MIten laihduttaa Colleita ?

22 kg narttu

En ymmärrä miski vieläkin "pullukka" kun ruokaa on jo vähennetty ja liikuntaa on aina saanut paljon. Herkkupalojakin annetaan harvoin...

Nykyään annetaan kuivaruokaa ehkä 3 dl päivässä rasvatonta piimää. Joskun lisätään jotain lihaa tai maksalaatikkoa mutta muutama ruokalusikallnen.

Liikuntaa ei voi lisätä kun pitää töissäkin käydä...

19

1869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koiranomistaja20vuotta

      Moi!
      Kiva kun jokin muu painii saman ongelman kanssa. Itselläni oli collie nimeltä Harma. Se alkoi noin kolmevuotiaana paisumaan.. Kun sitten käytin eläinlääkäsrissä minulle sanottiin että 2 dl papanoita ja vettä päivässä..

    • Tuo kilomäärä ei kyllä vaikuta kovin suurelta, eikös rotumääritelmänkin mukaan narttu saa painaa 23-26 kiloa vaimitensenytoli. Jos tosiaan näyttää pullukalta niin kokeilkaa jotain koirien laihdutusruokaa, eiköhän eläinkaupoista löydy.

      Ja vaikka ette liikunnan määrää enää voi lisätä, niin sen laatuun voit paljonkin vaikuttaa. Esim tavallinen reipas kävely tasaisella maastolla kannattaa vaihtaa kunnon metsälenkkiin, eli pois poluilta ja kiipeilette mäkiä ja kallioita. Myös juoksemista kannattaa kokeilla. Koiran hinhan laitat vyötärölle kiinni. Saako peuhata koirakaverien kanssa, on hyvää liikuntaa sekin. Jos olet näitä jo kokeillut niin sitten en osaa auttaa.

      Onko tuosta painosta jotain oikeaa haittaa koirasi terveydelle? Koirasi voi olla luonnostaan pikkuisen painavampi, ja sitä ei saa millään pois. Jos ei terveydellistä haittaa ole, niin kannattaako väkisin yrittää laihduttaa.

      • Nartun paino saa olla 19-25 kiloa.


      • tuhti koira ?
        GrandeRocheuse kirjoitti:

        Nartun paino saa olla 19-25 kiloa.

        vaan muut kommentoivat kun kylkiluut eivät tunnu kovin hyvin. Koiralla on tuuhea turkki ja näyttää normaalia paksummalta ulsopäinkin..

        Eikä koira mielestäni liiku huonosti tai että olisi niin lihava että siitä olisi jotain terveydellistä haittaa...

        mut kun se kylkiluut eivät kuulemma tunnu kevyellä koittamisella. Ehkä sitten vaan ei tarvitse "koira-asinatuntijoita" kuunnella niin tarkasti


      • collie,,
        tuhti koira ? kirjoitti:

        vaan muut kommentoivat kun kylkiluut eivät tunnu kovin hyvin. Koiralla on tuuhea turkki ja näyttää normaalia paksummalta ulsopäinkin..

        Eikä koira mielestäni liiku huonosti tai että olisi niin lihava että siitä olisi jotain terveydellistä haittaa...

        mut kun se kylkiluut eivät kuulemma tunnu kevyellä koittamisella. Ehkä sitten vaan ei tarvitse "koira-asinatuntijoita" kuunnella niin tarkasti

        paljonko uros collie saa painaa?
        mulla painaa 33kg eikä oo lihavan näköinen,vaan erittäin timmissä kunnossa (saa paljon liikuntaa)
        syö päivässä 4dl nappuloita ja siihen sekaan vielä purkkiruokaa n.3dl.
        sun muut herkkupalat päälle.
        miten muut,paljonko annatte ruokaa?


      • tuhti koira ? kirjoitti:

        vaan muut kommentoivat kun kylkiluut eivät tunnu kovin hyvin. Koiralla on tuuhea turkki ja näyttää normaalia paksummalta ulsopäinkin..

        Eikä koira mielestäni liiku huonosti tai että olisi niin lihava että siitä olisi jotain terveydellistä haittaa...

        mut kun se kylkiluut eivät kuulemma tunnu kevyellä koittamisella. Ehkä sitten vaan ei tarvitse "koira-asinatuntijoita" kuunnella niin tarkasti

        Tarkoitatko nyt "koira-asiantuntijoilla" näyttelytuomareita? Mun mielestä kannattaa ainakin muiden tyyppien kommentit jättää omaan arvoonsa, itse tiedät mikä paino on koirallesi sopiva, ja luulen ettei kaikkia koiria ole mahdollistakaan saada hoikemmaksi. Mitä mieltä kasvattajasi on, hän varmasti osaa sanoa asiaan jotakin.


      • 22 kg narttu
        GrandeRocheuse kirjoitti:

        Tarkoitatko nyt "koira-asiantuntijoilla" näyttelytuomareita? Mun mielestä kannattaa ainakin muiden tyyppien kommentit jättää omaan arvoonsa, itse tiedät mikä paino on koirallesi sopiva, ja luulen ettei kaikkia koiria ole mahdollistakaan saada hoikemmaksi. Mitä mieltä kasvattajasi on, hän varmasti osaa sanoa asiaan jotakin.

        ja viimeksi hlötä joka varmaan kuvittelee itsensä asiantuntijaksi.... kasvattaja näki viimeksi puoli vuotiaana (asuu eri paikkakunnalla) ja ei silloin ainakaan kommentoinut mitään.
        Minun mielstäni ei ole lihava, vaikkakin koiralla on niin tuuhea turkki että näyttää "muhkealta"


      • erina
        22 kg narttu kirjoitti:

        ja viimeksi hlötä joka varmaan kuvittelee itsensä asiantuntijaksi.... kasvattaja näki viimeksi puoli vuotiaana (asuu eri paikkakunnalla) ja ei silloin ainakaan kommentoinut mitään.
        Minun mielstäni ei ole lihava, vaikkakin koiralla on niin tuuhea turkki että näyttää "muhkealta"

        Niin no..mätsärissä ei välttämättä ole aina asiantuntijoita paikalla. Mun narttupentu painoi 6kk ikäisenä 19kg ja oli (on edelleen) loistavassa kunnossa. Varsinkin pk-colliella kylkiluiden tunteminen ei ole sama asia kuin lyhytkarvaisilla koirilla. Karvaa on niin paljon, että eivät ne sieltä ihan "hivelemällä" tunnu. Eläinlääkäri on usein pätevämpi asiantuntija kuin mätsäriarvostelijat. Toki rodun ulkomuototuomaritkin ovat yleensä päteviä. Laihduttamislinjalle ei mielestäni kannata lähteä omin päin ilman, että joku oikeasti asiansa osaava olisi kertonut koiran olevan reilusti ylipainoinen. 22kg ei kyllä _kuulosta_ ollenkaan lihavalta. Kukaanhan ei voi totuutta kertoa, koska ei ole koiraa nähnyt. Tuosta ruoan antamisesta vielä..sekin on todella yksilökohtaista, kuinka paljon ruokaa tulee collielle antaa. Luonnostaan isompi (vrt. YLEENSÄ esimerkiksi uros vs. narttu) tarvitsee enemmän ruokaa ja kuivaruokamerkkien välillä on huikeita eroja. Monet markettiruoat ovat sellaisia, että koira ei saa niistä tarvitsemiaan ravintoaineita, vaikka kuinka paljon antaisi, kun taas osa "paremmista" ruoista on todella korkeaenergisiä. Tämän takia on syytä kysyä vaikkapa juuri sen eläinlääkäri mielipidettä koiran painosta ja sopivasta ruoasta ja sen määrästä.


      • korkeus,
        erina kirjoitti:

        Niin no..mätsärissä ei välttämättä ole aina asiantuntijoita paikalla. Mun narttupentu painoi 6kk ikäisenä 19kg ja oli (on edelleen) loistavassa kunnossa. Varsinkin pk-colliella kylkiluiden tunteminen ei ole sama asia kuin lyhytkarvaisilla koirilla. Karvaa on niin paljon, että eivät ne sieltä ihan "hivelemällä" tunnu. Eläinlääkäri on usein pätevämpi asiantuntija kuin mätsäriarvostelijat. Toki rodun ulkomuototuomaritkin ovat yleensä päteviä. Laihduttamislinjalle ei mielestäni kannata lähteä omin päin ilman, että joku oikeasti asiansa osaava olisi kertonut koiran olevan reilusti ylipainoinen. 22kg ei kyllä _kuulosta_ ollenkaan lihavalta. Kukaanhan ei voi totuutta kertoa, koska ei ole koiraa nähnyt. Tuosta ruoan antamisesta vielä..sekin on todella yksilökohtaista, kuinka paljon ruokaa tulee collielle antaa. Luonnostaan isompi (vrt. YLEENSÄ esimerkiksi uros vs. narttu) tarvitsee enemmän ruokaa ja kuivaruokamerkkien välillä on huikeita eroja. Monet markettiruoat ovat sellaisia, että koira ei saa niistä tarvitsemiaan ravintoaineita, vaikka kuinka paljon antaisi, kun taas osa "paremmista" ruoista on todella korkeaenergisiä. Tämän takia on syytä kysyä vaikkapa juuri sen eläinlääkäri mielipidettä koiran painosta ja sopivasta ruoasta ja sen määrästä.

        sekin vaikuttaa, jos normaali säkä niin 22 kg on ihan ok paino. Minunkin pk collietani muutama "asiantuntija" sanoi lihavaksi, mutta minä tiedän itse kyllä milloin koirani on kunnossa ja milloin ei. Olen tavannut ihan riittämiin "asiantuntijoita". Yleensä heillä itsellään on aina eri rotua oleva koira kuin pk collie. J atodellakin se paksu turkki hämää ja vaikuttaa ilman muuta kylkituntumaan.


      • Collikka
        22 kg narttu kirjoitti:

        ja viimeksi hlötä joka varmaan kuvittelee itsensä asiantuntijaksi.... kasvattaja näki viimeksi puoli vuotiaana (asuu eri paikkakunnalla) ja ei silloin ainakaan kommentoinut mitään.
        Minun mielstäni ei ole lihava, vaikkakin koiralla on niin tuuhea turkki että näyttää "muhkealta"

        Meillä tuo yksi pehkonarttu painaa 21kg, mätsärissä tuomari kokeili moneen kertaan kylkiä, kun näytti niin "tuhtilta", seuraavalla viikolla käytiin muissa asioissa eläinlääkärillä, joka kysyi että olenko pitänyt koiraa tieten tahtoen noin hoikassa kunnossa, vai onko huono syömään..


      • 22 kg narttu
        Collikka kirjoitti:

        Meillä tuo yksi pehkonarttu painaa 21kg, mätsärissä tuomari kokeili moneen kertaan kylkiä, kun näytti niin "tuhtilta", seuraavalla viikolla käytiin muissa asioissa eläinlääkärillä, joka kysyi että olenko pitänyt koiraa tieten tahtoen noin hoikassa kunnossa, vai onko huono syömään..

        kiva kuulla vahvistuksia omille tuntemuksille. Minunkaan mielestä koira ei ole tuhti, mutta sitä alkaa miettimään kun monet kommentoi koiraa lihavaksi..... Ei ole tarkoitus hirveästi alkaa sitä laihduttamaankaan. Ehkä annan vain aamuisn vähän vähemmän ruokaa. Ensi viikolla on rokotus, joten kysympä eläinlääkärnkin mielipidettä


      • 22 kg narttu
        22 kg narttu kirjoitti:

        kiva kuulla vahvistuksia omille tuntemuksille. Minunkaan mielestä koira ei ole tuhti, mutta sitä alkaa miettimään kun monet kommentoi koiraa lihavaksi..... Ei ole tarkoitus hirveästi alkaa sitä laihduttamaankaan. Ehkä annan vain aamuisn vähän vähemmän ruokaa. Ensi viikolla on rokotus, joten kysympä eläinlääkärnkin mielipidettä

        (vaalenapunainen pussi)


      • Toope 2
        22 kg narttu kirjoitti:

        (vaalenapunainen pussi)

        Mielestäni 22KG narttu ei ole ainakaan paljon ylipainoinen.Ellei ole kooltaan tavallista pienempi.Mulla on neljä narttua joiden painot
        on 24 - 26 KG.Tosin ovat korkeudeltaan aivan MAXIMI korkuisia,moni uros on kooltaan pienempi.
        Paljon myös painoon vaikuttaa koiran luusto,toiset ovat kevyitä luustoltaan ja toiset vahvaluustoisia.Tuomaritkaan eivät ole sanoneet koiriani lihaviksi,ainoastaan pitävät kookkaina ja vahvaluustoisina.Sinuna en olisi huolissani.


      • piiiåå

        Meillä 6kk ikäinen narttu. Koira painaa 24kg . Mikä neuvoksi ?


      • piiaaä

        niin siis meillä 8kk ikäinen collie narttu säkä 53-54cm. painaa sen 24kg, näyttelyistä tuli kritiikkiä että liian lihava vaikuttaa takaliikkeisiin. syötän koiralle royal canin maxi adult ruokaa 1dl päivässä. lenkillä käyn joka päivä metsässä joskus myös koirakaverin kanssa joku 1-3h. nyt koiraa pitäisi saada nopeasti laihtumaan. mitä teen ? . kannattaako syöttää jotain light ruokaa vaikka onkin 8kk ? sillä on ollut jo ensimmäinen kiima.


      • karmeeta
        piiiåå kirjoitti:

        Meillä 6kk ikäinen narttu. Koira painaa 24kg . Mikä neuvoksi ?

        Nyt kyllä narrasit, jos 6 kk narttu painaa 24 kg sehän on todella läski.
        mulla ollut 3 Collieta
        Narttu 25 kg säkä 52
        Narttu 19 kg säkä 53
        Uroa 32 kg säkä aika pieni 54
        Toi 19 kg näytti todella laihalta. Toiset vähän pullukoilta.


    • minä1111

      heh mulla collie narttu painaa 25kg ja on kuulemma pönäkkä vaikka ei paljoa syökkään ei siinä auta kun ruuan vähentäminen ja laadun muuttaminen ellei liikuntaa pysty lisäämään

      • Tuatuatua..

        Oma tyttö collienikin painoi "liikaa" viimevuoden kesällä, näyttelyistä sai kuitenkin eri:ä. Laihtui kun laitettiin juoksemaan/leikkimään lenkillä metsään toisen collien kanssa, ei siinä tietenkään heti mitään tapahdu, mutta syksyllä huomasin koiramme olevan sopusuhtainen. Tärkeää on antaa oikeaa ruokaa oikean verran.

        Samaan aikaan loppukesästä poika colliemme joka oli pelkkää luuta ja nahkaa joutui pentunäyttelyssä ulkomuototuomarin kynsiin koska oli "liian lihava", tuomari ei koskenut edes koko koiraan. Eli isokokoiseksi kasvava pentu saa osakseen kritiikkiä kasvavassa iässä kun rintakehä oli liian leveä. Tuomari oli tietysti suomen huippua :)

        Luin kauhukseni jostain kirjasta, että pentunäyttelyissä tuomarit ovat innostavia...


      • koiraani sisaruksiinsa
        Tuatuatua.. kirjoitti:

        Oma tyttö collienikin painoi "liikaa" viimevuoden kesällä, näyttelyistä sai kuitenkin eri:ä. Laihtui kun laitettiin juoksemaan/leikkimään lenkillä metsään toisen collien kanssa, ei siinä tietenkään heti mitään tapahdu, mutta syksyllä huomasin koiramme olevan sopusuhtainen. Tärkeää on antaa oikeaa ruokaa oikean verran.

        Samaan aikaan loppukesästä poika colliemme joka oli pelkkää luuta ja nahkaa joutui pentunäyttelyssä ulkomuototuomarin kynsiin koska oli "liian lihava", tuomari ei koskenut edes koko koiraan. Eli isokokoiseksi kasvava pentu saa osakseen kritiikkiä kasvavassa iässä kun rintakehä oli liian leveä. Tuomari oli tietysti suomen huippua :)

        Luin kauhukseni jostain kirjasta, että pentunäyttelyissä tuomarit ovat innostavia...

        ja olisin yhteydessä kasvattajaan. Ei kyllä kuulosta minustakaan tuo 22 kg ja narttu mitenkään pahalta, riippuu tietenkin koosta muuten, olisi kiva tietää nartun säkä ja luustorakenteesta (vahva, siro?). Meillä painaa uros 25 kg ja säkä 59 cm, ihan on sisarusparvi samoissa mitoissa ja ruokinnassa on heillä eroja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe