Sain kolarin jäljiltä lihaa...

arkipiru

mutta tässä vaiheessa on pakko tunnustaa tietämättömyyteni; mitä tuosta voi valmistaa ja miten???
Kyseessä on peuran liha.

Oliskohan joitakin neuvoja saatavilla???

18

955

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pozzulainen
      • arkipiru

mutta liian vaikeeta ja monimutkaista minulle. Olen enemmänkin sellainen "helpolla hyvää tulee" tyyppi.

• pozzulainen
        arkipiru kirjoitti:

mutta liian vaikeeta ja monimutkaista minulle. Olen enemmänkin sellainen "helpolla hyvää tulee" tyyppi.

valmistaa. Riistaan kuuluu tietyt mausteet mutta vaivannäkö kannattaa. Hyvää paistia ei kannata pilata.

• asdjee123

No tee siitä vaikka pihvejä,palapaistia!!!!!.!!!

• arkipiru

siis palapaistia, mutta mitä mausteiksi ja kuinka paljon??? Ei kai metsäneläintä voi hauduttaa kuten nautaa tai sikaa???

• eikä minusta tule,,mutta noissa riistasapuskoissa mua on neuvottu laittamaan joukkoon silavaa ja rapakaljaa.En aina laita kaljaa koska isäntä ei oikein pidä sen mausta, mutta silavaa olen laittanut pataan peuran tai hirven, tai kauriin lihan kanssa. Mausteena pippureita, laakerinlehtiä ja esim. katajanmarjoja. Nesteenä olen käyttänyt joskus vettä, valmista punaviinikastiketta (Portin) ja ruokakermaa.
      Tässä yksi resepti,,en ole sitä koskaan laittanut joten mausta en tiedä.
      Peura-Bourguignon

600 g luutonta peuranlihaa, etuselkää tai lapaa 2 cm:n kuutioina
      1 vasikan/riistaliemikuutio
      4 1 dl punaviiniä
      1 porkkana kuorittuna ja viipaloituna
      1 sipuli kuorittuna ja viipaloituna
      1 purjo suikaleina
      2 rkl tomaattipyreetä
      suolaa, pippuria
      1 laakerinlehti
      10 pikkusipulia kuorittuina
      150 g herkkusieniä paloina
      2 valkosipulinkynttä puristettuina tai raastettuina

• arkipiru

lyyti kirjoittamaan. Jotakin tälläistä itsekin kuvittelin.

• arkipiru kirjoitti:

lyyti kirjoittamaan. Jotakin tälläistä itsekin kuvittelin.

sitä riistaliemikuutiota,,mutta saa olla varovainen että ei tule liian suolaista. Itse olen sekoittanut suolan siihen Portin valmiiseen kastikkeeseen.
        Portilla on muitakin loistavia kastikkeita,,valitettavasti vain kaksi ovat laktoosittomia;)
        Aikoinaan Stockkalla sen "keittiömestari" neuvoi minua lähes kädestä pitäen, kun valitin että en koskaan saa pataruokiin sellaista kauniin näköistä kastiketta aikaiseksi,,kertoi käyttävänsä itsekkin kotona näitä.

• arkipiru
        umalehtinen kirjoitti:

sitä riistaliemikuutiota,,mutta saa olla varovainen että ei tule liian suolaista. Itse olen sekoittanut suolan siihen Portin valmiiseen kastikkeeseen.
        Portilla on muitakin loistavia kastikkeita,,valitettavasti vain kaksi ovat laktoosittomia;)
        Aikoinaan Stockkalla sen "keittiömestari" neuvoi minua lähes kädestä pitäen, kun valitin että en koskaan saa pataruokiin sellaista kauniin näköistä kastiketta aikaiseksi,,kertoi käyttävänsä itsekkin kotona näitä.

kuullutkaan mistään riistaliemikuutioista. Pitänee tutkia kaupan maustehyllyt tarkemmin.
        Kiitos vaan.

• pozzulainen

hyvältä. Ei eroa paljonkaan laittamastani ohjeesta. Muutama pihlajanmarja kyllä antaa hyvän säväyksen ja makuelämyksen.
        Tomaattia en taas suosittele. Valkosipuli myös pois. Haihduttaa liikaa lihan makua.Punaviini taas täydentää sitä.

• arkipiru kirjoitti:

kuullutkaan mistään riistaliemikuutioista. Pitänee tutkia kaupan maustehyllyt tarkemmin.
        Kiitos vaan.

nykyään,,katso hyvin varustettu kauppa ja rupea etsimään.

• Björn-Olof.Rafael

Ruskista voissa kevyesti lihakuutiot pannulla, kaada isohkoon uunipataan.
      Huuhtaise pannu ja kaada liemi lihojen päälle.
      Ruskista sipulisilppu jonka lisäät pataa, suolaa maun mukaan ja kokonaisia maustepippureita.
      Halutessasi voit lisätä silputtua suolakurkkua.

Hauduta pienellä lämmöllä pitkään uunissa, tarjoa perunamuussin kera.

• arkipiru

minäkin olen samaa mieltä, mitä sitä suotta rupeaa konstikasta yrittämään, kun vähemmällä pääsee.

Tässä ohje minun makuuni ja sitä laitan heti huomenna.

Tack tack....

• Björn-Olof.Rafael
        arkipiru kirjoitti:

minäkin olen samaa mieltä, mitä sitä suotta rupeaa konstikasta yrittämään, kun vähemmällä pääsee.

Tack tack....

on turha piilottaa hienoa makua.

Jos ei halua valmiin annoksen maistuvan peuralta niin yhtä hyvinhän sen voi valmistaa sianlihasta ja lähettää peuran minulle!

• pozzulainen
        Björn-Olof.Rafael kirjoitti:

on turha piilottaa hienoa makua.

Jos ei halua valmiin annoksen maistuvan peuralta niin yhtä hyvinhän sen voi valmistaa sianlihasta ja lähettää peuran minulle!

hyvää lihaakaan saa pilata huonoilla mausteilla.

• Telpet..
        arkipiru kirjoitti:

Tack tack....

Moikkelis, koikkelis. Tuo ohje on hyvä, mutta minä laitan pikkuisen possunkylkeä sekaan, peura on kuivahko lihainen, kuten hirvikin, siihen saa mehevyyttä sianlihalla.
        Tämä on nyt se makuasia ja tästä ei saa torata, tai tarttuu lihapala kurkkuun.
        Herkullista viikonloppua teille ja anna ihmeessä vähän Marjallekin maistiaisia.

• arkipiru

Marjakin omansa saa, tai sai jo etukäteen ja hyvältä tuntui maistuvan.

Pata muhii uunissa. Tein sellaisen kompromissin; laitoin joukkoon sianlihaa ja riistalientä sekä katajanmarjoja plus tietenkin pippurit ja sipulit.

Hyvältä ainakin maituu, kun kävin lusikkani kanssa maistiaisilla. Punaviini unohtui mutta ei hätiä mitiä. Sitähäån on kaapissa pullo tolkulla.

Kiitos kaikille ohjeista.

• vinkki,

hitaasti hyvä tulee, miedossa uunissa haudutat
        160 astetta ja noin kolme tuntia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe