Talvellakin ulkona?

Soikea

Pärjäilevätkö kaikki kanirodut ulkona jos on nuoresta pitäen ollut ympärivuotisesti, vai onko tässä poikkeusta (rotu joka ei kestä ulkona oloa)? Eihän angora ainoa kanirotu ole joka kestää talven pakkasetkin, tietenkin lämitetty koppi kuuluu olla.
Miten kanin ulkoilutus toteutetaan talvella, otetaan kani lumihankeen melskaamaan valjaissa? Kestääkö kanien terveys hangessa loikkimista?
Tai kanin sairastuessa, kai se pitää kuivavarastoon sijoittaa vähäksi aikaa.
Kysymyksistä kuulee varmasti läpi että ensikertalainen on liikenteessä, mutta pakkohan on jostain lähteä...

23

2540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mie

..kani viedä ulos. Mulla on sisäkani ja uskon että siitä on enemmän seuraa kuin pihalla möllöttävästä kanista. Hermeliinikani on niin pieni kanirotu, että sitä en veisi ulos. Suuremmat rodut varmaan kestävät kylmää, jos siihen totutetaan varovasti.

• Pupelo

Olen jostakin kuullut, että n. 10 C olisi kanilla rajana ulosviemiselle, eli jos lämpötila laskee sen alle, niin jaloittelua sisätiloissa. Muutoin kyllä kani pitää (ainakin omani) paljon ulkona loikkimisesta, kunhan tottuu valjaisiin. Itse olen oman kanini totuttanut valjaisiin jo pienestä pitäen, eli n. 3 kk:n ikäisenä, koska kuulin jostakin, että vanhempana totuttaminen on vaikeampaa. Kanin, oli se sitten mitä rotua tahansa tai "roduton", on päästävä jaloittelemaan vähintään kahdesti päivässä, muuten se kärsii liikunnanpuuteesta!

• chupa
        Pupelo kirjoitti:

Olen jostakin kuullut, että n. 10 C olisi kanilla rajana ulosviemiselle, eli jos lämpötila laskee sen alle, niin jaloittelua sisätiloissa. Muutoin kyllä kani pitää (ainakin omani) paljon ulkona loikkimisesta, kunhan tottuu valjaisiin. Itse olen oman kanini totuttanut valjaisiin jo pienestä pitäen, eli n. 3 kk:n ikäisenä, koska kuulin jostakin, että vanhempana totuttaminen on vaikeampaa. Kanin, oli se sitten mitä rotua tahansa tai "roduton", on päästävä jaloittelemaan vähintään kahdesti päivässä, muuten se kärsii liikunnanpuuteesta!

kania voi pitää ulkona yötä päivää jos niillä on kunnon koppi jossa lämmintä. kani ei saa olla yksin että toinen kani lämmittämään.

• Soikea
        chupa kirjoitti:

kania voi pitää ulkona yötä päivää jos niillä on kunnon koppi jossa lämmintä. kani ei saa olla yksin että toinen kani lämmittämään.

Kirjassa Lemmikkimme Kanit, kirjoittanut Terhi Laurila, sanotaan seuraavaa:
        "Kani ei ole Suomessa luonnonvarainen eläin, ja sen pitäminen ulkona häkissä vuoden ympäri ei ole asiallista...Lemmikkikania ei siis voi pitää lämmittämättömässä tai ikkunattomissa varastoissa,kellareissa, autotalleissa tms tai ulkona ympäri vuoden."
        Eli uskoa vai ei.

• Tiinu<3
        Soikea kirjoitti:

"Kani ei ole Suomessa luonnonvarainen eläin, ja sen pitäminen ulkona häkissä vuoden ympäri ei ole asiallista...Lemmikkikania ei siis voi pitää lämmittämättömässä tai ikkunattomissa varastoissa,kellareissa, autotalleissa tms tai ulkona ympäri vuoden."
        Eli uskoa vai ei.

No mä ainakin joudun pitämään kanini pihalla talvisinkin koska meillä on niin paljon allergisia. Eiköhän ne ulkona pärjää jos on lämmitetty tai siis eristetty tai lämmin talvikoppi... Jostain olen kyllä lukenut että kanit ovat terveempiä ja pärjäävät paremmin muutamassa pakkasasteessa kuin 10 mut mene ja tiedä...

• Pupelo
        Tiinu<3 kirjoitti:

No mä ainakin joudun pitämään kanini pihalla talvisinkin koska meillä on niin paljon allergisia. Eiköhän ne ulkona pärjää jos on lämmitetty tai siis eristetty tai lämmin talvikoppi... Jostain olen kyllä lukenut että kanit ovat terveempiä ja pärjäävät paremmin muutamassa pakkasasteessa kuin 10 mut mene ja tiedä...

Asun kaupungissa ja kanini on siis urbanisoitunut. Meidän kerrostalon pihaan sitä ei voi laittaa koppiin asumaan ympärivuorokautisesti, koska se todennäköisesti varstettaisiin tai tapettaisiin. Olen ajatellut liiikuntapuolen hoitamisen siis siten, että valjaissa on hyvä ulkoilla valvonnan alla. Kun kanini pääsee ulos, niin aina aluksi sillä menee jonkin aikaa tutkiessa ja nuuhkiessa maastoa melko paikallaan ja kun olisi sisällelähdön aika (silloin kun ihminen alkaa jo palella), niin aina löytyy vain lisää uutta jännittävää tutkimista... Eli kanin ulkoiluttaminen valjaissa vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Sitä ei voi ulkoiluttaa kuten koiraa (tai kissaa) vaan ihmisen on seurattava sen perässä, minne se tahtoo loikkia! Sitten jos omistajalla ei ole tarpeeksi aikaa ulkoiluttamiseen, niin kani on mielissään siitäkin, että pääsee vaikkapa parvekkeelle. Tosin parvekkeen betonilattia on jo näinä vuodenaikoina kovin kylmä, joten ei kauan siellä! Olen ymmärtänyt, että maallahan olisi kanin paras asua, mutta kyllä se sopeutuu kaupunkiinkin ja kerrostaloon kun huomioi tiettyjä järjestelyjä sen hyvinvoinnin turvaamiseksi! Kani ei kuulu Suomen luontoon ja pakkaseen. Sen pohjoisimmat luonnonvaraiset asuinalueet ovat Tanskassa, Etelä-Ruotsissa ja jonkin verran niitä on myös Etelä-Norjassa. Valitettavaa on, että Suomessa ainakin Helsingissä on villiintynyt kaniyhdyskunta luonnossa. Eli ihmiset ovat olleet julmia ja ajattelemattomia, kun ovat halunneet päästä lemmikistään eroon laskemalla sen luontoon!

• Allu-kani
        Soikea kirjoitti:

Eli uskoa vai ei.

Niin siis en suosittele pitämään kania ulkona ympäsri vuoden. Talvella/pakkasella kani on alttiimpi nuhalle, ja muille tälläisille sairauksille. Varsinkin pieni kani. Mutta jos sinulla on lämmin koppi, ja mieluiten enemmän kuin yksi kani, niin totutella voi.

• navettakaneja
        Pupelo kirjoitti:

meilla kanit ovat ympäri vuoden pihalla..Siis navetassa ja pihaaitauksessa yhdessä muitten eläintenkanssa... meillä siis tavallisia 2kg sekakaneja ja belgianjättejä.. hyvin pärjäävät ja tekevät poikasensa.. ei hätää.. tietenkin olemme emon poikasten kanssa ottaneet lämpimämpään tilaan ettei poikaset jäädy

• Mät

ajatelkaa nyt!minusta se on ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ!kania ei ole tarkoitettu ympärivuotisesti ulos....ette voi verrata sitä jänikseen...jos jänis pärjää niin pärjää kanikin.....jos ottaa kanin niin eikö se voi olla perheen kanssa sisällä?!jos ei ole mahdollisuutta pitää kani sisällä niin miksi ottaa se kärsimään pakkaseen....kyllähän kaikki tietävät että kani kasvattaa paksun karvan siinä missä jäniskin mutta ei kanin paikka ole ympärivuotisesti ulkona!!!!olen puhunut...

• Pupelo

Pupelo on samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Eli ei kania värjöttelemään pakkaseen!!

• Tupuna

Olen nähnyt kaneja, jotka ovat olleet pienestä pitäen ulkona ulkohäkki koppi yhdistelmässä ja selvinneet myös talvista hengissä. Mutta kuinka mielekästä tälläisten "lemmikkien" pitäminen on...?

Ymmärrän hyvin, että allergisetkin ihmiset haluavat nauttia ihanien eläinten seurasta, mutta kuinka paljon omistajat oikeasti mahtavat seurustelevat pakkasilla ulkona kököttävien kaniensa kanssa. Käykö niin, että ulkokani on kiva kesälemmikki, mutta pitkinä talvikuukausina kani näkee omistajaansa vain ruokinta-aikoina. Väittääkö joku oikeasti seurustelevansa talvella ulkokanien kanssa muutaman tunnin päivässä? Sehän on mahdotonta, jos kanit värjöttelevät mökissään. Vaikka yksin ulkona oleva kani selviäisi talvesta hengissä, minusta se on heitteillejättöä. Esim. tallikaneilla on jo asiat hieman paremmin, koska hevostallin sisälämpötila pysyy pientä koppia tasaisempana ja seurustelu on mukavampaa. Ei lemmikistä ole paljoa iloa, jos sen kanssa ei vietetä aikaa.

Entä huomaisitko edes kanin sairastumista ajoissa, jos se on ulkona? Siinä vaiheessa kun kanin sairastuminen todella NÄKYY eikä sitä tarvitse vain aavistella kanin muuttuneesta käytöksestä, sairaus on usein todella pitkällä. Kani saaliseläimenä salaa sairastumisen, joten kärsimystä pitkitetään tarpeettomasti, kun kani ei ole. Missään nimessä sairasta kania ei saa jättää ulos. Ulkovarastoissa, autalleissa, jne elävät kanit tarvitsevat myös päivänvaloa. Toisin sanoen kaneja ei saa pitää ikkunattomissa kopeissa.

Mitä tulee ulkokanin ulkoiluttamiseen : lähtökohtaisesti ulkohäkin tulee olla niin suuri, että kani saa siellä tarvitsemansa liikunnan. Eli monta, monta, monta, monta kertaa sisähäkkiä suurempi. Silti sitä kannattaa ulkoiluttaa myös valjaissa.

Toivoisin, että ihmiset alkaisivat laittaa sen mahdollisen eläimen edun omien toiveidensa edelle ja aikuiset hankkisivat riittävästi tietoa ennen eläimen ottamista, millainen eläin kani oikein on. Kaikenkirjavat turistirysät näyttävät huonoa mallia ihmisille, kun kaneja on ulkohäkeissä lapsille viihdykkeeksi. Siellä ne kököttävät suloisesti, eivät pidä meteliä itsestään eivätkä näytä vaativan muuta kuin häkin, ruokaa ja juomaa... Kuinkahan suuri osa tälläisistä kesäkohteiden ja campingalueiden kaneista lopetetaan syksyllä??

• Pupelo

Eli otsikko kertookin jo mielipiteeni!

• Soikea

Kiitos mielipiteistä, taidan itsekin olla samaa mieltä. Jos kanin hankii niin sisälle. Eli meidän talouteen ei kania taida tulla, äiti aika pahasti allerginen.
        Koko ajatus heräsi luettuani kania pidettävän ulkona. Ala-asteelta asti olen syrjäsilmällä vilkuillut kanin omistavien perään, onnelliset. Eläinrakkaana ihmisenä lainasin heti kirjastosta kirjan, josta löytyi edellä mainittu lainaus. Tervetuloa maanpinnalle!
        Onhan kotonani kaloja ja käyn ulkoiluttamassa koiraa, vielä chinchillakin löytyy. Mutta siltikin: olen jäänyt onnettomasti loukkuun kaneihin... Onneksi joulukuussa järjestetään sentään se Grand Gala, paitsi siellä olonsa tuntee haikeaksi nähdessään omistajien harjailevan ja juttelevan lemmikeistään. Sitä vakavana voi vain katsoa vierestä, kunpa minullakin olisi...!

• Tupuna
        Soikea kirjoitti:

Kiitos mielipiteistä, taidan itsekin olla samaa mieltä. Jos kanin hankii niin sisälle. Eli meidän talouteen ei kania taida tulla, äiti aika pahasti allerginen.
        Koko ajatus heräsi luettuani kania pidettävän ulkona. Ala-asteelta asti olen syrjäsilmällä vilkuillut kanin omistavien perään, onnelliset. Eläinrakkaana ihmisenä lainasin heti kirjastosta kirjan, josta löytyi edellä mainittu lainaus. Tervetuloa maanpinnalle!
        Onhan kotonani kaloja ja käyn ulkoiluttamassa koiraa, vielä chinchillakin löytyy. Mutta siltikin: olen jäänyt onnettomasti loukkuun kaneihin... Onneksi joulukuussa järjestetään sentään se Grand Gala, paitsi siellä olonsa tuntee haikeaksi nähdessään omistajien harjailevan ja juttelevan lemmikeistään. Sitä vakavana voi vain katsoa vierestä, kunpa minullakin olisi...!

Olen todella iloinen, jos päätät olla ottamatta ulkokania. Osoittaa suurta kypsyyttä, että pystyy asettamaan eläimen hyvinvoinnin itsensä edelle, sillä tiedän kyllä kuinka kovasti voi tehdä lemmikkiä mieli. Sille vaan ei voi mitään, jos perheessä on allergisia.

Sen verta voin lohduttaa, että jos itselläsi ei ole allergioita, voit ottaa kaneja tai muita eläimiä, kun muutat pois kotoa ja perustat oman kodin. Se on siinäkin mielessä hyvä ratkaisu, että harva voi ottaa lemmikin lapsuudenkodistaan ensimmäiseen pieneen opiskelijaboksiin, lähdet vaikka ulkomaille vaihtoon tai asunto vaihtuu tiheään tahtiin. Sitten se rakas lemmikki pitää jättää vanhempien luokse ikävöimään omistajaansa, lopettaa turhaan tai on vaikea löytää uutta hyvää kotia. Mutta kun hyvä paikka asua löytyy, voit perustaa oman pikku eläintarhan.

Nyt kun itse asun poissa kotoa, kaneille on helppoa järjestää hyvät oltavat, kun saa itse siivota niiden sotkut ja kestää tätä pahvilaatikkojen, riepujen ja muiden lelujen sekamelskaa. Äidiltä olisi palanut pinna, jos kanit olisivat aikoinaan lapsuudenkodissa syöneet kaikki petivaatteet, maistaneet vähän sitä sun tätä ja valeraskauden aikana tehneet pesän sohvalle.

• Tiinu<3
        Soikea kirjoitti:

Osaatkos kertoa tosta Grand Galasta enemmän? Siis onko siellä esim. Pet-luokkia kaneille ja missä se on ym...

• Soikea
        Tiinu<3 kirjoitti:

Osaatkos kertoa tosta Grand Galasta enemmän? Siis onko siellä esim. Pet-luokkia kaneille ja missä se on ym...

Se näyttely on 6-7.12.2003 Helsingin Messukeskuksessa.A ja B luokan kaneille.
        Lisää tietoa löytyy www.kaniyhdistys.com ja valikosta etsit tekstin Tapahtumat, siitä pääsee sivulle jolle on merkitty näyttelyjä päivämäärällä varustettuina. Painat kiinnostavaa näyttelyä ja tarkemmat tiedot ovat edessäsi...

• Minä

Tietysti kani on talvella ja jo syyssateiden alkaessa sistiloissa.Meidän luppis ulkoilee vain hyvällä ilmalla valjaissa,mutta ei huonolla säällä.Siinä voi kani tulla kipeeksi.

• Vesse-kani

Itselläni kanit ovat vanhassa navetassa talvisin, mutta voi kanit olla läpi talvenkin ulkona. Kanikirjoissa kuitenkin sanotaan, että hyvä lämpötila kanille on n. 10-18 astetta, mutta itse en mitään kanikirjoja oikein usko.
      Jos kani on talven ulkona, se tarvitsee lämpimän kopin ja toisen kaverin lämmittämään sitä. Myös vesi tarvitsee vaihtaa monta kertaa päivässä. Myös se että jos kani painaa alle kilon ja on laiha niin en veisi sitä ulos. Ulkokanilla täytyy olla kunnon turkki ja tarpeeksi lihaa luiden päällä.
      Mutta jos kani asustelee melkein koko ajan lämpimässä sisällä, en veisi sitä ulos talvella, koska siinä on niin iso lämpötilaero ja siitä ne nuhat ja muut taudit saa alkunsa.

• Rabbitlady

Onko kani muka tarkoitettu elämään koko ikänsä neljän seinän sisällä?! Mielestäni kani voi hyvin olla ulkona jos sillä on kaveri ja lämmitetty koppi. Onhan sillä talvikarva. Ja muutenkin luulisi kanin olevan onnellisempi saadessaan olla luonnossa kuin jossain talossa ja ossa on kaikenlaisia inhottavia ääniä (radio, tv ym..) ja valoja. Ja niin kuin joku jo mainitsikin kani pysyy paremmin terveenä -10 - 10 asteen lämpötilassa kuin lämpimämmässä... Sitä paitsi talvella kun patterit pistetään kuumiksi että itsellään on ämmin se saattaa olla liikaa kanille. Kani ei kuitenkaan siedä mitään kuumaa lämpötilaa... Tossa mielipiteeni, mutta oma on päätöksesi. Itse pitäisin varmaan sisällä jos olisi mahdollista tai no. plaah... Ulkona kani on onnellisempi, mutta jos omistat vain yhden kanin ja mahdolisuus sisätiloihin niin sisälle ja äkkiä, mutta jos kaksi kania niin siitä vaan!

• Soikea
        Rabbitlady kirjoitti:

Onko kani muka tarkoitettu elämään koko ikänsä neljän seinän sisällä?! Mielestäni kani voi hyvin olla ulkona jos sillä on kaveri ja lämmitetty koppi. Onhan sillä talvikarva. Ja muutenkin luulisi kanin olevan onnellisempi saadessaan olla luonnossa kuin jossain talossa ja ossa on kaikenlaisia inhottavia ääniä (radio, tv ym..) ja valoja. Ja niin kuin joku jo mainitsikin kani pysyy paremmin terveenä -10 - 10 asteen lämpötilassa kuin lämpimämmässä... Sitä paitsi talvella kun patterit pistetään kuumiksi että itsellään on ämmin se saattaa olla liikaa kanille. Kani ei kuitenkaan siedä mitään kuumaa lämpötilaa... Tossa mielipiteeni, mutta oma on päätöksesi. Itse pitäisin varmaan sisällä jos olisi mahdollista tai no. plaah... Ulkona kani on onnellisempi, mutta jos omistat vain yhden kanin ja mahdolisuus sisätiloihin niin sisälle ja äkkiä, mutta jos kaksi kania niin siitä vaan!

En omista kania, vielä. Enkä tiedä tulenko omistamaan ennen kuin muutan omaan asuntoon. Meillä on kyllä oma piha johon saataisiin kaneille isokin häkki pystytettyä. Mutta ulkona ollessaan ne eivät pahemmin ihmistä näkisi, tai jos kani sairastuisi huomaisinko sitä? Lämmitettävä varasto on niin ahdas että sisälle ei mahdu. Eikä meillä olisi mahdollista ottaa kaneja sisälle allergian vuoksi. Viereisellä tontilla on iso ala-aste johon kulkee säännöllisesti oppilaita kovaan ääneen jutellen ja huudellen. Kaiken kukkuraksi illalla ja yöllä kova-äänisten kaksipyöräisten omistajat pärryyttelevät edes takaisin tiellä. Asumme siis kaupungissa ja uskon kanien olevan onnellisempia maaseudun rauhassa.

• beebeebee
        Soikea kirjoitti:

En omista kania, vielä. Enkä tiedä tulenko omistamaan ennen kuin muutan omaan asuntoon. Meillä on kyllä oma piha johon saataisiin kaneille isokin häkki pystytettyä. Mutta ulkona ollessaan ne eivät pahemmin ihmistä näkisi, tai jos kani sairastuisi huomaisinko sitä? Lämmitettävä varasto on niin ahdas että sisälle ei mahdu. Eikä meillä olisi mahdollista ottaa kaneja sisälle allergian vuoksi. Viereisellä tontilla on iso ala-aste johon kulkee säännöllisesti oppilaita kovaan ääneen jutellen ja huudellen. Kaiken kukkuraksi illalla ja yöllä kova-äänisten kaksipyöräisten omistajat pärryyttelevät edes takaisin tiellä. Asumme siis kaupungissa ja uskon kanien olevan onnellisempia maaseudun rauhassa.

No näin on. Mun mielestä kaneja voi pitää ulkona paitsi ihan pienempiä ja angorakaneja, koska niiden villahan ei oikeesti oo lämmintä. Niillä on vaan sellasta pehmeetä ''pentukarvaa'' eikä pohjavilloja ja päällyskarvaa niinkuin muilla kaneilla. Ja se on muuten fakta.
        Kanin ympärivuotinen ulkona pitäminen EI ole eläinrääkkäystä. Niillä pitää vain olla:
        -Kaveri
        -Kunnolla kasvanut turkki (eli ihan pienenä ei saa laskea nollan alapuolelle((jossain sisällä)), ja siitä sitten keväällä pikkuhiljaa ulkonakäymisiä ja välillä päivät ulkotarhassa/häkissä)
        -Lämmin koppi, eristetty. Lämmitetty sen ei tarvitse olla
        -Joka päivä jaloittelua isommassa aitauksessa tai/ja valjaissa
        -EI saa olla vetoa, kosteutta
        -Pitää huolehtia riittävästä vedensaannista ja ravinnosta (vesi jäätyy tietysti pakkasessa)
        -Ja tietysti häkki ei saa olla missään tien vieressä tai muuten kovin meluisessa paikassa

Mä en vaan tajua miks niitä EI vois pitää ulkona? Ihan kylmimmillä keleillä (enemmän pakkasta kuin -10) kannattaa johonkin sisälle, mutta ei lämpimämpään kuin pari astetta! Kanin elimistö menee sekaisin.
        Ihmisten seuraahan kanit eivät oikeasti kaipaa. Tietysti ne varmaan pitävän siitä, mutta tärkeintä on ennemminkin lajitoveri.
        Jos et kuitenkaan pysty tarkkailemaan kanin terveyttä tai halua puuhailla sen kanssa niin pihan koristukseksi sitä ei kannata ottaa. Viimeisimmät kanit mitä meillä on, on ostettu kasvattajalta jolla on kaneja ulkohäkissä, mutta niin että ne pääsevät myös sisälle. Iloisia ja terveitä olivat. Joten mikä ongelma? Se jos ihminen ottaa kanin ulos, ei tarkoita että hän on vastuuton tai jotain muuta. Joillain sisällä olevilla kaneilla voi olla hommat niin paljon huonommin kuin onnellisesti isossa häkissä ulkona hyppivillä. Tietysti sisällä asuvalla kanilla voi olla mukavaa. Ihan yhtä hyvin kuin ulkokanilla. Se riippuu ihan ruokinnasta ja muista hoitomenetelmistä.

Pitäkää nyt kaneistanne vaan huolta, olivat ne sitten ulkona tai sisällä!!

• dfjhkliutpoltgyvuyot

Eli tuo paskakasa pitää hukuttaa lumihankeen.

• Tiuhti

En oikeen ymmärrä sen kirjoittajan kommenttia.
      On se laillista! Monet kaninomistajat pitävät kania ulkona ympäri vuorokauden. Se ei olisi silloin laillista, jos kanilla ei olis lämmintä tilaa missä olla.
      Ulkona olevan kanin hoito kuitenkin on hankalaa, koska on sinulla tahdonvoimaa olla kanin kanssa ulkona 20 asteen pakkasessa? Minulla ei ainakaan olisi, joten pidän kaneja kesäisin ulkona.

-Tiuhti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1566
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1179
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe