Sympaattinen salpaus

Pettynyt

Hei, haluaisin vaihtaa mielipiteitä sellaisten kanssa joille on tehty sympaattinen salpaus ja joilta klipsit on myöhemmin jouduttu poistamaan pahojen sivuoireiden takia. Itse en saanut leikkauksesta mitään apua, sain vain hikoilun ja kuivat kädet ja kasvot. Klipsit poistettiin kolmen kuukauden kuluttua eli 9kk sitten ja hikoilu ja muut oireet vain jatkuvat.. Onko muilla kokemusta?

25

12086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys pettyneelle

      Mitä mieltä toimenpiteen tehnyt taho oli asiasta ja onko asia enää autettavissa? Korvaako vakuutus?

    • tarkkis

      siinähän on hyvin pieni epäonnistumis%? ja sehän maksaa monta tonnia, menikö rahat hukkaan? millaisia oireita sinulla oli?
      itsellä on sosiaalista pelkoa ja jännittyneisyyttä, punastumista ja paniikkihäiriö... ei viittis nappei vetää koko elämää nii aattelin et täst ois hyötyy, mut jos sulla on samanlaisii oireit ku mulla ja ei toimi nii sit mietin uudestaa. ja tosiaan mitä mieltä toimenpiteen tehnyt taho oli asiasta?

      • Pahasti pettynyt

        Hei!
        Minulla oli ihan samoja oireita, eli punastumista ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja myös paniikkihäiriöitä.
        En saanut leikkauksesta mitään apua, mutta minulle jäi tosi pahat sivuoireet. Toimeenpiteen tehnyt taho
        ei ota mitään vastuuta tapahtuneesta. Jouduin vielä juuri ennen klipsien poistoa allekirjoittamaan paperin, jossa luki, että lääkäri ei anna mitään takuuta poistoleikkauksen onnistumisesta. Ja se ei todellakaan onnistunut, eli klipsit ehtivät vahingoittaa hermoa jo niin paljon, että kaikki sivuoireet jäivät
        minulle. Poistosta on pian kaksi vuotta. Lääkäri tarjosi jotain hikipillereitä, jotka eivät auttaneet, mutta
        joista tuli hyvin ahdistunut olo. Rahat menivät hukkaan.Leikkaus maksoi 4900 euroa.

        Toivoisin, että leikkauksessa pettyneet, toki muutkin, ottaisivat yhteyttä laittamalla viestin prepaid-liittymääni n:o
        046-6190687


      • hmmm.........
        Pahasti pettynyt kirjoitti:

        Hei!
        Minulla oli ihan samoja oireita, eli punastumista ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja myös paniikkihäiriöitä.
        En saanut leikkauksesta mitään apua, mutta minulle jäi tosi pahat sivuoireet. Toimeenpiteen tehnyt taho
        ei ota mitään vastuuta tapahtuneesta. Jouduin vielä juuri ennen klipsien poistoa allekirjoittamaan paperin, jossa luki, että lääkäri ei anna mitään takuuta poistoleikkauksen onnistumisesta. Ja se ei todellakaan onnistunut, eli klipsit ehtivät vahingoittaa hermoa jo niin paljon, että kaikki sivuoireet jäivät
        minulle. Poistosta on pian kaksi vuotta. Lääkäri tarjosi jotain hikipillereitä, jotka eivät auttaneet, mutta
        joista tuli hyvin ahdistunut olo. Rahat menivät hukkaan.Leikkaus maksoi 4900 euroa.

        Toivoisin, että leikkauksessa pettyneet, toki muutkin, ottaisivat yhteyttä laittamalla viestin prepaid-liittymääni n:o
        046-6190687

        ei anna mitään takuuta poistoleikkauksen onnistumisesta?? jokseenkin omituista markkinointia, koska markkinoivat leikkausta juuri sillä, että sen voi palauttaa, jos sivuoireet ovat sietämättömät.


      • kyselenvaan
        hmmm......... kirjoitti:

        ei anna mitään takuuta poistoleikkauksen onnistumisesta?? jokseenkin omituista markkinointia, koska markkinoivat leikkausta juuri sillä, että sen voi palauttaa, jos sivuoireet ovat sietämättömät.

        Hei

        Mulle on tehty salpaus vuosia sitten, mutta nyt mietin tuota klipsin titaanimateriaalia. Olen nimittäin lähdössä matkolle, ja mietin tuossa, että oisko mahdollista, että materiaali alkaa hälyttämään jossain metallinpaljastimessa? Onko kellään kokemusta?


      • fsfdfa
        kyselenvaan kirjoitti:

        Hei

        Mulle on tehty salpaus vuosia sitten, mutta nyt mietin tuota klipsin titaanimateriaalia. Olen nimittäin lähdössä matkolle, ja mietin tuossa, että oisko mahdollista, että materiaali alkaa hälyttämään jossain metallinpaljastimessa? Onko kellään kokemusta?

        ei ole kokemusta matkustelusta klipsien kanssa, mutta onhan ihmisillä esim. tekopolvia ym muita "metalliosia", eli luulisi että asiaa on ajateltu ja titaani on sellainen materiaali ettei anna hälytystä.


      • Anonyymi
        kyselenvaan kirjoitti:

        Hei

        Mulle on tehty salpaus vuosia sitten, mutta nyt mietin tuota klipsin titaanimateriaalia. Olen nimittäin lähdössä matkolle, ja mietin tuossa, että oisko mahdollista, että materiaali alkaa hälyttämään jossain metallinpaljastimessa? Onko kellään kokemusta?

        Minulle tehtiin tuo leikkaus n. 30 vùotta sitten. Olen matkustellut PALJON. Ei ole koskaan ollut ongelmia .


    • kuivis

      Toimenpide tehty 13 vuotta sitten. Oli apua punastumiseen. Jonkin ajan kuluttua tuli ongelmia kasvojen ihon kuivuudesta. Rasvoihin mennyt satoja euroja. Iho herkkä lämmön vaihteluille poskia punottaa herkästi. Olisko kellään neuvoa kosteus tasapainon saamiseksi.

    • 16+6

      Kannattaa kyllä miettiä uudemman kerran tätä hoitomuotoa. Tästä tuli dokumentti telkusta vuosia sitten ja muistaakseni Ruotsissa tehtiin uraauurtavia toimenpiteitä juuri näillä mentelmillä. Toimenpiteet olivat kokeiluasteella.

      Erästä potilasta haastateltiin ja hän kertoi leikkauksen auttaneen aluksi, mutta sitten myöhemmin tuli sivuoireita aivan hervotonta hikoilua. Joutui muistaaksi jopa pitämään pyyhettä mukanaan. Oli todella, todella masentunut kohtalostaan.

      Tätä hoitomuotoa mainostetaan juuri nyt parhaillaan telkussa, eri kanavilla.

    • kysykääihmeessä..

      Itse käytän oxepamia silloin tällöin kun on jotain juhlia, eli pitää olla isojen massojen keskellä. Itse en ole koskaan tullut riippuvaiseksisen enempää tupakasta tai alkoholista tai lääkkeistä. Otan sinä päivänä 2 x 15mg tabua jotka estävät jännittämisen, eli paniikkikohtauksen sekä siitä tapahtuvan kasvojen ferraripunastumisen. Illalla kyllä sitten myös uni maittaa. En ota kainaloklipsejä jos kerta vaikutus on huono. Voiko kyseistä Oxepam lääkettä ottaa mukaan ulkomaanmatkoille kuten USA. Resepti mukana vai mikä on systeemi?

    • mielenkiintoinen1

      Uusimpia kommentteja kuulisi mielellään?

      Toimiiko?

      Haitat ja hyödyt?

    • kysnro

      Itsekin toivoisin lisää tietoa aiheesta. Kaikki ketkä käynyt, niin laittakaa ihmeessä kommenttia, niin pirun vähän tietoa saatavilla mistään.

      Tämä on kuitenkon TODELLA iso päätös ja sivuvaikutukset kyllä pelottavat. Uskon, että omalla kohdallani tämä voisi hyvinkin auttaa, kun ongelmana pelkkä punastelu, mutta nuo hikoiluoireet kyllä pistää kovasti miettimään, että hankkiiko sitä itselleen sitten vain isomman ongelman...

      Kommentteja kaivataan.

    • Juho

      Tervehdys

      Punastuminen väheni merkittävästi, edelleen kuitenkin couperosa / ruusufinni iho eli sitähän se ei tietenkään poistanut, joten kylmän / kuuman vaihtelu punaisuus on tallella.

      Eli leikkaus auttaa fobia tyyppiseen paniikinomaiseen punastumiseen ja tuo sivuvaikutuksena kuivemman pääalueen ja kädet. ( talvella pahempi)

      Hikoilu tosiaan lisääntyy ja itsellä erityisesti tressihikoilu rinnan alueella ja jonkun verran myös kainalo alueellaa. Tuohon hikoiluunkin tottuu helpommin kuin helahdus punastumiseen vaikka hikoilukin välillä kyllä vituttaa.

      Kuulemma vähentää hikoilua jos et ole ylipainoinen mutta tieda siitä sitten varmaan melko yksilöllistä. mulla n. 10kg ylipainoa

      Monen kannattaa ehkä käydä ennemmin psykoterapiassa ja käyttää siihen vaikka tuosta 4ke sta nyt vaikka 1000e siihen.

      Päätös on iso ja peruutus toimenpide pitää tehdä nopeasti ja se kait taisi maksaa kans mansikoita.

    • jaennaeae

      Huomioikaa Suomessa esiintymisjännityksen hoitomuotona käytettävän sympaattisen salpaushoidon merkittävät potentiaaliset sivuvaikutukset toimenpidettä harkitessanne. Linkkien takana tietoa tästä toistaiseksi vähän tutkitusta aiheesta:

      ESB:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Endoscopic_thoracic_sympathectomy

      Kritiikkiä:
      http://truthaboutets.com/what is ETS.html

      Avainsanat:
      Sympaattinen salpaus, esiintymisjännitys, sosiaalisten tilanteiden pelko, sivuvaikutus, toimenpiteen palautus

    • Petri80

      Terve! Olen vajaa 40v mies tällä hetkellä ja minulle on tehty tuo stressihermojen salpaus. T1-T3 hermot ovat klipsattu kiinni. Toimenpide tapahtui 2000-luvun taitteessa. Hikoilin ja punastuin nuorempana kasvoistani ja käsistäni mutta tuon toimenpiteen myötä kädet eivät hikoa enää lainkaan eikä myöskään kasvot. Hikoilu on siirtynyt keskivartaloalueelle ja on ajoittain todella voimakasta. Esim urheillessa ja saunoessa huomaa mistä kohtaa alkaa ensiksi hikeä poistumaan. Tuo käsien kuivuus on ikävä asia kun tuntuu ettei käsissä ole enää pitoa ollenkaan. Tavarat eivät pysy käsissä ja monet kankaat tuntuvat todella inhottavilta. Myöskin urheillessa on outoa kun monet ihmiset hikoilevat kasvoistaan kuntoillessaan ja omat kasvoni ovat täysin kuivat. Kuivien käsien ja kasvojen lisäksi t-paita voi mennä urheillessa sitävastoin läpimäräksi. Kaikki hiki siis tulee keskivartalosta ulos ja jonkun verran myös jaloista. Hintaa operaatiolle kertyi n.5000€. En kuitenkaan lähtisi suosittelemaan ko. leikkausta kenellekään. Itseltä punastuminen hävisi kokonaan, niin myös hikoilu käsistä ja kasvoista josta tuli tilalle tuo keskivartalon voimakas hikoilu. On myös muitakin sivuoireita mutta tuossa ne ehkä suurimmat ja haitallisimmat. Olkaa harkitsevaisia!

    • Anonyymi

      Moi!

      Harkitsen vakavasti tuohon leikkaukseen menemistä sosiaalisten tilanteiden aiheuttaman punastelun takia mikä on riivannut jo pitkään ja riivaa edelleen.
      Onko teillä auttanut nimenomaan punasteluun ja sykkeen nousuun, itsellä juuri nämä pahimmat ongelmat..

      • Anonyymi

        Hei,
        päädyitkö toimenpiteeseen?
        Minulle on tehty toimenpide vuonna 2013, hain apua punausteluun.
        Punastelu ei poistunut, käsien kuivuminen totaalinen - joka vaikeuttaa toimistotyötä (paperit).
        Erittäin voimakas keskivartalo ja jalkaterien hikoilu.
        Voi tuntua ikävälle, mutta EN todellakaan suosittele tätä toimenpidettä kenellekään.
        Se ettei toimenipidettä tehdä Suomessa missään julkisessa tervyedenhoidossa kertoo jo paljon. EN ymmärrä miten lääkäriliitto ja sosiaali- ja terveysministeriössä ei olla reagoitu asiaan?
        Onko kenelläkään tietoa onko kukaan tehnyt hoitovirhekannetta tri Telarantaa ja hänen kolleegoitaan vastaan jotka edelleen jatkavat toimeenpiteen tekoa Suomessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,
        päädyitkö toimenpiteeseen?
        Minulle on tehty toimenpide vuonna 2013, hain apua punausteluun.
        Punastelu ei poistunut, käsien kuivuminen totaalinen - joka vaikeuttaa toimistotyötä (paperit).
        Erittäin voimakas keskivartalo ja jalkaterien hikoilu.
        Voi tuntua ikävälle, mutta EN todellakaan suosittele tätä toimenpidettä kenellekään.
        Se ettei toimenipidettä tehdä Suomessa missään julkisessa tervyedenhoidossa kertoo jo paljon. EN ymmärrä miten lääkäriliitto ja sosiaali- ja terveysministeriössä ei olla reagoitu asiaan?
        Onko kenelläkään tietoa onko kukaan tehnyt hoitovirhekannetta tri Telarantaa ja hänen kolleegoitaan vastaan jotka edelleen jatkavat toimeenpiteen tekoa Suomessa?

        Päädyin leikkaukseen alku keväällä ja olo oli 3-4kk erittäin itsevarma ja helpottunut, koska punastuminen oli kokonaan poissa ja selkeästi sykkeen hidastuminen auttoi myös yleisillä paikoilla oloon todella tehokkaasti kun taas ennen leikkausta olin koko ajan jännittyneessä tilassa. Tuntui paremmalta kuin koskaan! Alkuun tuntui että kädet vähä kuivuvat ja keskivartalo hikoilua oli varsinkin lämpimillä keleillä, mutta ei kuitenkaan siten että olisi haitannut.
        Nyt kuitenkin 2-3kk aikana olen huomannut, että kasvojen punoitus on tullut takaisin nopeasti ja myös muut haitat.
        Miten helvetissä voi olla mahdollista?! Vähä on kusetettu olo ja sellainen fiilis että olisi ollut sympaattisen hermoston 3-4kk "puudutus" joka nyt on jonkin verran kaikonnut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päädyin leikkaukseen alku keväällä ja olo oli 3-4kk erittäin itsevarma ja helpottunut, koska punastuminen oli kokonaan poissa ja selkeästi sykkeen hidastuminen auttoi myös yleisillä paikoilla oloon todella tehokkaasti kun taas ennen leikkausta olin koko ajan jännittyneessä tilassa. Tuntui paremmalta kuin koskaan! Alkuun tuntui että kädet vähä kuivuvat ja keskivartalo hikoilua oli varsinkin lämpimillä keleillä, mutta ei kuitenkaan siten että olisi haitannut.
        Nyt kuitenkin 2-3kk aikana olen huomannut, että kasvojen punoitus on tullut takaisin nopeasti ja myös muut haitat.
        Miten helvetissä voi olla mahdollista?! Vähä on kusetettu olo ja sellainen fiilis että olisi ollut sympaattisen hermoston 3-4kk "puudutus" joka nyt on jonkin verran kaikonnut.

        Kusetusta se onkin. Ja miksi tämä tulee joillekkin vaihtoehdoiksi niin terveydenhuollossakin on sellaista paskaa että vaihtoehdot on vähissä.
        On aiheuttanut elin ikäiset haitat ja potilasvahinko asiat kusi. Kuten myös perusteet jättää korvaamatta ei olleet todelliset ja totuutta vastaavat. Eli ammattiihmiset kusi asiansa ja ja potilas maksaa sen terveydellään. Kukaan pärjää tälle "koneistolle". Häviät aina koska sinä olet pipi ja hoidettava ei kukaan muu. Eikä noita prosesseja jaksa kukaan hajoamatta ja se on tarkoituskin. Kaatumiset ja pyörtyilyt tulleet viimevuosina kuvaan mulla ja ennennäkemätön tupelointi.

        Ja koe puudutuksesta puheen ollen.Ei mitään saman kaltaisuutta leikkauksen vaikutuksen kanssa. Miten muilla?


    • Anonyymi

      Minulle tehtiin salpaus v.2011,Oireina olivat lehahdusmainen punastelu ja muut jännitysoireet, jotka vaikuttivat mm. sosiaalisen pelon syntyyn ja työpaikan tauoilla ihmisten kartteluun.Toimenpide onnistui mielestäni hyvin, koska punastelu hävisi lähes kokonaan. Ahdistusoireet eivät toisaalta hävinneet mihinkään ja olenkin edelleen rauhoittavalla lääkityksellä ja käyn säännöllisesti psykiatrilla.,Nyt olen huomannut, että kovassa rasituksessa (liikunta) toinen puoli naamaani hikoilee ja muuttuu punaiseksi, toinen puoli on kuiva ja vaalea.Se ei sinäänsä haittaa, mutta on hiukan oudon näköistä.En tiedä mistä johtunee, voiko olla että toisen puolen klipsi olisi jotenkin irronnut tms.Joka tapauksessa koen että minulle siitä oli apua ja elämänlaatu muuttui paremmaksi, kun pääsin lehahduspunastelusta eroon.

    • Anonyymi

      6900e maksaa ja outoa että vain yksi paikka tekee näitä onko tämä edes laillista loppu viimein kun kunnalla ei tehdä

    • Anonyymi

      Minulle tehtiin sympatectomiat alaraajoihin 50 v. sitten Raynaudin syndroman takia. Nyt on edelleen iso ongelma pään alueen hikoilu jo alhaisessakin lämmössä. Tänä kesänäkin on ollut oltava lähes koko kesä kirjaimellisesti koneellisen ilmanjäähdyttimen ääressä-muuten lämpöuupumus. Tosi rankkaa.

    • Anonyymi

      Älkää missään tapauksessa menkö tähän hermo-"lobotomia" leikkaukseen/vaikuttaa haitallisesti paljon erilaisiin muihin elimistön toimintoihin. Rutkasti enemmän haittaa kuin hyötyä. Minulle tehtiin -80 luvun alussa. Nykyään löytyy paljon terveellisempiä lääkehoitoja. ---Haittoina voin mainita/älytön koko kropan hikoilu,lämpimässä esim autossa takapuolikin istuessa ihan märkä kroppa. Toinen silmäluomi retkahtaa. Jalkapohjatunto häviää/liukkaalla vaikea kävellä. Punaiset/ verestävät silmät. Nenä tukossa/hajuaisti kadoksissa jne..riittääkö jo !!!! Kiertämään kaukaa tämä leikkaus. Uskokaa.älkää menkö... !!!!!

      • Anonyymi

        Höpö höpö. Stressihermon salpausleikkausta on tehty Suomessa vasta vuodesta 1997 alkaen, älä viitsi trollata. Lobotomia on eri asia, kuin tämä toimenpide.

        Klipsejä laitetaan rintalastan alle 1-4, mitä enemmän niitä tulee, sitä suurempi riski on keskivartalohikoilulle. Mulle laitettiin 3 ja en voisi olla tyytyväisempi. En punastele, ei hikoilua (toki liikunnan yhteydessä normihikeä) ei esiintymisjännitystä, ei stressiä, ei koholla olevaa vetenpainetta. Tämä leikkaus on kohentanut elämänlaatuani huimasti. Ja tosiaan sitä ei makseta "verovaroin", kuten joku ylempänä nillitti, vaan ihan omasta kukkarosta. 18 vuotta sitten tehtiin ja päivääkään en ole katunut.


    • Anonyymi

      UP.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe