veden kulutus

--_--

Meillä on perheessä 4 henkeä. Kulutimme vuoden aikana vettä 140 kuutiota uudessa 165 m2 talossamme. Meillä ei vettä säästellä, muttei erityisemmin lutratakaan. Onko tuollainen vesimäärä normaali, vähän vai paljon kun ei ole oikein kokemusta vielä asiasta.

17

5333

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on....

meillä meni vuodessa 85m3. 4 henkeä, vettä ei säästelty. nurmikkoa kasteltiin kesällä kun oli kuivaa.

• teillä...

Teillä on mittari rikki. Näyttää liian vähän. Vanhetessaan alkavat näyttää liian vähän. Ei kannata vaihtaa ellei kukaan huomaa, tai ellei vesilaitos vaihda. Paitsi että trollihan sinä oletkin. Ei tuolla lukemalla edes paskoja huuhdota pöntöstä. Taisittekin viettää afrikassa suurimman osan vuodesta jos kuiva kesä teillä oli. Ei siinä paljon vesimittari silloin kotona helise.

• fchdkfhci
        teillä... kirjoitti:

Teillä on mittari rikki. Näyttää liian vähän. Vanhetessaan alkavat näyttää liian vähän. Ei kannata vaihtaa ellei kukaan huomaa, tai ellei vesilaitos vaihda. Paitsi että trollihan sinä oletkin. Ei tuolla lukemalla edes paskoja huuhdota pöntöstä. Taisittekin viettää afrikassa suurimman osan vuodesta jos kuiva kesä teillä oli. Ei siinä paljon vesimittari silloin kotona helise.

meillä tosiaan meni 85m3 vuodessa. kotona oltiin koko vuosi. sen verran lisään, että toinen lapsi syntyi maaliskuussa, eli siihen asti oli kolme. talo on uusi, eli mittarikin on uusi. en väittänyt että olisi ollut kuiva kesä, vaan kirjoitin, että nurmikkoa kasteltiin kun oli kuivaa, koska nurmikko kylvettiin keväällä. tänä vuonna on puolessa vuodessa kulunut 62m3 ,eli kulutus on hieman noussut, vaikka ollaan oltu n.1kk pois kotoa. uima-altaaseen on mennyt pari kuutiota ja autoa olen pessyt useammin.

"Teillä on mittari rikki. Näyttää liian vähän. Vanhetessaan alkavat näyttää liian vähän. Ei kannata vaihtaa ellei kukaan huomaa, tai ellei vesilaitos vaihda. "

miten joku voi ottaa noin raskaasti, jos toisilla kuluu vähemmän vettä kuin itsellä? mittari on tosiaan uusi, eikä sinun typerä kommenttisi näin voi pitää paikkaansa. ja eiköhän vesilaitos ihmettelisi asiaa, jos jotain aihetta olisi.

"Ei tuolla lukemalla edes paskoja huuhdota pöntöstä."

kuten kirjoitin, meillä ei säästelty vettä, eli kyllä ne paskat ja kuset joka kerta huuhdeltiin eteenpäin. kannattaisi sinunkin vaihtaa se 9 litraa kerralla kuluttava arabian pyttysi uuteen.

• tuo on

n 100 litraa henkeä kohden vrk, kerrostalossa vastaava kulutus on 150 litraa henkeä kohden.

• omakotitaloissa 120

Ainakin kymmenkunta vuotta sitten keskiarvokulutus kerros- ja rivitaloissa (missä veden tuhlaus menee "naapurien piikkiin") keskiarvo oli 160 l päivässä eli 58 m³ vuodessa nuppia kohti. Vaihtelurajat (l/d,hlö) tosin ovat aina olleet isot, suunnilleen 100-350 l/d,hlö eli 37-128 m³.

Omakotitaloissa on tavannut mennä 120 l/d eli 44 m³ nuppia kohti.

• on tuo...

Aika VITUN vähän. Mulla (yksin) menee 11-15 kuutiota kolmessa kuukaudessa eli 3,7-5 kuutiota kuukaudessa, eli 44,4-60 kuutiota vuodessa. Eli neljä "minua" käyttäisi 177-250 kuutiota vuodessa, ja minä käytän vettä TODELLA säästeliäästi. En edes suihkussa käy joka päivä, muutenkin yritän pihistellä niin maan perkeleesti. Tätä vähempää en yksinkertaisesti pystyisi enää käyttämään! Tuolla teidän kulutuksella minun kuukausikulutuksekseni tulisi n. 3,5 kuutiota joka tekisi n. 40 kuutiota vuodessa. Uskomatonta. Teillä ilmeisesti lapset on vielä sen ikäisiä etteivät paljon suihkua kuluta, odotas kun tulevat teini-ikään niin siellä alkaa sellaista puolta tuntia kulumaan. Sitten pääset toteamaan mitä se OIKEA kulutus on. Eikä teillä varmaan pahemmin autoa pestä eikä puutarhaa kastella. Tiskitkin varmaan korkeintaan huuhtastaan pikaisesti?

• tarvitse isoa vuotoa

olla, kun kulutus nousee. lisäksi paineilla on suuri merkitys. jossain saattaa olla lähemmäs 8bar paine vesijohtoverkossa. siinä kuluu huomattavasti enemmän vettä suihkussa käydessä, kuin 3bar paineella ja lopputulos on sama.

• tasoa

meillä kaks aikuista ja pikkupoika, 89m3, oli laskenut edellisestä, yli 100m3 kulutuksesta kyllä.

• Isänn oto.

Tässä vielä ilmeiseen tutkittua tilastotietoa vedenkulutuksesta; löytyy Motivan sivuilta.

Kerrostaloissa keskimääräinen kulutus 155 l/asukas/vrk. Silloin ei ole huoneistokohtaisia mittareita.

Omakotitaloissa vastaava luku on n. 130 l/hlö/vrk. Mittaushan sitten on.

Yleinen tavoitetaso on kuulemma enintään tuo 130 litraa hlö/vrk asuintyypistä riippumatta.

Joten tuo aloittajan kulutus n. 100 l/hlö/vrk on varsin kohtuullinen. Siihen vaikuttaa tietysti tottumukset ja myös mm. asukkaiden ikäjakauma.

Eihän vedenkäytössä erityistä ongelmaa ole muu kuin jatkuvasti nousevat hinnat. Suomenmaassa ei vedestä ole pulaa.

• ...kulutus 140

Kiitoksia kaikenkarvaisista vastauksista! Meillä on tosiaan talossa 4 henkeä, lapset 4 ja 1 v. Kuten sanoin, ei tuhlata, muttei erityisemmin lutratakaan vettä. Astianpesukone pyörii kerran päivässä, vaatteet pestään joka toinen päivä. Aikuiset käy suihkussa kerran päivässä, tenavat ehkä keskiarvolla joka toinen päivä. Pihaa ei tarvinnut pahemmin viime kesänä kastella ja auto saa minun puolesta olla paskanen. Ajan sen sateella pois katoksesta tai sitten hurautan huoltsikalle pesuun.

• otin

mittarilukemat ylos ja laskin, että kulutus on ollut 141 kuutiota 9 kuukauden aikana. Meitä on kolme henkeä. Eli laskua tuosta tulee yhteensä 391 euroa. 43,40 euroa kuukaudessa. Asumme paritalossa. Ei mielestäni paha kun kerrostalossa asuessamme maksettiin 17 euroa per henkilö / kk. Täällä on sentään käytetty vettä puutarhan kasteluun,autojen pesuun ym....

• ei niin halpaa

ehkäpä kerrostalon veden hintaan on jyvitetty myös lämmityskuluja

• M@nna

Asuntoni mittarin mukaan olen käyttänyt vuoden aikana reilu 120m3 vettä!
      Asun yksin, ja olen kaikki vapaat poissa asunnosta. Muutoinkin olen ollut poissa melkein 3kk,toisella paikkakunnalla töissä. Isännöitsijän mielestä mittari EI VOI olla rikki, silti vastentahtoisesti sen aikoi tutkimuksiin viedä. Mainitsi kyllä, että jos vikaa ei ole, niin tutkimuksen maksan minä vedenkulutuksen lisälaskun lisäksi.
      Maksan vesiennakkoa 20e kuussa, ja lisälaskua olisi tulossa yli 400e!
      Olen tässä laskeskellut, että pesukone vie keskimäärin 55l/ 60 asteen pesussa ja suihkussa käynti vie suurinpiirtein samanverran. Astiat tiskaan käsin, pari kertaa viikossa enkä käytä juoksevaa vettä. Tuon 120m3 mukaan käyttäisin vettä päivittäin n.330l, joka ei kyllä mitenkään ole mahdollista kun käyn joka toinen päivä suihkussa (harvoin päivittäin) ja pesen pyykkiä 1-3 koneellista viikossa.
      Naapurin perhe, pääasiassa 2 aikuista ja välillä 1 aikuinen lapsi, kuluttivat vuodessa vajaa 90m3 ja he käyvät joka ilta kaikki suihkussa ja pesukoneet laulaa lähes päivittäin! Kaikki ovat nyt olleet sitä mieltä, että ei tuo vedenkulutus voi pitää paikkansa, paitsi isännöitsijä, joka rahat näistä hommista perii..
      Mitäpä olette mieltä asiasta?

• Nettiä tutkinut

Kannattaa tarkastaa, vuotaako vessa. Se saattaa aiheuttaa yllättävää vedenkulutuksen lisääntymistä

• M@nna
        Nettiä tutkinut kirjoitti:

Kannattaa tarkastaa, vuotaako vessa. Se saattaa aiheuttaa yllättävää vedenkulutuksen lisääntymistä

Ei vuoda. Isännöitsijän mielestä mikään ei vuoda eikä missään ole mitään vikaa! Prkele! Vissiin se pitää pitkin hampain maksaa ja alkaa porukoilta omasta kaivosta kantamaan vesi säiliöissä :D

• vetänemme pohjat

1 aikuinen ja 2 leikki-ikäistä lasta: 42 kuutiota vuodessa. Vesimittari on 2 vuotta vanha kuten talokin. Vielä ei ole vesilaitos tullut mittaria tarkistamaan. Viime vuonna meni 39 kuutiota. Kyllä kait me normi puhtaita ollaan. Joka päivä en tosin käy suihkussa. Pesukone pyörii 2-3 kertaa viikossa (on aivan täysi) ja astianpesukone 1-2 kertaa viikossa. Minkäs sitä lukemalle voi. Mutta tehtyjen vertailujen mukaan vähänhän tuota vettä menee. Jos laskin oikein niin reilu 38 l/vrk/hlö? Mutta jos ajattelen, että tuo pitäis kaivosta sankolla kantaa niin ei se sitten ole kovin vähän. =)

• veden kulutuksesta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe