Osta käytetyt tasoitus vehkeet esim. Cura 2500, riittää kapasiteettia sisäpuolen tasoituksiin ja julkisivun rappaukseen uutena n.6 000 € esim. huuto.netistä myynnissä käytettyjä 3-4 000 €. Kun tekee kivitalon sisäpuolen tasoitus ja rappaustyöt itse säästää helposti n.15 000 € ja myy laitteen vielä seuraavalle rakentajalle.
Säästöä kivitalon rakentamiseen
29
6626
Vastaukset
- kirjaimet
tekstistä siis juuri noin meinaan tehdä, pääsee tekemään vielä siistiä jälkeä kun ei ole kiirus mihinkään.
- vinkkiä
että missä voi käydä katsomassa harjoitustöitänne. Taitaa olla väärä paikka amatöörille säästää, tosin joku saattaa tehdä ihan hienoakin pintaa. Eli jos osaa tai opettelee, niin kyllä siitä hyvä tulee ja säästöäkin voi kertyä. Aikaa saattaa tosin palaa hieman enemmän.
- golfaamatta
vinkkiä kirjoitti:
että missä voi käydä katsomassa harjoitustöitänne. Taitaa olla väärä paikka amatöörille säästää, tosin joku saattaa tehdä ihan hienoakin pintaa. Eli jos osaa tai opettelee, niin kyllä siitä hyvä tulee ja säästöäkin voi kertyä. Aikaa saattaa tosin palaa hieman enemmän.
niin sitä aika löytyy kummasti.
- taitaa olla
golfaamatta kirjoitti:
niin sitä aika löytyy kummasti.
niin, että kolopallon pelaajat eivät talojaan kyllä osaa rapata. Tai sitten sen kyllä näkee jo kaukaa :)
- hyvin
vinkkiä kirjoitti:
laittaa, kasataan juuri Lammista runkoa itse, on sitä moni käynyt ihmettelemässä että on siistiä työtä (ja mitoillaan), meinaan tehdä myös sisä/ulkopuolen pinnat itse, mukava tehdä kun pinnat suorat...näin meillä...en tosiaankaan ota mitään "ammattimiestä" tärvelemään kätteni jälkeä, vielä on rakentajia jotka osaa ajatella/tehdä jotain itsekkin....
- tsemppiä sulle
hyvin kirjoitti:
laittaa, kasataan juuri Lammista runkoa itse, on sitä moni käynyt ihmettelemässä että on siistiä työtä (ja mitoillaan), meinaan tehdä myös sisä/ulkopuolen pinnat itse, mukava tehdä kun pinnat suorat...näin meillä...en tosiaankaan ota mitään "ammattimiestä" tärvelemään kätteni jälkeä, vielä on rakentajia jotka osaa ajatella/tehdä jotain itsekkin....
En tarkoittanutkaan, että se tasoitustyö olisi mitää rakettitiedettä. Luulen kuitenkin, että valtaosan rakentajista kannattaa teettää se ammattilaisella. Itse olin hanslankarina ulkorappauksessa ja sain siinä mielestäni vastinetta (säästöä) omalle työlleni. Mutta olen edelleen sitä mieltä, että itse en olisi halunnut tuota opetella ja kokeilla. Huolellisella työllä saat varmasti hyvän lopputuloksen.
- aivan sama
hyvin kirjoitti:
minkälaisita harkoista ja vaikka porrastaen teet rungon. Lammista vaan joutuu maksamaan vähän enemmän betonit vielä päälle. Sinne ne pohjatasoitteen ja kuitulaastin alle harkot jäävät piiloon ja vielä verkko pitää pinnan kurissa.
Sehän on aina silmissä, minkälainen pinta on sisätasoitteessa. Maalattava pinta vaatii paremman jäljen kuin tapetoitava. Joku urho paneloi kattoja ja seiniä umpeen, joten eipä kande nipottaa harkkojen latomisessa liikoja.
Slammaus riittää moneen paikkaan.
- rakentajarane
niin, ammattiporukka ruiskuttaa omakotitalon sisäpuoliset tasoitustyöt vajaassa viikossa, mutta tietysti jos on intoa ja aikaa tuhlata aikaa asian parissa niin mikäs siinä. En kyllä usko että millään säästää 15.000 euroa sisäpuolisissa tasoitustöissä, ellei kyseessä ole Vanajan Linna tms. Minä käytän "järkeä" ja teen itse ne työt jotka hallitsen ja erityisammattitaitoa vaativat työt teetän suosiolla ulkopuolisilla. Ei nimittäin ole ihan sama asia tasoitella seiniä ja kattoja kuin tehdä hiekkalaatikolla sileitä kiekkakakkuja.
- jii
kaikkea ei kuitenkaan voi tehdä itse rai raksaus kestää 5v. eli pitää vaan miettiä mikä kannattaa teettää ja missä pärjää itse. Kohta voi saada kavereita tekemään tuntitöinä, tulee halvemmaksi kuin urakka jos ovat jokseenkin rehtejä ukkoja.
- tasoitustyö
jii kirjoitti:
kaikkea ei kuitenkaan voi tehdä itse rai raksaus kestää 5v. eli pitää vaan miettiä mikä kannattaa teettää ja missä pärjää itse. Kohta voi saada kavereita tekemään tuntitöinä, tulee halvemmaksi kuin urakka jos ovat jokseenkin rehtejä ukkoja.
maksaa teetettynä joitakin tuhansia euroja tarvikkeineen smyygeineen päivineen, meillä 4000eur/toista viikkoa. Sisäpuolen voi tasoittaa mihin aikaan vuodesta tahansa, kunhan pinnat ovat riittävän kuivat ja lämpöä päällä.
Omakotitalon ulkorappaus 2-kerrostyönä maksaa noin 10-12000eur alveineen telineineen tarvikkeineen peittelemisineen ja sen tekee parin hengen porukka reilussa viikossa myöskin.
Tekisi nopeamminkin, mutta säävaraus ja pintojen kuivuminen vievät aikansa.
Mitään viittä vuotta siihen ei saa kulumaan, vaikka tekisi yksinkin. Esimerkiksi vetonitit ruiskuttaa kattoihin ja portaikkoihin muutamassa tunnissa kertaalleen ja seuraavana päivänä toistamiseen. Sitten akryylikittaus koloihin ja lateksit rissalla päälle.
Johan se puoliskokin tulee kateelliseksi, mikäli ei ehdi kanssaan välillä leperrellä. - Muurari11
tasoitustyö kirjoitti:
maksaa teetettynä joitakin tuhansia euroja tarvikkeineen smyygeineen päivineen, meillä 4000eur/toista viikkoa. Sisäpuolen voi tasoittaa mihin aikaan vuodesta tahansa, kunhan pinnat ovat riittävän kuivat ja lämpöä päällä.
Omakotitalon ulkorappaus 2-kerrostyönä maksaa noin 10-12000eur alveineen telineineen tarvikkeineen peittelemisineen ja sen tekee parin hengen porukka reilussa viikossa myöskin.
Mitään viittä vuotta siihen ei saa kulumaan, vaikka tekisi yksinkin. Esimerkiksi vetonitit ruiskuttaa kattoihin ja portaikkoihin muutamassa tunnissa kertaalleen ja seuraavana päivänä toistamiseen. Sitten akryylikittaus koloihin ja lateksit rissalla päälle.
Johan se puoliskokin tulee kateelliseksi, mikäli ei ehdi kanssaan välillä leperrellä.Provo!
Oikeastaan tähtitieteellisen hyvä! Onnea yrityksellenne!
2 tunnissa ruiskuttaa LR tasoitteen pumpulla koko taloon kevyesti.
Täytyy vaan olla se pumppu ja helevatan tehokas kompressori joka maksaa yhtä paljon kuin pumppu.
Niin,sen ruiskutuksen jälkeen alkaakin se hiki tulla, meinaan jos ruuttaa koko talon ensin ja alkaa sitten silittämään :-) - jii
tasoitustyö kirjoitti:
Johan se puoliskokin tulee kateelliseksi, mikäli ei ehdi kanssaan välillä leperrellä.että katselit siitä sivusta ja nyt sitten kehuskelet että olisihan tuon itsekin tehnyt, naps ja kops vaan ;)
Ison talon tekemiseen menee tunteja, ymmärsit varmaan että en laskenut koko viittä vuotta pelkkiin tasoitustöihin. Sen verran tein (ja osa varastotilasta edelleen tekemättä..) kuitenkin tasoitushommiakin, että ei se ihan samaan tahtiin suju amatööriltä kuin ammattilaiselta jos aikoo tasaista tehdä. Sen verran on tullut realismia peliin, että ymmärtäisin olla aloittamatta koko talon sisätasoitushommia..
Ulkopuolen rappauksiin (yläkerta) ja hiertoihin (alakerta) meni pari viikkoa 2-3 ukolta, itse tein varsinkin yläkerran 3-kerrosrappauksessa pitkää päivää kun päivän kannoin kuraa telineelle ja illat rakensin/siirsin telineitä. Tarkoititko että senkin voisi tehdä yksin? Varsinkin korkeammilla kohdilla on 3 ukkoa minimi, koska rappaus ei saa pysähtyä vaan kuraa pitää olla koko ajan paljussa.. eli yksi tekee satsia myllyllä, toinen kantaa / kärrää ja rappari vaan roiskii. Tuskinpa ruiskullakaan yksi mies ehtii joka paikkaan? - ei tule edes
Muurari11 kirjoitti:
Provo!
Oikeastaan tähtitieteellisen hyvä! Onnea yrityksellenne!
2 tunnissa ruiskuttaa LR tasoitteen pumpulla koko taloon kevyesti.
Täytyy vaan olla se pumppu ja helevatan tehokas kompressori joka maksaa yhtä paljon kuin pumppu.
Niin,sen ruiskutuksen jälkeen alkaakin se hiki tulla, meinaan jos ruuttaa koko talon ensin ja alkaa sitten silittämään :-)hiki, kun katot ruiskuttaa ja suosittelen ne jättämään liippaamatta. Tuskinpa 11muuraria niitä kuitenkaan saisi tasaisiksi, kun tulee hiki.
- telineet pystytetään
jii kirjoitti:
että katselit siitä sivusta ja nyt sitten kehuskelet että olisihan tuon itsekin tehnyt, naps ja kops vaan ;)
Ison talon tekemiseen menee tunteja, ymmärsit varmaan että en laskenut koko viittä vuotta pelkkiin tasoitustöihin. Sen verran tein (ja osa varastotilasta edelleen tekemättä..) kuitenkin tasoitushommiakin, että ei se ihan samaan tahtiin suju amatööriltä kuin ammattilaiselta jos aikoo tasaista tehdä. Sen verran on tullut realismia peliin, että ymmärtäisin olla aloittamatta koko talon sisätasoitushommia..
Ulkopuolen rappauksiin (yläkerta) ja hiertoihin (alakerta) meni pari viikkoa 2-3 ukolta, itse tein varsinkin yläkerran 3-kerrosrappauksessa pitkää päivää kun päivän kannoin kuraa telineelle ja illat rakensin/siirsin telineitä. Tarkoititko että senkin voisi tehdä yksin? Varsinkin korkeammilla kohdilla on 3 ukkoa minimi, koska rappaus ei saa pysähtyä vaan kuraa pitää olla koko ajan paljussa.. eli yksi tekee satsia myllyllä, toinen kantaa / kärrää ja rappari vaan roiskii. Tuskinpa ruiskullakaan yksi mies ehtii joka paikkaan?talon ympäri ja samalla tehdään suojaukset sekä aloitetaan smyygeistä. Telinevuokra ei ole kohtuuton, mikäli hommasta suoriutuu reilussa viikossa. Ja aika työlästä on nykyään tehdä käsirappausta, kun ruiskutkin on keksitty ja verkotus ja työnkin voi tehdä parityönä. Ehkä ruisku tekee vähän rosompaa jälkeä, mutta kumminkin. Jos saa kiksejä tyhjänpäiväisestä puurtamisesta, niin mikäs siinä.
Toinen tekee sillä aikaa jo muuta. Telineiden purkamisen jälkeen kukaan ei kysele, montako varvia laastia on pinnassa vaan ihastelee, minkä näköinen siitä tuli. Sinne ne peittyivät ainakin meidän itse liimaamat sipo-kalikat.
Vanhaan tapaan tehty 3-kerrosrappaus tai ylipäätään sementti/kalkkirappaus rikkoutuessaan ja paikattuna on laikukas kuin lehmän peppu, samanlaista et saa itkemälläkään. - jii
telineet pystytetään kirjoitti:
talon ympäri ja samalla tehdään suojaukset sekä aloitetaan smyygeistä. Telinevuokra ei ole kohtuuton, mikäli hommasta suoriutuu reilussa viikossa. Ja aika työlästä on nykyään tehdä käsirappausta, kun ruiskutkin on keksitty ja verkotus ja työnkin voi tehdä parityönä. Ehkä ruisku tekee vähän rosompaa jälkeä, mutta kumminkin. Jos saa kiksejä tyhjänpäiväisestä puurtamisesta, niin mikäs siinä.
Toinen tekee sillä aikaa jo muuta. Telineiden purkamisen jälkeen kukaan ei kysele, montako varvia laastia on pinnassa vaan ihastelee, minkä näköinen siitä tuli. Sinne ne peittyivät ainakin meidän itse liimaamat sipo-kalikat.
Vanhaan tapaan tehty 3-kerrosrappaus tai ylipäätään sementti/kalkkirappaus rikkoutuessaan ja paikattuna on laikukas kuin lehmän peppu, samanlaista et saa itkemälläkään.telineet ennen rappausta vai rappauksen edetessä, tehtävä ne on kuitenkin ja aikaa siihen menee kuitenkin.
Kolmikerrosrappaus on kuitenkin perinteinen ja paras tapa, ja ruiskulla ei saa samaa jälkeä kuin kunnon rappari käsin tehden.
"Telineiden purkamisen jälkeen kukaan ei kysele, montako varvia laastia on pinnassa vaan ihastelee, minkä näköinen siitä tuli. Sinne ne peittyivät ainakin meidän itse liimaamat sipo-kalikat."
Kukin tyylillään. Olet kääntänyt vanhan sananlaskun näköjään katolleen, minulle se on aina tarkoittanut sitä että tehdään kauneinta mahdollista tunteja säästelemättä.. eli "kun se on valmis, kukaan ei kysy kauanko sen tekeminen kesti, vaan sanoo että 'tulipas hieno'".
"Vanhaan tapaan tehty 3-kerrosrappaus tai ylipäätään sementti/kalkkirappaus rikkoutuessaan ja paikattuna on laikukas kuin lehmän peppu, samanlaista et saa itkemälläkään. "
No ei minun sitä tarvi luultavasti paljon paikkailla, kun kunnon räystäillä tehtyjen 40-luvun talojen rappauksetkin on vielä ihan hyvässä kunnossa. Ja jos joutuu jostain korjaamaan niin silloin talo maalataan, niinkuin muunkin rappauksen kanssa täytyy tehdä. - ymmärtää mihin
jii kirjoitti:
telineet ennen rappausta vai rappauksen edetessä, tehtävä ne on kuitenkin ja aikaa siihen menee kuitenkin.
Kolmikerrosrappaus on kuitenkin perinteinen ja paras tapa, ja ruiskulla ei saa samaa jälkeä kuin kunnon rappari käsin tehden.
"Telineiden purkamisen jälkeen kukaan ei kysele, montako varvia laastia on pinnassa vaan ihastelee, minkä näköinen siitä tuli. Sinne ne peittyivät ainakin meidän itse liimaamat sipo-kalikat."
Kukin tyylillään. Olet kääntänyt vanhan sananlaskun näköjään katolleen, minulle se on aina tarkoittanut sitä että tehdään kauneinta mahdollista tunteja säästelemättä.. eli "kun se on valmis, kukaan ei kysy kauanko sen tekeminen kesti, vaan sanoo että 'tulipas hieno'".
"Vanhaan tapaan tehty 3-kerrosrappaus tai ylipäätään sementti/kalkkirappaus rikkoutuessaan ja paikattuna on laikukas kuin lehmän peppu, samanlaista et saa itkemälläkään. "
No ei minun sitä tarvi luultavasti paljon paikkailla, kun kunnon räystäillä tehtyjen 40-luvun talojen rappauksetkin on vielä ihan hyvässä kunnossa. Ja jos joutuu jostain korjaamaan niin silloin talo maalataan, niinkuin muunkin rappauksen kanssa täytyy tehdä.se viimeinen 5 vuottasi meni.
Tavalliselle raksaajalle kuitenkin suosittelen telineitä taloon rappauksen ajaksi. Dinot ja muut nostimet maksavat maltaita. Niin ja ripeämpää toimintaa. Hakit nousevat kaksikerroksiseen päivässä ympärille ja sitten voi kieppua ruiskun kanssa missä päin tahansa, joten ei tule rokulia ja tellinkien purku sujuu puolta lyhyemmässä ajassa. Samalla ennen purkua on hyvä tehdä räystään aluset ja rännit kuntoon. Ei mitään etanan metsästystä eikä tähtitiedettä. Tarveaineet maksavat muutaman tonnin:- - jii
ymmärtää mihin kirjoitti:
se viimeinen 5 vuottasi meni.
Tavalliselle raksaajalle kuitenkin suosittelen telineitä taloon rappauksen ajaksi. Dinot ja muut nostimet maksavat maltaita. Niin ja ripeämpää toimintaa. Hakit nousevat kaksikerroksiseen päivässä ympärille ja sitten voi kieppua ruiskun kanssa missä päin tahansa, joten ei tule rokulia ja tellinkien purku sujuu puolta lyhyemmässä ajassa. Samalla ennen purkua on hyvä tehdä räystään aluset ja rännit kuntoon. Ei mitään etanan metsästystä eikä tähtitiedettä. Tarveaineet maksavat muutaman tonnin:-paljon ymmärtävän.. ?
"Tavalliselle raksaajalle kuitenkin suosittelen telineitä taloon rappauksen ajaksi. Dinot ja muut nostimet maksavat maltaita. Niin ja ripeämpää toimintaa. Hakit nousevat kaksikerroksiseen päivässä ympärille ja sitten voi kieppua ruiskun kanssa missä päin tahansa, joten ei tule rokulia ja tellinkien purku sujuu puolta lyhyemmässä ajassa."
Mitä ihmettä tuo Dino nyt tarkoittaa? Tottakai meillä oli hakit ympari taloa, ja se pystytys kestää kun niitä nostat yksin 9*20m rungon ympärille, ylälavat päädyissä 6 metriin. Päivä käy lyhyeksi ainakin mulla, mutta ehkä tosimiehet on erikseen.
" Ei mitään etanan metsästystä eikä tähtitiedettä. Tarveaineet maksavat muutaman tonnin:- "
Kaikki tekee tyylillään. Ei anna luonto periksi katella kiireellä tuhrattua sekundaa monta kymmentä vuotta. Hyvä jos sulla kestää. - Keskimääräistä viisaampi
jii kirjoitti:
paljon ymmärtävän.. ?
"Tavalliselle raksaajalle kuitenkin suosittelen telineitä taloon rappauksen ajaksi. Dinot ja muut nostimet maksavat maltaita. Niin ja ripeämpää toimintaa. Hakit nousevat kaksikerroksiseen päivässä ympärille ja sitten voi kieppua ruiskun kanssa missä päin tahansa, joten ei tule rokulia ja tellinkien purku sujuu puolta lyhyemmässä ajassa."
Mitä ihmettä tuo Dino nyt tarkoittaa? Tottakai meillä oli hakit ympari taloa, ja se pystytys kestää kun niitä nostat yksin 9*20m rungon ympärille, ylälavat päädyissä 6 metriin. Päivä käy lyhyeksi ainakin mulla, mutta ehkä tosimiehet on erikseen.
" Ei mitään etanan metsästystä eikä tähtitiedettä. Tarveaineet maksavat muutaman tonnin:- "
Kaikki tekee tyylillään. Ei anna luonto periksi katella kiireellä tuhrattua sekundaa monta kymmentä vuotta. Hyvä jos sulla kestää.Jos vähinkin osaat tehdä jotain niin tee rappaus itse. Ruiskupumpulla tai käsin kuitulaastit pohjalle ja teräksellä yli. Sitten ruiskupumpulla ja suppilolla väri pintaan ja se on siinä. Voit myös ottaa Dinon avuksi viikonloppuisin niin säästyt telityöltä. Saat Dinon tänäpäivänä 50eur/vkl. Laastit maksaa palttiarallaan 2000eur. Näin siis säästään about 8000euroa. Kokeile takaseinästä onnistuuko, jos ei niin sitten tilaa rapparit paikalle 50-100e/m2 smyykit tuntityönä 50e/h ja telineet ja suojaukset jää kuitenkin sulle.
- saat tuolla
Keskimääräistä viisaampi kirjoitti:
Jos vähinkin osaat tehdä jotain niin tee rappaus itse. Ruiskupumpulla tai käsin kuitulaastit pohjalle ja teräksellä yli. Sitten ruiskupumpulla ja suppilolla väri pintaan ja se on siinä. Voit myös ottaa Dinon avuksi viikonloppuisin niin säästyt telityöltä. Saat Dinon tänäpäivänä 50eur/vkl. Laastit maksaa palttiarallaan 2000eur. Näin siis säästään about 8000euroa. Kokeile takaseinästä onnistuuko, jos ei niin sitten tilaa rapparit paikalle 50-100e/m2 smyykit tuntityönä 50e/h ja telineet ja suojaukset jää kuitenkin sulle.
summalla? Meillä Fescon kuitulaasti, suojapinnoite ja hiertopinnoite, lisäksi kulmavahvikkeet, lasikuituverkot pylväisiin sekä aukkojen kulmiin. Eli ei siis verkotettu koko taloa. Pinnoitettavaa alaa 320 m2 ja tarvikkeet maksoi n. 5100 €. En usko, että noissa olis ollut 3000 egeä tinkimisvaraa? Tarvikkeiden hinnat kyselin kolmesta eri paikasta.
- jii
Keskimääräistä viisaampi kirjoitti:
Jos vähinkin osaat tehdä jotain niin tee rappaus itse. Ruiskupumpulla tai käsin kuitulaastit pohjalle ja teräksellä yli. Sitten ruiskupumpulla ja suppilolla väri pintaan ja se on siinä. Voit myös ottaa Dinon avuksi viikonloppuisin niin säästyt telityöltä. Saat Dinon tänäpäivänä 50eur/vkl. Laastit maksaa palttiarallaan 2000eur. Näin siis säästään about 8000euroa. Kokeile takaseinästä onnistuuko, jos ei niin sitten tilaa rapparit paikalle 50-100e/m2 smyykit tuntityönä 50e/h ja telineet ja suojaukset jää kuitenkin sulle.
Ensinnäkin minä olen kirjoittanut koko ajan kolmikerrosrappauksesta, eli turha selittää niistä ruiskuista koko ajan.
Toisekseen, aika kova usko on omiin kykyihin jos uskot että pystymettästä tullen teet yhtä hyvää jälkeä kuin 30 vuoden kokemuksella tekevä ammattiylpeä rappari.
kolmanneksi, minä en maksanut tuollaisia hintoja, neliöhinta oli 20€ verokirjalla viime vuonna. Appari tuntipalkalla.
Sinä olet yhtä mieltä hommasi onnistumisesta, ohikulkijat voi olla vähän toista mieltä. Tietysti on tärkeintä että sinä olet tyytyväinen. Itse olen huomannut, että hommat joissa saa turata "ikuisesti" (esim laatoitus) onnistuu itse tehden tosi mallikkaasti, sen sijaan hommat joissa kuivumis/työstöajat on rajoittamassa eli hyvää pitää tulla nopeasti on paras jättää muille. Tämä siis on minun mielipiteeni, turha kai tästä on tämän enempää vääntää. Ehkä mä sitten vaan olen liian käsi.. - täältäkin
saat tuolla kirjoitti:
summalla? Meillä Fescon kuitulaasti, suojapinnoite ja hiertopinnoite, lisäksi kulmavahvikkeet, lasikuituverkot pylväisiin sekä aukkojen kulmiin. Eli ei siis verkotettu koko taloa. Pinnoitettavaa alaa 320 m2 ja tarvikkeet maksoi n. 5100 €. En usko, että noissa olis ollut 3000 egeä tinkimisvaraa? Tarvikkeiden hinnat kyselin kolmesta eri paikasta.
Tein itse kolmikerrosrappauksen ja laastit maksoivat muistaakseni 5 500€. Pintaa oli saman verran.
Ehkä laastit saa parilla tonnilla, jos vetää ohuella pinnalla. Vieläkin halvemmalla pääsisi, jos tekisi pelkästään pinnan ja jättäisi muut kerrokset pois. Kulmavahvikkeisiin ja verkkoihin upposi muistaakseni n. tonni. En enään summia ja määriä tarkkaan muista, kun aikaa on jo 1/2 vuotta.
Itse tein talosta ison osan, mutta tasoitustyöt ja rappaus olivat kyllä työläitä. Jos/kun aika ei riitä kaikkeen, niin suosittelisin ennemmin tekemään itse esim. LVIS- työt.
En sitä tarkoita, etteikö kuka tahansa voisi seiniä tasoitella/ rapata, mutta tuntihinta voi jäädä aika olemattomaksi. Apupoikana tasoittajalle/ rapparille voi kyllä toimia kuka vaan. Tuokin on työ jonka joku tekee kuitenkin. - raksata
jii kirjoitti:
paljon ymmärtävän.. ?
Kaikki tekee tyylillään. Ei anna luonto periksi katella kiireellä tuhrattua sekundaa monta kymmentä vuotta. Hyvä jos sulla kestää.vähän sivummalla, kaikenkarvaiset
henkilönostimet, kuten Dino, Leguan, löytyy vuokraamoista tai voit ostaa pekkaniskalta vaikka omaksi, kun kauemmin tuhraat.
Ei sekundaa tarvitse tehdä, vaikka tekeekin vain kertaalleen. Henkilönostin on kätevä silloin, kun telinettä ei jaksa (jii) rakentaa päivän pituuden aikana. Pidempään tarpeeseen vuokranostin on kallis. - 7euroa kuitulaasti ja väril...
jii kirjoitti:
Ensinnäkin minä olen kirjoittanut koko ajan kolmikerrosrappauksesta, eli turha selittää niistä ruiskuista koko ajan.
Toisekseen, aika kova usko on omiin kykyihin jos uskot että pystymettästä tullen teet yhtä hyvää jälkeä kuin 30 vuoden kokemuksella tekevä ammattiylpeä rappari.
kolmanneksi, minä en maksanut tuollaisia hintoja, neliöhinta oli 20€ verokirjalla viime vuonna. Appari tuntipalkalla.
Sinä olet yhtä mieltä hommasi onnistumisesta, ohikulkijat voi olla vähän toista mieltä. Tietysti on tärkeintä että sinä olet tyytyväinen. Itse olen huomannut, että hommat joissa saa turata "ikuisesti" (esim laatoitus) onnistuu itse tehden tosi mallikkaasti, sen sijaan hommat joissa kuivumis/työstöajat on rajoittamassa eli hyvää pitää tulla nopeasti on paras jättää muille. Tämä siis on minun mielipiteeni, turha kai tästä on tämän enempää vääntää. Ehkä mä sitten vaan olen liian käsi..100xsäkkiä kuitulaastia pohjille ja 50 säkkiä värilaastia =>
700e 1000e = 1700e
Pari rullaa kuituverkkoa 150Eur
Suppiloruisku = 70eur
Sekoitusvispilä porakoneeseen 20 eur (täytyy olla isoporakone, muuten tulee savut)
Pari teräslastaa, pieni ja yksi kahden käden esim. 1.2 leveä = 30 e
Siinähän ne tarvikkeet 200m2 savi- tai kivimajan rappaukseen on kasassa, eikö?
Saitko jostain mukamas 20e/m2 rappauksen, normaalisti hinta liikkuu siinä alkaen 50e neliö.
Mikä on sun mielestä 3-krs rappaus ja miten se liittyy käyttääkö ruiskua vai ei? - jii
raksata kirjoitti:
vähän sivummalla, kaikenkarvaiset
henkilönostimet, kuten Dino, Leguan, löytyy vuokraamoista tai voit ostaa pekkaniskalta vaikka omaksi, kun kauemmin tuhraat.
Ei sekundaa tarvitse tehdä, vaikka tekeekin vain kertaalleen. Henkilönostin on kätevä silloin, kun telinettä ei jaksa (jii) rakentaa päivän pituuden aikana. Pidempään tarpeeseen vuokranostin on kallis.minä puhuin telineistä, seuraavaksi joku sanoi että tekisit telineet, unohda dinot, johon minä kommentoin että mitä dinoista höpiset, telineethän meillä olikin. Johon sinä, että dino on henkilönostin... Tästä keskustelusta on kadonnut näköjään kaikki tolkku jo monta viestiä sitten.
"Ei sekundaa tarvitse tehdä, vaikka tekeekin vain kertaalleen."
No enkös minä juuri sitä ole koittanut tolkuttaa? Rauhassa ja hyvin ja kerralla kuntoon.
"Henkilönostin on kätevä silloin, kun telinettä ei jaksa (jii) rakentaa päivän pituuden aikana. Pidempään tarpeeseen vuokranostin on kallis. "
Mitä yrität sanoa tällä lauseella? Jos telineen rakentaminen kestää kaksi päivää, voi olla kannattavaa vuokrata henkilönostin kahdeksi viikoksi? En ihan ymmärtänyt.
Sovitaan nyt sitten vaikka niin, että teillä on h**vetin hienosti rapatut talot, ei maksanut kuin pari hassua satasta ja ei edes tullut hiki pintaan. Onhan näitä sankarirakentajia tässä nähty.. - Raksaaja-DIY
jii kirjoitti:
minä puhuin telineistä, seuraavaksi joku sanoi että tekisit telineet, unohda dinot, johon minä kommentoin että mitä dinoista höpiset, telineethän meillä olikin. Johon sinä, että dino on henkilönostin... Tästä keskustelusta on kadonnut näköjään kaikki tolkku jo monta viestiä sitten.
"Ei sekundaa tarvitse tehdä, vaikka tekeekin vain kertaalleen."
No enkös minä juuri sitä ole koittanut tolkuttaa? Rauhassa ja hyvin ja kerralla kuntoon.
"Henkilönostin on kätevä silloin, kun telinettä ei jaksa (jii) rakentaa päivän pituuden aikana. Pidempään tarpeeseen vuokranostin on kallis. "
Mitä yrität sanoa tällä lauseella? Jos telineen rakentaminen kestää kaksi päivää, voi olla kannattavaa vuokrata henkilönostin kahdeksi viikoksi? En ihan ymmärtänyt.
Sovitaan nyt sitten vaikka niin, että teillä on h**vetin hienosti rapatut talot, ei maksanut kuin pari hassua satasta ja ei edes tullut hiki pintaan. Onhan näitä sankarirakentajia tässä nähty..Tää on hyvä triidi.
Ainut että meinaa mennä kinasteluksi/ arvosteluksi koko jupina...harmi..
mutta kertokaapa arvon omatoimiraksaajat -rappaajat ja -tasoittajat kokemuksenne tietyistä ruiskuista / laasteista / väriaineista / menetelmistä.. Jne.. kokemuksia.. Nimittäis itselläkin edessä vielä kovasti tasoite/ rapinki hommia..
- rappari77
Itse en ollut ikinä rakentanut yhtään mitään. Muurasin lujan eristeharkolla 180m2 kahteen kerrokseen. Ostin biltemasta tonnilla kompuran ja cura 2500 pumpun 5500e. Tasoitin sisä ja ulkopinnat , myös sisäkatot ja voin sanoa että ei ammattikädenjälkeä häpeä... Itseasiassa tuli niin hyvät että on tullut tarjouspyyntöjä sen jälkeen :) muutaman talon olen tasoittanut (kipsilevypintoja).
Tasoitteet maksoi sisään noin 2800 ja ulos vähän yli 3000 että lähellä ollaan 15000€ säästöä. jäi tasoittajan taito.
Aikaa meni tasoitehommiin tietenki viikkoja kun homma oli alussa opettelussa mutta jos seinä menee pipariksi sen voi aina tasoittaa uudelleen. Eli kuukausipalkaksi jäi n.15000 netto eli 20 000 bruttona.
Niin vielä kompurasta. Bilteman kompuran tuotto riitti mainiosti tosi nättiin roiskepintaan. Itse tein pienellä rakeella kevyen rappauksen. Malttaa vain laittaa tuoton pumpusta tarpeeksi pienelle
Ulkopuolen rappauksesta vielä, smyygit tein töitten jälkeen iltasin mitä ehti, tasoitehommia viikonloppuna. Oisko pariviikkoa mennyt suojauksineen
Siis jos tienaat vähemmän kuin 20000€ /kk teet itse jos haluat säästää. Ja itse sain vielä huippu laadunkin- rappari77
Niin ja muistan aikaa kun itsekin laskeskelin säästöä ja hirvittelin omaa osaamista kun työkseni teen softaa... Hyvin se menee kun on aluksi kärsivällinen ja käy vähän salilla ennen projektia on nimittäin kohtuu raskasta hommaa :)
Tsemiä projekteihin: Toni - Slovakia rules
rappari77 kirjoitti:
Niin ja muistan aikaa kun itsekin laskeskelin säästöä ja hirvittelin omaa osaamista kun työkseni teen softaa... Hyvin se menee kun on aluksi kärsivällinen ja käy vähän salilla ennen projektia on nimittäin kohtuu raskasta hommaa :)
Tsemiä projekteihin: ToniTyhmää porukkaa. Minulle slovakit teki koko talon 3 €/h. Halpaa kuin sipuli. Teetin tietysti urakalla kaiken, mutta tuntipalkka jäi 3:n euroon. Täysin laillista.
- Anonyymi
Kyllä tällä laskutaidolla kannattaisi alkaa urakoimaan😂
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123970MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822071Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5491647Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin861323Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671107Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331038Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt215909Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3828