Mitä tehtävissä OO:n

tiedostoille

OpenOffice kolmosen asentamisen jälkeen on alkanut esiintyä huolestuttava ominaisuus. Kun yritän avata minkä tahansa aikaisemmalla versiolla tehtyä tavallista tekstidokumenttia, ikkuna välähtää ruudulla ja sammuu välittömästi. Seuraa ilmoitus:

"OpenOffice.orgin asiakirjojen palautus.

OpenOfficen.orin suoritus päättyi odottamattoman virheen vuoksi. Kaikki tiedostot joiden parissa työskentelit tallennetaan nyt. Kun OpenOffice.org seuraavan kerran käynnistetään, palautetaan tiedostot automaattisesti.

Seuraavat tiedostot palautetaan:"

Palautuskenttä on poikkeuksetta tyhjä, eikä tätä ystävällistä ilmoitusta saa sammutettua mitenkään. Ei OK:sta, eikä vasemmasta - tai oikeasta yläkulmastakaan. Häipyy vasta koneen sammuttamisen kautta.

Jossain vaiheessa tuli läpyskä, että asiakirjan tyyli on vanha ja kysymys, käytetäänkö uutta vai vanhaa? Koska en ole käyttänyt mitään erityisiä tyylejä, olen klikannut "käytetään vanhaa"-vaihtoehtoa. Jos tämän jälkeen tiedoston tallentaa, se suostuu avautumaan jatkossa normaalisti.

Koneellani on satoja OO:lla tehtyjä asiakirjoja ja olen huolissani niiden toimivuudesta ja tulevaisuudesta...

3

715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ottaen huomioon miljoonat vaihtoehtomahdollisuudet, seuraavasta vihjeestä on apua tai sitten ei, mutta kokeilemisen ei pitäisi minun tietoni mukaan pahentaa tilannetta vanhojen tiedostojen osalta. Ja oletan, ettei uusiakaan tiedostoja ole vielä ehtinyt monta syntyä. Niiden osalta tämä ohje ei suoraan sovellu.
      Siis:
      Työkalut - Asetukset - Lataus ja tallennus - Yleistä -sivulta ODF-tiedostomuodon versioasetus pois 1.2:sta 1.0/1.1:ksi. Lopuksi hyväksyntä OK:lla.

      Siis onhan varmaa, ettei vanhat tiedostosi ole formaattia 1.2. Sensijaan ei ole varmaa, auttaako tämä asetusvaihdos täydellisesti tähän ongelmaan.

      Omia mielipiteitäni

      OO.org (Sun?) teki "microsoftit" kun se otti uuden tiedostomuotoversion käyttöönsä. ODF 1.2 ei ole standardoitu tiedostomuoto.
      http://user.services.openoffice.org/en/forum/viewtopic.php?f=5&p=52284

      Microsoftille uusien ja aiempien versioiden kanssa vain toiseen suuntaan yhteeensopivien tiedostomuotojen tuonti on ollut merkittävä tekijä markkinoinnissa, mutta miksi OO.org tekee samat?

      Toisekseen omien havaintojeni mukaan OO.o 2.41 toimii vakaasti kaikissa kokeilemissani ympäristöissä, myös Vistassa, mutta 3.0 ei toimi kuin Ubuntussa vakaasti. Kyse voi toki olla niiden harvojen koneiden yksilöllisistä piirteistäkin, joilla olen kokeillut tai muusta vähemmän yleisestä tekijästä, mutta kuitenkin ... Kiinnostaisi muuten tietää käyttöjärjestelmäsi. Veikkaan Windowsia, ehkä XP.

      • aloittaja

        Latasin OpenOffice.org kolmosen uudelleen ja ongelmat tuntuvat lieventyneen. Suurin harmi eli edellä kerrottu lataushässäkkä hävisi tyystin, joten siltä osin asia kunnossa. Edelleen kuitenkin harmittelen, että jotkin (mutta eivät onneksi kaikki) ennen vuotta 2007 (versio 2.1 ?) tallennetut tekstit ovat muuttuneet Windowsin doc-tiedostoiksi. Nuo olivat varmuudella vielä viime viikolla visusti OO:lla avattavissa, mutta nyt vain ja ainoastaan Windowsin WordPadilla, vaikka niitä ei ole taatusti tuolla ohjelmalla kirjoitettu.

        Olen yleisesti katsoen erittäin tyytyväinen OO:hon, enkä edes harkitse Windowsin Wordiin siirtymistä, mutta yhdyn kritiikkiisi tuon tiedostosekoilun suhteen, vaikkakin se lienee enemmän realiteettien tunnustamisesta johtuvaa. Vakaus on myös asia, joka olisi ehkä pitänyt tarkemmin varmistaa, sillä OO:lla ei ole varaa hapuilla tämän tyyppisissä asioissa ilman, että se vaikuttaa atk-ohjelmalle niin elintärkeään luotettavuus- ja uskottavuus"indeksiin".

        Toivottavasti ihmiset kuitenkin suhtautuvat näihin ymmärtämyksellä, sillä on joka ikisen käyttäjän etu, että monopoliasemassaan muun muassa mielivaltaista hinnoittelupolitiikkaa harjoittavalla Microsoftilla on varteenotettava kilpailija. Ja tätähän OpenOffice.org kuitenkin vankoilla perusteilla edelleenkin on!

        Käyttöjärjestelmäni on WinXP/SP3, enkä siitä haluistani huolimatta irti pääse...Tosin uuteen koneeseen aion ilman muuta ladata myös Linuxin! Kiitos neuvoista!


      • - OO ->
        aloittaja kirjoitti:

        Latasin OpenOffice.org kolmosen uudelleen ja ongelmat tuntuvat lieventyneen. Suurin harmi eli edellä kerrottu lataushässäkkä hävisi tyystin, joten siltä osin asia kunnossa. Edelleen kuitenkin harmittelen, että jotkin (mutta eivät onneksi kaikki) ennen vuotta 2007 (versio 2.1 ?) tallennetut tekstit ovat muuttuneet Windowsin doc-tiedostoiksi. Nuo olivat varmuudella vielä viime viikolla visusti OO:lla avattavissa, mutta nyt vain ja ainoastaan Windowsin WordPadilla, vaikka niitä ei ole taatusti tuolla ohjelmalla kirjoitettu.

        Olen yleisesti katsoen erittäin tyytyväinen OO:hon, enkä edes harkitse Windowsin Wordiin siirtymistä, mutta yhdyn kritiikkiisi tuon tiedostosekoilun suhteen, vaikkakin se lienee enemmän realiteettien tunnustamisesta johtuvaa. Vakaus on myös asia, joka olisi ehkä pitänyt tarkemmin varmistaa, sillä OO:lla ei ole varaa hapuilla tämän tyyppisissä asioissa ilman, että se vaikuttaa atk-ohjelmalle niin elintärkeään luotettavuus- ja uskottavuus"indeksiin".

        Toivottavasti ihmiset kuitenkin suhtautuvat näihin ymmärtämyksellä, sillä on joka ikisen käyttäjän etu, että monopoliasemassaan muun muassa mielivaltaista hinnoittelupolitiikkaa harjoittavalla Microsoftilla on varteenotettava kilpailija. Ja tätähän OpenOffice.org kuitenkin vankoilla perusteilla edelleenkin on!

        Käyttöjärjestelmäni on WinXP/SP3, enkä siitä haluistani huolimatta irti pääse...Tosin uuteen koneeseen aion ilman muuta ladata myös Linuxin! Kiitos neuvoista!

        >> Toivottavasti ihmiset kuitenkin suhtautuvat näihin ymmärtämyksellä, sillä on joka ikisen käyttäjän etu, että monopoliasemassaan muun muassa mielivaltaista hinnoittelupolitiikkaa harjoittavalla Microsoftilla on varteenotettava kilpailija. Ja tätähän OpenOffice.org kuitenkin vankoilla perusteilla edelleenkin on!

        Ohjelmaa käyttävät myös monet yritykset, kunnat ja koulut, joille standardien noudattaminen ja ongelmattomuus on vielä elintärkeämpää ja missä yhteensopimattomuusongelmat ovat vielä suurempi ongelma kuin yksityishenkilöille.

        Ps. Itse olen juuri aloittamassa OO:n tutustumisen. Ohjelma on toistaiseksi vielä lataamatta koneelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe