Kuinka amerikkalainen Kanada on?

.........

Mua on aina kiehtonut Kanadan ja USA:n välinen samankaltaisuus ainakin sen suhteen, etten ainakaan itse erota puheen perusteella onko joku kanadalainen vai amerikkalainen, en kyllä tiedä eroaako amerikan- ja kanadanenglanti toisistaan mitenkään...

Mutta jos olet asunut tai käynyt Kanadassa, vaikuttiko se amerikkalaiselta maalta vai oliko ihan omanlaisensa?

12

3282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oma kokemus

      läheskään Kanadassa jenkki vaikutuksia vaan Kanada erottui positiivisesti omaksi maaksi. Kieli on sama mutta siihen se jää.

    • jdargrgå

      Kanada on suvaitsevaisempi, puhtaampi ja kauniimpi kuin USA. Sekä ihmiset useimmiten paremmin koulutettuja ja tietävät jotakin muustakin maailmasta toisin kuin jenkit.
      Lisäksi kanadalaiset huolehtivat paremmin ympäristöstään, luonnosta ja terveydenhuolto on ainakin paremmin hoidettu kun USAssa.

      Isot kaupungit kyllä ovat tyyliltään hyvin amerikkalaisia (mitä se nyt sitten onkaan).
      Kanadalaiset eivät jenkeistä oikein perusta, mutta englantilaiset(ja sellaista syntyperää olevat) ovat siellä ns. kovassa kurssissa. Kait se on kansanyhteisön jäänteitä.

      Kanada tosin on niin iso maa ja kokemusta minulla on vain länsirannikolta, joten idässä kenties on erilaista ja ainakin siellä on myös ranskalaisvaikutteita.
      Upea maa joka tapauksessa.

      • Keeps ...

        Kanada on siisti maa, mutta vähän tylsä siinä turvallisessa pohjoismaalaisessa mielessä. Jos siis etsii äksöniä ja rock 'n rollia, kannattaa suunnata USAhan.


      • tympääntynyttyttö

        "ja tietävät jotakin muustakin maailmasta toisin kuin jenkit. "

        Kiva ennakkoluulo.
        Jos nyt olet muutaman jenkkiläisen kanssa jutellut ja he eivät ole tienneet kuka on Ilkka Kanerva tai Johanna Tukiainen niin ei sen takia tarvitse heti leimata kaikkia jenkkiläisiä tietämättömiksi.
        Suuri maa, paljon ihmisiä. Joukkoon mahtuu siis paljon tietämättömyyttä ja paljon tietämystä. Ei se turhaan maailman johtava suurvalta ole.


      • tutkija1991
        tympääntynyttyttö kirjoitti:

        "ja tietävät jotakin muustakin maailmasta toisin kuin jenkit. "

        Kiva ennakkoluulo.
        Jos nyt olet muutaman jenkkiläisen kanssa jutellut ja he eivät ole tienneet kuka on Ilkka Kanerva tai Johanna Tukiainen niin ei sen takia tarvitse heti leimata kaikkia jenkkiläisiä tietämättömiksi.
        Suuri maa, paljon ihmisiä. Joukkoon mahtuu siis paljon tietämättömyyttä ja paljon tietämystä. Ei se turhaan maailman johtava suurvalta ole.

        Oon tutkistellut tätä kielipolitiikkaa niinkin luotettavasta lähteestä kuin YouTubesta, oli siellä joku ihan asiallinenkin dokumentti Kanadan englannista ja muistaakseni siinä sanottiin että kanadalaiset puhuu suu pyöreämpänä kuin amerikkalaiset, eli ilmeisesti "kapeampisuisesti" kuin Amerikassa. Ja sitten on näitä tiettyjä sanoja jotka on aika selvästi ääntämiseltään erilaisia, kuten about ja out sekä house. Kuuntelemalla oppii erottamaan kummasta maasta puhuja on viimeistään noiden kolmen sanan perusteella. :D

        Sitten on tietysti kirjoitusasussa erona ainakin se, että esim. amerikanenglannin color on kanadanenglannissa colour (ja kaikki vastaavat sanat, samoin kuin englanninenglannissa).


      • Last Summer
        tutkija1991 kirjoitti:

        Oon tutkistellut tätä kielipolitiikkaa niinkin luotettavasta lähteestä kuin YouTubesta, oli siellä joku ihan asiallinenkin dokumentti Kanadan englannista ja muistaakseni siinä sanottiin että kanadalaiset puhuu suu pyöreämpänä kuin amerikkalaiset, eli ilmeisesti "kapeampisuisesti" kuin Amerikassa. Ja sitten on näitä tiettyjä sanoja jotka on aika selvästi ääntämiseltään erilaisia, kuten about ja out sekä house. Kuuntelemalla oppii erottamaan kummasta maasta puhuja on viimeistään noiden kolmen sanan perusteella. :D

        Sitten on tietysti kirjoitusasussa erona ainakin se, että esim. amerikanenglannin color on kanadanenglannissa colour (ja kaikki vastaavat sanat, samoin kuin englanninenglannissa).

        Kanadalaisen englanninopettajan suusta: Ääntämys on amerikanenglantia ja kirjoitus brittienglantia.


    • vitumeerika

      eikö kanada oo yhtä amerikkalainen kuin suomi eurooppalainen? Kuka on päättänyt että usa on yksinoikeudella amerikkalainen? Mun mielestä kanada,meksiko ja usa on yhtälailla amerikkalaisia...
      Kerro mielipiteesi! Kiitos!

      • ------------------

        Olet ihan oikeassa. Itseasiassa käsitys "eurooppalainen", mitä se tarkoittaa? Eurooppakin jakaantuu keskenään erilaisiin vyöhykkeisiin. Ja siinä suhteessa Suomi on melko takapajula, eikä varsinaisesti eurooppalainen maa.
        Meillä on esimerkiksi alkoholin vähittäismyyntiin erikoistunut valtion monopoli (tosin Kanadassa yllätys yllätys, on samankaltainen LCBO/Beerstore -systeemi), sekä "väliaikainen" autovero joka on kestänyt jo 55 vuotta!


    • katsotaanpa

      Kanadanenglanti eroaa jenkkienglannista jonkin verran. Ranskalaisperäisissä sanoissa kirjoitusasu on brittienglannin mukaan, esim:

      Color = Colour
      Meter = Metre (Kanadassa lisäksi metrinen järjestelmä!)
      Liter = Litre
      Center = Centre

      Ääntäminen ei itseasiassa kovin paljoa eroa pohjoisen jenkkiaksentista. Itse asiassa etelävaltioiden englanti ja pohjoisen jenkkienglanti ovat enempi erilaisia keskenään kuin pohjoisen jenkkienglanti ja kanadanenglanti.

      Joskus olen kuullut sanottavan että peruskanadalainen varastomies/bussikuski ym. duunari kuulostaa kuitenkin melko hienostuneelta verrattuna perusjenkkiin.

      • kabut

        Yhdysvalloissa asuneena ja nykyään Kanadassa asuvana sanoisin, että hienostuneelta kuulostaminen perustuu myös osaltaan käytökseen. Kanadalaiset ovat paljon huomaavaisempia ja hillitympiä käytökseltään kuin jenkit, jotka ovat suoraviivaisia töksäyttäjiä. Kun muutin Kanadaan huomasin itsekin miten kireän oloinen töksäyttäjä minusta oli Yhdysvalloissa tullut. Se kuulosti suorastaan hyökkäävältä. Sittemmin olen onnistunut pääsemään siitä eroon. Nuoremmasta polvesta toki löytyy täälläkin töksäyttäjiä, mutta suhteessa vähemmän kuin Yhdysvalloissa.


      • Durham, Ontario
        kabut kirjoitti:

        Yhdysvalloissa asuneena ja nykyään Kanadassa asuvana sanoisin, että hienostuneelta kuulostaminen perustuu myös osaltaan käytökseen. Kanadalaiset ovat paljon huomaavaisempia ja hillitympiä käytökseltään kuin jenkit, jotka ovat suoraviivaisia töksäyttäjiä. Kun muutin Kanadaan huomasin itsekin miten kireän oloinen töksäyttäjä minusta oli Yhdysvalloissa tullut. Se kuulosti suorastaan hyökkäävältä. Sittemmin olen onnistunut pääsemään siitä eroon. Nuoremmasta polvesta toki löytyy täälläkin töksäyttäjiä, mutta suhteessa vähemmän kuin Yhdysvalloissa.

        Annoin kirjoituksellesi plussaa.

        Itse olen tällä hetkellä lomalla Ontarion alueella ja on tullut huomattua samoja asioita mistä viestissäsi kerrot. Kun vertaa Yhdysvaltoihin, niin olen huomannut esim. sen että äänenvoimakkuuden annostelu on paljon hillitympää. Perusjenkki kun saa tilaisuuden kehua itseään (oli se kehumisen aihe sitten vaikka vuonna -99 korjattu autotallin katto) niin äänenvoimakkuus nousee sille tasolle, että työsuojeluvaltuutettu suosittelee kuulosuojaimien käyttöä.

        Kanadassa taas ihmiset toki kertovat että ovat tehneet sitä ja tätä ja käyneet siellä ja siellä, mutta osaavat kertoa sen samalla äänenvoimakkuudella kuin keskustelu alkoi. Jos otetaan kolmas osapuoli mukaan eli suomalaiset, niin ponttini tulee varmaan selkeämmin esille: Suomalainen taas katselee lattiaan ja valittelee ettei osaa mitään eikä ole missään käynytkään.


    • Paljon käynyt

      Kanada on lähempänä suomea kuin USA. USA on likaisempi, äänekkäämpi ja levottomampi kuin Kanada.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1976
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe