta olla.

      • boksupennun mami

        tuossahan se tulikin, eli mistä ostit ja onko semmonen että menee vähän pidempään kun koira tuntuu kasvavan ihan silmissä?


      • boksupennun mami kirjoitti:

        tuossahan se tulikin, eli mistä ostit ja onko semmonen että menee vähän pidempään kun koira tuntuu kasvavan ihan silmissä?

        Se oli ihan tosta paikkakuntani lähimmästä eläinkaupasta, oliskohan maksanut kome kymppiä. Sanotaanko sitä nyt sitten mantteliksi, en tiedä. Sellainen vähän kuin vaippa, eli pujotetaan kaula-aukosta pää ja vatsan alta tulee toinen puoli, sellainen suikale ja vähän leveämpi sitten selän päältä, joka taitetaan kylkiin ja klipsit kiinni. Kai se on mantteli? :D

        Se on vähän reilu koko, ja saa lisäksi säädettyä vähän, mutta tuskin se kauaa kuitenkaan riittää. En ihan sopivaa ostanut just siks, vaan vähän reilun. Silleen kuitenkin ettei kompuroi siihen ja pystyy tekemään tarpeet sotkematta kangasta. Ja kyllä se vipelsi sen kanssa ihan ketterästi, ei menoa haitannut ollenkaan! Ja suht helppo pukea päällekin jos pentu malttaa vaan ootella. Kysy eläinkaupan myyjältä, kyllä ne osaa (tai pitäisi osata!) auttaa =)


    • ---------------------------...

      Niin siis meilläkin kyllä ihan kasvattaja käski hommaamaan tai tekemään itse takin bokserille, koska se karva ei tosiaan oo mikää nii kamalan paksu, mutta itsehän sinä sen päätät et ostakko vai et.. Mutta meillä on ainaki ollu ihan tarpeellinen..

    • ..................--.-

      Itse ostin juuri talvea varten Hurtan fleece haalarin.
      Poikat nyt reilut 5kk ja otin sen vertaa isoa kokoa ettei sitä ainakaan nyt vielä voi käyttää kunnolla, eli sitten vasta talveksi.

      Bokserit ovat aika mukavuuden haluisia. mielestäni kuitenkin tehdään hallaa jos aina pienelle tihku sateelle puetaan sadetakkia niskaan.
      Itse huomasin tämän neiteilyn ja kaunistelun treeneissä kun koira ei mielellään suostu menemään makuulle märälle nurmikolle vaan piti viimeiseen asti etutassuilla mahaa ilmassa.

      TOKI heti jos alkaa olla tajuttoman kova ja kylmä tuuli/ilma olisi vatsanalueen peittävä loimi/takki/mantteli/haalari hyvä olla!

    • joo varmaan hyvä idea se takki....vatsan alus vielä paljas..minulla nyt neljäs boksu menossa ...kukaan ei ole tykännyt kylmästä,sateesta jne.....aina pakit ovella ulos mennessä...katse kertoo kaiken onks tonne pakko mennnä?!!!!:=)

      • ....

        Kannattaisko opettaa koiralle viihtymään ulkona vaikka sataa?

        Mikään ei ole niin ärsyttävää, kun vie koiran aamulla ulos. Koira jää oven suuhun tuijottamaan sadetta (onks mun ihan pakko, ilme kasvoilla).

        Seuraavan koiran kohdalla, leikin/touhuan sen kanssa kaikkea hauskaa (vähän aikaa), vaikka sataisi kaatamalla vettä.

        Takki/vaate on kätevä kylmällä säällä=)


    • Heidi-Maaria

      Koiralle,jolla on noin ohut turkki pitää ehdottomasti pukea Suomen talvessa takki: itse pidän jo sadepukua koiralle näillä keleillä. Ajatus saattaa aluksi tuntua hassulta,mutta oikeanlainen pukeminen säästää ja suojelee myös ihoa sateelta ja pakkaselta. Nyrkkisääntönä lemmikin pukemiseen voidaankin pitää,että mihin ilmaan rotu on alunperin jalostettu?- bokseri kun ei ole Saksassa tottunut niin kylmiin ilmoihin,mitä meillä täällä Suomessa on.

      • nimetön myös

        Ei koirille tarvitse normaalina talvena mitään takkia !!! Koira kyllä tietää koska on liian kylmä, ihan niinkuin ihminen. Ihan kuten edellä kirjoitettiin, koira palaa sisälle kunhan tarpeet tehty, jos on liian kylmä. Mitenköhän koirat ovat pärjänneet aikaisemmat vuosisadat ???? Joillekin on tullut pakkomielle peitota kaikki mahdollinen heti kun sataa tai on pakkasta. Ja lemmikkikaupat tietystiu myyvät vaikka karvahatun boxerille jos joku vaan maksaa siitä.

        Koira ei ole mikään mekaaninen laite jossa pitää pelätä nesteiden jäätymistä,
        tosi on !


    • yleensä takiton

      Mitä pidätte ulkoillessa pakkasrajana että ette mene koiran kanssa ulos?

      Yleensä meillä ei pidetä viittaa mutta jos pakkasta on enemmän kuin muutama aste ja/ tai kylmää viimaa niin silloin puetaan semmonen fleece/toppaviitta. Mutta huomaan että boksereita kulkee kyllä paljon ilman manttelia, eikä minunkaan pentu näytä palelevan muutamalla pakkasasteella.

      • ruttunaama

        Meillä käytetään puolivuotiaalla boksulla aina takkia pakkasilla ja sateilla jos mennään pitemmäksi aikaa ulos (= metsään), pienet pissilenkitykset mennään nakuna. Mun mielestä rodut joilla ei ole kunnon pohjavillaa tarttee takin suomen talvessa.


      • 8739
        ruttunaama kirjoitti:

        Meillä käytetään puolivuotiaalla boksulla aina takkia pakkasilla ja sateilla jos mennään pitemmäksi aikaa ulos (= metsään), pienet pissilenkitykset mennään nakuna. Mun mielestä rodut joilla ei ole kunnon pohjavillaa tarttee takin suomen talvessa.

        Mun boksu omistaa talvitakin, jota käytetään kovemmilla pakkasilla(yli -10 astees). Tai jos on tosi kylmä tuuli yms. Tilanteesta riippuen. Muutoin lenkit tehdään ilman lisävarusteita satoi tai paistoi. Nuorempana ei tykänny sateest ja kaikki vesilätäköt piti kiertää mahd. kaukaa. Tuo "neiteily" on iän myötä jääny pois (kohta 6 vee). Eli sadetakkia ei omisteta. Oli kyllä koomista seurata sitä ihmetystä, kun ekan kerran takki päällä päästiin ulos. Onneks koiruus tajus nopeesti takin mukavuuden. Jakso telmii paljon kauemmin kamujen kaa luminietoksien keskel -25 asteen pakkasesta huolimatta.


    • slammas

      Ihan maalaisjärellä jos eläin alkaa täristä pysähdysten aikana tai kun tullaan sisälle. Jos et kehtaa koiraa ulos viedä kylmän pelossa voit kokeilla itse t-paita päällä tärinä ei ole vaarallista mutta jos ihoa polttelee ei välttämättä kannata viedä eläintäkään ulos ilman vaatetta.

      ps. -10 on liiottelua ihan hyvä vähän pakkasta ottaa karaistuu siinä kuin ihminenkin ja tekee hyvää veren kierrolle. -25 tai enemmän niin rupeaa yllä olevia oireita ilman vaatetta tulemaan. muistetaan myös että pienempi elukka sitä vähemmän kestää.

    • boksuboksu

      Bokserillahan ei ole aluskarvaa, senkin takia on kylmempi talvisin. Itsekkin käytän kovilla pakkasilla mantelia ja jos ei nyt niin kauheasti pakkasta ole niin ilmankin. Kasvattaja sanoi minulle että kovilla paukkupakkasilla takki päälle vaan.

    • ompelija-äiti

      Meillä neidillä on nyt käytetty takkia, kun pakkanen kipuaa reilusti yli 10 asteen. Sadetakkia on pidetty kovilla sateilla, ei tykkää kastua, takin kanssa saadaan lenkkeiltyä sateellakin ihan kunnon lenkki.
      Ekaksi takiksi ostettiin kirpparilta pieni takki, meni n kaksi kuukautta, nyt olen tehnyt itse manttelin, tuotekehittely on vielä vähän kesken, ensi talveksi tehdään sitten kunnollinen mittojen mukaan. Tuo sovittaminen kun on hieman haasteellista, kun ei pysy hetkeäkään paikallaan. Pitää kyllä takin kiltisti päällä.
      Lenkille lähtiessä neiti seisoo normaalisti oven edessä, ettei vaan jää matkasta, mutta nyt kylmillä kurvaa aina takaisin hakemaan takkia.

    • tietenkin takit

      Onko koiralla vaihtoehtoja? Eipä se takkia osaa omistajaltaan kysyä. Ei bokseri sisällekään jää vaikka olisi kylmä, onhan ulkoilu aina päivän kohokohta..eli ilman takkiakin bokseri uhkuu ulkoilun intoa. Bokserin asenteella mennään vaikka kolmella jalalla jote ei sitä kovatkaan pakkaset pitele mutta miksi en tekisi se ulkoilusta miellyttävämpää vaatetuksella?

      Kylmä hohkaa mahan alta ja tassuista ja alusvillaa eiole joten ehdottomasti vaatetan bokserini kovilla pakkasilla ja näin suojellaan myös lihasrevähdyksiltä sillä lihakset jäähtyvät nopeasti pakkasella. Onneksi koirienkin hoito ja huolenpito on kehittynyt eikä enää tarvitse kärsiä sen takia, että joskus ovat koirat kylmästä kärsineet...Välillä näkee omistajia untuvatakeissaan ja karvalakeissaan mutta koira ilman takkia kun pakkasta -25c.. Huh huijakkaa :).

      • tietenkin takit

        Laadukkaisiin takkeihin kannattaa panostaa, monet eläinkaupoista ovat ohuita surkeita loimia ja mahasta lähes auki. Teetin itse gore texistä manttelit ja hurjilla pakkasilla vielä fleecet alle. Kyllä kelpaa painella syvässäkin hangessa eikä tule paleltumia masuun jne...


    • boksupojan omistaja

      Itsellä dalmis-bokseri. Olen kotoisin Pohjois-Suomesta ja kylmilläki ilmoilla ollaan ulkoiltu ilman takkia. Tassuja kun alkaa nostella -30 asteen pakkasessa tietää, että olis aika lähteä kotia kohti. Tuulella tai sateella ei ole onneksi ollut ikinä ongelmaa, koska siitä ei ole tehty sellaista. Koiran kans touhuttu ulkona ilmasta huolimatta ja siinä opittu yhdessä kestämään kelejä. Mukavuuden haluisuus tulee ilmi sit keskelle sohvaa tai sänkyä koiran römähtäessä (tyynylle tietenkin) tai takan eteen kellahtaessa. Saunasta tämä poitsu ei oo ikinä välittäny.

      Asiaan liittyen, oletteko huomanneet boksereillanne olevan herkät tassut? Pääsiäisenä huomasin koirani takatassuihin tulleen ikään kuin ihottumaa, punottivat varvasväleistä yms. Vielä ei vereslihalla mut ei ollu paljosta varmaankaan kiinni. Kovasti nuoleskeli niitä. Luulen tämän johtuneen parina päivänä käydyistä pitkistä lenkeistä jäällä, jossa lumi oli rakeista ja kovaa. Ihmettelin vain et miten takatassut ärtyivät, mutta etutassut olivat kunnossa? Oletteko muuten huomanneet kylmän tms. vaikuttavan nopeasti tassuihin?

    • ei kokenut

      Aika tasaista keskustelua ite kannatan takkia en tosin ole kokenut paljon.Tietysti ei pikku tihkusateessa tarvi takkia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1939
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1867
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1855
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe