Lainakirjan hajustus

Kevätkukkia

Lainasin eilen kirjastosta erään suosikin pikalainana. Hyllyjen välissä kanssani samaan tahtiin kierteli nainen, joka oli voimakkaasti parfymoitu, joten en huomannut siinä vaiheessa kirjassa mitään kummallista.

Illan päätteeksi otin kirjan, asetuin sohvaan lokoisasti. Kirja tuoksui kovin kukkaiselta, mutta aloin lukea sitä. Viidenkymmenen sivun jälkeen oli pakko lopettaa. Silmät alkoivat valua vettä, suu kirvellä ja posket punoittaa. Pesuaineen, ilmanraikastajan tms. tuoksu oli imeytynyt kirjaan ja aiheutti minulle allergisen reaktion. Tuli mieleen, että kirja on ollut ehkä mukana pyykkituvassa.

Yön ajan tuuletin kirjaa hyllyn päällä avattuna, mutta vieläkin se haisee tosi vahvasti. Täytyy varmaan viedä se lukematta takaisin.

Kyse ei ole nyt siitä, mikä tuoksuu hyvälle/pahalle. Olen allerginen kosmetiikan ja pesuaineiden parfyymiaineille.

Pidäthän kanssalainaaja kirjan erossa parfyymeista, niin minäkin voisin sen vuorollani lukea!

32

8609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Spic&Span

      niiden "epähygieenisyyden" takia. Niitä kun kuulemma ovat käpälöineet ties mitkä törkykädet. Kirjakaupassakin hän valitsee kirjan pinon pohjalta, ei missään tapauksessa sitä päälimmäistä, jota on hiplattu.

    • lukenut kirjaa,

      mikä on ollut navetassa.
      Siinä on kaikki paskantuoksut tallella.
      Kuiva kirja kerää kaikki aromit.

      • paljon paina :)

        Viestisi oli varmaan tarkoitus herättää ällötystä. Päinvastainen reaktio. Navetalle, koiralle, tms. en ole allerginen. Sen sijaan näille "glamourisille" parfyymeille kyllä. Samoin pyykkiä laittaessani varon visusti hegittämästä silloin kun laitan jauhetta koneeseen. Muuten seuraa sellaiset aivastukset, että eivät taho loppua millään ...ja limaa tulvii nenän täydeltä.

        Kakka taasen ei paljon haittaa - ei allergisoi varmaankaan ketään :)


      • ..Tuohan olisi parempi.

        Lisäksi olen hevosihmisiä ja pidän muutenkin navetan tuoksusta. Lisäksi kuten aloittaja sanoikin, hän ei ole sille allerginen, joten se olisi parempi.

        Olen myös allerginen liian vahvoille parfyymeille. Navetan tuoksu olisi kyllä ehdottomasti hyvä tuoksu. Ei niin että pidän kakasta, mutta navetassa tuoksuu myös itse eläimet. Ja varsinkin navettaeläimen, lampaan, vuohen, varsinkin hevosen tuoksu muistuttaa näistä eläimistä.. Siksi pidän siitä.


      • Lukutoukka&
        paljon paina :) kirjoitti:

        Viestisi oli varmaan tarkoitus herättää ällötystä. Päinvastainen reaktio. Navetalle, koiralle, tms. en ole allerginen. Sen sijaan näille "glamourisille" parfyymeille kyllä. Samoin pyykkiä laittaessani varon visusti hegittämästä silloin kun laitan jauhetta koneeseen. Muuten seuraa sellaiset aivastukset, että eivät taho loppua millään ...ja limaa tulvii nenän täydeltä.

        Kakka taasen ei paljon haittaa - ei allergisoi varmaankaan ketään :)

        Mitä jos ostaisit ihan omat kirjasi jos noin sairas olet. Tietysti voit tukehtua myös painomusteen hajuunkin.


      • Kalle
        Lukutoukka& kirjoitti:

        Mitä jos ostaisit ihan omat kirjasi jos noin sairas olet. Tietysti voit tukehtua myös painomusteen hajuunkin.

        Tämä viesti oli selvää vinoilua. Kun ja jos sairastut joskus, niin yritäpä muistaa kirjoituksesi ja tehdä oman ohjeesi mukaan, sitä tarvittaessa eri tilanteisiin soveltaen.


    • gegeg

      Ei kai kukaan niitä kirjoja tahallaan "hajustuta" pesuaineella tai parfyymillä?

      Olen pahoillani mutta en voi lopettaa elämästä ja käyttämästä parfymoituja kemikaaleja siksi että joillakin on allergia vaikka joskus lainaankin kirjastosta kirjoja...

    • Minä allerginen

      ...kun kuulin erään keskustelun kirjastossa. Siellä kaksi hienoa naista keskusteli kirjojen hajuista, sanoivat että kirjat haisee ummehtuneelle. Korjaavat hajun enne lukemistaan suihkuttamalla parfyymia ei hajuvettä. Koska silloin ummehtunut haju ei haise. Itse olen pienimmillekin määrille hajusteita allerginen joten lopetin lainaamasta kirjoja kirjastosta.

      Koululla kouluavustajana työskennelleenä jouduin kerran korjaamaan koulunkirjasto kirjoja. Siellä kirjaston hoitaja kertoi että kirjoille on haitaksi ihantavallisetkin hajusteet. Eli kirjan paperi ja muste ei välttämättä kestä hajusteita varsinkaan vanhempien kirjojen.

      Joten Älkää hajustako kirjastojen kirjoja!Q Kuka sitä sitten tekeekin...

      • tytötvahingossatekee

        Hah, tytöt hajustavat niitä vahingossa :)


    • Herkkä...

      ...Pakkoko sitä kirjaa on naamassa kiinni pitää kun lukee? Jos kyllä, niin aika tutkituttaa näkö? Plus siedätyshoitoon tuollaiset.

      • koskaan vaivautunut

        kertomaan sinulle mitä allergisuus tarkoittaa? Jos ei niin saanet anteeksi, mutta jos on niin olet ilmeisesti jonkin sortin älyvapaa... Ei kai se nyt saatana ole sen allergisen ihmisen vika jos ei pysty kestämään jotain ainetta!

        Ja mainitsemasi siedätyshoito ei toimi kaikissa tapauksissa. Miksei tuolla sun logiikalla voitaisi vaikka lopettaa kaikki sairaalat? Annetaan vain kaikille sairaille antibiootteja kourusta; kyllähän ne auttaa kun ne kerran on lääkettä.


      • allergioiden suhteen
        koskaan vaivautunut kirjoitti:

        kertomaan sinulle mitä allergisuus tarkoittaa? Jos ei niin saanet anteeksi, mutta jos on niin olet ilmeisesti jonkin sortin älyvapaa... Ei kai se nyt saatana ole sen allergisen ihmisen vika jos ei pysty kestämään jotain ainetta!

        Ja mainitsemasi siedätyshoito ei toimi kaikissa tapauksissa. Miksei tuolla sun logiikalla voitaisi vaikka lopettaa kaikki sairaalat? Annetaan vain kaikille sairaille antibiootteja kourusta; kyllähän ne auttaa kun ne kerran on lääkettä.

        No höh. Eikös tästä ihmisten "allergisuudesta" ollut juttua vasta vähän aikaa sitten, kun koululääkärit totesivat, että tälle allergiaepidemialle on jotain tehtävä. Nythän koulut alkavat olla pulassa, kun joka toinen kakara vaatii itelleen kalatonta/muntonta/maidotonta/lihatonta/porkkanatonta/pähkinätöntä/...
        ruokavaliota ja etunenässä ovat tietysti pikku "mamsellien" allergiatietoiset vanhemmat.

        Lääkäreiden ratkaisukin oli vatsin yksinkertainen; äiskän ja iskän pikku pupuset vaan tiukalle siedätyskuurille, niin loppuvat turhat allergiatkin siihen. Rivien välistä oli luettavissa, että siedätyshoito on loppujen lopuksi sitä samaa kuin totuttelu normaaliin ruokavalioon. Lääkäreiden terveiset olivat selkeät myös muille "allergisille"; ei muuta kuin totuttelemaan allergeeneille, niin loppuu se aivastelukin. Ihmiset ovat simppelisti tottuneet liian puhtaaseen.


      • vai eikö
        allergioiden suhteen kirjoitti:

        No höh. Eikös tästä ihmisten "allergisuudesta" ollut juttua vasta vähän aikaa sitten, kun koululääkärit totesivat, että tälle allergiaepidemialle on jotain tehtävä. Nythän koulut alkavat olla pulassa, kun joka toinen kakara vaatii itelleen kalatonta/muntonta/maidotonta/lihatonta/porkkanatonta/pähkinätöntä/...
        ruokavaliota ja etunenässä ovat tietysti pikku "mamsellien" allergiatietoiset vanhemmat.

        Lääkäreiden ratkaisukin oli vatsin yksinkertainen; äiskän ja iskän pikku pupuset vaan tiukalle siedätyskuurille, niin loppuvat turhat allergiatkin siihen. Rivien välistä oli luettavissa, että siedätyshoito on loppujen lopuksi sitä samaa kuin totuttelu normaaliin ruokavalioon. Lääkäreiden terveiset olivat selkeät myös muille "allergisille"; ei muuta kuin totuttelemaan allergeeneille, niin loppuu se aivastelukin. Ihmiset ovat simppelisti tottuneet liian puhtaaseen.

        Taisi tuo aloitusviesti koskea yliherkkyyttä tuoksuille kuin ruoka-aineallergiaaa. Itsekin olen yliherkkä tuoksuille. Ai sitä, kauppojen kosmetiikkaosastojen ja kynttilähyllyjen ihannuutta tai niitä kanssa ihmisiä, jotka haisevat tupakalle ja kulkevat samalla vahvaa kahvia sisältävä kuppi kädessään. En yritä vältellä näitä tilanteita, koska enhän silloin poistuisi kotoa, joten siedätyshoitoa tulee päivittäin. Silti tilanne on välillä sietämätön, paha olo iskee milloin missäkin, eikä aina ole mahdollisuutta poistua ulkoilmaan.


      • _että
        allergioiden suhteen kirjoitti:

        No höh. Eikös tästä ihmisten "allergisuudesta" ollut juttua vasta vähän aikaa sitten, kun koululääkärit totesivat, että tälle allergiaepidemialle on jotain tehtävä. Nythän koulut alkavat olla pulassa, kun joka toinen kakara vaatii itelleen kalatonta/muntonta/maidotonta/lihatonta/porkkanatonta/pähkinätöntä/...
        ruokavaliota ja etunenässä ovat tietysti pikku "mamsellien" allergiatietoiset vanhemmat.

        Lääkäreiden ratkaisukin oli vatsin yksinkertainen; äiskän ja iskän pikku pupuset vaan tiukalle siedätyskuurille, niin loppuvat turhat allergiatkin siihen. Rivien välistä oli luettavissa, että siedätyshoito on loppujen lopuksi sitä samaa kuin totuttelu normaaliin ruokavalioon. Lääkäreiden terveiset olivat selkeät myös muille "allergisille"; ei muuta kuin totuttelemaan allergeeneille, niin loppuu se aivastelukin. Ihmiset ovat simppelisti tottuneet liian puhtaaseen.

        jotkut ihmiset ovat todella allergisia esim tietyille ruoka-aineille, siinä ei paljon siedätyshoito auta kun voi henki lähteä kun pienenkin määrän syö.


      • tytti

        ymmärtämätön ihminen.


    • samankaltainen

      Meillä kävi samankaltainen tapaus:
      Mies varasi uutuuskirjan, jonotti ja sai yllättävän nopeasti luettavaksi. Ei ollut kovin monia lainaajia ollut kirjan jäykkyydestä päätellen.

      Kirjaa vain ei voinut lukea, koska se oli savustettu. Aivan järkyttävä tupakan haju lemusi kirjasta. Ensin hieman naureskelin, kun mieheni tuli sanomaan hajusta, mutta kun menin lukevan miehen viereen sänkyyn niin pakko se oli myöntää. Jäkyttävä tupakan lemu, todella pinttynyt haju. Ei voinut lukea.

      Vietiin takaisin kirjastoon ja pyydettiin tuulettamaan. Kirjaston henkilökunta totesi, että tietää kyllä, että tiettyjen asiakkaiden jälkeen kirjat haisevat, mutta asialle ei voi mitään. Yrittävät tuulettaa, mutta pinttynyt, mikä pinttynyt. Tästä lähtien haistellaan ennen kuin lainataan. Tai ostetaan oma kirja. Kirjahyllyt vaan ovat jo niin pirun täysiä!

      • kjhfk

        WTF?


    • että sillai

      En voi sietää kun kirjoihin on imeytynyt kaamea tupakan haju! Miksi sisällä polttavat ihmiset eivät tajua että se haju tarttuu myös kirjaston kirjoihin, joita sitten muut lainaavat ja joutuvat kärsimään tästä hirveästä hajusta...
      Hyi että!

      • hajuvesiinhottavin

        Eikös hajuvesi ole ilkeämpää kun viittaa seksiin melkein heti?


    • hajuherkkä

      Hajuherkkien on todella paha olla useinmissa julkisissa tiloissa,joissa tulisikin olla rajoituksia hajusteiden käytöstä.

    • uggi

      Tietysti tuo on ikävää sinun kannaltasi ja monihan ei töissäkään voi käyttää hajusteita koska asiakkaat ja työkaverit voivat olla herkkiä. Mutta kyllä sitä hajuvettä saa vapaalla käyttää kuka vain. Jos sinä olet noin allerginen, joudut varmaan sitten pyytämään kaukolainauksella toisen saman kirjan uudestaan tai ostamaan mikä sitten on sinulle harmillista. Mutta me tavalliset kanssaelävät jotka käytämme lievästikin hajusteita, emme voi tietää muiden herkkyyttä ja jokaista asiaa ei yksinkertaisesti voikaan varoa. Tietysti olisi hyvä ettei sitä kirjaa missään kemikaaleissa uiteta.

      Eräs henkilö valitti jo paperin painomusteesta ja siitä kun komposti oli päivän tyhjentämättä. Hirveä haju:) Yliherkkiä on, mutta se ei ole meidän muiden vikamme vaikka tosiaan jotain huomioonottamista voisikin harrastaa. Kuitenkin itse käytän normaalisti joskus tuoksua ja käyn kaupassa, kirjastossa jne.. Tuo on vain vähän sama kuin olisi yliherkkä melulle ja ei voi käydä vaikka kaupassa usein sen takia, ja sitten vaatia melun vähentämistä.
      Niiden kanssa on vain itse pärjättävä, muu maailma ei valitettavasti sinun takiasi muutu:(

      • uggi

        Ja jotkut vanhemmat voisivat ehkä olla vähän vähemmän neuroottisia hygienian suhteen. Itse kasvoin puhtaassa kodissa, mutta pienestä asti oli lemmikkejä ja paikkoja ei jatkuvasti puunattu pölyttömäksi. En sano että lasten liassa pitäisi olla, mutta normaalisti. Jos jokapaikka hohtaa puhtauttaan koko ajan, lapsi tottuu siihen lähes steriiliin ympäristöön ja sitten tuleekin allergiat kun altistutaan jollekin "vieraalle".
        Jotkut herkkyydet tulee ilmeisesti siksikin kun johonkin ei ole niin totuttu..

        Mutta ainahan niille ei mitään voi eikä voi ennaltaehkäistä, mutta se turha hössötys pois. Kun lapsi tottuu normaaliin, se tuskin myöhemmin alkaa ärsyttämään.
        Ja tosiaan huomioon voi allergiset ottaa, mutta edelleen kyllä niiden kanssa saa pitkälti itse kärsiä. Monilla ihmisillä on erityistarpeita mutta se on sitten vain heidän ristinsä.


    • Nenäeläin

      Minä en ole allerginen varsinaisesti hajuvesille yms., mutta jos joku lorottaa hajustetta pullokaupalla päällensä, niin kyllä tulee paha olo. En käsitä, miksi joidenkin ihmisten täytyy kylpeä haju-/partavedessä...

    • Myös allerginen

      Isoäiti neuvoi aikoinaan laittamaan pahan hajuisen kirjan yöksi pakkaseen/pakastimeen. Olen todennut niksin toimivaksi!

    • Katja

      Ymmärrän hyvin ongelmasi...Itse olen kampaaja joka on herkistynyt hajusteille ja se ei ole aina mikään yksinkertainen juttu. Minulla tämä on hyväksytty ammattitaudiksi ja nyt koitan löytää uuden työn.
      Muistakaa kaikki mikä ero on kosmetiikka- ja ruoka-aineallergialla. kosmetiikka on herkistävää,eli mitä enemmän sen kanssa joutuu kosketuksiin ,sitä enemmän riski kasvaa. Esim. meidän kampaajien kohdalla riski on suurempi,koska arvot mitataan kuluttajan kannalta,ei meidän jotka käyttävät sitä työvälineenä.
      Ja sen tähden moni meistä herkistyy.

      Itselläni se aiheuttaa rankaa pahoinvointia,puheen puuroutumista jne.

      Yleisillä paikoilla esim. busseissa matkustaminen on suoraan sanottuna "ihan perseestä" kanssamatkustajien liiallisen hajustekäytön vuoksi.

      Pyritään ottamaan toiset huomioon monilla tavoin,ja hyvää joulun odotusta kaikille!

    • Kissa-allergia

      Itse saan voimakkaan reaktion kissan epiteeleistä, joten olen joutunut jättämään kirjastosta lainaamisen. (En ole tässä vaatimassa, että kissat pitäisi lopettaa mun allergian takia!)

      Ja ikävä kyllä, jotkut eivät tiedä, että heidän asunnossaan on hometta ja lainaavat kirjoja. Heidän jälkeensä ei homeelle allerginen voi kirjoja lukea.

    • LUKIJAKOMMENTEILLE!

      En itse tietääkseni ole allerginen millekään kemikaalille ainakaan tavalla, joka haittaisi kirjojen, enempää kirjaston kuin muidenkaan, lukemista. Olen siis jäävi ottamaan ongelmaan kantaa. Varmasti se on todellinen, kun siitä kerran jotkut kärsivät.

      SEN SIJAAN olen allerginen lukijoiden omille kommenteille ja muistiinpanoille kirjaston kirjojen sivuilla.

      Minua häiritsee se, että joku pilaa ehkä hyvinkin intensiivisen lukukokemuksen siirtämällä huomion kesken kaiken omaan ajatteluunsa. Kommentit saattavat olla hyvinkin teräviä (eivät typeryysluokkaa "hovimestari on murhaaja"), mutta ainakin minua ne häiritsevät.

      Jokaisella olkoon oikeus omaan yksilölliseen lukukokemukseensa. Assosiaatiovirran tms. keskeyttäminen omilla "kuolemattomilla" mielleyhtymillä ei kuulu yhteiskäytössä olevien kirjojen sivuille - olivat aatokset kuinka kuolemattomia tai korkeatasoisia hyvänsä!

      Lainaajien lukukokemukemusten mahdollisuus on kiitos hienon kirjastolaitoksemme, hankintojen supistuksista huolimatta, vielä aika laaja.

      Jospa sen sellaisena säilyttäisimmekin. Kommentteja ja pohdintoja varten kun on esimerkiksi netissä eri foorumeilla aika tavalla mahdollisuuksia...

      • korjaus

        jospa kuitenkin ALLERGINEN...


    • tytöthajustavatkaikk

      Jooh tytöt hajustaa niitä tavaroita haluamattaankin... noh ei se nyt haittaa kai.

    • Tolkku Hajustamiseen

      EI ole ainoa, 2000luvun alussa Tikkurilan
      kirjastossa oli eräs monisata-sivuinen
      ohjelmointikirja joka todellakin HAISI !!

      Ei partavedelle, mutta miksi hemmetissä
      joku naisihminen suttaa 600s kirjan ??

      Jonain päivänä hajustamiselle haetaan
      rajoja oikeusituimesta

      - markkinahumu ja terveys, Ei käy yhteen

    • MSC on tosi ongelma

      samoihin aikoihin lainasin ospn ja paksun
      ohjelmointi kirjan. Osoittsutui - että joku
      nainen oli hajustanut joka ainoan sivun.

      samperin tyhmeliini softa koodariksi.

      Hyh-hyh

    • EIKÄ_HAJUSTEITA !

      Muutama vuosi sitten eräs ohjelmonitiopas kirja oli teho_tuho_hajustettu

      niin JOKA IKISELTÄ SIVULTA. Mahtoiko HAJUkaheli naislukija olla
      yleensä fiksumpaa sakkia.

      Taikka sitten on käypä syy tutkia väestön genetiikkaa ja kunnolla

      Joillakin ihmisilä on ilrmeisti reseptorit epä-herkkää lajia, Huh?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      193
      2128
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      287
      1652
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1345
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      82
      1234
    5. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1127
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1126
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1042
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      4
      969
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      874
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      65
      862
    Aihe