avioliiton pituus

haveilen rikastuvani

Kuinka kauan tulee olla avioliitossa, jotta saa avio-oikeuden puolison omasuuseriin avioerotilateessa?

Riittääkö yksi vuosi?

8

2097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pulliainen

      Kunhan nimet saa paperiin, niin avioliitto on solmittu ja avio-oikeus olemassa.

      Tosin, omaisuuden jakoa voidaan koettaa sovitella, yhtenä syynä voi olla avioliiton lyhyys.

    • jos puoliso....

      on samaa mieltä ositustilanteessa ja suostuu jakamaan omaisuuden tasan.
      On olemassa kohtullistamispykälä, jolla lyhyessä liitossa omaisuutta ei jaetakkaan tasan vaan kohtuudella kummallekkin, eli vain puolison niin tahtoessa pääset rikastumaan.

      • pulliainen

        paas tulleen laki ja pykälä.


      • Olen eri henkilö, mutta..
        pulliainen kirjoitti:

        paas tulleen laki ja pykälä.

        En ole tuo edellinen vastaaja, mutta tässä kuitenkin tuo lainkohta.

        Eli Avioliittolaki, 103 b §.

        "Ositusta voidaan sovitella, jos ositus muutoin johtaisi kohtuuttomaan lopputulokseen taikka siihen, että toinen puoliso saisi perusteettomasti taloudellista etua. Osituksen sovittelua harkittaessa on otettava erityisesti huomioon avioliiton kestoaika, puolisoiden toiminta yhteisen talouden hyväksi ja omaisuuden kartuttamiseksi ja säilyttämiseksi sekä muut näihin verrattavat puolisoiden taloutta koskevat seikat.

        Ositusta soviteltaessa voidaan määrätä:

        1) että puoliso ei saa avio- oikeuden nojalla toisen puolison omaisuutta taikka että sanottua oikeutta rajoitetaan;

        2) että tietty omaisuus, jonka puoliso on ansainnut tai saanut puolisoiden asuessa erillään tai joka puolisolla on ollut avioliittoon mentäessä taikka jonka puoliso on saanut avioliiton aikana perintönä, lahjana tai testamentin nojalla, on omaisuuden osituksessa kokonaan tai osaksi oleva omaisuutta, johon toisella puolisolla ei ole avio-oikeutta;

        3) että omaisuus, johon toisella puolisolla ei avioehtosopimuksen nojalla ole avio- oikeutta, on omaisuuden osituksessa kokonaan tai osaksi oleva omaisuutta, johon toisella puolisolla on avio-oikeus.

        Osituksen sovittelua koskeva vaatimus voidaan tehdä joko osituksessa tai osituksen jälkeen. Kun sovitteluvaatimus tehdään osituksen jälkeen, on noudatettava, mitä osituksen moitteesta ja osituksen pätemättömäksi julistamisesta on voimassa."

        Eli jos liitto on kestänyt vaikkapa muutaman kuukauden, ja puolisoiden välillä on erittäin suuri varallisuusero, ei ositusta välttämättä toimiteta tasan puoliksi, vaikka avioehtoa ei olisikaan.


    • Aviomies

      Porvoon käräjäoikeudella on varmaan omat tapansa menetellä...

    • Mie vain

      kukaan järkevä mies ei mene vihille tuollaisen kanssa ellei ole nimet avioehdossa. Mielestäni avioehdosta pitäisi ehdottomasti tehdä pakollinen.

    • mun mielipide vain

      en tiedä kumpaa sukupuolta olet,eikä sillä sen suurmpaa merkitystä olekkaa,tuntuu pahalta kun luen mitä kirjoitit.avioliitto on pyhä asia,kun kuuntelet vihkivalan ja suosittelen että lukisit sen etukäteen ja mietit enne kun sanot tahdon.jos et omaa omaatuontoa,sillä pärjäät pitkälle,mitä röyhkeempi,itsekkäämpi ja julmempi olet sitä parempi on itselle.joten onnea sinulle.

    • pelkkä

      Minulla on muutama kokemus tuosta Sinun esittämästäsi kysymyksestä. Tehdään siis avioehtosopimus aluksi. Sitten ollaan liitossa. Ei se vuoden kuluessa tuo sopimus rapistu ainakaan korkeimman oikeuden ratkaisujen valossa. Minä muistan yhden tapauksen, jossa puolisot olivat olleet aviossa noin viisitoista vuotta. Mies löysi uuden. Heillä oli avioehtosopimus. Vaimo oli kaiken aikaa kotirouva. Sopimus todettiin aikansa eläneeksi la miehen vaatimukset hylättiin. Hän joutui maksamaan ent. vaimolleen normaalin tasingon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe