Metsästys?

kysyväinen

Yhdellä tutulla on lapinkoira ja hän tuumi, että olisikos siitä myös kaveriksi metsälle? Aika älykkäiltä nuo lapinkoirat vaikuttavat, joten miten olisi?

8

7111

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapinkoiria käytetään

Kyllä lapinkoirasta metsästyskaverin saa. Hirven- ja lintujen metsästykseen olen niitä nähnyt käytettävän. Jänistä tuskin alkaa ajamaan.

• Janitus

Niinpä yksi lappalainen ajoi 6km hirveä, ja molemmat hukkuivat järveen, ajettu ja ajava. Koira siis lähti omaehtoisesti ajolle.

• Huokaus vain

Yhden tuoreen lapinkoirapentueen isä juuri kuoli jänön perään sännättyään auton alle.

• Janitus
        Huokaus vain kirjoitti:

Yhden tuoreen lapinkoirapentueen isä juuri kuoli jänön perään sännättyään auton alle.

Valitettavia tapahtumia, rotu niin hieno muuten. Omani on kohta 6-vuotias ja yhä pidän silmiä selässäni apposen auki, kun lappalainen on aika nopea reagoija. Omani on rauhallinen ja arvokas neiti (kohta 6-vuotias) silti keksii jotakin pientä jahtia välillä, ei juokse sataa metriä kauemmaksi. Kulkee lähes aina irti, on peruskoulutettu. Älliähän tällä rodulla ja etukäteen arviontikykyä vaikka muille lainaksi.

• Koivuli

Mulla on kokemusta kolmesta lapinkoirasta ja kaikki ovat himoina jänisten, lintujen ja oravien perään joten kyllä saalistusviettiä löytyy. Toiselle urokselleni on ammuttu jäniksiä useampikin. Metsästysvietti on toisaalta aika rasite jos koiraa haluaa pitää irti lenkillä sillä vietti vie ja korvat meinaavat hävitä kun jänis lähtee nokan edestä.

• Sussex spaniel

Kyllä melkein mistä tahansa rodusta metsästyskoiran saa, jos koira saa mallia toiselta metsästyskoiralta. Vaikka suomenlapinkoira ei olekaan yleensä kiinnostunut riistasta, se on helppo kouluttaa melkein mihin tahansa, mutta metsästykseen tietysti kokeneen metsästyskoiran avustuksella. Olen kuullut jopa lhasa apsosta, joka oppi ajamaan jänistä ja kettua, kun se pääsi metsälle beaglen seurassa.
      T: Sussex spaniel

• MFvm56

Meillä ainakin on riista viettiä hieman mm. linnut (melkein kaikki) saa kyytiä mutta ei hauku kuten pystykorva ja jäniksiä jahtaa kanssa hieman kun pihaan tulevat tai lenkillä sattuu.. syksyllä 3 supia haukkui ylväästi kun pihapiiriin eksyivät ja nehän piti tietysti lopettaa :) meillä vain liian energinen jos yrittää metsälle lähteä innoissaan pommpailee sinne ja tänne, ehkä lenkityksen jälkeen se sujuisi.. pihassa vapaana ja pieniä retkiä tekee mutta lähistöllä pysyttelee kertaakaan ei ole karannut ja tosi viisas oppii melkein mitä vain kun jaksaa opettaa pennusta lähtien, en voi kuin suositella rotua tulee lapsien ja kissojen jne kanssa toimeen.. tosin reviiriään puolustaa ja laumaansa välillä turhankin hanakasti luulevat välillä pahemmaksikin pedoksi :)

• Lapinporokoira

Mites onko menetty tapaus kun oma lapinporokoira on kohta 2 vuotta hirven koulutuksen kaveri kyseli että onko mahdollista käyttää koira mutta toinen vanha herra on kyl pari kertaa käynyt metsä mikä on nyt 8v kyl mä vielä ens syksynä vien sen metsää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2288
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2033
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1485
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1424
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      121
      1361
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1055
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      954
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      904
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      78
      886
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      863
    Aihe