WC-allas rikki

uuvattiasuja

Asunnon omistaa osakeyhtiö. Toimistolta kun kysyin, että kenelle kuuluu hajonneen lavuaarin korvaaminen uudella, niin vastaukseksi mutistiin vaan että onko kotivakuutusta, ei kuulu heille. Itse pitäisi siis maksaa. Tuntuu jotenkin höhlältä alkaa uusimaan kylppärin kalustusta vuokra-asunnossa! Onko tämä siis täysin oikeudenmukainen menetelmä? (Lavuaari on vielä käyttökelpoinen, WC:n pöntössäkin on hiusmurtuma joten kauhulla odotan koska joudun senkin vaihtamaan uuteen. Odotettavissa siis kallis lasku tulevaisuudessa...)

10

8929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on

      ja wc-pöntön uusiminen todellakin kuuluu omistajalle eikä vuokralaiselle. Samoin kun kaikki muutkin remontit!

      • uuvattiasuja

        Ottaisinko seuraavaksi yhteyttä asuntojen huoltoasioista vastaavaan firmaan?


      • : )
        uuvattiasuja kirjoitti:

        Ottaisinko seuraavaksi yhteyttä asuntojen huoltoasioista vastaavaan firmaan?

        huoltofirmaan yhteyttä ottamaan, kun ei se asia heille kuulu.

        Miksi haluat vaihtaa altaan jos se ei ole viallinen?

        Kso vikoje korjaaminen kuuluu omistajalle, tässä tapauksessa siis yhtiölle. Tietysti muistaen tuottamuksellisuuden (esim jos itse rikot, niin itse korjaat). Sinun pitää todistettavasti saattaa huoneistossa olevat viat omistajan tietoon ja riippuen vian laadusta on omistajalla lain puitteissa korjaamisvelvoite. Mutta yhtiön ei ole pakko korjata esimerkiksi allasta vain siksi että sinua ei esimerkiksi väri miellytä. Pöntön vika on sellainen joka tulisi kohtuullisessa ajassa korjata, mutta omistajalla on oikeus hoitaa korjaus parhaaksi katsomallaan tavalla.


      • uuvattiasuja
        : ) kirjoitti:

        huoltofirmaan yhteyttä ottamaan, kun ei se asia heille kuulu.

        Miksi haluat vaihtaa altaan jos se ei ole viallinen?

        Kso vikoje korjaaminen kuuluu omistajalle, tässä tapauksessa siis yhtiölle. Tietysti muistaen tuottamuksellisuuden (esim jos itse rikot, niin itse korjaat). Sinun pitää todistettavasti saattaa huoneistossa olevat viat omistajan tietoon ja riippuen vian laadusta on omistajalla lain puitteissa korjaamisvelvoite. Mutta yhtiön ei ole pakko korjata esimerkiksi allasta vain siksi että sinua ei esimerkiksi väri miellytä. Pöntön vika on sellainen joka tulisi kohtuullisessa ajassa korjata, mutta omistajalla on oikeus hoitaa korjaus parhaaksi katsomallaan tavalla.

        WC-altaan sekä pöntön viat ovat silkasta huolimattomuudesta aiheutuneet; muutama vuosi sitten pudotin hajuvesipullon lavuaariin ja epäonnekseni se aiheutti "hiusmurtuman" lavuaarin pintaan. Lähes samoihin aikoihin sama kävi WC-pöntölle (todellakin huonoa onnea!). Viikko sitten hyllyltä tipahti hiustenkuivaaja lavuaariin ja hiusmurtuma rusahti kunnolla irti, ja nyt altaassa on 15 cm halkaisijaltaan oleva palanen irti lähes kokonaan. Lavuaari on muuten ontto ja aika ohkainen näytti olevan pinta paksuudeltaan, ei näköjään kovia kolhuja kestä.

        Näin ollen viat ovat itse aiheutettuja, mutta totta kai vahinkoja. Eli itse jää maksettavaksi näin ollen?


      • : )
        uuvattiasuja kirjoitti:

        WC-altaan sekä pöntön viat ovat silkasta huolimattomuudesta aiheutuneet; muutama vuosi sitten pudotin hajuvesipullon lavuaariin ja epäonnekseni se aiheutti "hiusmurtuman" lavuaarin pintaan. Lähes samoihin aikoihin sama kävi WC-pöntölle (todellakin huonoa onnea!). Viikko sitten hyllyltä tipahti hiustenkuivaaja lavuaariin ja hiusmurtuma rusahti kunnolla irti, ja nyt altaassa on 15 cm halkaisijaltaan oleva palanen irti lähes kokonaan. Lavuaari on muuten ontto ja aika ohkainen näytti olevan pinta paksuudeltaan, ei näköjään kovia kolhuja kestä.

        Näin ollen viat ovat itse aiheutettuja, mutta totta kai vahinkoja. Eli itse jää maksettavaksi näin ollen?

        jäävät todella sinun maksettavaksesi.


      • Pienvuokranantaja
        uuvattiasuja kirjoitti:

        WC-altaan sekä pöntön viat ovat silkasta huolimattomuudesta aiheutuneet; muutama vuosi sitten pudotin hajuvesipullon lavuaariin ja epäonnekseni se aiheutti "hiusmurtuman" lavuaarin pintaan. Lähes samoihin aikoihin sama kävi WC-pöntölle (todellakin huonoa onnea!). Viikko sitten hyllyltä tipahti hiustenkuivaaja lavuaariin ja hiusmurtuma rusahti kunnolla irti, ja nyt altaassa on 15 cm halkaisijaltaan oleva palanen irti lähes kokonaan. Lavuaari on muuten ontto ja aika ohkainen näytti olevan pinta paksuudeltaan, ei näköjään kovia kolhuja kestä.

        Näin ollen viat ovat itse aiheutettuja, mutta totta kai vahinkoja. Eli itse jää maksettavaksi näin ollen?

        Itse maksat jos itse olet aiheuttanut. Kannattaa kuitenkin käydä vakuutusyhtiösi kautta, sillä kotivakuutuksesi voi tulla vastaan.

        Vuokranantajalle ei kuulu maksettavaksi vuokralaisen aiheuttamat vahingot.


      • kalliiksi tulee sillä
        Pienvuokranantaja kirjoitti:

        Itse maksat jos itse olet aiheuttanut. Kannattaa kuitenkin käydä vakuutusyhtiösi kautta, sillä kotivakuutuksesi voi tulla vastaan.

        Vuokranantajalle ei kuulu maksettavaksi vuokralaisen aiheuttamat vahingot.

        tuon laguaarin ja pöntön vaihdon voi tehdä vain ammattilainen taloyhtiössä sanoo laki ei itse.ihan uutta ei tarvitse hankkia jos vanha oli mikä oli eli samankuntoisen käytetyn saa halvalla,mutta työ maksaa aina ja paljon.
        Monesti olen ihmetellyt kun ei ole kavereillakaan kotivakuutusta,kun maksaa liikaa.minulla 50neliöö täys turva eli maksaa kaiken maksaa vuodessa 57€ huh kun kallista:)(


      • remontista
        : ) kirjoitti:

        huoltofirmaan yhteyttä ottamaan, kun ei se asia heille kuulu.

        Miksi haluat vaihtaa altaan jos se ei ole viallinen?

        Kso vikoje korjaaminen kuuluu omistajalle, tässä tapauksessa siis yhtiölle. Tietysti muistaen tuottamuksellisuuden (esim jos itse rikot, niin itse korjaat). Sinun pitää todistettavasti saattaa huoneistossa olevat viat omistajan tietoon ja riippuen vian laadusta on omistajalla lain puitteissa korjaamisvelvoite. Mutta yhtiön ei ole pakko korjata esimerkiksi allasta vain siksi että sinua ei esimerkiksi väri miellytä. Pöntön vika on sellainen joka tulisi kohtuullisessa ajassa korjata, mutta omistajalla on oikeus hoitaa korjaus parhaaksi katsomallaan tavalla.

        "Kso vikoje korjaaminen kuuluu omistajalle, tässä tapauksessa siis yhtiölle. "

        Taloyhtiö ei vastaa pesualtaista. Altaat ovat asunnon omistajan omistuksessa. Taloyhtiö omistaa pesualtaan viereiset osat hanasta eteenpäin, mutta ammeet ja altaat ovat Asunto-osakeyhtiölain mukaan osakkaiden vastuulla, eivät taloyhtiön, eikä allasremontteja voi siksi teettää huoltoyhtiöllä taloyhtiön laskuun.


      • vakuutususeinturha
        kalliiksi tulee sillä kirjoitti:

        tuon laguaarin ja pöntön vaihdon voi tehdä vain ammattilainen taloyhtiössä sanoo laki ei itse.ihan uutta ei tarvitse hankkia jos vanha oli mikä oli eli samankuntoisen käytetyn saa halvalla,mutta työ maksaa aina ja paljon.
        Monesti olen ihmetellyt kun ei ole kavereillakaan kotivakuutusta,kun maksaa liikaa.minulla 50neliöö täys turva eli maksaa kaiken maksaa vuodessa 57€ huh kun kallista:)(

        "Monesti olen ihmetellyt kun ei ole kavereillakaan kotivakuutusta,kun maksaa liikaa.minulla 50neliöö täys turva eli maksaa kaiken maksaa vuodessa 57€ huh kun kallista:)("

        Ei kotivakuutus maksa kyllä kaikkea. Aika harva kerrostalokodissa hajonnut asia tulee korvattavaksi kotivakuutuksen kautta. Kotivakuutus ei koske pikkuvahinkoja (omavastuu on isompi), taloyhtiön vastuulla olevia asioita eikä mitään sellaista, johon liittyy tuottamuksellisuutta tai joissa vahinko on syntynyt yhtään pidemmän ajan kuluessa. Lisäksi se ei korvaa ihmisille aiheutuvia vahinkoja. Nuo tekijät poissulkevat lähes kaikki kotien vahingot pois kotivakuutuksen piiristä.

        Tuttavapiirissä tulee mieleen vain yksi tapaus, jossa kotivakuutus on yhtään enemmän mitään korvannut. Ja sekään tapaus ei ollut kerrostaloasukas, ja koski vesivahinkoa, jota kerrostalon kotivakuutus ei olisi korvannut (koska rakenteelliset asiat ovat kerrostaloissa taloyhtiön vastuulla, eivätkä kotivakuutuksen piirissä). On sitten varastettu kodin pihasta polkupyöriä, tai tiskikone päästänyt vedet ulos, ei kotivakuutus korvaa mitään, jos polkupyörä ei ole luksushintaluokkaa ja aivan upouusi (tavallisten polkupyörien kohdalla vakuutuksen korvaamisarvo alittaa omavastuun jo muutaman vuoden ikäisten pyörien ikävähennysten myötä), ja jos ei ole ollut paikalla vieressä huomaamassa kun tiski kone on päästänyt vedet ulos, on vahinko ollut tuottamuksellinen - ja kotivakuutus ei korvaakaan mitään, tai korvausta alennetaan tuottamuksellisuuden takia.

        Kotivakuutuksissa on möys vahinkokohtaiset ylärajat. Jos tulee isompi vahinko, kotivakuutuksen korvaavuus olla vahinkojen korjauskustannuksia alempi.


    • saamattomuuttalaiskuutta

      Aina kannattaa tutkia asunto tarkasti ennen muutoa.
      Koska jos jotain on rikki, niin kyllä sitä uutta asukasta helposti veloitetaan edellisen jättämistä jäljistä.
      Esim: ovet ovat sellaisia joista löytyy nyrkin mentäviä reikiä ja paneelin vaihto on 60e/kpl.Sekä nämä wc-pöntöt ja käsipesualtaatkin.

      Toiset isännöitsiä kun eivät edes tarkasta asuntoja, siis käy sisällä vaan jättävät vain lapun postiluukkuun: Ei mitään suurempaa korjattavaa. Sitten maksajana onkin seuraava asukas. Kätevää saamattomuutta ja laiskuutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 143
      4048
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      111
      3662
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2565
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe