Vammaistyöntekijät!

olen ihmeissäni

Kuulin eilen ystävältäni, että eräässä hänen harjoittelupaikassaan vammaislaitoksessa lähihoitajaopintojen aikana eräällä potilaalla oli usein kovia erektioita.

Vakityöntekijät kehoittivat häntä purkamaan käsillään potilaan paineen, koska tämä ei itse kyennyt siihen. Tämä oli yleinen käytäntö siinä laitoksessa. Ystäväni ei suostunut, koska se ei ollut hänen mielestään sopivaa. Vakkarit sanoivat, että se on osa perushoitoa, eikä sisällä mitään seksuaalista hoitajien puolelta. Sitä perusteltiin myös sillä, että kun asiakkaan "turhautumat" vähenevät, hän on paremmalla tuulella ja aggressivisuus vähenee.

Koska ystäväni ei suostunut, hän sai siitä kohdin harjoittelustaan miinusta.

Itse olen menossa kehitysvammalaitokseen harjoitteluun enkä haluaisi tehdä samaa. Kysyin opettajaltani (AMK:ssa), joka vastasi, että jos se on yksi työnkuva, niin mitä sitten?

Asia ahdistaa minua, sillä en halua tunkeutua kenenkään seksuaalialueelle. Toisaalta haluan tehdä harjoitteluni mahdollisimman hyvin. Miten teillä on hoidettu opiskelijoiden kohdalla ko. asia?

Ymmärrän kyllä, että vammaisillakin on halunsa ja oikeutensa, mutta minusta asian hoitaminen tuntuu epämiellyttävältä.

Asiallisia vastauksia kiitos.

99

12709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitajan tehtäviin

      Ei varmasti kuulu hoitajan tehtäviin.Kysy vaikka ammattiliitosta.Hankkikoot maksetun naisen tekemään homman tai sitten joku lääkitys.Minä en ainakaan suostuisi tekemään,eikä hoitajakaan mikä kone ole ,jonka pitää kaikkeen suostua.

      • kyllä näitä

        tapahtuu paljon ja monesti suihkutuksen/kylvetyksen aikana.Joskus vaipan vaihtokin onnistuu helpommin kun ensin suorittaa "perusteellisen " alapesun.Joskus hyvinkin pieni kosketus aiheuttaa potilaille kovia erektioita ja nopeita purkautumisia.


    • kuullut

      että pesujen yhteydessä paineet puretaan hyvinkin usein.Menee siinä samalla kun alapesu suoritetaan.

      • onkin siis totta

        mitä hoitsunaisista näkee !


      • Anonyymi

        Olen Parkinsonin tautia sairastava mies. Siinä vaiheessa kun makaan liikuntakyvyttömänä olisin hyvin kiitollinen jos perushoitaja runkkaisi minua, se olisi asia joka pitäisi elämässä kiinni En mitenkään halveksiisi häntä. Yrittäisin jotenkin palkita. Asia tietenkin perustuisi vapaaehtoisuuteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen Parkinsonin tautia sairastava mies. Siinä vaiheessa kun makaan liikuntakyvyttömänä olisin hyvin kiitollinen jos perushoitaja runkkaisi minua, se olisi asia joka pitäisi elämässä kiinni En mitenkään halveksiisi häntä. Yrittäisin jotenkin palkita. Asia tietenkin perustuisi vapaaehtoisuuteen

        Lisään tämän. Siinä vaiheessa naisen kosketus olisi jotain mikä tekisi elämän elämisen arvoiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen Parkinsonin tautia sairastava mies. Siinä vaiheessa kun makaan liikuntakyvyttömänä olisin hyvin kiitollinen jos perushoitaja runkkaisi minua, se olisi asia joka pitäisi elämässä kiinni En mitenkään halveksiisi häntä. Yrittäisin jotenkin palkita. Asia tietenkin perustuisi vapaaehtoisuuteen

        Muistetaan sitten, että perushoitajia on nykyisin enää vain reilusti yli 60-vuotiaita, mutta makunsa kullakin.


    • Sijaisuuksia tehnyt

      Ei ainakaan silloisessa työpaikassani. Työskentelin aika monessa hoito-ja palvelukodissa, eikä yhdessäkään ollut moisesta tietoakaan. En myöskään itse suostuisi tekemään sellaista, mikä on etiikkani ja moraalikäsitysteni vastaista. Valitettavasti ko laitoksissa, kuten vanhustenhuollossakin suositaan kouluttamattomia työntekijöitä, koska heille ei tarvitse maksaa hoitajan palkkaa.

      • ..............................

        Herranen aika, kerro meillekin missä tuollaista tapahtuu!

        Missään nimessä ei kuulu hoitajan toimenkuvaan potilaan seksuaalielämään osallistuminen. Potilasta voi neuvoa seksuaaliasioissa, ja omantunnon mukaan hoitaja voi esim. kertoa mistä saa itsetyydytysvälineitä ja miten niitä käytetään turvallisesti. Siinä kaikki.

        Niin kuin täällä on jo mainittukin, prostituoidut ovat seksuaalisuuden toteuttamista varten. Niitä palveluja kyllä löytyy.

        Kauheaa, että jotkut "hoitajat" ovat vajonneet niin käsittämättömän alas, että ovat alentuneet tuollaiseen ): Todella moraalitonta ja eettisesti väärin. Pilaavat meidän koulutettujen hoitajien maineen.

        Olen ollut alalla kymmenisen vuotta, enkä ikinä ole kuullut tuollaisesta. Minulle jos joku potilas tuollaista ehdottaisi, sanoisin tiukasti, että en ole olemassa sitä varten. Puhuisin asiasta myös esimiehen kanssa.


      • tuleva lh
        .............................. kirjoitti:

        Herranen aika, kerro meillekin missä tuollaista tapahtuu!

        Missään nimessä ei kuulu hoitajan toimenkuvaan potilaan seksuaalielämään osallistuminen. Potilasta voi neuvoa seksuaaliasioissa, ja omantunnon mukaan hoitaja voi esim. kertoa mistä saa itsetyydytysvälineitä ja miten niitä käytetään turvallisesti. Siinä kaikki.

        Niin kuin täällä on jo mainittukin, prostituoidut ovat seksuaalisuuden toteuttamista varten. Niitä palveluja kyllä löytyy.

        Kauheaa, että jotkut "hoitajat" ovat vajonneet niin käsittämättömän alas, että ovat alentuneet tuollaiseen ): Todella moraalitonta ja eettisesti väärin. Pilaavat meidän koulutettujen hoitajien maineen.

        Olen ollut alalla kymmenisen vuotta, enkä ikinä ole kuullut tuollaisesta. Minulle jos joku potilas tuollaista ehdottaisi, sanoisin tiukasti, että en ole olemassa sitä varten. Puhuisin asiasta myös esimiehen kanssa.

        Ei se mielestäni mitään alas vajoamista ole. Seksuaalisuuden ilmaisu on perusoikeus ja kaikilla on oma tyylinsä toteuttaa sitä. Jos työpaikassa on havaittu että tämä toimii ja hoitajat ovat valmiita niin tekemään, niin minun mielestäni asia on ok.

        Tietenkään kukaan ei voi näin pakottaa tekemään. Kyllä hoitajallakin on oikeus sanoa ei. On niitä muitakin tapoja. Sitten on vain löydettävä se oikea menetelmä. Itsekään en kyllä näin suostuisi tekemään, mutta mielestäni on hienoa että joku pystyy.


      • Anonyymi
        .............................. kirjoitti:

        Herranen aika, kerro meillekin missä tuollaista tapahtuu!

        Missään nimessä ei kuulu hoitajan toimenkuvaan potilaan seksuaalielämään osallistuminen. Potilasta voi neuvoa seksuaaliasioissa, ja omantunnon mukaan hoitaja voi esim. kertoa mistä saa itsetyydytysvälineitä ja miten niitä käytetään turvallisesti. Siinä kaikki.

        Niin kuin täällä on jo mainittukin, prostituoidut ovat seksuaalisuuden toteuttamista varten. Niitä palveluja kyllä löytyy.

        Kauheaa, että jotkut "hoitajat" ovat vajonneet niin käsittämättömän alas, että ovat alentuneet tuollaiseen ): Todella moraalitonta ja eettisesti väärin. Pilaavat meidän koulutettujen hoitajien maineen.

        Olen ollut alalla kymmenisen vuotta, enkä ikinä ole kuullut tuollaisesta. Minulle jos joku potilas tuollaista ehdottaisi, sanoisin tiukasti, että en ole olemassa sitä varten. Puhuisin asiasta myös esimiehen kanssa.

        Jos on liikuntavammainen potilas joka makaa avuttomana vuoteessa, eikä kädetkään enää jaksa, niin olisiko se nyt niin tuomittavaa jos hoitaja tekisi masturbaaion. Siinä elämän vaiheessa naisen kosketus antaisi syyn vielä pitää elämästä kiinni. Se ei mitenkään alentaisi hoitajan arvostusta. Asian tulisi tietysti perustua vapaaehtoisuuteen. Jos ongelmana olisi hoitajan nuoruus, niin ehkä kookeneempi hoitaja voisi suhtautua asiaan kokonaisvaltaisesti ja vähemmän kriittisestii.


    • alkuperäinen kirjoittaja

      asiallisista vastauksista (paitsi Provo). Asia todella vaivaa minua, mutta nyt näyttää siltä, että minun ei tarvitse tehdä sitä, jos se ahdistaa minua kovasti. Olen hyvin huojentunut!

      Hyvää syksyn jatkoa Teille vastanneille :)

    • avustajakin

      joutuu (ei pakotettuna) myös joskus purkamaan paineita.Onhan se perushoitoa jos omat kädet ei toimi (ylety).

      • hk avustaja

        avustaja on eri kuin hoitaja. Työnkuva laajempi. Toisaalta vastuu on työnantajalla. Avustaja avustaa, ei hoida.


    • Omark

      Olen kuullut joskus puhuttavan joistakin apuvälineistä, joita jossain saattaisi olla käytössä.

      Opiskelet hoitajaksi, et prostituoiduksi. Mielestäni seksuaalipalvelut eivät kuulu työnkuvaasi. Mielestäni on kyse myös sinun seksuaalisuudestasi. Jos sinun odotetaan tyydyttävän potilasta, ei se voi olla vaikuttamatta myös sinuun. Jos joillakin lääkäreillä on oikeus kieltäytyä tekemästä abortteja vakaumukseensa perustuen, voit sinä kieltäytyä tyydyttämästä potilaan tarpeita vakaumuksellisella syyllä.

      Itse tein aikanaan viitisen vuotta hoitotyötä, enkä koskaan törmännyt tuollaiseen hoitometodiin. Vammaisilla asukkailla oli joskus stondis, mutta koetin saada muut hoidot tehtyä normaaliin malliin siitä huolimatta. Toiset suhtautuivat kielteisesti asukkaiden (hyvin vaikeavammaisia) masturbointiin, mutta minun mielestä heillä oli siihen oikeus, jos sen verran oli toimintakykyä.

      Tulee väkisin mieleen se kysymys, että miten naispuolisten vammaisten tarpeet? Jos miespuoliset henkilöt pitää tyydyttää käsin, niin entä naiset? Kuulostaa aika riskialttiilta alueelta, ja väärinkäytöksen mahdollisuuksia on varmasti olemassa.

      Mielestäni kyseessä on niin herkkä alue, että tässä tarvitaan työnohjausta, ja tällaisista erikoisista käytännöistä on oltava viralliset ohjeet ja korkeamman tahon hyväksyntä. Jos nuori hoitaja vaaditaan tyydyttämään asukasta, voi hän saada itse siitä traumoja. Itse ainakin olin kovin kokematon vielä opiskeluaikoinani.

      Minkähänlainen lopputulos syntyisi, jos tällaista käytäntöä alettaisiin puida oikeusistunnossa?

      • että..

        onhan tässä nyt kyse potilaista joilla vielä "järki pelaa"? Jo se, että ryhtyisi potilasta tyydyttämään olisi asia mihin en itse koskaan ryhtyisi, mutta jos kyseessä on jotenkin jälkeenjäänyt potilas... Se on ehdottomsti Suomen lain vastaista.


      • ja laitonta, todella!
        että.. kirjoitti:

        onhan tässä nyt kyse potilaista joilla vielä "järki pelaa"? Jo se, että ryhtyisi potilasta tyydyttämään olisi asia mihin en itse koskaan ryhtyisi, mutta jos kyseessä on jotenkin jälkeenjäänyt potilas... Se on ehdottomsti Suomen lain vastaista.

        nyt sitten vaan ilmiteeraamaan noita laitoksia!
        Hävytöntä!
        Molemmin puolin!
        Ei saa vaikuttaa arviointiin, koska tuo on kiellettyä!
        Valittamaan vaan!


      • Sijaisuuksia tehnyt
        ja laitonta, todella! kirjoitti:

        nyt sitten vaan ilmiteeraamaan noita laitoksia!
        Hävytöntä!
        Molemmin puolin!
        Ei saa vaikuttaa arviointiin, koska tuo on kiellettyä!
        Valittamaan vaan!

        Mielestäni kaikki käytännöt, mitkä hoitotyössä tuntuvat omasta mielestä oudoilta, on syytä kyseenalaistaa ja ottaa yleisesti puheeksi. Tehtävämme on kaikin tavoin suojella hoidettavien elämää, oli kyse minkä ikäisestä hoidettavasta tai minkä laatuisesta vammasta hyvänsä.


    • Lähihoitajaopiskelija.........

      "Ystäväni ei suostunut, koska se ei ollut hänen mielestään sopivaa. Vakkarit sanoivat, että se on osa perushoitoa, eikä sisällä mitään seksuaalista hoitajien puolelta. Sitä perusteltiin myös sillä, että kun asiakkaan "turhautumat" vähenevät, hän on paremmalla tuulella ja aggressivisuus vähenee.

      Koska ystäväni ei suostunut, hän sai siitä kohdin harjoittelustaan miinusta. "

      No hyvä ettei suostunut!! en itsekään todellakaan suostuisi, eikä minusta kuulu todellakaan perushoitoon! tuommoiset asiat on itsen ja poikaystävän välisiä,eikä mitää työasioita,sillä et ole prostutoitu,olin itsekin äsköittin harjoittelussa tosin en vammaislaitoksesssa,eikä siellä mitään tuollaista ollut,,ei todellakaan opiskelijan tehtävä! olisin kyllä sanonut suorat sanat ohjaajalle sekä opettajalle!!!

      • piruzzz

        että tollaista edes on ehdotettu opiskelijalle! Toi on mun mielestä seksuaalista hyväksikäyttöö, enkä itse antautuisi tollasee... Kauheeta! Vaikka en olekaan lähihoitaja, niin ei toi kylläkään kuulu munkaan mielestä työnkuvaan. Jos kerran jotain tollee alkaa himottaa, niin tilais edes prostituoituja...


    • herran tähden

      Rohkeasti vaan ammattiliittoon yhteyttä,jos tollasta käsketään tehdä.Ei todellakaan ole hoitajan työhön kuuluvaa.Tekisipä mieleni nostaa tästä vähän isompikin haloo.Vakihenkilökunta joka tollasta on vaatinut opiskelijalta,on saattanut syyllistyä jopa rikokseen.Toi opettajan kommentti on just tota kun shopet on niin kaukana käytännöstä,että niiden todellisuudentaju on jo hämärtynyt.Ihmetelläänkö vielä,miksi hoitoala ei houkuttele.

      • VELVOITTAA!

        Ketään työntekijää ei voi varmasti tuollaiseen pakottaa!

        Toisaalta asiaa voisi lähestyä raamatun kultaisen käskyn avulla. Voisi miettiä, että jos erektion saanut kehitysvammainen olisi lähisukulaisesi tai vaikkapa oma lapsesi, toivoisitko silloin, että joku helpottaisi hänen oloaan?

        Mitäpä työntekijä siinä menettää, jos hän tyydyttää potilaan?

        Itse olen lääketieteen opiskelijana esimimerkiksi tutkinut potilaiden esinahan väljyyttä. Ei siinä seksi käväissyt mielessänikään -tein lääketieteellistä tutkimusta -halusin vain tutkia potilaat mahdollisimman hyvin ja sulkea esim. kyhmyt huolellisesti pois. Potilaat ovat minulle lääketieteellisiä objekteja - viikon päästä en enää muista kuin diagnoosin ja oirekuvan!

        Itselleni kehitysvammaiset ovat täysin vieras potilasryhmä, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt-aika onnettomalta kehitysvammaisten hoito vaikuttaa tämän päivän laitoksissa ainakin median mukaan. He ovat kuntapäättäjien mielestä tuottamaton ja kallis ihmisryhmä ja heidän hoitonsa yritetään tuottaa mahdollisimman halvalla!

        Itse voisin vastaavassa tilanteessa runkata potilaan- en kokisi sen mitenkään alentavan arvokkuuttani. Päinvastoin, kokisin tehneeni arvokkaan teon jonkin lähimmäiseni elämässä!

        Jeesus sanoo raamatussa: Minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä-sen te olette jättäneet tekemättä minulle!


      • nainen,
        VELVOITTAA! kirjoitti:

        Ketään työntekijää ei voi varmasti tuollaiseen pakottaa!

        Toisaalta asiaa voisi lähestyä raamatun kultaisen käskyn avulla. Voisi miettiä, että jos erektion saanut kehitysvammainen olisi lähisukulaisesi tai vaikkapa oma lapsesi, toivoisitko silloin, että joku helpottaisi hänen oloaan?

        Mitäpä työntekijä siinä menettää, jos hän tyydyttää potilaan?

        Itse olen lääketieteen opiskelijana esimimerkiksi tutkinut potilaiden esinahan väljyyttä. Ei siinä seksi käväissyt mielessänikään -tein lääketieteellistä tutkimusta -halusin vain tutkia potilaat mahdollisimman hyvin ja sulkea esim. kyhmyt huolellisesti pois. Potilaat ovat minulle lääketieteellisiä objekteja - viikon päästä en enää muista kuin diagnoosin ja oirekuvan!

        Itselleni kehitysvammaiset ovat täysin vieras potilasryhmä, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt-aika onnettomalta kehitysvammaisten hoito vaikuttaa tämän päivän laitoksissa ainakin median mukaan. He ovat kuntapäättäjien mielestä tuottamaton ja kallis ihmisryhmä ja heidän hoitonsa yritetään tuottaa mahdollisimman halvalla!

        Itse voisin vastaavassa tilanteessa runkata potilaan- en kokisi sen mitenkään alentavan arvokkuuttani. Päinvastoin, kokisin tehneeni arvokkaan teon jonkin lähimmäiseni elämässä!

        Jeesus sanoo raamatussa: Minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä-sen te olette jättäneet tekemättä minulle!

        itse miehenä en voisi kuvitella enkä hyväksyä, että vaimoni hipelöi ja runkkailee toisten miesten munia ! En muutenkaan luottaisi hoitaja naisiin ! Tietävätkö kyseisten hoitajien miehet mitä vaimonsa puuhailevat töissä ?


      • miehenä...
        nainen, kirjoitti:

        itse miehenä en voisi kuvitella enkä hyväksyä, että vaimoni hipelöi ja runkkailee toisten miesten munia ! En muutenkaan luottaisi hoitaja naisiin ! Tietävätkö kyseisten hoitajien miehet mitä vaimonsa puuhailevat töissä ?

        Jospa sinun "itse miehenä" ei tarvitsekaan kuvitella eikä hyväksyä yhtikäs mitään naisiin ja hoitotyön liittyvää.

        Minä (myös itse miehenä!) luotan hoitajien moraalin ja etiikkaan.
        Seksuaalisuus nyt vain on joillekin sellainen "mörkö", joka tuodaan (ainakin ajatuksissa) sellaisiinkin tilanteisiin, joista se todellisuudessa on hyvin kaukana.

        Aivan suotta kannat huolta (?) hoitajien aviopuolisoiden ajatusmaailmoista. Mitäpä jos hiljentyisimme Pyhäinpäivän viettoon.


      • VELVOITTAA!
        nainen, kirjoitti:

        itse miehenä en voisi kuvitella enkä hyväksyä, että vaimoni hipelöi ja runkkailee toisten miesten munia ! En muutenkaan luottaisi hoitaja naisiin ! Tietävätkö kyseisten hoitajien miehet mitä vaimonsa puuhailevat töissä ?

        Ei millään pahalla mutta vaikea uskoa, että oikeasti olisit mustasukkainen jollekin lähinnä "kasvistasoa" olevalle miehelle, joka makaa vaipat housuissa suljetulla vuodeosastolla!

        Minä en ainakaan koe sellaisia ihmisiä mitenkään seksuaalisiksi olennoiksi mutta minun käy heidän kaltaisiaan ihmisiä kovasti sääliksi!

        Jos vaimosi on hoitaja/lääkäri, hän aivan varmasti pesee/tutkii miesten peniksiä työajallaan. Se tehdään aina käsineet kädessä.

        Vuodepotilaalta pyyhitään huolellisesti uloste pois kivesten alta. Esinahkakin voi joskus tulehtua ja silloin terskaan voidaan hieroa antiseptisiä voiteita.

        Samoin naistenkin genitaaleja hoidetaan/tutkitaan. Tunnustellaan vagina ja peräsuoli sormella. Jos niin ei tee, kasvain voi jäädä toteamatta!

        Itse henkilökohtaisesti voin sanoa, että minulle on ihan sama asia kumpaa päätä tutkin ja onko mies vai nainen kyseessä!

        Lehdistä olen sen sijaan lukenut kehitysvammaisten ja vanhusten huonosta kohtelusta laitoksissa. Itse toivoisin sinne kärsivällisiä ja ymmärtäväisiä ihmisiä heitä hoitamaan.

        Tiedä vaikka itse saisin ensi yönä aivoverenvuodon ja olisin itse kroonikko-osastolla kasviksena kuukauden päästä! Toivon, että saisin silloin hyvää hoitoa osakseni!


      • pöyristynyt
        VELVOITTAA! kirjoitti:

        Ketään työntekijää ei voi varmasti tuollaiseen pakottaa!

        Toisaalta asiaa voisi lähestyä raamatun kultaisen käskyn avulla. Voisi miettiä, että jos erektion saanut kehitysvammainen olisi lähisukulaisesi tai vaikkapa oma lapsesi, toivoisitko silloin, että joku helpottaisi hänen oloaan?

        Mitäpä työntekijä siinä menettää, jos hän tyydyttää potilaan?

        Itse olen lääketieteen opiskelijana esimimerkiksi tutkinut potilaiden esinahan väljyyttä. Ei siinä seksi käväissyt mielessänikään -tein lääketieteellistä tutkimusta -halusin vain tutkia potilaat mahdollisimman hyvin ja sulkea esim. kyhmyt huolellisesti pois. Potilaat ovat minulle lääketieteellisiä objekteja - viikon päästä en enää muista kuin diagnoosin ja oirekuvan!

        Itselleni kehitysvammaiset ovat täysin vieras potilasryhmä, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt-aika onnettomalta kehitysvammaisten hoito vaikuttaa tämän päivän laitoksissa ainakin median mukaan. He ovat kuntapäättäjien mielestä tuottamaton ja kallis ihmisryhmä ja heidän hoitonsa yritetään tuottaa mahdollisimman halvalla!

        Itse voisin vastaavassa tilanteessa runkata potilaan- en kokisi sen mitenkään alentavan arvokkuuttani. Päinvastoin, kokisin tehneeni arvokkaan teon jonkin lähimmäiseni elämässä!

        Jeesus sanoo raamatussa: Minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä-sen te olette jättäneet tekemättä minulle!

        Prostituutio tässä ongelmassa toimisi, ei mikään lähimmäisen rakkaus.

        Eli hoitotyö on hoitotyötä ja joku muu kuin hoitaja voi hoitaa runkkauksen tai sen opastamisen.

        "Toisaalta asiaa voisi lähestyä raamatun kultaisen käskyn avulla. Voisi miettiä, että jos erektion saanut kehitysvammainen olisi lähisukulaisesi tai vaikkapa oma lapsesi, toivoisitko silloin, että joku helpottaisi hänen oloaan?" ---> tekisitkö itse tuon omalle läheisellesi, jos et niin miksi?


      • VELVOITTAA
        pöyristynyt kirjoitti:

        Prostituutio tässä ongelmassa toimisi, ei mikään lähimmäisen rakkaus.

        Eli hoitotyö on hoitotyötä ja joku muu kuin hoitaja voi hoitaa runkkauksen tai sen opastamisen.

        "Toisaalta asiaa voisi lähestyä raamatun kultaisen käskyn avulla. Voisi miettiä, että jos erektion saanut kehitysvammainen olisi lähisukulaisesi tai vaikkapa oma lapsesi, toivoisitko silloin, että joku helpottaisi hänen oloaan?" ---> tekisitkö itse tuon omalle läheisellesi, jos et niin miksi?

        Meille ilmeisesti seksi, erotiikka ja parisuhde merkitsevät täysin erilaisia asioita.

        Sanonpa nyt vielä kerran: Vaipoissa makaava, dementoitunut/kehitysvammainen ei herätä minussa seksuaalisia ajatuksia vaan pelkästään sääliä.

        Toivon, että heitä hoidetaan kaiken ihmisyyden nimissä mahdollisimman hyvin!

        Mahdollisimman vähän rauhoittavia lääkkeitä- enemmän kosketusta, kädestä pitämistä, halaamista. Runkkaaminen puoltaa mielestäni paikkaansa, jos sillä voidaan vähentää neuroleptien käyttöä aggressiivisilla laitospotilailla kuten kysyjän osastolla oli ilmeisesti tapahtunut! Tosin en kyllä itse pakottaisi opiskelijoita sellaiseen toimintaan, pitää olla vapaaehtoista. Itse olisin niin varmaan tehnyt, jos minua olisi siihen pyydetty!

        Itselläni ei ole vielä (valitettavasti) kokemusta kehitysvammaisten ihmisten hoitamisesta. Hoitokäytännöt ovat minulle täysin vieraita.

        Yritän itse aina olla potilaille mahdollisimman ystävällinen ja joustava ja olen tehnyt potilaille paljon sellaisia palveluksia, jotka eivät aina välttämättä ole kuuluneet toimenkuvaani(jos vain on ollut aikaa).


      • sinunkaltaisia
        VELVOITTAA kirjoitti:

        Meille ilmeisesti seksi, erotiikka ja parisuhde merkitsevät täysin erilaisia asioita.

        Sanonpa nyt vielä kerran: Vaipoissa makaava, dementoitunut/kehitysvammainen ei herätä minussa seksuaalisia ajatuksia vaan pelkästään sääliä.

        Toivon, että heitä hoidetaan kaiken ihmisyyden nimissä mahdollisimman hyvin!

        Mahdollisimman vähän rauhoittavia lääkkeitä- enemmän kosketusta, kädestä pitämistä, halaamista. Runkkaaminen puoltaa mielestäni paikkaansa, jos sillä voidaan vähentää neuroleptien käyttöä aggressiivisilla laitospotilailla kuten kysyjän osastolla oli ilmeisesti tapahtunut! Tosin en kyllä itse pakottaisi opiskelijoita sellaiseen toimintaan, pitää olla vapaaehtoista. Itse olisin niin varmaan tehnyt, jos minua olisi siihen pyydetty!

        Itselläni ei ole vielä (valitettavasti) kokemusta kehitysvammaisten ihmisten hoitamisesta. Hoitokäytännöt ovat minulle täysin vieraita.

        Yritän itse aina olla potilaille mahdollisimman ystävällinen ja joustava ja olen tehnyt potilaille paljon sellaisia palveluksia, jotka eivät aina välttämättä ole kuuluneet toimenkuvaani(jos vain on ollut aikaa).

        hoitajia on myös silloin töissä (jos) ja kun olen potilaana.Asenne on sinulla kunnossa ja mielestäni oikea ! LÄHIMMÄISEN RAKKAUS !


      • ärsyyntynyt
        VELVOITTAA! kirjoitti:

        Ei millään pahalla mutta vaikea uskoa, että oikeasti olisit mustasukkainen jollekin lähinnä "kasvistasoa" olevalle miehelle, joka makaa vaipat housuissa suljetulla vuodeosastolla!

        Minä en ainakaan koe sellaisia ihmisiä mitenkään seksuaalisiksi olennoiksi mutta minun käy heidän kaltaisiaan ihmisiä kovasti sääliksi!

        Jos vaimosi on hoitaja/lääkäri, hän aivan varmasti pesee/tutkii miesten peniksiä työajallaan. Se tehdään aina käsineet kädessä.

        Vuodepotilaalta pyyhitään huolellisesti uloste pois kivesten alta. Esinahkakin voi joskus tulehtua ja silloin terskaan voidaan hieroa antiseptisiä voiteita.

        Samoin naistenkin genitaaleja hoidetaan/tutkitaan. Tunnustellaan vagina ja peräsuoli sormella. Jos niin ei tee, kasvain voi jäädä toteamatta!

        Itse henkilökohtaisesti voin sanoa, että minulle on ihan sama asia kumpaa päätä tutkin ja onko mies vai nainen kyseessä!

        Lehdistä olen sen sijaan lukenut kehitysvammaisten ja vanhusten huonosta kohtelusta laitoksissa. Itse toivoisin sinne kärsivällisiä ja ymmärtäväisiä ihmisiä heitä hoitamaan.

        Tiedä vaikka itse saisin ensi yönä aivoverenvuodon ja olisin itse kroonikko-osastolla kasviksena kuukauden päästä! Toivon, että saisin silloin hyvää hoitoa osakseni!

        ..nuo kuvaamasi pesutilanteet kuin runkkaus!! tietystim hyvään hoitoon kuuluu hygieniasta huolehtiminen. Silti et voi mitenkään pitää sukupuolielimiin koskemista "ihan samana" asiana pesun tai tyydyttämisen puitteissa!!
        Itse olen nainen ja hoitoalalle siirtymässä, eikä kyllä ole tullut tuommoinen asia mieleenkään alasta puhuttaessa!! Ja itsellenikin tuli heti mieleen, ettei mieheni todellakaan hyväksyisi moista työnkuvaa. Enkä hyväksy itsekään.
        Tämä ei myöskään tarkoita, että lähimmäisenrakkauteni tai kykyni tuntea empaattisesti vähenisi jos en suostu runkkaamaan vieraita ihmisiä ??!!!!


      • k
        VELVOITTAA! kirjoitti:

        Ketään työntekijää ei voi varmasti tuollaiseen pakottaa!

        Toisaalta asiaa voisi lähestyä raamatun kultaisen käskyn avulla. Voisi miettiä, että jos erektion saanut kehitysvammainen olisi lähisukulaisesi tai vaikkapa oma lapsesi, toivoisitko silloin, että joku helpottaisi hänen oloaan?

        Mitäpä työntekijä siinä menettää, jos hän tyydyttää potilaan?

        Itse olen lääketieteen opiskelijana esimimerkiksi tutkinut potilaiden esinahan väljyyttä. Ei siinä seksi käväissyt mielessänikään -tein lääketieteellistä tutkimusta -halusin vain tutkia potilaat mahdollisimman hyvin ja sulkea esim. kyhmyt huolellisesti pois. Potilaat ovat minulle lääketieteellisiä objekteja - viikon päästä en enää muista kuin diagnoosin ja oirekuvan!

        Itselleni kehitysvammaiset ovat täysin vieras potilasryhmä, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt-aika onnettomalta kehitysvammaisten hoito vaikuttaa tämän päivän laitoksissa ainakin median mukaan. He ovat kuntapäättäjien mielestä tuottamaton ja kallis ihmisryhmä ja heidän hoitonsa yritetään tuottaa mahdollisimman halvalla!

        Itse voisin vastaavassa tilanteessa runkata potilaan- en kokisi sen mitenkään alentavan arvokkuuttani. Päinvastoin, kokisin tehneeni arvokkaan teon jonkin lähimmäiseni elämässä!

        Jeesus sanoo raamatussa: Minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä-sen te olette jättäneet tekemättä minulle!

        Olen työskennellyt sekä päivänhoidossa että vammaistyössä ja kyllä se niin on, että lapset hoidetaan tässä maassa paljon huonommin kuin kehitysvammaiset. (Esim. päiväkodeissa ei ole tarpeeksi henkilökuntaa, eikä siitä kerrota vanhemmille, käsketään olla hys hys, ruoka loppuu silloin tällöin ja lapset jäävät nälkäisiksi.)


      • mielestä
        VELVOITTAA kirjoitti:

        Meille ilmeisesti seksi, erotiikka ja parisuhde merkitsevät täysin erilaisia asioita.

        Sanonpa nyt vielä kerran: Vaipoissa makaava, dementoitunut/kehitysvammainen ei herätä minussa seksuaalisia ajatuksia vaan pelkästään sääliä.

        Toivon, että heitä hoidetaan kaiken ihmisyyden nimissä mahdollisimman hyvin!

        Mahdollisimman vähän rauhoittavia lääkkeitä- enemmän kosketusta, kädestä pitämistä, halaamista. Runkkaaminen puoltaa mielestäni paikkaansa, jos sillä voidaan vähentää neuroleptien käyttöä aggressiivisilla laitospotilailla kuten kysyjän osastolla oli ilmeisesti tapahtunut! Tosin en kyllä itse pakottaisi opiskelijoita sellaiseen toimintaan, pitää olla vapaaehtoista. Itse olisin niin varmaan tehnyt, jos minua olisi siihen pyydetty!

        Itselläni ei ole vielä (valitettavasti) kokemusta kehitysvammaisten ihmisten hoitamisesta. Hoitokäytännöt ovat minulle täysin vieraita.

        Yritän itse aina olla potilaille mahdollisimman ystävällinen ja joustava ja olen tehnyt potilaille paljon sellaisia palveluksia, jotka eivät aina välttämättä ole kuuluneet toimenkuvaani(jos vain on ollut aikaa).

        hurjaa työtä


      • <<<<<
        VELVOITTAA! kirjoitti:

        Ketään työntekijää ei voi varmasti tuollaiseen pakottaa!

        Toisaalta asiaa voisi lähestyä raamatun kultaisen käskyn avulla. Voisi miettiä, että jos erektion saanut kehitysvammainen olisi lähisukulaisesi tai vaikkapa oma lapsesi, toivoisitko silloin, että joku helpottaisi hänen oloaan?

        Mitäpä työntekijä siinä menettää, jos hän tyydyttää potilaan?

        Itse olen lääketieteen opiskelijana esimimerkiksi tutkinut potilaiden esinahan väljyyttä. Ei siinä seksi käväissyt mielessänikään -tein lääketieteellistä tutkimusta -halusin vain tutkia potilaat mahdollisimman hyvin ja sulkea esim. kyhmyt huolellisesti pois. Potilaat ovat minulle lääketieteellisiä objekteja - viikon päästä en enää muista kuin diagnoosin ja oirekuvan!

        Itselleni kehitysvammaiset ovat täysin vieras potilasryhmä, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt-aika onnettomalta kehitysvammaisten hoito vaikuttaa tämän päivän laitoksissa ainakin median mukaan. He ovat kuntapäättäjien mielestä tuottamaton ja kallis ihmisryhmä ja heidän hoitonsa yritetään tuottaa mahdollisimman halvalla!

        Itse voisin vastaavassa tilanteessa runkata potilaan- en kokisi sen mitenkään alentavan arvokkuuttani. Päinvastoin, kokisin tehneeni arvokkaan teon jonkin lähimmäiseni elämässä!

        Jeesus sanoo raamatussa: Minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä-sen te olette jättäneet tekemättä minulle!

        Ajattelit asian niinkuin minäkin,lähimmäiselle tehty rakkaudentyö. Liikuttunut ja hienotunteinen olisin sillä hetkellä, mutta kokeneisuutta ihmisenä se vaatii. Nuorelta ei samaa voisi odotta kuin lääkäriltä, harvalta ainakin.

        Kiitos kauniista mielipiteestäsi:)


    • ------------------

      Ei asia ole noin yksinkertainen. Vaikka ei niitä paineita saa mennä noin vain poistamaan. Vammaishoitajat voivat saada koulutusta asiaan. "Ongelmaan" on saatavilla lääkärin määräämiä apuvälineitä. Asiasta on jonkinverran tietoa verneri.net sivuilla.
      Tässä aika tärkeä lainaus vernerin sivuilta:
      Masturbointia ei pidä koskaan opettaa yksin vaan mukana tulee olla vähintään kaksi henkilöä, esimerkiksi "opettaja" ja tukihenkilö, joita voi olla kaksi. Opetettaessa masturbointitekniikkaa opetettavan sukupuolielimiin ei saa koskea. Muiden läsnäolo takaa turvallisuuden, koska yksin tapahtuva opetus voidaan äärimmillään tulkita seksuaaliseksi hyväksikäytöksi.

    • tähän asiaan

      asiahan on edelleen iso tabu niin vammaisilla kuin vanhuksillakin. Omaisten on helppo paheksua asiaa, koska jos toinen on kyvytön sitä itse tekemään, ei sitä muidenkaan taritse tehdä.

      Mutta: myös vammaiset ja vanhukset ovat ihmisiä, joilla on niin fyysiset kuin psyykkiset tarpeensa.
      Ihminen voi olla vammainen vaikka siten, että on tyngät kädet, joilla ei yletä koskettamaan omia sukupuolielimiään. Ei hänen järjenjuoksussaan tarvitse olla mitään vikaa silti.

      Toisaalta, jos ihminen on iältään vaikkapa 50v ja silti on mieleltään kolmevuotiaan tasolla, ei häntä voi mennä tyydyttämään, koska se uhkaa hänen henkistä tilaansa (ja on verrattavissa pedofiliaan).

      Aina pitäisi muistaa vammaisuusaste, sekä potilaan oma ikä ja henkinen ikä. Vaikka potilas olisi lyhytkasvuinen ja hänellä olisi vaikka muita vammoja lisäksi, jos hänen järkensä kulkee ns. normaalisti mutta hän ei itse kykene hoitamaan seksuaalisia tarpeitaan, voidaan häntä kenties auttaa.

      On hienoa,että jotkut laitokset Suomessa panostavat vammaisten ja vanhusten seksuaalisuuteen laittamalla sitä varten omia huoneita, joissa on erilaisia apuvälineitä. Mutta: tänä päivänä joka paikassa säästetään eikä ole varaa ostaa edes nostolaitteita yms, niin tottakai tällaisista "perusvälineistä" silloin karsitaan.

      Nyt käsi sydämelle: mieti hiljaa itseksesi, että makaat vaikkapa kädet ja jalat kipsissä sängyssä pitkään. Olet muuten nuori ja terve. Haluat seksiä, mutta mitä sitten, kun et itse siihen kykene? Tai vaikket olisi sairaanakaan, vaan puolisoasi ei huvita jostain syystä seksi, etkö kaipaisi toisen kosketusta? Tämä on usealle vammaiselle ja vanhukselle arkipäivää, valitettavasti.

      Miten hyvää seksi tekee muutenkin kropalle kuin vain nautinnollisesti: veri kiertää nopeammin, erilaiset lihakset joutuvat töihin (mm. supistajalihakset naisilla, joka taas vaikuttaa mm. virtsanpidätyskykyyn) yms.

      Toivonpa että Suomi ei olisi tällainen takapajula tässä asiassa: meillä voisi olla maailman onnellisimmat vanhukset ja vammaiset :)

      Ja se, joka ajattelee jotakin perverssiä, sietää mennä hoitoon itse.

      • rikkomaan!

        Kiitos kirjoituksestasi!

        Tuntuu lohdulliselta lukea fiksun ja empaattisen ihmisen ajatuksia aiheesta, jonka edessä useimmat vaikenevat. Elleivät sitten reagoi "normaalin" paheksuvasti...

        Seksuaalisten paineiden purkamisessa auttaminen ei kuitenkaan ole harjoitteluvaihettaan suorittavan opiskelijan työtä, siitä lienemme samaa mieltä.

        Aiheeseen liittyen pari linkkiä, josta toisessa käsitellän miten hysteriaa hoidettiin vielä vajaat sata vuotta sitten. Toisessa, miten ennakkoluuloton oma KELA:mme voi olla osallistuessaan "seksilelujen" kustannuksiin kun kysymys on terveydenhoidosta!

        Lukeminen, kuten asiallinen keskustelukin, kannattaa aina :)

        http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Viktoriaaninen vibraattori hoiti hysteriaa/1135218481761

        http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Seksileluja terveydenhoitoon/1135218478409


      • kiitollinen
        rikkomaan! kirjoitti:

        Kiitos kirjoituksestasi!

        Tuntuu lohdulliselta lukea fiksun ja empaattisen ihmisen ajatuksia aiheesta, jonka edessä useimmat vaikenevat. Elleivät sitten reagoi "normaalin" paheksuvasti...

        Seksuaalisten paineiden purkamisessa auttaminen ei kuitenkaan ole harjoitteluvaihettaan suorittavan opiskelijan työtä, siitä lienemme samaa mieltä.

        Aiheeseen liittyen pari linkkiä, josta toisessa käsitellän miten hysteriaa hoidettiin vielä vajaat sata vuotta sitten. Toisessa, miten ennakkoluuloton oma KELA:mme voi olla osallistuessaan "seksilelujen" kustannuksiin kun kysymys on terveydenhoidosta!

        Lukeminen, kuten asiallinen keskustelukin, kannattaa aina :)

        http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Viktoriaaninen vibraattori hoiti hysteriaa/1135218481761

        http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Seksileluja terveydenhoitoon/1135218478409

        kyllä.Olen kiitollisen saamastani hoidosta.Kuukauden sairaalassa olon jälkeen kysyin yö hoitsulta,voisiko hän auttaa minua käsin tyydyttämällä ? Hän ei pitänyt sitä ihmeellisenä asiana,teki sen kahdesti yön aikana.Aamulla kävi toivottamassa pikaista paranemista...Ihana hoito,keski-Suomessa.Kiitos


    • Avustaja__1

      En tiedä, mikä on yleinen käytäntö. Itse avustan vammaista nais-henkilöä ja joskus huomaan hänen painelevan käsillään alapäätään. Koskaan ei ole mitään seksuaalista ehdotellut, mutta kun käy wc-ssä, niin pyllyä pitäisi pyyhkiä pitkään ja hartaasti, useaan otteeseen. Sama juttu suihkuttelun kanssa. Pitkään pitäisi suihkutella. Myös alushousuja pitää korjailla, jolloin joutuu pakosti vähän hipelöimään ihoa. Mutta itse kammoaisin, että pitäisi vieraan (vaikkakin vammaisen) miehen muniin koskea siinä mielessä. Pesujutut on erikseen. Mielestäni kenelläkään ei pitäisi olla velvoitetta koskea intiimeihin paikkoihin tyydytys-mielessä muun kuin puolisonsa kanssa. Eikö tämmöinen vammainen mies voisi hankkia itselleen vammaista naista, joka homman hoitaisi? Tai jos kädet toimii, niin opettaa hoitamaan homma itse. Seksuaalisuuden rajat on rikottu, kun nousee epäilys onko raja ylitetty. Kysehän ei ole pelkästään miehen tarpeesta, vaan asia koskettaa myös sinua ja seksuaalisuuttasi.

    • k

      Se ei todellakaan kuulu työnkuvaan, eikä sellaista voi vaatia! Älä suostu tekemään moista, sillä moinen ei todellakaan ole osa perushoitoa. Itse en suostuisi!!!

      Olen työskennellyt vammaisalalla vuodesta 2003.

      • sosionomi

        Minulle työpaikassa kerrottu,että asiakasta voi opastaa käyttämään välineitä tyydytykseen,mutta tosiaankaan ei mitään runkkausta tarvitse asiakkaalle tehdä,se ei kuulu työnkuvaan.


      • ffgghdjh
        sosionomi kirjoitti:

        Minulle työpaikassa kerrottu,että asiakasta voi opastaa käyttämään välineitä tyydytykseen,mutta tosiaankaan ei mitään runkkausta tarvitse asiakkaalle tehdä,se ei kuulu työnkuvaan.

        Kerro millasia välineitä voi käyttää jos kädet ja jalat halvaantunut


      • asialinja
        ffgghdjh kirjoitti:

        Kerro millasia välineitä voi käyttää jos kädet ja jalat halvaantunut

        kenenkään hoitajaksi opiskelevan ei pidä suostua epäasialliseen hoitoharjoitteluun.Tuo toisten tyydyttäminen työajalla on epäammatimaista käytöstä ja asia kuuluisi talon johdolle ja jopa eettisen lautakunnan käsiitelyyn. Olen työskennellyt vammaisten ja mt-potilaiden parissa enkä koskaan ole tälläiseen "hoitolinjaukseen" törmännyt.Kenekään hoitajan työsopimus ei kata seksipalveluja-emme ole prostituoituja. Toi olis kannattanut tuoda julkiuuteen ekun sait vielä miinusta siitä ettet tyydyttänyt potilasta...


      • Valivalivalidididi
        ffgghdjh kirjoitti:

        Kerro millasia välineitä voi käyttää jos kädet ja jalat halvaantunut

        Tuohon en todellakaan osaa vastata,vaikka nimenomaan työskentelen invaliidiliiton asumispalveluissa ja asiakkaat ovat näitä halvaantuneita,ms-sairastavia jne.. Esimieheni vain kertoi haastattelu tilanteessa,et halvaantuneellakin on oikeus seksuaalisuuteen ja asiakasta voi joutua opastamaan/auttamaan tyydytyksessä välineiden käytössä. En ole tämmöiseen tilanteeseen vielä törmännyt ja eipä ole tullut asiasta kyseltyä itse sen enempää muilta työntekijöiltä tai esimieheltä.


      • .............
        Valivalivalidididi kirjoitti:

        Tuohon en todellakaan osaa vastata,vaikka nimenomaan työskentelen invaliidiliiton asumispalveluissa ja asiakkaat ovat näitä halvaantuneita,ms-sairastavia jne.. Esimieheni vain kertoi haastattelu tilanteessa,et halvaantuneellakin on oikeus seksuaalisuuteen ja asiakasta voi joutua opastamaan/auttamaan tyydytyksessä välineiden käytössä. En ole tämmöiseen tilanteeseen vielä törmännyt ja eipä ole tullut asiasta kyseltyä itse sen enempää muilta työntekijöiltä tai esimieheltä.

        Varmasti itsekin tyydytätät itsesi työpäivän jälkeen. Ei se ongelma maton alle lakaisemalla ratkea.


      • gggggghhh
        Valivalivalidididi kirjoitti:

        Tuohon en todellakaan osaa vastata,vaikka nimenomaan työskentelen invaliidiliiton asumispalveluissa ja asiakkaat ovat näitä halvaantuneita,ms-sairastavia jne.. Esimieheni vain kertoi haastattelu tilanteessa,et halvaantuneellakin on oikeus seksuaalisuuteen ja asiakasta voi joutua opastamaan/auttamaan tyydytyksessä välineiden käytössä. En ole tämmöiseen tilanteeseen vielä törmännyt ja eipä ole tullut asiasta kyseltyä itse sen enempää muilta työntekijöiltä tai esimieheltä.

        Eiköhän tälläset asiat hoidella niiden tuttujen hoitajien kanssa. Ja varmasti asiakas tutustuu vuosia tälläiseen hoitajaan, ennen kuin kertoo, jos kertoo haluavansa apua kyseiseen asiaan.


      • Kysyvä löytää
        Valivalivalidididi kirjoitti:

        Tuohon en todellakaan osaa vastata,vaikka nimenomaan työskentelen invaliidiliiton asumispalveluissa ja asiakkaat ovat näitä halvaantuneita,ms-sairastavia jne.. Esimieheni vain kertoi haastattelu tilanteessa,et halvaantuneellakin on oikeus seksuaalisuuteen ja asiakasta voi joutua opastamaan/auttamaan tyydytyksessä välineiden käytössä. En ole tämmöiseen tilanteeseen vielä törmännyt ja eipä ole tullut asiasta kyseltyä itse sen enempää muilta työntekijöiltä tai esimieheltä.

        "...asiakasta voi joutua opastamaan/auttamaan tyydytyksessä välineiden käytössä."

        No, eikös se ole jo seksuaaliterapeutin alaa?
        Pitääkö hoitajan siis opiskella noiden välineiden käyttöä, jotta edes osaisi neuvoa, mikä taas minusta ei kuulu hoitajan työhön.


    • Jekrru

      Jos noita "paineenpurkamisia" on syystä tai toisesta tehtävä, niin eikö ne voisi antaa yli viisikymppisten hoitajien huoleksi? Miksi jonkun nuoren opiskelijatytön pitäisi sellaista tehdä?

      Itselleni on aivan tarpeeksi häiritsevää jo se, kun nuori vaimoni joutuu työssään kehitysvammaislaitoksella kylvettämään alastomia (luonnollisesti) miehiä ja ajelemaan heidän karvoitustaan yms.

      • kumihanska

        kädessä liukkaat valkoiset kumihanskat.


      • käyttääkö
        kumihanska kirjoitti:

        kädessä liukkaat valkoiset kumihanskat.

        kaikki hoitajat niitä kumihanskoja


    • st1978

      Saisko tollasesta työsopimuksesta tarkemmankin tiedotteen nettiin , että millainen työnkuvauksineen ja prosesseinen ja missä? En kyllä lääke- tai fyysistä kastaraatiotakaan suorittaisi/ehdottaisi. Voiko vammaisen kädet hoitaa siihen kuntoon, että kykenee...Moni on saanut terapiaa käytökseen ja fysiopuoleen, jotta paikat kulkisivat yksiin..
      Pornoliikkeissä on myynnissä pumppuja, jotka imaisee kuivat...:)

    • lailatin

      Hoitajan/ohjaajan perusasiakastyöhön kuuluu asumisessa ja ylipäänsä elämisessä tukeminen. Kaikissa erityisissä asioissa vaikkapa mielialahäiröt, konsultaatiota pyydetään sen tahon lääkäreiltä, joilla asioista on tarpeeksi koulutusta ja tietoa. Myös seksuaalisuus-kysymyksissä tulisi ohjata oikean palvelun luo, esim.seksuaaliterapeutin, joka voisi antaa ehdotuksia, miten asiassa edetään), kun henkilökunnan perustietojen antaminen näistä asioista ei riitä asiakkaalle.

    • toimivat kädet ja jalat ihan normaalisti,joten hommat onnistuis kyllä heiltä itseltäänkin.Toisin kun liikuntavammaisella/liikuntarajoitteisella.Tietysti, kun kehitysvammaisesta on kysymys, niin voisi aivan hyvin kysyä että ymmärtävätkö he edes kyseisten toimenpiteiden päälle mitään. Todennäköisesti eivät

      • BÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

        Mä tässä kummastelen vielä tätä "avustetun käteenvedon" sukupuolineutraalia luonnetta... Eli onko vaikka miespuoliselle vammaiselle samantekevää avustaako tässä touhussa mies vai nainen? Onko sitten myös niin, että hoitajan tai avustajan työnkuvaan voi kuulua naisen klitoriksen hierominen?

        Mä kannatan tietenkin kaikkien oikeutta seksuaalisuuteensa, mutta pakko myöntää, että musta ei olisi avustamaan seksuaalisessa tyydytyksessä ei toista naista eikä miestäkään, ei vammaista eikä muuten tervettä vaikka kädet kipsissä olevaa.


      • hetkeäkään
        BÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ kirjoitti:

        Mä tässä kummastelen vielä tätä "avustetun käteenvedon" sukupuolineutraalia luonnetta... Eli onko vaikka miespuoliselle vammaiselle samantekevää avustaako tässä touhussa mies vai nainen? Onko sitten myös niin, että hoitajan tai avustajan työnkuvaan voi kuulua naisen klitoriksen hierominen?

        Mä kannatan tietenkin kaikkien oikeutta seksuaalisuuteensa, mutta pakko myöntää, että musta ei olisi avustamaan seksuaalisessa tyydytyksessä ei toista naista eikä miestäkään, ei vammaista eikä muuten tervettä vaikka kädet kipsissä olevaa.

        että jotkut hoitajat runkkaavat vammaisia,koska vammaisilla seisoo tosi usein ja helposti.


      • sartjhjhj
        hetkeäkään kirjoitti:

        että jotkut hoitajat runkkaavat vammaisia,koska vammaisilla seisoo tosi usein ja helposti.

        näitä märkiä päiväunia vammaisten tryydyttämisestä. Olen ollut alalla jo vuosia enkä ole koskaan nähnyt tai kuullut kenenkään hoitajan suorittaneen minkäänlaisia seksuaalisia palveluja hoidettavilleen. Saattaahan tälläistä käytöstä jollain hyvin harvalla yksilöllä olla mutta jos se tulee ilmi niin se saa myös pikaisen lopun työtovereiden ja esimiesten taholta.


      • seksistä
        sartjhjhj kirjoitti:

        näitä märkiä päiväunia vammaisten tryydyttämisestä. Olen ollut alalla jo vuosia enkä ole koskaan nähnyt tai kuullut kenenkään hoitajan suorittaneen minkäänlaisia seksuaalisia palveluja hoidettavilleen. Saattaahan tälläistä käytöstä jollain hyvin harvalla yksilöllä olla mutta jos se tulee ilmi niin se saa myös pikaisen lopun työtovereiden ja esimiesten taholta.

        Itselleni ei ole tullut koskaan vastaavanlaista tapausta eteen, koska en ole koskaan työskennellyt vajaamielisten parissa, samalla alalla olen kuitenkin.

        Voisin aivan hyvin tyydyttää POTILAAN erektion kumihanskat kädessä, jos sitä minulta nimenomaisesti pyydettäisiin. Miten se eroaa loppujen lopuksi siitä, että pesee potilaan alapesun tai laittaa rasvaa vauvan takapuoleen?

        Ihmettelen kovasti tänne kirjoittaneita hoitotyöntekijöitä, joille kyseinen asia on jotenkin niin vaikea. Ylipäänsä ihmettelen heidän käsitystään seksistä!

        Minulle seksi on yliluonnollisen ihana hetki rakastamani ihmisen kanssa. Se on sellaista äärimmäistä fyysistä ja psyykkistä yhteenkuuluvaisuuden tunnetta rakkaani kanssa.

        Minulle ei tule koskaan seksuaalisia ajatuksia hoitamiani potilaita kohtaan. Se, että koskettelen potilaan intiimejä alueita ei ole seksiä. Jos jättäisin intiimialueet hoitamatta, joutuisin raastupaan!


      • dfghjkjuyhtgr
        seksistä kirjoitti:

        Itselleni ei ole tullut koskaan vastaavanlaista tapausta eteen, koska en ole koskaan työskennellyt vajaamielisten parissa, samalla alalla olen kuitenkin.

        Voisin aivan hyvin tyydyttää POTILAAN erektion kumihanskat kädessä, jos sitä minulta nimenomaisesti pyydettäisiin. Miten se eroaa loppujen lopuksi siitä, että pesee potilaan alapesun tai laittaa rasvaa vauvan takapuoleen?

        Ihmettelen kovasti tänne kirjoittaneita hoitotyöntekijöitä, joille kyseinen asia on jotenkin niin vaikea. Ylipäänsä ihmettelen heidän käsitystään seksistä!

        Minulle seksi on yliluonnollisen ihana hetki rakastamani ihmisen kanssa. Se on sellaista äärimmäistä fyysistä ja psyykkistä yhteenkuuluvaisuuden tunnetta rakkaani kanssa.

        Minulle ei tule koskaan seksuaalisia ajatuksia hoitamiani potilaita kohtaan. Se, että koskettelen potilaan intiimejä alueita ei ole seksiä. Jos jättäisin intiimialueet hoitamatta, joutuisin raastupaan!

        Itselleni ei ole tullut koskaan vastaavanlaista tapausta eteen, koska en ole koskaan työskennellyt vajaamielisten parissa, samalla alalla olen kuitenkin.


      • kylmää ja sydämetönt
        dfghjkjuyhtgr kirjoitti:

        Itselleni ei ole tullut koskaan vastaavanlaista tapausta eteen, koska en ole koskaan työskennellyt vajaamielisten parissa, samalla alalla olen kuitenkin.

        Oletan, että aloittajan potilastapaus on syvästi kehitysvammainen vuodepotilas, jolle hoitotoimenpiteet aiheuttavat kipua ja mielipahaa.

        En itsekään alkaisi tyydyttämään suhteellisen terveitä ja vain lievästi kehitysvammaisia henkilöitä.

        Valitettavan usein pitkäaikaispotilaiden hoito on välinpitämätöntä, kehitysvammalaitoksissa käytetään jopa insuliinia potilaiden rauhoittamiseen joskus ikävin seurauksin.

        Erektio voi olla täysin tahdosta riippumaton toiminto, syvästi kehitysvammainen ei miellä sitä seksiksi. Hoitotyön ammattilaisten olettaisi ymmärtävän, mitä on seksi ja seksuaalisuus.

        Itse olen onneksi nuori ja terve, joten minun ei tarvitse pelätä joutuvani vielä moneen vuosikymmeneen vuodeosaston potilaaksi, mutta siitä huolimatta toivoisin, että nykyisiä pitkäaikaispotilaita kohdeltaisiin lämmöllä ja ymmärryksellä.

        Eipä muuta sanottavaa!


      • ei oo todellistaa...
        kylmää ja sydämetönt kirjoitti:

        Oletan, että aloittajan potilastapaus on syvästi kehitysvammainen vuodepotilas, jolle hoitotoimenpiteet aiheuttavat kipua ja mielipahaa.

        En itsekään alkaisi tyydyttämään suhteellisen terveitä ja vain lievästi kehitysvammaisia henkilöitä.

        Valitettavan usein pitkäaikaispotilaiden hoito on välinpitämätöntä, kehitysvammalaitoksissa käytetään jopa insuliinia potilaiden rauhoittamiseen joskus ikävin seurauksin.

        Erektio voi olla täysin tahdosta riippumaton toiminto, syvästi kehitysvammainen ei miellä sitä seksiksi. Hoitotyön ammattilaisten olettaisi ymmärtävän, mitä on seksi ja seksuaalisuus.

        Itse olen onneksi nuori ja terve, joten minun ei tarvitse pelätä joutuvani vielä moneen vuosikymmeneen vuodeosaston potilaaksi, mutta siitä huolimatta toivoisin, että nykyisiä pitkäaikaispotilaita kohdeltaisiin lämmöllä ja ymmärryksellä.

        Eipä muuta sanottavaa!

        On aivan eri asia saada erektio ja olla tyydyttämättä sen enempää ! Se ei kuulu missään mielessä hoitajien toimenkuvaan. Seksiä on jo asiakkaan tyydyttäminen.


      • selvis.....
        seksistä kirjoitti:

        Itselleni ei ole tullut koskaan vastaavanlaista tapausta eteen, koska en ole koskaan työskennellyt vajaamielisten parissa, samalla alalla olen kuitenkin.

        Voisin aivan hyvin tyydyttää POTILAAN erektion kumihanskat kädessä, jos sitä minulta nimenomaisesti pyydettäisiin. Miten se eroaa loppujen lopuksi siitä, että pesee potilaan alapesun tai laittaa rasvaa vauvan takapuoleen?

        Ihmettelen kovasti tänne kirjoittaneita hoitotyöntekijöitä, joille kyseinen asia on jotenkin niin vaikea. Ylipäänsä ihmettelen heidän käsitystään seksistä!

        Minulle seksi on yliluonnollisen ihana hetki rakastamani ihmisen kanssa. Se on sellaista äärimmäistä fyysistä ja psyykkistä yhteenkuuluvaisuuden tunnetta rakkaani kanssa.

        Minulle ei tule koskaan seksuaalisia ajatuksia hoitamiani potilaita kohtaan. Se, että koskettelen potilaan intiimejä alueita ei ole seksiä. Jos jättäisin intiimialueet hoitamatta, joutuisin raastupaan!

        eli siis ne kumihanska jutut on totta


      • paremmmat
        seksistä kirjoitti:

        Itselleni ei ole tullut koskaan vastaavanlaista tapausta eteen, koska en ole koskaan työskennellyt vajaamielisten parissa, samalla alalla olen kuitenkin.

        Voisin aivan hyvin tyydyttää POTILAAN erektion kumihanskat kädessä, jos sitä minulta nimenomaisesti pyydettäisiin. Miten se eroaa loppujen lopuksi siitä, että pesee potilaan alapesun tai laittaa rasvaa vauvan takapuoleen?

        Ihmettelen kovasti tänne kirjoittaneita hoitotyöntekijöitä, joille kyseinen asia on jotenkin niin vaikea. Ylipäänsä ihmettelen heidän käsitystään seksistä!

        Minulle seksi on yliluonnollisen ihana hetki rakastamani ihmisen kanssa. Se on sellaista äärimmäistä fyysistä ja psyykkistä yhteenkuuluvaisuuden tunnetta rakkaani kanssa.

        Minulle ei tule koskaan seksuaalisia ajatuksia hoitamiani potilaita kohtaan. Se, että koskettelen potilaan intiimejä alueita ei ole seksiä. Jos jättäisin intiimialueet hoitamatta, joutuisin raastupaan!

        oltavat kuin terveillä


      • päivänpiristys
        seksistä kirjoitti:

        Itselleni ei ole tullut koskaan vastaavanlaista tapausta eteen, koska en ole koskaan työskennellyt vajaamielisten parissa, samalla alalla olen kuitenkin.

        Voisin aivan hyvin tyydyttää POTILAAN erektion kumihanskat kädessä, jos sitä minulta nimenomaisesti pyydettäisiin. Miten se eroaa loppujen lopuksi siitä, että pesee potilaan alapesun tai laittaa rasvaa vauvan takapuoleen?

        Ihmettelen kovasti tänne kirjoittaneita hoitotyöntekijöitä, joille kyseinen asia on jotenkin niin vaikea. Ylipäänsä ihmettelen heidän käsitystään seksistä!

        Minulle seksi on yliluonnollisen ihana hetki rakastamani ihmisen kanssa. Se on sellaista äärimmäistä fyysistä ja psyykkistä yhteenkuuluvaisuuden tunnetta rakkaani kanssa.

        Minulle ei tule koskaan seksuaalisia ajatuksia hoitamiani potilaita kohtaan. Se, että koskettelen potilaan intiimejä alueita ei ole seksiä. Jos jättäisin intiimialueet hoitamatta, joutuisin raastupaan!

        onhan se hoitsulle myös työvuoron kohokohta,toisin ei varmaan ihan kaikille.


      • wfgyhikö

        Taidat aliarvioida kehitysvammaisia ja aika rajusti.


    • Pieru-Jaska

      Onnellisen lopun tekevät sitten Thai-hierojat, ei hoitotyöntekijät. Oisko tuo alottajan juttukaan ees tosi, epäilen.

    • ei ole totta!!!

      tämän on oltava provo!!! Työskentelen kehitysvammaisten parissa jo useampaa vuotta. Erektioita näkee aina silloin tällöin, mutta ikinä ei asiakasta aleta tyydyttämään! Poistutaan tilanteesta jos mahdollista tai sitten tehdään työ loppuun ja poistutaan. Tämän voisi käytännössä katsoa seksuaaliseksi hyväksikäytöksi! mISSÄÄN NIMESSÄ KUKAAN HOITAJA EI SAA EIKÄ KUULU TYYDYTTÄÄ ASIAKKAAN SEKSUAALISIA TARPEITA! vaikka ihminen ei siihen kykenisi itse. Kyllä, kaikilla on oikeus omaan seksuaalisuutensa ja sen tyydyttämiseen mutta hoitohenkilökunta ei missään nimessa ole sitä varten. Näissä asioissa he voivat ohjata vain. Kamalaa jos joku on oikeasti niin tehnyt, asia olisi vietävä välittömästi eteenpäin!!!!!!

    • kierrelläänkaarrella

      asian vierestä sivutaan ja onhan tätä tapahtunut harvemmin siitä vaan puhutaan on kuitenkin hoitajan ja potilaan välinen asia.

    • Haloo hullut

      Ihan mielisairas keskustelu.... Ei kukaan oikeesti mitään tollasta tee! Huhuhhuh....

    • säälistä

      tekee kun asiakkaalla kovia erektioita alapesun yhteydessä,ja omat kädet ei toimi.

    • totuudensiementä

      totta toinen puoli ,vaikka mitä muuta väitetään.

    • meinaan naishoitajat

      kun noin hurjia ovat töissä niin minkälaisia ovat sitten kotioloissa.

    • ettiikmoraal

      Niin, ennekkoluuloja ja tuomitsemista. Lukekaan kirjanen Rva Schon tarina, jos teillä on noin yksioikoiset ajatukset. Mutta hoitajat taitavat pääosin olla niitä tuomitsevimpia hoidettaviaan kohtaan. Es. tapaus hoidettava ent.alkoholisti, hänet henkilökunta tuomitsi huonompaan hoitoon, kun se on itte hankkinu oheissairaudet! Siinä sitä eettistä ja moraalista ammatillisuutta.
      Sama täällä ja v.2011!
      Huomaa ammatillisuuden ja "ammatillisuuden" erot. Ei se ole seksiä hoitajalle missään muodossa se erektio potilaalla. En minäkään kanna mukanani kotiin päivän tapahtumia ja seisoiko sillä vai ei. Hoidin ihmistä, joka on minulle anatomiaa, toki tunteva ja kunnioitettava yksilö tarpeineen, joita meidän valan vannoneiden tulisi hoitaa. Ei tuomita ja kauhistella. Tekopyhää toimintaa todella.
      Tahtoo hoitsuilla unohtua monesti tärkein, eivät hoidettavat ole meitä varten, vaan me heitä.
      Onhan rankkaa joutua harjoittelussa tuollaiseen tilanteeseen, mutta se on työtä. Siitä voi keskustella ja miettiä miksi alalle on lähtenyt. Potilaan ja hoidettavan seksuaalisuus on myös sairauden tai vamman sattuessa turvattava hänen niin tahtoessa. Tosin itsellekin on oudompaa tuo runkkaaminen, mutta kai se menisi siinä missä muutkin hoidot. Sehän on hoitoa. Eikä tässä kukaan ole puhunut mitään hoitajan seksipalveluista, vaan hoitotoimenpiteestä. Yleistä on ja varmaan yleistyykin maksullisten palvelujen osto hoitopaikoissa ja hyvä niin. Edes sellaista. Tuntuu olevan vallalla ajatus, että kun ihminen on vajavainen joltakin osalta, niin hänellä ei ole oikeutta seksiin, eikä hänellä edes ole sellaisia tarpeita...

    • smnamnda

      Siis aivan älytön ketju!! ota yhteyttä ylihoitajaan, potilasasiamieheen, ammattiliitton, juristiin!!
      Tuollainen EI i todellakaan kuulu hoitotyöhön! HUOM: ETIIKKA!! HOITOTYÖN PERIATTEET!! HYVÄ HOITO!!

      Varmaan aivan provo koko ketju. Jos itselleni tulisi tuollainen tieto/tilanne vastaan selvittäisin asian perinpohjin ( ts olisin yhtedessä edellä mainitsemiini tahoihin) Ja vielä Valviraankin!

      • minääääääX

        Meitä on joka junaan...
        Kuka kumma täällä kirjoittelevan "erektio- ja alapesufriikin" kirjoituksia nostaa yhä uudelleen esiin?
        Unohtakaa jo koko pervo, yritetään pitää tää palsta edes jotenkin luettavana.


    • mietintä

      tunnen yhden vammaistenhoitajattaren ,uskaltasinkohan kysyä asiasta häneltä ?

    • auttavaisia

      ei uskoisi ainakaan kaikista hoitajista.

    • jatiedoksi

      eiköhän se jää potilaan ja työntekijän väliseksi asiaksi.

    • kohta LH

      Tämä on taas sarjassa höpö höpö!

    • tä hä

      kuka sen nyt tunnustaisikaan

    • neuvottelutta

      mistään avustamisesta ei kieltäydytä.

    • ymmärsinkö

      luokitellaanko runkkaus joissain tapauksissa siis hoitotoimenpiteeksi ?

    • 47747444

      Tuleeko stondis asian ajattelusta ?

      • "kädettömille"

        aina joku hoitsu on armelias.


      • aina voi
        "kädettömille" kirjoitti:

        aina joku hoitsu on armelias.

        kieltäytyä


    • kunniamaininta

      jos joku hoitaja kaiken tämän kiireen keskellä ehtii ja jaksaa vielä seksuaalisesti hoitaa ja ottaa potilaita huomioon niin kunniamaininta siitä pitäis antaa.

    • kysymättä

      tyydytetään niikö ?

    • hoitaja..

      Minä olen sitä mieltä että lähihoitaja tekee oman työnsä. Ja esim tuohon runkkaushommaan voisi asiakas itse palkata jonkun prostituoidun. nehän sen homman osaa. Onko se laissa kiellettyä ? Jos on niin tällaisissa tapauksissa mielestäni ei saisi olla.

    • suositeltavaa

      pitkäaikais potilaille

    • sexshop

      Hoitajan ammatiin kuuluu asiakkaan tarpeiden huomioon ottaminen ja tarvittaessa avustaminen, jos itse ei kykene.

      • voevoe

        No ei todellakaan käteenveto tai suihinotto, muusta puhumattakaan. Toivottavasti et ole hoitoalalla?


    • kesätyöntekijä

      täytyy sanoa ,että tosi usein heillä on erektio, kun pesuhuoneessa ollaan pesulla.

    • justjo

      heh, legendaa koko jutttu.

    • Apua asiaan

      Eikö näihin haluihin ole mitään estolääkitystä?Ellei halujen tyydyttäminen itse enää koskaan onnistu.Olisi parempi, ettei sellaisia haluja tulisi lainkaan.Jos se on hoitajille kiusallista.Se on varmasti sitä. joskus myös itse potilaille.Kiusallista ja ahdistavaa ja noloakin.Jos ei pysty itse tyydyttämään itseään ja joutuu tälläisiin erektioherkkiin tilanteisiin esim.alapesulla.Potilaalla pitäisi olla mahdollisuus valita, haluaako hän tälläistä lääkitystä, vai haluaako jatkossakin näihin tilanteisiin.Ei ihminen saisi joutua sairautensa, tai siitä johtuvan avuttomuutensa vuoksi noloihin, kiusallisiin tilanteisiin vieraiden ihmisten kanssa.

    • faktaa2

      Tällaiselle lääkitykselle ei ole mitään syytä. Siksi toisekseen, hoitaja joka tyydyttää hoidettavan sukupuolisia haluja, ja vieläpä vammaisen, on tosi äkkiä entinen hoitaja kun käry käy.

    • how

      asialle näyttäis olevan kuitenkin tarvetta, mutta mikä on oikea tapa toimia ?

      • Ihmehomma

        Jos et pervo viitsi nostella tätä aihetta enää. Hae apua itsellesi vaikka pornosivuilta!


    • panolelu otso

      jos tekee tutkimusta :D

    • pilvi45

      Aika uskomatonta! Harkitsin lähäriksi opiskelua, mutta taidan kehitellä jotain muuta.

    • Panetaan

      Käsi kuluu en jaksa, thai hieronnassa mällit heitin tytön päälle kun panin ja se runkutti. B-)

    • Pano kuuluu elämään

      Panisin. 1

    • luonnollisestikin

      Kaikissa tilanteissa avustetaan myös seksiasioissa.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11154
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3113
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2964
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1704
    9. 85
      1678
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe