Suljettu varasto

....

Jos haluan lainata kirjan suljetusta varastosta, pitääkö se jotenkin tilata erikseen, vai noutaako virkailija sen minulle samantien? Riippuu varmaan kirjastostakin, mutta esim. Kansalliskirjastossa?

8

3126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Löysinkin tuosta tiedon Kansalliskirjaston sivuilta, eli pitää tilata erikseen lomakkeella. Mutta voisin kysyä samaa kunnalliskirjastosta, eli?

      • kirjastonhoitaja

        Suljettu varasto on yleensä joku lukittu tila, josta haetaan kirja pyynnöstä. Käytännöt ovat varmasti kirjastokohtaisia. Ainakin Helmet-kirjastoissa aineistoa voi varata yleensä normaalisti. Varaston käsikirjastoaineito pitää taas tilata johonkin kirjastoon ja lukea siellä paikan päällä.


      • ihan itte

        kysyisit omalta kirjastoltasi?
        Meiänkylällä kirjaston varastovastaava hakee kirjan ja hissi kiidättää sen asiakkaalle muutamassa minutissa. Vaikka varasto on suljettu asiakkailta niin hyvin toimii. Vaan teillä saattaapi olla toinen tilanne, varasto on Nikkilän vanhassa navetassa kolmen lukon takana ja siellä käydään vain kerran kuussa.
        Kirjastolaitoksen keskusvarasto sisä-Suomen vuoristoluolassa on kolmas tarina. Sieltäkin kirja tulee muutamassa päivässä, kohtukuluilla.

        Joitakin asioita voi kysyä ihan naamatustenkin kirjastotädeiltä, ookko koskaan kokeillu?


      • ap.
        ihan itte kirjoitti:

        kysyisit omalta kirjastoltasi?
        Meiänkylällä kirjaston varastovastaava hakee kirjan ja hissi kiidättää sen asiakkaalle muutamassa minutissa. Vaikka varasto on suljettu asiakkailta niin hyvin toimii. Vaan teillä saattaapi olla toinen tilanne, varasto on Nikkilän vanhassa navetassa kolmen lukon takana ja siellä käydään vain kerran kuussa.
        Kirjastolaitoksen keskusvarasto sisä-Suomen vuoristoluolassa on kolmas tarina. Sieltäkin kirja tulee muutamassa päivässä, kohtukuluilla.

        Joitakin asioita voi kysyä ihan naamatustenkin kirjastotädeiltä, ookko koskaan kokeillu?

        Kysyminen on vaikeaa, sillä olen sosiaalikammoisempi kuin ne höperöt kirjastotädit :)

        Sitä paitsi olen epävarma esim. ranskan lausumisesta, jos kirjoittajan nimi tai haluamani kirja on ranskan kielinen. Mieluummin kirjoitan sen johonkin paperiin tai koneelle.


      • ...
        ap. kirjoitti:

        Kysyminen on vaikeaa, sillä olen sosiaalikammoisempi kuin ne höperöt kirjastotädit :)

        Sitä paitsi olen epävarma esim. ranskan lausumisesta, jos kirjoittajan nimi tai haluamani kirja on ranskan kielinen. Mieluummin kirjoitan sen johonkin paperiin tai koneelle.

        Käytännöt vaihtelevat oikeasti niin paljon, että tätä kautta et yhtä oikeaa vastausta saa. Kirjoita nimi paperille, mene kirjastoon ja kysy tietopalvelusta/neuvonnasta, kuinka saat kirjan. Ei nimeä tarvitse yrittää ranskaksi ääntää. Virkailija ei välttämättä osaa ranskaa tai vaikka osaisikin, helpommalla pääset silti näin eikä siinä edes ole mitään kummallista, monet ihmiset tulevat tiskille paperilappujen kanssa! Jotkut ojentavat jopa kännykkänsä, jonka muistiin ovat tallentaneet kirjojen nimiä.

        Meillä kirjat noudetaan varastosta heti eikä siinä mene yleensä kuin muutama minuutti.


      • ...vuoristoluolassa
        ihan itte kirjoitti:

        kysyisit omalta kirjastoltasi?
        Meiänkylällä kirjaston varastovastaava hakee kirjan ja hissi kiidättää sen asiakkaalle muutamassa minutissa. Vaikka varasto on suljettu asiakkailta niin hyvin toimii. Vaan teillä saattaapi olla toinen tilanne, varasto on Nikkilän vanhassa navetassa kolmen lukon takana ja siellä käydään vain kerran kuussa.
        Kirjastolaitoksen keskusvarasto sisä-Suomen vuoristoluolassa on kolmas tarina. Sieltäkin kirja tulee muutamassa päivässä, kohtukuluilla.

        Joitakin asioita voi kysyä ihan naamatustenkin kirjastotädeiltä, ookko koskaan kokeillu?

        Voi lol! Valtion ylläpitämä Varastokirjasto sijaitsee Kuopion Päivärannassa, ihan maan päällä. Oman kunnan/kaupungin/koulun kirjastosta voi tehdä kaukolainapyyntöjä sen kokoelmista. Netissä voi Varastokirjaston kokoelmatietokantaa selata osoitteessa https://vaari.linneanet.fi/.


    • tällanen käsitys

      Eiköhän Kansalliskirjastossa kaikki kirjat ole suljetuissa varastoissa, tuskin siellä on mitään avohyllyissä, paitsi käsikirjat. Eiköhän siellä aina tehdä joka kirjasta ensin tilaus, joko netissä tai paperilomakkeella. Tilatut kirjat saa hakea yleensä seuraavanana päivänä, mutta Kansalliskirjasto ei tietääkseni lainaa juuri mitään kotiin, vain lukusaliin ja sinnekin valikoiden. Voin olla väärässä!

      • eliettävain

        Kansalliskirjastossa on kyllä yllin kirjoja, joita voi lainata kotiin ihan tavalliseen tapaan, hyllystä käteen ja tiskille. Tietenkin iso osa on suljetussa varastossa, mutta siletäkin lainaksi saa, kun vain pyytää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe