yksin matkustava nainen

Saara

Sanokaas nyt, onko mitään järkeä ja uskallanko naisena lähteä yksin matkalle? Olen keski-ikäinen yksinäinen nainen ja haluaisin matkustella, mutta ei ole matkaseuraa. Kuinka uskaliasta on kulkea yksin maailmalla? Esimerkiksi tulevana talvena kiinnostais hirveesti lähtee Thaimaahan tai Malesiaan tai mihin vaan missä olis lämmintä.
Syksyinen Kanarianmatka jäi tekemättä kaverin puutteen takia. Rohkaiskaa vähän. Kiitos.

68

30990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ym-nainen

      Itse matkustan aina yksin ympäri maailmaa, miksi ei uskaltaisi? Jos jotain on tapahtuakseen niin ei se matkakumppani sitä pysty estämään. Mieti miksi ajattelet että yksin matkustaminen olisi jotenkin uskaliasta, siis mikä siinä on uskaliasta?

      Thaimaa etenkin taitaa olla yksin matkustavalle naiselle paratiisi. Kreikka on myös hyvä kohde, saa olla rauhassa. Tai siis kyllähän Kreikassa ehdotellaan mutta siellä miehet ovat sen verran sivistyneitä että eivät tule liian lähelle ja uskovat kun sanoo ei. Kanarialla myös on ihan turvallista yksin matkustavalle naiselle, joskin siellä miehet ovat hieman häiriköivämpiä. Mutta uskovat myös ei-sanan. Muslimimaihin en matkustaisi yksin enkä edes naispuolisen matkaseuralaisen kanssa, siksi että haluan lomallani olla rauhassa. Mikä tahansa länsimaa sopii yksin matkustavalle naiselle siinä missä kaverinkin kanssa matkustavalle. Koskaan ei ole tullut mieleenkään jättää reissua väliin kun ei ole matkakaveria. Tai jos ihan tarkkoja ollaan niin en ole kysellytkään kun en edes halua matkustaa kenenkään toisen kanssa.

      • Minä Itte

        Ihmisenä sinulla on hyvät aseet toista ihmistä vastaan: Kynnet raapimista, hampaat puremista, jalat potkimista varten. Naisena sinulla on vielä yksi etu: useimmat haluavat suojella naista, joten pitkälle kantava äänesi on hyvä ase. Jos tulee tilanne päälle, niin huutoa, kynsiä ja hampaita niin paljon kun vaan pystyt.

        Pidä huolta perusasioista: Matkustusasiakirjat ja vararahasto on itselläni aina säärikotelossa tai reisipussissa, taskussa on aina seteli tai pari ryöstäjiä varten (joita ei ole kyllä koskaan tullut vastaan), en koskaan mene valaistuksen ulottumattomiin.

        Yksin on turvallista matkustaa, kunhan ei juo mitään, mitä ei ole itse tilannut ja pitänyt silmällä, ei käytä huumeita, ei lähde tuntemattomien mukaan eikä poikkea sivukadulle.

        Muslimimaihin en minäkään suosittele yksin matkustusta, ei edes suosittuihin matkakohteisiin. Yksin esiintyvää naista pidetään yleensä maksullisena, eli elämäsi ei ole siellä paljonkaan arvoinen. Puolisonkin kanssa matkustaessa pidän aina huivin päässä, jopa Dubaissa. Minut on kahdesti yritetty ostaa suoraan mieheltäni, onneksi ei suostunut kauppoihin ;)

        Köyhissä maissa ainoa asia, mitä yksin matkustavan naisen kannattaa huolehtia on olla antamatta rahaa kerjääjille. Innokkaimmat kerjääjät kun pakkaavat tulemaan päälle jos näkevät annettavan jollekulle.

        Yleensä voi olla ihan rauhassa, kun naisen kunnioitus on vielä käytöstavoissa ja nuoruusvuodet ohittaneeseen naiseen yleensäkin suhtaudutaan maltillisemmin.

        Tämä meidän pallo on loppujen lopuksi aika pieni paikka ja harva kolkka on enää ulottumattomissa ja hallinnotta. Korruptoitunutkin hallinto on tehokas kun on ulkopolitiikasta, eli turisteista kyse ;)

        Meillä suomalaisilla on vielä se etu, että kotiin pääsee, vaikka sinkkiarkussa.


      • Tuli käytyä

        Muslimimaissa yksin tai naisporukalla matkustavat naiset nähdään seksimatkalaisina ja vapaana riistana ja rauhassa ei saa olla välttämättä edes omassa hotellissa. Kadulla perään huudellaan "Huorat" ja "Seksikoneet" -tyylisiä kommentteja vaikkei ole koskenut ketään miestä kättelyä lähemmin. Moni arabimies loukkaantuu verisesti jos nainen vaikkapa kieltäytyy keskustelusta tai yhteisestä kahvilaillasta. Näissä Turkki-Tunisia-Egypti-Marokko-akselin maissa hermolomasta tulee hetkessä hermoiluloma!


      • Minä Itte kirjoitti:

        Ihmisenä sinulla on hyvät aseet toista ihmistä vastaan: Kynnet raapimista, hampaat puremista, jalat potkimista varten. Naisena sinulla on vielä yksi etu: useimmat haluavat suojella naista, joten pitkälle kantava äänesi on hyvä ase. Jos tulee tilanne päälle, niin huutoa, kynsiä ja hampaita niin paljon kun vaan pystyt.

        Pidä huolta perusasioista: Matkustusasiakirjat ja vararahasto on itselläni aina säärikotelossa tai reisipussissa, taskussa on aina seteli tai pari ryöstäjiä varten (joita ei ole kyllä koskaan tullut vastaan), en koskaan mene valaistuksen ulottumattomiin.

        Yksin on turvallista matkustaa, kunhan ei juo mitään, mitä ei ole itse tilannut ja pitänyt silmällä, ei käytä huumeita, ei lähde tuntemattomien mukaan eikä poikkea sivukadulle.

        Muslimimaihin en minäkään suosittele yksin matkustusta, ei edes suosittuihin matkakohteisiin. Yksin esiintyvää naista pidetään yleensä maksullisena, eli elämäsi ei ole siellä paljonkaan arvoinen. Puolisonkin kanssa matkustaessa pidän aina huivin päässä, jopa Dubaissa. Minut on kahdesti yritetty ostaa suoraan mieheltäni, onneksi ei suostunut kauppoihin ;)

        Köyhissä maissa ainoa asia, mitä yksin matkustavan naisen kannattaa huolehtia on olla antamatta rahaa kerjääjille. Innokkaimmat kerjääjät kun pakkaavat tulemaan päälle jos näkevät annettavan jollekulle.

        Yleensä voi olla ihan rauhassa, kun naisen kunnioitus on vielä käytöstavoissa ja nuoruusvuodet ohittaneeseen naiseen yleensäkin suhtaudutaan maltillisemmin.

        Tämä meidän pallo on loppujen lopuksi aika pieni paikka ja harva kolkka on enää ulottumattomissa ja hallinnotta. Korruptoitunutkin hallinto on tehokas kun on ulkopolitiikasta, eli turisteista kyse ;)

        Meillä suomalaisilla on vielä se etu, että kotiin pääsee, vaikka sinkkiarkussa.

        Tuohon Minä Itte vielä lisäisin, että käy muutaman kerran kuntosalilla hatjoittelemassa itsepuolustuslajeja käytännössä
        ja
        pääsee sieltä konsulikyydilläkin kotiin
        ei sinkkiarkussa ja on siellä muitakin yksinäisiä ,että rohkeesti vaan vaikka aluksi jonnekkin Kreikkaan


      • Safiya
        Tuli käytyä kirjoitti:

        Muslimimaissa yksin tai naisporukalla matkustavat naiset nähdään seksimatkalaisina ja vapaana riistana ja rauhassa ei saa olla välttämättä edes omassa hotellissa. Kadulla perään huudellaan "Huorat" ja "Seksikoneet" -tyylisiä kommentteja vaikkei ole koskenut ketään miestä kättelyä lähemmin. Moni arabimies loukkaantuu verisesti jos nainen vaikkapa kieltäytyy keskustelusta tai yhteisestä kahvilaillasta. Näissä Turkki-Tunisia-Egypti-Marokko-akselin maissa hermolomasta tulee hetkessä hermoiluloma!

        Olin yksin lokakuussa Tunisiassa, parhaimpia lomakokemuksia vuosien varrelta. Huuteluihin ei kannata kiinnittää pienintäkään huomiota, sitä paitsi maassa maan tavalla. Esimerkiksi pukeutumalla voit vaikuttaa asiaan...


    • matkailijatar

      Hae matkaseuraa täältä kun täällä on muitakin jotka matkakaveria kaipailevat, itse olen joka kerta löytänyt ja ihan mukavasti on matkat menneet, nytkin sain kaverin matkalle mukaan.

    • Oma kokemukseni

      Itselläni on parilta Kanarian kaupunkikohteen matkalta kokemusta siitä, mitä se on yksin. Yleensä matkustan puolison tai äitini kanssa.

      Ihan hienosti pärjää. Hupaisin ilmiö oli molemmilla kerroilla suomalaisten pariskuntien pakoilu, ehkä ne pelkäsivät yrittäväni jotenkin lyöttäytyä seuraan. Varsinkin naiset olivat jopa aika agressiivisia; en todellakaan ollut aikeissa iskeä niiden miehiä tai kaapata lapsia.
      Nautin yksinolosta ja siitä, että sain mennä ja tulla silloin kun huvittaa. Joku töissä lomien jälkeen kysyi, että taisi sulla mennä lujaa siellä yksin ollessasi. Kyllä vaan, lujaa meni, nukkumaan yhdeksältä ja ylös yhdeksältä. Semmoset 12 tunnin tirsat tuli vetäistyä. Kävin kyllä päivittäin syömässä ulkona ja muu aika menikin sitten shoppaillessa, rannalla kävellessä ja auringossa.

      Erinomaisen suositeltava, rentouttava lomamuoto.

    • reissasin

      reppuselässä yksin ympäri maailmaa. En koskaan kokenut naiseuttani tai yksin matkustamista ongelmana. Ehkä joskus jopa päin vastoin: etenkin matkustaessani sellaisissa paikoissa, joissa ei ole kovinkaan tavallista, etä naiset matkustavat omin päin, sain paljon ystävällistä apua kanssamatkustajilta. Joskus vähän tiukemmissa tilanteissa, jopa jotakin suojelun tapaista. Eli jos joku miespuolinen henkilö rupesi vaikkapa junassa tekemään yli-innokkaasti tuttavuutta, niin kanssamatkustajat ottivat hyvin suojelevan roolin, ja häätivät häirikön kauemmaksi.

      Rohkeasti vain reissuun!

    • kolme k

      Pikkuisen vain rohkeutta ja ns. maalaisjärkeä kun otat reissuun mukaan, niin hyvin pärjäät!

    • Saara

      Suuri kiitos rohkaisuista. Kattelin jo alustavasti Thaimaan matkaa tammikuulle. Taidan uskaltaa. Taitaa olla menoa sen jälkeen, kun pääsee vauhtiin.
      Vinkkejä saa tulla vieläkin. Mihin olis syytä varautua.

      • nainen myös

        matkustelen yksin, tosin suunta on ollut afrikkaan ja valmismatkoille. Nyt olen alustavasti varannut matkan Namibiaan, jos kiinnostaa niin huonekaverin paikka on vapaana. Toivottavasti matka toteutuu. Ei muuta kuin rohkeasti sinne minne mieli halajaa...


      • matkakuume100
        nainen myös kirjoitti:

        matkustelen yksin, tosin suunta on ollut afrikkaan ja valmismatkoille. Nyt olen alustavasti varannut matkan Namibiaan, jos kiinnostaa niin huonekaverin paikka on vapaana. Toivottavasti matka toteutuu. Ei muuta kuin rohkeasti sinne minne mieli halajaa...

        Hei

        Ihan mielenkiinnosta kysyn että milloin olet lähdössä namibiaan.

        T:matkakuumeinen


      • nainen minäkin
        matkakuume100 kirjoitti:

        Hei

        Ihan mielenkiinnosta kysyn että milloin olet lähdössä namibiaan.

        T:matkakuumeinen

        menossa maaliskuussa 2009 ja kahden viikon reissulle.


    • solotraveller

      No tottakai uskaltaa lähteä yksin. Olen vuosia naisena reissannut reppuselässä ympäri maailmaa omatoimisesti pitkiäkin aikoja ja hyvin on sujunut. Kielitaito täytyy olla riittävä, rokotukset kunnossa, määränpäähän kannattaa myös tutustua perusteellisesti ennen matkaa, hyvä opaskirja on must, niistä löytyykin päivitettyjä versioita kirjakaupoista tai lentokentiltä vähän joka lähtöön: Let's go, Footprint, Lonelyplanet ym. Lisää vinkkejä löydät Pallontallaajat-nettisivuilta.
      Kyseisen maan pukeutumiskulttuuriin kannattaa kiinnittää huomiota, paljaat olkapäät keräävät usein ei-toivottua huomiota, shortseissa tai minihameessa ei juuri kannata kuljeksia turistialueen ulkopuolella.
      Suoraa katsekontaktia kadulla kulkiessaan tulisi välttää, vislauksiin yms. ei tulisi kiinnittää mitään huomiota.

      Intiaa voin suositella, englantia puhutaan yleisesti ja paikalliset ovat ystävällisiä, sinne suuntaan taas jouluksi.

    • Oma seura hyvä seura

      Kuten moni muukin on täällä todennut: siitä vain! Olen itse reissannut pääosin yksin. Tottakai joskus kaipaisi mukavaa matkaseuraa, mutta yksin matkustaessasi olet täysin oman itsesi rouva (ei tarvitse miettiä muiden aikatauluja ym.), ja usein myös paikallisiin tulee ehkä otettua paremmin kontaktia kuin oman porukan kesken matkatessa.

      En ole kohdannut mitään ongelmia esim. Intiassa, USA:ssa, Istanbulissa - puhumattakaan tietysti muuten Euroopassa. Egypti sen sijaan oli aika painajaismaista yksin matkustavalle (=liikkuvalle) ja jopa paljon pahempaa kuin olin etukäteen ajatellut, ja vaikka olin aika hyvin valmistautunut niin kyllä itsellistä länsinaista korpesi! Thaimaassa en ole käynyt, mutta kuulemani perusteella en usko että mitään erityisongelmia Aasian suunnalla tulee. Yksittäisiä häiriköitähän voi tietysti olla joka paikassa. Kannattaa lukea esim. Lonely Planetin kohdeoppaista kohdat "women travellers", paljon hyviä neuvoja.

      Ei kun matkalle nauttimaan! :-)

    • Rohkea rokan syö

      Olen yli kuusikymppinen nainen ja matkustanut monta vuotta yksin. Ei koskaan ole ollut minkäänlaista hätää tai hämminkiä. Rhkeasti vaan liikkeelle!

    • jekrja

      Olen matkustanut yksin Kiinassa ja Mongoliassa, eikä mitään ongelmia. Että etköhän sinä ne Kanarian saaretkin selätä! Hyvää matkaa - minne ikinä lähdetkin! (kyllä sinä matkalle lähdet; elämä on liian lyhyt pelkkään kotona kyhjöttämiseen ;o) )

    • Seuramatkat

      Itse en lähtisi ulkomaille yksin enää, nuorena tuli käytyä hiukan. Ainakin kohdemaassa pitäis olla ystäviä. Seuraa saa jos ei ole ronkeli.

      • Kaislikko

        Olen pari kertaa matkannut yksin Italiassa.En ole maksanut tuplahintaa hotellihuoneesta, koska lähden sillä periaatteella, että tulen toimeen kenen kanssa vaan ja niin tulinkin.Eli otan vain naispaikan kahden hengen huoneesta jos ei yhden hengen huonetta muuten ole tarjolla.Hän joka tulee kaverikseni on todennäkösesti lähtenyt samalla periaatteella.Miinuksena pitäisin yksin matkaamisessa ruokaseuran puutetta.Ravintolat ei aina ilta-aikaan suhtaudu kovin ystävällisesti yksin syövään naiseen.Ymmärrettävää, vienhän kahden tai kolmen maksavan paikan,istuessani yksin syömässä.Syönkin yleensä eri aikoihin kuin muut, kun vielä tilaa on.Kalliit korut voi surutta jättää Suomeen, matkaa rauhallisemmin ja pukeutuminen asiallista ja paikallista tasoa noudattavaa niin hyvin pärjää.Plussana pidän sitä, että en ole riippuvainen kenestäkään ja voin muuttaa päivän ohjelmaani mieleni mukaan.


    • Matkaaja25

      Ilman muuta uskallat! Itse olen reissannut paljonkin yksin Euroopan ohella mm. Lähi-idässä useita kertoja eikä ole koskaan meinannutkaan tapahtua mitään. Erittäin hyviä muistoja reissuilta, vapaus tehdä mitä milloinkin tulee mieleen, paikalliset ovat olleet kaikkialla auttavaisia jne. Muslimimaihinkin matkustaisin, mutta silloin täytyy tietenkin varautua vähän erilaisiin matkustussääntöihin.

    • vaan!

      Totta kai uskallat! meitä yksinmatkustavia naisia on maailmalla vaikka kuinka paljon! Aina olen yksin mennyt, (kolunnut mm. Aasian, Etelä-Amerikan jne. läpi) eikä koskaan mitään ole sattunut! Kunhan toimii terveellä maalaisjärjellä ja välttää pahimpia riskipaikkoja niin hyvin menee! Aloita jostain ns. turvallisemmasta maasta, ja kun huomaat, miten helposti kaikki sujuu, niin uskallat lähteä vähän eksoottisempiinkin paikkoihin! Tsemppiä!

    • lonely raider

      Kyllä voi lähteä.
      Olen itsekkin jo vanhempi nainen ja matkaillut yksin eri kohteissa ilman vaikeuksia.
      Toivottavasti tätä kautta löydät matkakaverin:)

    • heb@

      Niinpä... Tuossakin ajassa kun tänne viestiä / kyselyä kirjoittelit, niin olisit voinut tehdä jotain ja tässä tapauksessa matkustaa minne haluat. Mene äläkä meinaa...

      • Njaekae

        niin kannattaa jättää lähtemättä tai tyytyä kotimaan matkailuun (hyvä vaihtoehto).


    • paljon matkustellut

      Olen ollut paljon Turkissa yksin ja aina on mennyt
      hyvin. Ensi viikolla olisin lähdössä yksin Sharm El Sheik'iin, viime minuutin ¨matka, mutta epäilyttää vähän. Onko jollain kokemuksia?

      • Oma seura hyvä seura

        Joku Sharm el Sheikhissä matkustava osaa neuvoa sinua paremmin (en ole siellä käynyt), mutta omat kokemukseni ainakaan Luxorista, Kairosta ja Aleksandriasta eivät olleet kovin positiivisia. Kairo oli siedettävin (kuitenkin iso kaupunki), mutta sielläkin oli koko ajan joku tunkemassa iholle, joko kaupustelemaan jotain tai muuten vain ahdistelemaan. Enkä todellakaan millään tavalla provosoinut, oli pitkähihaista päällä jne. Riittää näköjään vain että olet länsimainen nainen = vapaata riistaa ja automaattisesti löyhätapainen nainen jonkun kansanosan silmissä. Luxor oli aika tuppukylä vaikka turistikeskus onkin (nähtävyydet tietysti omaa luokkaansa) ja siellä ei tarvinnut astua edes hotellista kadulle kun heti oltiin kimpussa. Ja sitkeästi. Hyvin ahdistavaa. Olikin erittäin iloinen yllätys vierailla Egyptin matkan jälkeen Istanbulissa ja saada olla siellä ihan rauhassa (muutenkin hyvin kohteliaita ihmisiä).

        Mitenhän mahtaa olla noissa Egyptin puhtaasti rantalomakohteissa kuten SeL ja Hurghada? Voisiko olla helpompaa? Varaudu silti ainakin siihen että joku on koko ajan kyselemässä mistä olet, nimeä, ikää siviilisäätyä ym. Kun itse sanoi että on Virosta niin kummasti ainakin kaupustelijoiden into laantui. ;-)

        Mutta hyvää asennetta rutkasti mukaan ja pärjäät varmasti - oikein hyvää matkaa!


      • Nainen20
        Oma seura hyvä seura kirjoitti:

        Joku Sharm el Sheikhissä matkustava osaa neuvoa sinua paremmin (en ole siellä käynyt), mutta omat kokemukseni ainakaan Luxorista, Kairosta ja Aleksandriasta eivät olleet kovin positiivisia. Kairo oli siedettävin (kuitenkin iso kaupunki), mutta sielläkin oli koko ajan joku tunkemassa iholle, joko kaupustelemaan jotain tai muuten vain ahdistelemaan. Enkä todellakaan millään tavalla provosoinut, oli pitkähihaista päällä jne. Riittää näköjään vain että olet länsimainen nainen = vapaata riistaa ja automaattisesti löyhätapainen nainen jonkun kansanosan silmissä. Luxor oli aika tuppukylä vaikka turistikeskus onkin (nähtävyydet tietysti omaa luokkaansa) ja siellä ei tarvinnut astua edes hotellista kadulle kun heti oltiin kimpussa. Ja sitkeästi. Hyvin ahdistavaa. Olikin erittäin iloinen yllätys vierailla Egyptin matkan jälkeen Istanbulissa ja saada olla siellä ihan rauhassa (muutenkin hyvin kohteliaita ihmisiä).

        Mitenhän mahtaa olla noissa Egyptin puhtaasti rantalomakohteissa kuten SeL ja Hurghada? Voisiko olla helpompaa? Varaudu silti ainakin siihen että joku on koko ajan kyselemässä mistä olet, nimeä, ikää siviilisäätyä ym. Kun itse sanoi että on Virosta niin kummasti ainakin kaupustelijoiden into laantui. ;-)

        Mutta hyvää asennetta rutkasti mukaan ja pärjäät varmasti - oikein hyvää matkaa!

        Hei!!

        Olin vähän aikaa sitten kahden viikon lomalla siskoni kanssa Hurghadan Makadi bayssa, joka ihan puhtaasti turistialuetta. Kävimme myös Hurghadan keskustassa ja Kairossa. Emme kokeneet oloamme mitenkään häiritseväksi vaikka, ihmiset tulivatkin innokkaasti kadulla juttelemaan.

        Rohkaisua he eivät tarvitse, mutta ovat hyvin kohteliaita, ystävällisiä ja vieraanvaraisia. Usein he haluavat esitellä sinulle liikettään ja antaa jonkin pienen lahjan, tämä vieraan varaisuus on ihan ok, eikä vie muutamaa minuuttia kauepaa, mutta ymmärtävät kyllä mitä EI tarkoittaa.

        Hajuvesi myymälöissä aikaa saa helposti vierähtämään enemmänkin, joten kiireisenä sinne ei kannata mennä. Mutta jos kiinnostaa niin kannattaa ehdottomasti ostaa aitoa egyptiläistä hajuvettä tai erilaisia rasvoja. Ovat todella hyviä ja edullisia, kuhan muistat tinkiä AINAKIN 50% hinnasta pois!

        Kaikin puolin matkamme oli loistava ja lähden ehdottomasti sinne joskus uudestaan! Naisena Egyptiin matkustaminen ei ole ongelma, jos et häiriinny huomiosta. Jos ei kiinnosta, kieltäydyt vain kohteliaasti. Mitään ongelmia ei meillä matkamme aikana ollut! Suosittelen!


    • Olen käynyt kymmeniä kertoja kaukomatkoilla ja muissa aurinkoloma paikoissa vuosien mittaan.
      En edes halua ketään kaveriksi.
      Saa olla vapaa ja tehdä mielensä mukaan kun asuu yksin yhden hengen huoneessa.

      Aina löytyy matkakumppaneista seuraa jos sitä kaipaa.
      En päästä edes heitä liian tutuiksi, monet alkavat olla vain taakkana jos eivät viihdy yksin.
      Tämä on jokaisen henkilökohtainen asia, mistä kukin pitää.

    • Teppo X

      Eiköhän se "yksinäisyys" lopu ennen kuin perille edes pääset, tervettä järkeä pitää tietysti käyttää.
      Perillä löytyy varmasti runsain mitoin seuraa, meni mihin tahansa. Ei nyt niihin pahimpiin paikkoihin tietysti kannata päätänsä työntää, ja taas tervettä järkeä käyttöön.

      Parhaat lomat sitäpaitsi tulee kun lähtee "puhtaalta pöydältä" liikenteeseen, avoin mieli ja huolet jää Suomeen.

      Suomalaisilla tosin on paha tapa olla ulkomailla samanlaisella mentaliteetilla liikenteessä kuin täällä kotomaassamme, ei välttämättä hyvä idea. Käytännössä ovat valitettavan usein käveleviä maalitauluja, helppoja nakkeja paikallisille putsattavaksi...siksi siis sitä tervettä järkeä peliin.

    • Nautiskelijatar

      Tottakai siskoseni!
      Kauko-idässä on tullut käytyä useaan otteeseen, samoin Turkissa sekä Bulgariassa.

      Oma mieheni ei ole kiinnostunut matkailusta, joten minä tyttö olen matkannut yksin. Ikää on 48v. ja meidän ikäiset naiset on kuumaa tavaraa maailmalla.. ;o)

      Itsellä on ollut joka reissulla useampi paikallinen ja huomattavastikin nuorempi uroo pitämässä seuraa niin päivin kuin öin.

      Tutustu paikallisiin miehiin, heistä saat kaiken muun hauskanpidon lisäksi oivat matkaoppaat!

      Rohkeasti liikkeelle, et kadu, etkä jätä yhteen reissuun.

      t. Gitty

      • Reissaaja25

        Jo vain, Sharmissa pystyy keveesti reissaamaan yksinkin. Jos rantalomailu kiinnostaa, ajanvietteestä ei tule pulaa. Itse hieman pitkästyin, koska olisin kaivannut jotain kulttuurellisempaa. Retki autiomaahan kameleilla & ruokailu tähtien valossa aavikolla oli parasta! Miehistä ei ollut vaivaa. Ovathan ne innokkaita jne, muttei vaivaksi asti. Sharmissa oli aika länsimaista, mikä ei päde useisiin muihin Egyptin paikkoihin. Eka reissuni Israelista Egyptiin tuli hiven yllättäin, ja silloin mulla ei ollut mitään pitkää mukana.. olo oli hieman alaston, kun sillä suuntaa miehetkin vaelsivat kaavut päällä.. no, silloin oli kavaljeeri mukana, joten ei tullut ongelmaa. Muuten olis saattanut olla vähän hankalaa. Matkaan naiset!


    • kisuli-76

      hei sina,

      itse olen matkustanut tosi paljon yksin ja viela kun olen kuuro.
      yksin matkustaminen on helppoa kuin kavereiden kanssa silla kun tutustuu erilaisiin ihmisiin ja kultuureihin.
      nyt talla hetkella asun kamputseassa ja tulin ihan yksin tanne asti.
      moni oli sanonut, etta olen todella rohkea lahtemaan.
      hyvin olen parjannyt taalla ja palaan suomeen vasta kevalla 2009 :)
      olen jopa saanut uusia ystavia taalta ja tormannyt muihin kuuroihin ihmisiin jotka matkustavat tanne,mutta pitaa muista varoa kuitenkin kun ikina ei voi tietaa mita tapahtuu.
      joten tsemppia sullekin myos!!!! :)
      ole rohkea!

      p.s. thaimaa on ihana paikka ja ystavallisia ihmisia loytyy ja ne jopa auttavat tarvittaessa.

    • Sinkku nainen

      Oli kiva ja ihana loma.

      Rohkeesti vain reissuun ja muista pysyä selvinpäin. Silloin ei tule ongelmia.
      Varo että juomaasi ei salaa tiputeta tyrmäystippoja!
      Valkkaa perillä seurasi tarkasti!
      Ota hyvä matkavakuutus!
      Ja eikun menoksi vaan! :=D

    • vinski43

      Hei.
      Onhan se aika uskaliasta lähteä yksin matkalle.
      Hotellitkin perivät yhdeltä melkein tuplamaksun.
      Minä haluaisin olla nämä rönttäkelit aurinkorannoilla,mutta pieni eläkkeeni ei oikein salli matkustelemista kovinkaan usein.
      Lähden mielelläni seuraksesi,jos maksat mulle matkan.
      Olen iloinen seuramies,kanssani ei tule ikävä kotiin...
      Terkuin Halii

    • yksin matkustellut nainen 42w

      hei,

      mielestäni nainen uskaltaa matkustella maailmalla yksin, minäkin olen käynyt monessa maassa. Tosin jo menomatkalla lentokoneessa on usein löytynyt juttuseuraa, ja perillä sitten ollaan oltu myös tekemisissä.

      Rohkeuttahan se vaatii, mutta yksin matkustaessa voi tehdä mitä haluaa ja nähdä niitä paikkoja, mistä itse on unelmoinut, ei tarvitse ottaa toisten mielipiteitä huomioon. Yksin matkustaessa pitää aina ottaa huomioon matkakohteen kulttuuri ja se, että yksin ei kannata lähteä seikkailemaan uhkarohkeasti paikkoihin, missä todennäköisesti myös Suomessa voisit joutua hankaluuksiin yksin. Eli tervettä järkeä mukaan ja ei kun maailmalle :-)

    • Konttikieli

      Menoksi vain! Jos arveluttaa, valitse ensin joku paikka jota tuttavat sinulle vilpittömästi suosittelevat ja tee vaikka vähän lyhyempi matka. Ja kielitaito suojelee paljolta, säästyt monilta huijausyrityksiltä ja rasittavilta väärinkäsityksiltä. Jos et osaa englantia, sitä voi opiskella vaikka kansalaisopistossa :) Ja esim. Kanarialta löytyy paikkoja joissa selviää suomen kielelläkin, aina voi aloitella sellaisista paikoista :) Matkanjärjestäjistä ainakin Finnmatkat ja Aurinkomatkat huolehtivat todella hyvin matkustajien informoimisesta.

    • Lissu

      Minä olen matkustanut yksin ja tyttären kanssa ja mukavasti on mennyt ja tarkkaan ottaen kone jolla lähdet suomesta on täynnä suomalaisia, kyllä neuvoja löytyy ja aina osa heistä on samassa hotellissa joskus heistäkin löytyy mukavaa seuraa joiden kanssa voi myös liikkua.

    • sohvastiina

      olen myös ajatellut matkustaa,mut ei ole kaveria.yleensä menee kallis 1h lisä jos menee yksin.merta ja aurinkoa kaipailen ja viikon matka riittäisi.joulu taitammikuussa.
      viimeksi käynyt etelässä 9 v sitten

    • kakkuresepti??

      haen kakkureseptiä mutta en taida löytää...
      Voisiko joku suositella minulle jotain hyvää resepti paikkaa...??

      • leipoo?

        Hooh.


    • suosittelen...

      ...että olet vain tarkkana mitä ympärilläsi tapahtuu.

      Olen itse matkustanut joskus yksin ja eräs kerta matkaltani (muistaakseni Georg Otsin lautalla) Helsingistä Tallinnaan ystävieni luokse muistuu mieleeni. Olin silloin (90-luvun alussa/puolivälissä) noin parikymppinen.

      Laivan lähdettyä satamasta menin ravintolan ikkunanviereiseen reunapöytään istumaan ja katselin merelle. Ei mennyt pitkää aikaa kun vierelleni änki kaksi miestä, toinen ns. perus-suomalainen ja toinen romani. Romanimies tuli minua lähimmäksi ja alkoi yrittää jututtaa. En vastannut enkä katsonut päin koska tilanne tuntui jotenkin oudolta. Ns. "varoituskelloni" alkoivat soida. Mies oli pukeutunut hyvin ja sormissa sekä kaulassa oli raskaita koruja huomattavan paljon. Mies kyseli että olenko yksin liikkeellä ja niin edelleen. Tinkasi minulta vastausta. Keräsin kaikki kassini lähelleni. Vastasin etten ole yksin ja yritin näyttää välinpitämättömältä. Sitten hän sanoi voivansa auttaa (!) minut tullista läpi, kun se voisi olla hankalaa kuulemma. Sitten he kertoivat olevansa bisnes(!) matkalla Tallinnaan. Ja että koittavat "kalastella verkkoja" (!) siellä. Samalla miehet hymyilivät erikoisesti ja vilkaisivat toisiaan. Miehillä oli todella oudot jutut. Keksin, että olen menossa hytille, vaikkei minulla sellaista todellisuudessa ollutkaan.

      Lähdin nopeasti ravintolasta ja menin suoraan naisten vessaan. Kävin katsomassa ettei kassihini ja taskuihini ole laitettu mitään laitonta. Ei löytynyt. Sitten lähdin ulkokannelle ja huomasin hetken päästä miesten tulevan sinne. He eivät nähneet minua mutta näytti siltä että he etsivät minua. Menin pieneen väliin savupiipun taakse ja odotin kunnes he menivät sisälle. Sitten menin alemmalle kannelle. Näin siellä aika pelottavan näköisen miehen :) (mustiin pukeutunut tummahiuksinen, oli muistaakseni Portugalista) ja menin pyytämään apua häneltä. Kerroin hänelle tilanteestani ja hän lupasi olla koko matkan kanssani ja puuttua tilanteeseen jos miehet vielä ahdistelevat. Hän kertoi olevansa häämatkalla, muistaakseni sisko oli mennyt suomalaisen kanssa naimisiin ja he tekivät reissun Tallinnaan.

      Menimme sisälle ravintolaan koska ulkona tuuli ja oli vilpoista. Ollessamme tiskillä miehet taas tunkivat minun vierelleni. Romanimies yritti taas jututtaa mutta toisella puolellani ollut ystäväni ilmaisi että olemme yhdessä ja miesten olisi parasta liueta paikalta. Niin he perääntyivät ja antoivat minun olla.

      Menin sitten uuden ystäväni kanssa laivan neuvontaan ja kerroin epäilyttävistä miehistä ja että uskoin heidän yrittäneen saada minut viemään jotain tullista lävitse. Loppumatka meni hyvin, näin muun hääseurueen laivassa tullessamme Tallinnaan. Erosimme kun sanoin käyväni vielä vessassa ja että kyllä nyt varmasti pärjään.

      Lähtiessäni laivasta, tietysti nämä kaksi miestä olivat viimeisinä hissillä. Lähelläni oli liukuportaat ja kun miehet huomasivat minut kävelin niille. Pelotti kovasti mutta liukuportaiden alapuolella oli ystäväni odottamassa. Sanoin että "Nyt juostaan!" ja juoksimme ulos terminaalista ystäväni isän autolle.

      Yksin matkustaminen on ihanaa kun pitää itsestään huolen! Omaa vaistoa kannattaa seurata ja olla varovainen mutta ventovieraisiin ihmisiinkin voi luottaa! Olen ikuisesti kiitollinen tälle ystävälle, johon muutaman tunnin mittaisella matkalla tutustuin! Harmi, että tuttavuus vaan loppui niin lyhyeen. Kiitäisin häntä varmasti vieläkin. :)

    • hei Saara! Lähde vaan rohkeasti matkalle.Aloita vaikka Kanarian reissulla. Minä olen ollut monta talvea Kanarialla ja tulen hyvin juttuun siellä, vaikka ei ole matkaseuraa. Sekä Gran Canarialla että Teneriffalla on paljon suomalaisia talven vietossa. Varsinkin Teneriffan Puerto de la Cruz on hyvä paikka keski ikäiselle naiselle. Onnea matkalle. Abuela

    • may76

      Ehdottomasti kannattaa! Aloita ensin helpoista kohteista, kuten mainitsemasi Kanariansaaret tai Thaimaa. Niistä paikoista löytyy aina pohjoismaalaisia, jos huoli iskee jostain syystä (mitä epäilen kyllä suuresti). Sitten pikkuhiljaa laajentaa.

      Olen nuorempi kuin sinä, mutta jo kolme kertaa asunut yksinäni ulkomailla ja nyt työkseni matkustan ilman seuraa noin 2-3 kertaa vuodessa. Se on ihanaa! Nautin suunnattomasti kun saan kävellä kaikessa rauhassa, poiketa kahville tai syömään ja mennä minne haluan, nähdä mitä haluan. Netistä löytyy eri matkakohteista valtavasti tietoa. Suunnittelen jo ennen matkaa kulkuni lentokentiltä hotelliin, kartat, aikataulut -kaikki netin avulla. Hotelleista saa paljon tietoa kohteen eri alueista, esimerkiksi jos pelkäät jonkin tietyn alueen olevan turvaton. Kannattaa selvittää myös, mikä on paras tapa liikkua ko kohteessa.

      Moni nainen valitsee helposti valmiin seuramatkan, missä on ruokia myöten kaikki mietitty valmiiksi. En ole itse välittänyt niistä, mutta onhan se helpompaa eikä vaadi omaa vaivaa. Uskon kuitenkin, että jos huomaat nauttivasi yksin matkailusta, niin muutaman vuoden kuluttua matkaat jo ilman seuramatkoja, reittilennoilla, varaten hotellitkin itse ja nauttien, oli sitten kyse ranta- tai kaupunkilomasta :)

      • tiikeri3

        Kirjoittaja joka kysyi uskaltaisiko lahtea yksin matkaan, ei maininnut puhuiko ryhmamatkoista vai yksin matkustamisesta. Jos menee ryhmamatkalle, niin silloinhan ei matkusta yksin, eiko se niin ole? Seuraa on riittamiin, ainakin usein, jos ei koko ajan.
        Reippaasti vain matkalaukku kateen, kartta ja pankkikortti, tilaa lentolippu minne lystaat, ja NAUTI ! Ala tee etukateen mitaan suunniteltua ohjelmaa, silla se voi "pilata" koko nautinnon, ela kuin viimeista paivaa elamassasi. katsele vasta paikan paalla, mika sinua kiinnostaa, jos et tykkaan niin matkusta eteenpain, siinahan se viehatys onkin, kun ei tieda mita huominen tuo tullessaan.
        Itse olen matkustellu ypoyksin kielitaidottomana melkein, ja vain hyvia kokemuksia on tullut.
        Ja muille vastaajille sanoisin, ettei pitaisi yleistaa eri maita, kuten esim. Kreikkaa tai muslimimaita, kreikkalaiset miehet ovat erittain tyontyvaisia kuten sen sanon, silla puhun tuttavien kokemuksista, ja muslimimaat taas kunnioittavat naista, sen sijaan etta nakisivat naiset seksisymboleina.
        Hyvaa matkaa vain !


    • ........

      Olisikohan 18 v.siitä kun minä menin yksin Keniaan safarimatkalle,isäntä ei halunnut ja matkahan oli sen verran kallis ettei kukaan muukaan lähtenyt mukaan,minua ei yhtään hirvittänyt,tiesin ettei kone nouse ilmaan yksin minun takia,matkalla oli usea yksin matkalla oleva nainen,olihan matka mielenkiintoinen.Tutun naisporukan kanssa kun menee matkalle on aina tämä kun pitää johonkin mennä niin se meno kestää niin kauan kun aina jollakin on liian vähän tai liian paljon vaatteita tai sitten väärät kengätj.n.e.

    • Waari

      Voisinhan minä lähteä mukaan niin et olisi yksinäinen nainen.

      • Kuka mun kaa?

        Siippani ei lähde, ei sitten millään. Tykkää olla täällä ja työtkin kutsuvat. Mutta minä, joka janoan aurinkoa ja hiekalla kävelyä: mitä teen? En halua lähteä yksin. Olisiko jossain hengenheimolainen? Taiteet ja historia kiinnostavat ja ilman muuta uinti ja samoilu luonnossa. Vaelsin kerran Samarian rotkon. YKSIN!


    • TuuliaL

      Noin kuukausi sitten perustimme Reissunaiset nimisen keskustelupalstan (yhteisön), selaappa vanhoja viestejä matkaseuraa keskusteluista jos sattuisit löytämään sieltä yhdyshenkilön yhteistiedot. En uskalla tänne omaa sähköpostiosoitettani laittaa kun jostain kumman syystä miehet kiinnostuivat porukasta kovasti! Miehiä emme tähänmennessä ole yhteisöön huolineet. Monella naisella on nimittäin juuri sama ongelma kuin Sinullakin eli matkalle tekee mieli mutta seuraa ei ole. Itsekin etsin parasta aikaa edullista matkaa jonnekin huhtikuuksi. Olen säästämässä myös lomaa ensitalveksi Thaimaahan tai jonnekin kauas.

      • Cha-Am beach

        Edullista huoneisto majoitusta,kalustettuja,liinavaatteet,keittiö astioineen,ilmastointi,10kerros,langaton internet,24h vartiointi.linkki.

        porkkakoski.blogspot.com


    • Oma tupa

      Ei muuta kun ostamaan lennot vaan ja matkalle.Cha-amissa ei ainakaan tarvitse pelätä.linkki.
      Kysy lisää.


      htpp//porkkakoski.blogspot.com

    • Tiinatintera

      Itse olen ollut Israelissa ja Egyptissä yksin ja toki miehet on innokkaita ainakin Egyptissä ja osaa Israelissa. Ei muuta ku iso lippis ja hiukset sen alle piiloon, asialliset vaatteet ja olla välillä jopa tyly.

    • Matkailija80

      Itse olin yksin Turkissa lomalla viime kesänä ja viikon päästä lähden taas yksin Turkkiin. Eri kohteeseen kylläkin.

      Ei ollut mitään ongelmia vaikka olen täysin blondi, pitkähiuksinen ja vieläpä nuori iältäni. En halunnut mies seuraa, eikä kukaan sitä väkisin tyrkyttänyt. Ei oikeastaan perään huutelioitakaan ollut nykyään. Enemmän vuosikymmen sitten turkkilaiset miehet öykkäsivät vaikka tuolloin olin seurueessa. Noissa paikoissa on jo niin länsimaalaistuttu, ettei ne enää siinä määrin kiinnitä huomiota puolialastomiin ja naimattomiin länkkäri naisiin kuin silloin aiemmin kun se oli heille uusi juttu. Kaikkeen tottuu - jopa muslimi mies - kun sitä 24 h ympäri vupden vuosi kausia katselee.

      Oma asenne on se joka ratkaisee. Ainahan niitä naikkosia riittää, jotka valittaa että miehet ei jättäneet rauhaan. Yleensä selityksenä on se oma flirttaileva käytös. jos ei hymyile seuraan tunkeutuville m,ieheille, eikä jatka keskustelua heidän kanssaan niin kylllä ne lähtee helpompien nakkien perään ja itse saa nauttia auringosta ja lomasta ilman karvakäsien ahdistelua :-)

      • Ines83*

        Tekstisi olisi voinut olla suoraan omasta kynästäni ja koska lähden itsekin 22.8 Turkkiin yksin, ajattelin kysyä että onko kohteesi mahdollisesti Side? Jos olet tulossa samoille kulmille, niin vois vaikka törmätä :)?


    • Kaakkois-Aasiassa

      Suosittelen Thaimaan, Malesian, Indonesian, Singaporen, Vietnamin... suuntaa. Siellä ihmiset ovat pieniä, joten eurooppalainen vaalea nainen voi olla aika amatsoni paikallisten miesten silmissä - siis ei kiinnostuksen kohde. Idän uskonnotkin saattavat vaikuttaa.

      Arabi- ja muslimimaihin en lähtisi yksin, paitsi Aasian osittaiset muslimimaat Malesia ja Indonesia OK.

    • innokas matkailija

      Hei!
      Nyt olisi halpoja esim. Kreikan matkoja.
      En ole siellä koskaan vielä käynyt, mutta olisi kiva katsella maisemia ja ihmisten oloa ja eloa.
      Jos vaikka löytyisi patikointipolkuja?
      En ole kamalan innokas iltaelämäihminen, mutta paikallinen ruoka ja juoma kyllä kiinnostaa.
      Voisin lähteä vaikka 3. tai 4.9?????

    • Haloo.

      Olet siis keski-ikäinen ja aikuinen? Pystytkö kävelemään itse ja aistit toimivat ja osaat lukea? Turha täältä kysellä, jos aiot matkalle menet matkalle. Ei tietenkään sota-alueelle, mutta joku Kanariahan on melkein Suomi. Haloo.

    • Ines*

      Kokemuksiani muutamista maista yksin:

      Turkki:
      Alanya ja Marmaris - ahdistelu on jatkuvaa ja sitä on tapahtunut myös hotelleissa jne, vaikken ole millään tavalla provosoinut, päinvastoin pukeutumisella ja käytöksellä ennemminkin viestittänyt, etten ole kiinnostunut. Side, Antalya, Manavgat - ahdistelua esiintyy, mutta mielestäni vähemmän ja lisäksi ihmiset miellyttävämpiä, kun kohteet eivät ole niin tupaten täynnä turisteja - valtakielenä turisteille puhutuista kielistä on muuten saksa englannin sijaan Sidessä ja Manavgatissa. Kaikista Turkin kohteista positiivisena voisin mainita edullisen hintatason, hyvät ostosvalikoimat ja mahtavat säät - Alanyassa on hyvä iltaelämä, mutta siitä on välillä vaikea nauttia yksin matkatessaan päällekäyvien paikallisten takia - lyöttädy vaikka muiden turistien seuraan välillä vaihtelun vuoksi, niin saat olla rauhassa.

      Egypti:
      Hurghada ja Luxor olivat molemmat mielestäni ok. Hintataso, maukas keittiö ja rikas historia tekivät minuun vaikutuksen. Olin varautunut Turkkiakin rasittavamapaan ahdisteluun, mutta tutustuin jo ensimmäisenä iltana Hurghadan Ministry Of Soundissa mukaviin baarityöntekijöihin ja tein selväksi, etten ole "sellaista"-seuraa vailla - yllättävää kyllä siellä tämä ymmärrettiin ja vietin mahtavan viikon kaveripohjalta paikallisten kanssa, joista oli paljon hyötyä basaareissa tinkiessä ja jotka tutustuttivat minut uuteen ruokakulttuuriin mitä erilaisimmissa ravintoloissa. Vaikka egyptiläisiä siis syytetäänkin päällekäyvästä kaupustelusta jne, niin joukossa on paljon hyviä ihmisiä, ilman taka-ajatuksia.

      Kreikankieliset maat (esim. Kreikan saaret, Kypros, Rhodos, Kreeta jne):
      Kreikkalainen taustani vaikuttaa tietysti asiaan, mutta näissä maissa tunnen olevani kotona. Mielestäni ruoka, ilmasto, meri ja maisemat ovat mahtavia ja ihmiset pääsääntöisesti aina ystävällisiä. Näistä kohteista mm. Kyproksella, Rhodoksella ja Kosilla on myös vilkas yöelämä, joten suosittelen senkin puolesta! Pääosin on aina turvallista - näissä maissa on eletty turismilla jo niin pitkään, että ymmärretään myös sen päälle, etteivät turistit palaa, jos heille jotain sattuu. Hintatasoltaan vähän korkeampia kohteita (riippuu tietysti mitä ostat - keikassa esim. syöt ja juot aina edullisesti), ostettavaa mielestäni turistikohteissa vähemmän.

      Kanariansaaret (Lanzarote, Teneriffa, Gran Canaria):
      Ihan ok turvallisia kohteita, joissa tietysti perään huutelua, mutta ei rasittavuuteen asti. Näistä puuttuu ärsyttävä kaupustelu ja mielestäni ruoka on hyvää paikallisten suosimissa ravintoloissa. Teneriffalla ja Lanzarotella viihdyin - ihan perusmeininki ja hintatasokin ok. Gran Canariaa vältin viimeiseen asti, kunnes erehdyin sinne pari vuotta sitten jouluna äkkilähdöllä - oli aika ahdistavaa, miten paljon siellä tyrkytetään huumeita ostoskeskusten bilealueilla, jäi vähän ikävä maku. En myöskään itse lämmennyt siitä miten turistivoittoista kaikkialla oli - suomea kuulee suomessakin.

      Koillis-Brasilia:
      Kohde, jota en suosittele kenellekään yksinmatkusvalle naiselle. Oli suorastaan järkytys, miten kammottavan kateellisia ja päällekäyviä paikalliset naiset ovat. Prostituutio (erityisesti lapsiprostituutio), yletön köyhyys (siis muuallakin kuin faveloissa), huumausaineiden käyttö ja alati varjostava rikollisuus, olivat kyllä minulle liikaa. Sää voi myös olla epävakainen - jos menisin uudestaan, niin suuntaisin vaikka Bahiaan tai Amazonakseen, enkä todellakaan enää yksin.

      Thaimaa:
      Yksinmatkustavalle naiselle ihan unelmakohde! Mahtavat maisemat, ihanat säät, turvallisuus, edullinen hintataso ja kohteliaat sekä aurinkoiset ihmiset. Mielestäni jo Bangkokisssa on paljon nähtävää, ostettavaa, koettavaa - helppoa, turvallista ja edullista liikkua vaikka metrolla ja skytrainilla pitkiäkin välimatkoja. Saarilla on valkoista puuterihiekkaa ja kristallinkirkasta vettä sekä paljon leppoisia ihmisiä ympäri maailman, jos vaikka juttuseuraa halajat päiväksi pariksi. 20€ päivässä elelee jo mukvasti ja harrastemahdollisuuksia sekä retkiä on paljon, jos kaipaat aktiivisempaa tekemistä. SUOSITTELEN!

      • Ms Happy

        Olen matkustellut paljon yksin kuluneen kymmenen vuoden aikana. Parasta yksin reissamisessa on minunkin mielestäni se, että saa olla rauhassa ja päättää itse kaikesta: aikatauluista, vierailukohteista, ravintoloista jne. Yksin pääsee tungoksesta läpi nopeasti ja matkakaveria ei tarvitse odottaa tai huomioida jatkuvasti. Riitoja ei tule, eikä kenenkään kiukuttelua tarvitse kestää - tästä on valitettavasti ihan hirveitä kokemuksia joiltakin aikaisemmilta nuoruusvuosilta.

        Huonoa on sitten iltaelämään osallistuminen ja joskus myös syömässä käyminen. Ainakaan itse en mielelläni lähde diskoihin tai yökerhoihin varsinkaan kovin myöhään yksin. Jos sinulla ei ole esim. kivaa parveketta mukavalla näköalalla tai et tutustu paikan päällä ihmisiin, saattaa iltaisin tulla yksinäinen olo. Useilla matkoilla toki tutustuu muihin. Parit ja perheet saattavat kaihtaa yksinäistä naista, mutta usein olen esim. altaalla tai milloin missäkin tutustunut kivoihin ihmisiin. Itse asiassa pariskuntiinkin. Täytyy itse yrittää olla "tuntosarvet pystyssä", ettei änkeä väkisin kenenkään seuraan. Olen kyllä ollut ulkona myös pariskuntien kanssa ja kivaa on ollut.

        Hieman ikävä maku on jäänyt parista lomaromanssista. Voi niistä saada ihan kivaa seuraakin... hm... mutta ensi kesän matkalla (2 vkoa Kreikassa) aion kyllä tosiaan välttää. Eli vaikka tässä välillä olen seuralaisen tai seurueenkin kanssa matkustellut, ensi kesänä teen ainakin yhden ihanan (toivottavasti) reissun taas itsekseni ihan hermolevon vuoksi. Tai ehkä etsin (itsenäistä) matkaseuraa mukaan, who knows. Tiedän muuten paljon naisia, jotka nimenomaan haluavat matkustaa yksin ja ilman perhettä, koska se on juuri toisaalta niin paljon helpompaa...

        Hauskoja reissuja kanssasisarille! - Ja -veljille ;)!


      • Isfahan
        Ms Happy kirjoitti:

        Olen matkustellut paljon yksin kuluneen kymmenen vuoden aikana. Parasta yksin reissamisessa on minunkin mielestäni se, että saa olla rauhassa ja päättää itse kaikesta: aikatauluista, vierailukohteista, ravintoloista jne. Yksin pääsee tungoksesta läpi nopeasti ja matkakaveria ei tarvitse odottaa tai huomioida jatkuvasti. Riitoja ei tule, eikä kenenkään kiukuttelua tarvitse kestää - tästä on valitettavasti ihan hirveitä kokemuksia joiltakin aikaisemmilta nuoruusvuosilta.

        Huonoa on sitten iltaelämään osallistuminen ja joskus myös syömässä käyminen. Ainakaan itse en mielelläni lähde diskoihin tai yökerhoihin varsinkaan kovin myöhään yksin. Jos sinulla ei ole esim. kivaa parveketta mukavalla näköalalla tai et tutustu paikan päällä ihmisiin, saattaa iltaisin tulla yksinäinen olo. Useilla matkoilla toki tutustuu muihin. Parit ja perheet saattavat kaihtaa yksinäistä naista, mutta usein olen esim. altaalla tai milloin missäkin tutustunut kivoihin ihmisiin. Itse asiassa pariskuntiinkin. Täytyy itse yrittää olla "tuntosarvet pystyssä", ettei änkeä väkisin kenenkään seuraan. Olen kyllä ollut ulkona myös pariskuntien kanssa ja kivaa on ollut.

        Hieman ikävä maku on jäänyt parista lomaromanssista. Voi niistä saada ihan kivaa seuraakin... hm... mutta ensi kesän matkalla (2 vkoa Kreikassa) aion kyllä tosiaan välttää. Eli vaikka tässä välillä olen seuralaisen tai seurueenkin kanssa matkustellut, ensi kesänä teen ainakin yhden ihanan (toivottavasti) reissun taas itsekseni ihan hermolevon vuoksi. Tai ehkä etsin (itsenäistä) matkaseuraa mukaan, who knows. Tiedän muuten paljon naisia, jotka nimenomaan haluavat matkustaa yksin ja ilman perhettä, koska se on juuri toisaalta niin paljon helpompaa...

        Hauskoja reissuja kanssasisarille! - Ja -veljille ;)!

        Olen reissannut paljon Lahi-Idan ja Pohjois-Afrikan muslimivaltioissa, enka tunne tallaista 'lansimainen nainen on huora' kuvaa lainkaan, en ole siihen tormannyt 30v aikana kertaakaan. Toisaalta, en kulje shortseissa ja bikinin ylaosassa, vaan pitkahihaisessa paidassa ja pitkissa housuissa tai hameessa, ja huivi paassa. Enka istu baarissa, vaan kavelen raunioissa tai kaupungilla kamera kaulassa ja opas- tai muistikirja kadessa. Vaikka sinkku olenkin, kaytan vihkisormusta siella (kuten muualla maailmassakin, myos lansi-Euroopassa), ja viittaan aviomiehen olevan hotellissa altaalla tai sitten kotimaassa hoitamassa lapsia, tilanteesta riippuen. Jos tuntematon mies tulee puhumaan, kaannan kasvoni poispain, vetaen huivia kasvojen suojaksi vasemmalla kadella (eli nayttaen vihkisormuksen), kuten paikallisetkin naiset tekevat, ja silla he poistuvat paikalta.


    • Single-36

      Yksin kuin huonon kaverin kanssa.Tykkään matkustaa ja olen kokeillut niin isoa kuin pientä porukkaa ja lopputulos on että yksinkin on hyvä.Kavereiden pitäisi tuntea toisensa tosi hyvin ennen lähtöä jo ja siltikin saattaa tulla ryppyjä rakkauteen.Matka-ajat on helppo järjestää mieleisekseen ja vaikka se iänikuinen sinkkulisä tuleekin harmiksi, eipä ainakaan tarvitse miettiä tuleeko kämppis "kotiin" valoisaan aikaan ja missä kunnossa, eikä minunkaan tarvitse olla selitysvelvollinen omista menoistani. Jos Naisenlogiikka pelaa ja on hiukankaan itsesuojeluvaistoa, Akka pärjää aina.Ulkomailla oppaat osaa varottaa vaaran paikoista eikä kysyvä eksy ilman opastakaan. Kotonakin voi kompastua aamutossuun ja katkaista sormensa leipäveittellä. Ennemmin kerätään muistoja niille ajoille kun istutaan kiikkutuolissa.Kiikutellessa on myöhäistä kiukuta että jäi sekin reissu räimäsemättä. ;)

    • Eija-the 15th

      Yksin voi mennä mihin vain - se on nastaa :) Ei muuta kuin rohkea, avoin mieli.....

    • elämykset seuran kaa

      en suosittelee, mutta voi lähteekin yksin jos haluaa ottaa riski...mielestäni matkaseuran kanssa voi nähdä ja tehdä enemmän, vaikka erimielisyyksiä tuleekin...silloin ei tarvi istua koko ajan yhdessä paikassa rannalla tai kaupungilla ostoksille tai museoon...varsinkin nuoren naisen kanssa on hyvää olla seura...kun niitä ikäviä tapahtumia ei kerrota kaikille...mä mielummin itse lähtisin seuran kanssa koska tiedän vähän paljon mitä siellä maailmalla tapahtuu :)

      • maassamaantavalla

        Tottakai voi lähteä yksinkin. Itsepuolustuslajeja tärkeämpää on opiskella käyttäytymiskoodeja.
        Aika moni täällä kuulostaa jaelleen vääriä sanattomia viestejä, kun on ollut niin ahdistavaa muslimimaissa.


    • minttumaariaa

      EI MUUTA KUIN MENOX! oli kaverinin kanssa helmikuussa egyptissä, olihan siellä niitä tuttavuutta tekeviä, mutta iste voi käytöksellä vaikuttaa. todella mukava reissu ja niinpä kävin maaliskuussa mieheni kanssa ja nyt toukokuussa lähden taas tyttökaverini kanssa, lämmintä sopivasti ja todella edullista.

    • heidi_maki
    • rääpäle -94

      Tyhmä kysymys todennäköisesti mut kysytään nyt....

      Onko Euroopassa turvallista matkustaa yksin, jotkut peräti väittää että on ihan tasan yhtä turvallista kuin Suomessa, omassa kotikaupungissa?? Enpä usko! Mutta siis Englanti, Ranska, Itävalta, Saksa.. Pärjääkö pienikokoinen tyttönen?

    • _v_

      Onko ketaan yksinaista nuorta naista tulossa Egyptiin Hurghadaan? Taalla olis seuraa yhdesta 21 vuotiaasta :)

    • Mä tykkän että matkustan sun kansa mutta kesäkuussa.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe