uin, Uin, uIN - mitä eroa?

kirjoitusasut hakusessa....

uin
Uin
uIN
(missä "in" ja "IN" ovat alaindeksejä).

Mikä noista tarkoittaa AC- ja mikä DC-komponenttia?
Mikä noista käsittää molemmat?

Opetettiin koulussa, mutta en enää muista.... :(

4

563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja lisäksi

      en itse ole törmännyt sellaiseen että in kirjoitettais isolla tai u pienellä vaan aina ollut Uin eli jännite sisään. ei noi määrittele onko AC vai DC vaan ainoastaan koko toi ac dc juttu kertoo onko vaihto vai tasavirtaa. tai sit plus merkki jännitteen merkinnän yhteydessä

      • yleissivistys....

        Mä muistelisin, että

        u = vaihtojännite (AC-komponentti)
        U = tasajännite (DC-komponentti)

        ,mutta en muista miten noi alaindeksit (isot vs. pienet kirjaimet) menee ja kuinka ilmaistaan kokonaisjännite. Voin kotona tarkastaa kouluajan muistiinpanoista, jos löydän.

        Kuuluu ihan yleissivistykseen.


    • Missä yhteydessä törmäsit tuohon alaindeksiin? Sillä voi olla merkitystä jos se on esimerkiksi säätimen datalehdet.

    • Koulussa opittua

      DC-jännite tai DC-virta tai DC-komponentti, esim. VBE
      - iso kirjain "V"
      - iso alaindeksi "BE"

      AC-jännite tai AC-virta tai AC-komponentti, esim. vbe
      - pieni kirjain "v"
      - pieni alaindeksi "be"

      KOKONAISVIRTA (DC-komponentti AC-komp.), esim. vBE
      - pieni kirjain "v"
      - iso alaindeksi "BE"

      Trankkukytkentöjen toimitapistettä laskiessa huomioidaan vain tuo DC-komponentti. Piensignaalimallilla laskettaessa huomoidaan vain AC-komponentti. Kokonaisjännitteitä (se mikä näkyy oskilloskoopin DC-asennossa) ilmoitettaessa käytetään tuota kokonaijännitettä.

      Näin opetti Silvonen kurssillaan - terkkuja ja kiitoksia hyvistä kursseista! Joku saattaa haukkua kielisalapoliisiksi, mutta onhan se kiva ihan näin insinöörismielessä tietää mitä jännitettä tai virtaa tarkoitetaan, kun dokumenteissa ilmoitetaan.

      Noilla tasokkaammilla keskustelupalstoilla nämä ovat onneksi itsestäänselvyyksiä keskustelijoille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      122
      1251
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      929
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      835
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      621
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      600
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      577
    7. Mitä mietit jos näet hänet jossain?

      🤗
      Ikävä
      52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      508
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      491
    10. Wille antoi juuri potkut 29 suojatyöläiselle!

      Soste aloittaa yt:t, jos kaikki menee hyvin, niin 29 suojatyöläistä 31:sta saa kenkää. Mitäpä sostelaiset jos menisitte
      Maailman menoa
      238
      461
    Aihe