takkapuut

palamaan

Paljonko on mitoiltaan motti?

Mitä kannattaa maksaa motillisesta kuivia koivuhalkoja?

Minkälainen hyöty voi olla pakkasella takallisen puita polttaessa, suhteessa sähkölaskuun? (sähkölämmitys)

4

1707

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eldari Eino

riippuu missä asuu.Hyöty riippuu lämmityslaitteen varaavuudesta, eli kuinka kauan kivet huushollia lämmittää. Mitä enemmän kieä sen parempi. Mutta isompi kivimäärä taas tarvii enemmän puita lämmitäkseen. Kukaan muu kuin sinä ei sitä voi laskea. Ei muuta kuin puuta pesään ja seuraamaan sähkön kulutusta. Pitempiaikainen "rojekti" :)

• Lavuntekijä

on yhtä kuin kuutio. Kyllä kuivasta kiintokuutiosta koivua kannattaa maksaa jopa 60-70 euroa riippuen missä asut ja tuodaanko pihaan vai joudutko itse hakemaan. Kannattavuus paljastuu vasta pitkäaikaisessa käytössä jotta voit verrata sähkön hintaan.

• kotitarvekäristäjä

Paljonko on mitoiltaan motti?

motti sanaa käytetään usein irtokuutiosta tai heittokuutiosta. Eli 1m3 kokoinen tilavuus heiteltyjä klapeja. Kun kasa pinotaan niin se tiivistyy ja tilavuus on enää 0,6m3

http://www.motti.fi/index.php?osio=Polttopuut&sivu=Mittayksiköt

Mitä kannattaa maksaa motillisesta kuivia koivuhalkoja?

Korkeintaan 1,3 kertainen hinta verrattuna muuhun puulajiin. Mitä kannattaa maksaa liittyy tuohon seuraavaan kysymykseen.

http://www.halkoliiteri.com/sivu/?navi=1,6

Minkälainen hyöty voi olla pakkasella takallisen puita polttaessa, suhteessa sähkölaskuun? (sähkölämmitys)

Pinokuutiosta puuta saa noin 1000kWh lämpöä kun huomioideaan myös tulisijan hyötysuhde.(oletan että polttotekniikka on jotensakin hallussa). Koivusta saa 1300kWh. Pinokuution hinta saa silloin olla 90-100e, jotta ollaan samassa kuin sähkönhinta 9-10c/kWh. Käytännössä saattaisi saada pinokuutio 50-65e:lla (irtona 30-40e), riippuen hankitakanavista ja siitä kuinka paljon itse näkee vaivaa puunteossa. Rankoja ja suurempaa puuta saa halvemmalla kuin valmiiksi halottuja ja kuivattuja pikkuklapeja.

• Etelässä pyydetään motista koivuhalkoja 75 € ja Keski-Suomessa saa jopa 30 euroon puolitutulta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      191
      3135
    2. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      65
      2783
    3. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      203
      2250
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      74
      1896
    5. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      102
      1803
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1711
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      107
      1547
    8. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      219
      1186
    9. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1140
    10. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1099
    Aihe