Kiusaava opettaja

silmätikkuna ei kivaa

Mitä kannattaa tehdä, jos tuntee että opettaja pitää omaa lastaan silmätikkuna, jopa kiusaa?. Oma lapsi ei ole pulmunen, mutta ei mikään kriminaalikaan. Jos välitunnilla sattuu jotakin kärhämää vaikka jalkapalloa pelatessa, syyttää opettaja aina lastani. Kun yrittää selvittää, että pallo voi lentää toisen naamaan potkaistaessa ilman tarkoitusta, on opettaja pitänyt sitä tahallisena ja antanut jälki-istuntoa. Sama juttu aina. Mitä tehdä, tämä on ahdistavaa.

8

1501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opettajaopiskelija

      Ohjeistaisin keskustelemaan tuntemuksistasi kyseisen opettajan kanssa, sillä kukaan muu ei voi sinua auttaa. Sinun tulee kuitenkin huomata, että tilanteet eivät missään tapauksessa ole yhtä mustavalkoisia kuin lapsesi saattaa antaa ymmärtää. Toisaalta opettajatkin ovat ihmisiä ja suuriakin väärinymmärryksiä sattuu toisinaan; opettajilla on taipumus tulkita oppilaiden käytöstä kulttuurille ominaisten attribuutioiden kautta.

      Keskustelu opettajan kanssa on kuitenkin avain tällaisten ongelmatilanteiden selvittämiseen.

      • hyväksi koettu menettely

        Ensin keskustele opettajan kanssa! Sopikaa, että jatkossa opettaja soittaa sinulle heti, jos jotain tapahtuu. Näin saat ensimmäisenä opettajan kuvan tapahtuneesta! Tämän jälkeen keskustele asiasta kotona lapsesi kanssa. Vertaa miten lapsesi käsitys eroaa opettajan kertomaan! Lapset värittävät usein välituntitapahtumia ja näkevät asiat toisin kuin aikuiset! Kysy lapseltasi MITÄ SINÄ TEIT ennen kuin jotain vakavaa on tapahtunut! Aina oma lapsikaan ei ole täysin puhtoinen! Suhtaudu kriittisesti oman lapsesi tarinoihin!


      • en ymmärrä

        Mitä tarkoittaa "kulttuurille ominaisten attribuutioiden kautta"? En ymmärrä lauseen merkitystä, saisiko suomeksi?


    • kenen lapsesta?

      opettajan vai sinun vai oletko sinä itse se opettaja...?

      "opettaja pitää omaa lastaan silmätikkuna"

      "syyttää opettaja aina lastani"

      Olen kai aika yhmä mutten nyt ihan tajua kenen lapsesta on kyse. Olen opettaja.

    • puhunut

      rehtorin tai koulukuraattorin kanssa?

      • ke_00

        Kannattaa avata ensin keskusteluyhteys opettajaan eikä kiiruhtaa heti ylemmille tahoille. Tulee tosi ikävä fiilis, jos heti aloitetaan asian puiminen syyttelyillä jne. Aiemmissa viesteissä tulikin jo ilmi, mitne lapset saattavat kertoa tapahtumia omasta näkökulmastaan ottamatta huomioon mitä itse tekivät tai miten osallistuivat tilanteen syntymiseen.
        Esim. Lapsi tulee luokse itkien ja sanoo toisen kaataneen hänet maahan. Tapahtumien kulkua selvitettäessä käy kuitenkin ilmi, että lapsi itse on törmännyt toiseen juoksiessaan eikä itse katsonut minne juoksee. No, asia selvitettiin ilman sen kummempaa draamaa, mutta tämä vain esimerkkinä ;)

        Jos tuntuu, että reilua keskustelua ei saa aikaiseksi niin sitten tietenkin kannattaa pyytää rehtoria avuksi asian selvittelyyn.


    • ammattiauttajaa?

      käy psykiatrilla ? se voi auttaa

    • Curling-vanhempi

      Sen sanon, että silloin ollaan jo väärällä tiellä, kun lapsen vanhempi alkaa epäillä opettajaa tuollaisesta. Mistä tiedät, että vain sinun lastasi syytetään?? Uskotko todella lastasi, kun hän kertoo tarinoita omasta viattomuudestaan?? Ikävän karhunpalveluksen lapsellesi teet, jos annat hänen itseäsi pyörittää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 190
      2234
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2054
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      165
      1830
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      164
      1675
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      18
      1280
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1168
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1168
    Aihe