uin, Uin, uIN - mitä eroa?

kirjoitusasut hakusessa....

uin
Uin
uIN
(missä "in" ja "IN" ovat alaindeksejä).

Mikä noista tarkoittaa AC- ja mikä DC-komponenttia?
Mikä noista käsittää molemmat?

Opetettiin koulussa, mutta en enää muista.... :(

4

563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja lisäksi

      en itse ole törmännyt sellaiseen että in kirjoitettais isolla tai u pienellä vaan aina ollut Uin eli jännite sisään. ei noi määrittele onko AC vai DC vaan ainoastaan koko toi ac dc juttu kertoo onko vaihto vai tasavirtaa. tai sit plus merkki jännitteen merkinnän yhteydessä

      • yleissivistys....

        Mä muistelisin, että

        u = vaihtojännite (AC-komponentti)
        U = tasajännite (DC-komponentti)

        ,mutta en muista miten noi alaindeksit (isot vs. pienet kirjaimet) menee ja kuinka ilmaistaan kokonaisjännite. Voin kotona tarkastaa kouluajan muistiinpanoista, jos löydän.

        Kuuluu ihan yleissivistykseen.


    • Missä yhteydessä törmäsit tuohon alaindeksiin? Sillä voi olla merkitystä jos se on esimerkiksi säätimen datalehdet.

    • Koulussa opittua

      DC-jännite tai DC-virta tai DC-komponentti, esim. VBE
      - iso kirjain "V"
      - iso alaindeksi "BE"

      AC-jännite tai AC-virta tai AC-komponentti, esim. vbe
      - pieni kirjain "v"
      - pieni alaindeksi "be"

      KOKONAISVIRTA (DC-komponentti AC-komp.), esim. vBE
      - pieni kirjain "v"
      - iso alaindeksi "BE"

      Trankkukytkentöjen toimitapistettä laskiessa huomioidaan vain tuo DC-komponentti. Piensignaalimallilla laskettaessa huomoidaan vain AC-komponentti. Kokonaisjännitteitä (se mikä näkyy oskilloskoopin DC-asennossa) ilmoitettaessa käytetään tuota kokonaijännitettä.

      Näin opetti Silvonen kurssillaan - terkkuja ja kiitoksia hyvistä kursseista! Joku saattaa haukkua kielisalapoliisiksi, mutta onhan se kiva ihan näin insinöörismielessä tietää mitä jännitettä tai virtaa tarkoitetaan, kun dokumenteissa ilmoitetaan.

      Noilla tasokkaammilla keskustelupalstoilla nämä ovat onneksi itsestäänselvyyksiä keskustelijoille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      129
      1360
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      121
      1209
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      102
      1020
    4. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      909
    5. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      887
    6. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      38
      775
    7. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      755
    8. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      21
      753
    9. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      52
      729
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      629
    Aihe