uin
Uin
uIN
(missä "in" ja "IN" ovat alaindeksejä).
Mikä noista tarkoittaa AC- ja mikä DC-komponenttia?
Mikä noista käsittää molemmat?
Opetettiin koulussa, mutta en enää muista.... :(
uin, Uin, uIN - mitä eroa?
4
540
Vastaukset
- ja lisäksi
en itse ole törmännyt sellaiseen että in kirjoitettais isolla tai u pienellä vaan aina ollut Uin eli jännite sisään. ei noi määrittele onko AC vai DC vaan ainoastaan koko toi ac dc juttu kertoo onko vaihto vai tasavirtaa. tai sit plus merkki jännitteen merkinnän yhteydessä
- yleissivistys....
Mä muistelisin, että
u = vaihtojännite (AC-komponentti)
U = tasajännite (DC-komponentti)
,mutta en muista miten noi alaindeksit (isot vs. pienet kirjaimet) menee ja kuinka ilmaistaan kokonaisjännite. Voin kotona tarkastaa kouluajan muistiinpanoista, jos löydän.
Kuuluu ihan yleissivistykseen.
Missä yhteydessä törmäsit tuohon alaindeksiin? Sillä voi olla merkitystä jos se on esimerkiksi säätimen datalehdet.
- Koulussa opittua
DC-jännite tai DC-virta tai DC-komponentti, esim. VBE
- iso kirjain "V"
- iso alaindeksi "BE"
AC-jännite tai AC-virta tai AC-komponentti, esim. vbe
- pieni kirjain "v"
- pieni alaindeksi "be"
KOKONAISVIRTA (DC-komponentti AC-komp.), esim. vBE
- pieni kirjain "v"
- iso alaindeksi "BE"
Trankkukytkentöjen toimitapistettä laskiessa huomioidaan vain tuo DC-komponentti. Piensignaalimallilla laskettaessa huomoidaan vain AC-komponentti. Kokonaisjännitteitä (se mikä näkyy oskilloskoopin DC-asennossa) ilmoitettaessa käytetään tuota kokonaijännitettä.
Näin opetti Silvonen kurssillaan - terkkuja ja kiitoksia hyvistä kursseista! Joku saattaa haukkua kielisalapoliisiksi, mutta onhan se kiva ihan näin insinöörismielessä tietää mitä jännitettä tai virtaa tarkoitetaan, kun dokumenteissa ilmoitetaan.
Noilla tasokkaammilla keskustelupalstoilla nämä ovat onneksi itsestäänselvyyksiä keskustelijoille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku604526Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt352079Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1601463- 1651458
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti481442Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.2551228Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm1931158- 2031102
- 801027
- 61998