Kiusaava opettaja

silmätikkuna ei kivaa

Mitä kannattaa tehdä, jos tuntee että opettaja pitää omaa lastaan silmätikkuna, jopa kiusaa?. Oma lapsi ei ole pulmunen, mutta ei mikään kriminaalikaan. Jos välitunnilla sattuu jotakin kärhämää vaikka jalkapalloa pelatessa, syyttää opettaja aina lastani. Kun yrittää selvittää, että pallo voi lentää toisen naamaan potkaistaessa ilman tarkoitusta, on opettaja pitänyt sitä tahallisena ja antanut jälki-istuntoa. Sama juttu aina. Mitä tehdä, tämä on ahdistavaa.

8

1598

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opettajaopiskelija

Ohjeistaisin keskustelemaan tuntemuksistasi kyseisen opettajan kanssa, sillä kukaan muu ei voi sinua auttaa. Sinun tulee kuitenkin huomata, että tilanteet eivät missään tapauksessa ole yhtä mustavalkoisia kuin lapsesi saattaa antaa ymmärtää. Toisaalta opettajatkin ovat ihmisiä ja suuriakin väärinymmärryksiä sattuu toisinaan; opettajilla on taipumus tulkita oppilaiden käytöstä kulttuurille ominaisten attribuutioiden kautta.

Keskustelu opettajan kanssa on kuitenkin avain tällaisten ongelmatilanteiden selvittämiseen.

• hyväksi koettu menettely

Ensin keskustele opettajan kanssa! Sopikaa, että jatkossa opettaja soittaa sinulle heti, jos jotain tapahtuu. Näin saat ensimmäisenä opettajan kuvan tapahtuneesta! Tämän jälkeen keskustele asiasta kotona lapsesi kanssa. Vertaa miten lapsesi käsitys eroaa opettajan kertomaan! Lapset värittävät usein välituntitapahtumia ja näkevät asiat toisin kuin aikuiset! Kysy lapseltasi MITÄ SINÄ TEIT ennen kuin jotain vakavaa on tapahtunut! Aina oma lapsikaan ei ole täysin puhtoinen! Suhtaudu kriittisesti oman lapsesi tarinoihin!

• en ymmärrä

Mitä tarkoittaa "kulttuurille ominaisten attribuutioiden kautta"? En ymmärrä lauseen merkitystä, saisiko suomeksi?

• kenen lapsesta?

opettajan vai sinun vai oletko sinä itse se opettaja...?

"opettaja pitää omaa lastaan silmätikkuna"

"syyttää opettaja aina lastani"

Olen kai aika yhmä mutten nyt ihan tajua kenen lapsesta on kyse. Olen opettaja.

• puhunut

rehtorin tai koulukuraattorin kanssa?

• ke_00

Kannattaa avata ensin keskusteluyhteys opettajaan eikä kiiruhtaa heti ylemmille tahoille. Tulee tosi ikävä fiilis, jos heti aloitetaan asian puiminen syyttelyillä jne. Aiemmissa viesteissä tulikin jo ilmi, mitne lapset saattavat kertoa tapahtumia omasta näkökulmastaan ottamatta huomioon mitä itse tekivät tai miten osallistuivat tilanteen syntymiseen.
        Esim. Lapsi tulee luokse itkien ja sanoo toisen kaataneen hänet maahan. Tapahtumien kulkua selvitettäessä käy kuitenkin ilmi, että lapsi itse on törmännyt toiseen juoksiessaan eikä itse katsonut minne juoksee. No, asia selvitettiin ilman sen kummempaa draamaa, mutta tämä vain esimerkkinä ;)

Jos tuntuu, että reilua keskustelua ei saa aikaiseksi niin sitten tietenkin kannattaa pyytää rehtoria avuksi asian selvittelyyn.

• ammattiauttajaa?

käy psykiatrilla ? se voi auttaa

• Curling-vanhempi

Sen sanon, että silloin ollaan jo väärällä tiellä, kun lapsen vanhempi alkaa epäillä opettajaa tuollaisesta. Mistä tiedät, että vain sinun lastasi syytetään?? Uskotko todella lastasi, kun hän kertoo tarinoita omasta viattomuudestaan?? Ikävän karhunpalveluksen lapsellesi teet, jos annat hänen itseäsi pyörittää...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      130
      3807
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      8
      3079
    3. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      32
      2844
    4. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      12
      2602
    5. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      132
      2403
    6. Teboili alasajo on alkanut

Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      41
      1828
    7. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      61
      1185
    8. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

"Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
      Maailman menoa
      82
      1119
    9. Oot kyl rakas

Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t
      Ikävä
      36
      1079
    10. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      77
      1071
    Aihe