Metsästys?

kysyväinen

Yhdellä tutulla on lapinkoira ja hän tuumi, että olisikos siitä myös kaveriksi metsälle? Aika älykkäiltä nuo lapinkoirat vaikuttavat, joten miten olisi?

8

6629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapinkoiria käytetään

      Kyllä lapinkoirasta metsästyskaverin saa. Hirven- ja lintujen metsästykseen olen niitä nähnyt käytettävän. Jänistä tuskin alkaa ajamaan.

      • Janitus

        Niinpä yksi lappalainen ajoi 6km hirveä, ja molemmat hukkuivat järveen, ajettu ja ajava. Koira siis lähti omaehtoisesti ajolle.


      • Huokaus vain

        Yhden tuoreen lapinkoirapentueen isä juuri kuoli jänön perään sännättyään auton alle.


      • Janitus
        Huokaus vain kirjoitti:

        Yhden tuoreen lapinkoirapentueen isä juuri kuoli jänön perään sännättyään auton alle.

        Valitettavia tapahtumia, rotu niin hieno muuten. Omani on kohta 6-vuotias ja yhä pidän silmiä selässäni apposen auki, kun lappalainen on aika nopea reagoija. Omani on rauhallinen ja arvokas neiti (kohta 6-vuotias) silti keksii jotakin pientä jahtia välillä, ei juokse sataa metriä kauemmaksi. Kulkee lähes aina irti, on peruskoulutettu. Älliähän tällä rodulla ja etukäteen arviontikykyä vaikka muille lainaksi.


    • Koivuli

      Mulla on kokemusta kolmesta lapinkoirasta ja kaikki ovat himoina jänisten, lintujen ja oravien perään joten kyllä saalistusviettiä löytyy. Toiselle urokselleni on ammuttu jäniksiä useampikin. Metsästysvietti on toisaalta aika rasite jos koiraa haluaa pitää irti lenkillä sillä vietti vie ja korvat meinaavat hävitä kun jänis lähtee nokan edestä.

    • Sussex spaniel

      Kyllä melkein mistä tahansa rodusta metsästyskoiran saa, jos koira saa mallia toiselta metsästyskoiralta. Vaikka suomenlapinkoira ei olekaan yleensä kiinnostunut riistasta, se on helppo kouluttaa melkein mihin tahansa, mutta metsästykseen tietysti kokeneen metsästyskoiran avustuksella. Olen kuullut jopa lhasa apsosta, joka oppi ajamaan jänistä ja kettua, kun se pääsi metsälle beaglen seurassa.
      T: Sussex spaniel

    • MFvm56

      Meillä ainakin on riista viettiä hieman mm. linnut (melkein kaikki) saa kyytiä mutta ei hauku kuten pystykorva ja jäniksiä jahtaa kanssa hieman kun pihaan tulevat tai lenkillä sattuu.. syksyllä 3 supia haukkui ylväästi kun pihapiiriin eksyivät ja nehän piti tietysti lopettaa :) meillä vain liian energinen jos yrittää metsälle lähteä innoissaan pommpailee sinne ja tänne, ehkä lenkityksen jälkeen se sujuisi.. pihassa vapaana ja pieniä retkiä tekee mutta lähistöllä pysyttelee kertaakaan ei ole karannut ja tosi viisas oppii melkein mitä vain kun jaksaa opettaa pennusta lähtien, en voi kuin suositella rotua tulee lapsien ja kissojen jne kanssa toimeen.. tosin reviiriään puolustaa ja laumaansa välillä turhankin hanakasti luulevat välillä pahemmaksikin pedoksi :)

    • Lapinporokoira

      Mites onko menetty tapaus kun oma lapinporokoira on kohta 2 vuotta hirven koulutuksen kaveri kyseli että onko mahdollista käyttää koira mutta toinen vanha herra on kyl pari kertaa käynyt metsä mikä on nyt 8v kyl mä vielä ens syksynä vien sen metsää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe