invalidiprosentti

20%

Kysyisin täältä neuvoa. Mitä hyotyä minulle on lääkärintodistuksesta, jossa sanotaan että minulla on invalidiprosentti 20 ja haitta-aste 4. Voiko tästä todistuksesta olla minulle jotakin haittaa, esimerkiksi työelämässä?

14

4111

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä vaan

      Hyvä huomenta, toinen aamuvirkku :)

      Jos ivaliditeetti on syntynyt työmatkalla, liikenneonnettomuudessa, saat pienen korvauksen vakuutusyhtiöstä. Tai vapaa-ajalla ja sulla on vapaa-ajan vakuutus.
      Todistus siis vakuutusyhtiölle pysyvästä vammasta.

      Jos se olisi ollut korkeampi, olisit saanut veroista pienen invalidivähennyksen. Nyt paperia ei kannata laittaa verotoimistoon. Muistaakseni haittaluokan pitäisi olla 6, siis 30 %.

      Siitä ei siis ole hyötyä eikä varsinkaan haittaa.
      Suomessa vammat yms terveysasiat ovat tietosuojan alla, eli kenenkään ulkopuolisen ei pidä saada selville, että sulla on minkään asteen invaliteetti. Ääripoikkeus saattaisi olla näköhaitta, josta taas autoillessa saattaa olla haittaa.

      Jos ivandiditeettia tulee tulevaisuudessa lisää, ne kannattaa niputtaa yhteen lääkärissä, jos se sattuisi menemään verotoimiton vaatiman invalidteetin, silloin voisi olla vähän iloa. Muutaman euron tai jopa satasia.

      • se haittaluokka laskettiink...

        Invaliditeettiprosenttini on 80%, eli mikä on virallinen haittaluokkani?


      • aloittaja

        Olenko oikeutettu mihikään korvaukseen, koska vamma on todennäköisesti synnynnäinen, tätä kun ei pysty todistamaan puolesta eikä vastaan? Haittaluokitus ja muut arvio-systeemit tehdään vasta nyt, olen nyt 23 vuotta. On kyllä aika sekava systeemi, kun on jos jonkinlaista luokitusta, tarkoituksesta riippuen. Ehkä tämä tästä selkiytyy.


      • perusteella oikein voi sanoa..
        aloittaja kirjoitti:

        Olenko oikeutettu mihikään korvaukseen, koska vamma on todennäköisesti synnynnäinen, tätä kun ei pysty todistamaan puolesta eikä vastaan? Haittaluokitus ja muut arvio-systeemit tehdään vasta nyt, olen nyt 23 vuotta. On kyllä aika sekava systeemi, kun on jos jonkinlaista luokitusta, tarkoituksesta riippuen. Ehkä tämä tästä selkiytyy.

        Kerro vähän millaisesta vammasta on kyse. Niin vammasta johtuvat kulut kuin haitta ja avuntarvekin vaikuttavat.


      • voi tietenkin kysyä
        aloittaja kirjoitti:

        Olenko oikeutettu mihikään korvaukseen, koska vamma on todennäköisesti synnynnäinen, tätä kun ei pysty todistamaan puolesta eikä vastaan? Haittaluokitus ja muut arvio-systeemit tehdään vasta nyt, olen nyt 23 vuotta. On kyllä aika sekava systeemi, kun on jos jonkinlaista luokitusta, tarkoituksesta riippuen. Ehkä tämä tästä selkiytyy.

        katsopa Kelan sivuilta tietoa vammaistuesta


      • asia
        perusteella oikein voi sanoa.. kirjoitti:

        Kerro vähän millaisesta vammasta on kyse. Niin vammasta johtuvat kulut kuin haitta ja avuntarvekin vaikuttavat.

        Kyse on luukasvaimesta, joka rajoittaa oikean käden liikeratoja pysyvsti, leikkaukset kokeilu ja todettu tuloksettomiksi. Olen oikea kätinen, vamma hankaloittaa mm. kirjoittamista.


      • kokeilla..
        asia kirjoitti:

        Kyse on luukasvaimesta, joka rajoittaa oikean käden liikeratoja pysyvsti, leikkaukset kokeilu ja todettu tuloksettomiksi. Olen oikea kätinen, vamma hankaloittaa mm. kirjoittamista.

        vaikuttaa siltä, että prosentti on todennäköisesti enemmän kun 20%. Mene vaikka jollekin yksityiselle fysiatrille.


      • Mä vaan
        se haittaluokka laskettiink... kirjoitti:

        Invaliditeettiprosenttini on 80%, eli mikä on virallinen haittaluokkani?

        Hei,
        sun nyt ainakin kannattaa käydä verotoimistossa viemässä todistus haittaluokastasi. Asia on muistaaksneni ajankohtainen, jos vammautumisesta on vaille 5 vuotta. Tai jos alat lähenemään eläkeikää, siis jäämässä vanhuuseläkkeelle.

        Kuntoutustuesta ja työkyvyttömyyseläkeestä verotuksessa on huomioitu invaliditeetti 100%.

        Ja jos lisäinvaliditettia tulee, kannattaa lähettää todistus veroitmistoon, lääkärin pitää siis päivittää vanha prosentti uusi prosentti omilla kaavoillaan. Välttämättä parin haittaluokan nosto ei vaikuta invaprosenttiin.

        Invakortti sulla varmaan on, joka oikeuttaa maksuttomaan pysäkäöintiin yleisillä paikoilla (ei yksityisparkkihalleissa tai vast) ja vuosittaisen ajoneuvoveron poistoon.

        Jos sitä haittaluokkaa määritellään, kannattaa pyytää sekä prosentteina että haittaluokkana, verottaja tykkää prosenteista ja poliisi haittaluokasta. Jotkut virastot ovat tarkkoja siitä, että todistuksessa mainitaan invaliditettin alkamisajankohta ja pysyvyys.
        Invaliditettin on siis oltava pysyvää.


      • nimetön65
        se haittaluokka laskettiink... kirjoitti:

        Invaliditeettiprosenttini on 80%, eli mikä on virallinen haittaluokkani?

        Se on haittaaste ei invaliditeettiprosentti


    • verotuksessa tarvitaan 30 % invalidiprosentti. Jos vammasi ei tunnu eikä näy niin sehän pelkkää plussaa sulle työmarkkinoille, harvemminhan vammasta on mitään iloa työnhaussa. Jos sinut valitaan kunnan tai valtion virkaan jossa joutuu todistamaan oman terveydentilan, niin kannattaa valita se todistus missä mainitaan vaan terveydentilasta. Ettei valitsijalla mene terveydet ja vammat sekaisin.

    • inva1

      Haittaluokkani 11 mikä on invalidiprosentti todistus on tehty 1995 vuonna

    • kyselet invalidiprossaa kehitysvammaispalstalla?taidatpa olla vammaton joka ei tajua liikuntarajoitteisen ja kehitysvammaisen eroa. tai sitten suomi24 on sössiny tämän väärälle puolelle

    • KANA KANANEN

      Olet todella pahasti sekaisin eli olisiko sinunkin aika páástá kissa ulos Pissalle ja muista ottaa láákkeesi ja RUKOILLA JUMALAA niin pelastut seká koet valaistumisen

    • -sisko s-

      Ei mitään hyötyä, mulla on 25 % ja haittaluokka 4. Ei vaikuta verotukseen jos on alle 30%
      Eikä muuten työnsaantiinkaan, ei se näy missään ellet esitä sitä itse.
      Niin en ole kehitysvammainen, vaan heidän ohjaajansa. Kyse on autokolarissa viottuneesta selästä sen invaprosentin osalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1535
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1354
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe