suomi-venäjä

perheitä?

Heippa! Emme ole vielä perhe venäläisen mieheni kanssa, mutta yhteistä taivalta on jo sen verran takana, että mua kiinnostaisi kuulla muiden suomi-venäjä-perheiden arjesta. Miten esim teillä muilla sujuu kumppanin venäläisen suvun kanssa? Mä en puhu venäjää juuri ollenkaan, joten harvat tapaamiset miehen perheen kanssa ovat olleet aika, noh, eivät niin mukavia (he eivät puhu muuta kieltä). Miten ylipäätään puolisonne perhe on suhtautunut teihin (suomalaisena) ? Entä toisin päin? Mä olen tässä suhteemme aikana törmännyt joskus ikäviinkin rasistisiin kommentteihin, sanomisiin ja sanomatta jättämisiin. venäläinen, aijaa....

Mua kiinnostaa kaikki teidän kokemukset suomi-venäjä kulttuurieroista, arjesta kaikesta mahdollisesta.

4

1404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Venäläisen mies

      Vaimoni on Venäläinen,mutta on asunut jo kauan Suomessa,osaa kielen ja on töissä..En ole sen kummempaa kulttuurishokkia kokenut,mutta suku se on pahin sielläkin.Etenkin Venäjällä asuvien sukulaisten vierailua en odota ollenkaan.Kauheita huutajia ja viina ja rööki maistuu.Tavat muutenkin,kuin mustilaisilla.Onneksi eivät niin kovin usein käy.Edes vaimoni ei halua heitä tänne.Häpeää.Suomessa jo asuvat sukulaiset ovat jo hillitympiä ja rauhallisempia.Heitä jaksaa jo katsellakin..

    • vauva vasta tulossa

      hei,meillä vauva vasta tulossa,4vuotta takana ja ongelmana se josta tänne palstalle juuri kirjoitinkin eli mies venäjällä passia uusimassa (ei saa luultavasti kuukausiin)ja la 2vkon kuluttua,niin se yksi pieni raja erottaa.Muuten mun mielestä ei ongelmaa,kun puhutaan suomea keskenämme,hän venäjää ystävien kanssa ja on vaan ollut pakko hyväksyä se,etten ymmärrä aina mistä puhutaan.Itse en ole opiskellut kielestä kun alkeet,kun en muuten tarvitse.Lapsesta olisi tarkoitus kasvattaa kaksikielinen,niin että keskenään puhumme suome ja isä venäjää lapselle.Sukulaisia hänellä on vähän suomessa ja heidän kanssa kommunikointi onnistunut kiitettävästi.Lapsi tuo tietenkin ihan uuden näkökulman suhteeseen ja en osaa ajatella että lapsi ei ole täysin suomalainen,niin suomalainen pari mielestäni olemme:D Mutta ennakkoluuloja kyllä tulee,minun puolelta varsinkin ja mielestäni ne johtuvat tiedon puutteesta ja leimaamisesta.Esim alkoholinkäyttö ja tavat ovat erilaiset eri kulttuureissa.Kyllä se siitä kunhan saataisiin isukki tänne ja arki taas pitkän eron jälkeen pyörimään,kun meitä onkin sitten yhtäkkiä kolme:)

      • Matrjoska

        Hei,

        olen ollut naimisissa venäläisen miehen kanssa kohta nelisen vuotta. Tapasimme viisi vuotta sitten jolloin mieheni ei puhunut suomea lainkaan. Viimeiset viisi vuotta on mennyt todella nopeasti ja alku ei todellakaan ollut mikään helppo.. Kohtasin myös ennakkoluuloja venäläistä miestäni kohtaan, mutta myös uteliaisuutta. Hänkin kokee olonsa täällä yksinäiseksi, vaikka on löytänyt itselleen työtä, sekä oppinut suomen kielen loistavasti. Itse olin myös ensin ennakkoluuloinen hänen sukulaisiaan kohtaan, koska en osaa venäjän kieltä, enkä näin ollen ole voinut kaikkien kanssa kommunikoida.. Hengissä olemme kuitenkin selvitty kaikista väärinkäsityksistä huolimatta ja joskus kovista riidoistakin (johtuen ehkä kulttuurierosta; miehelläni on vahva luonne ja aluksi hyvin vahva käsitys ns. miesten- ja naisten vastuista). Tällä hetkellä meillä on yhteinen talovelka ja 2 kk. vanha suloinen tyttövauva. Tuttavapareja olisi mukava löytää varsinkin sellaisista perheistä joissa on venäläinen mies ja suomalainen vaimo. Olisi mukava vaihtaa ajatuksia ja keskustella enemmänkin elämästä ja kokemuksista. Tälle palstalle ei todellakaan niin pitkät tarinat mahdu. Ottakaa yhteyttä jos kiinnostaa tai tarvitsette suomalais-venäläistä perheystävää.. [email protected]


    • krupskaja

      moikka, melkein 20 vuotta olen ollut naimisissa venäläissyntyisen miehen kanssa. kukaan ei ole tullut päin naamaa haukkumaan, mutta venäläinen mies aiheuttaa juuri tuon hiljaisen hämmentyneen reaktion Ai jaa...???? Osaan itse venäjää ja mies osaa suomea, joten kieliongelmia ei ole ollut. Se, että molemmat osaavat toisensa kielen, on mahtava juttu ja edesauttanut meitä liitossa eteenpäin. Joitakin eroja kulttuureissa on, mutta ei ylitsepääsemättömiä, Euroopassa kun ollaan. Tärkeintä olisi, että venäläissyntyísellä miehellä olisi työtä Suomessa. Suomalaiset miehet eivät koskaan hyväksy venäläistä miestä kaveriksi, joten yksinäisinä susina tulette matkaa taivaltamaan. Minun mies on kiltti, raitis, hyvä isä, joskin tulinen temperamentti aiheuttaa usein kovaäänistä keskustelua, mutta muuten hyvin menee. Omapahan on mieheni.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4743
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1536
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1102
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1081
    Aihe