Jos lahjoitan omistamastani kiinteistöstä 50% lapsilleni ja säilytän hallintaoikeuden, onko minulla sananvaltaa kiinteistön mahdollisessa myöhemmässä myyntitilanteessa? Entä voiko hallintaoikeuden säilyttää myös siinä tapauksessa, että en lahjoita kiinteistöä vaan annan sen ennakkoperintönä?
Talon osittainen lahjoitus lapsille
8
1566
Vastaukset
- muallikko
Et voi antaa ennakkoperintöä, vaan annat lahjan. Rintaperilliselle annettu lahja on oletuksena ennakkoperintöä aikanaan perinnönjaossa.
Voit pidättää itselläsi hallintaoikeuden ja se takaa sananvallan sinulle, sekä se huomioidaan lahjan saajan lahjaveroa alentavana.
Palstalla selvitettiin noin viikko sitten, että milloin (minkä arvoinen lahja) kannattaa kieltää lahjakirjassa lahjan olevan ennakkoperintöä.- Lastenmami
En ollutkaan hoksannut, että ennakkoon annettu omaisuus katsotaan lahjaksi. Sitä se tekee, kun yömyöhällä silmät ristissä yrittää asiasta tietoa etsiä. Eli siis kuka "kieltää" lahjan olevan ennakkoperintöä? Minäkö lahjaa antaessa vai perilliset, kun minusta aika jättää? Sitten vielä kysymys, joka ei ehkä tälle palstalle kuulu, mutta kysynpä kuitenkin :). Voiko lasten toinen vanhempi (minun ex-avopuoliso, ei siis avio-) kieltää talon omistajaa (=minua) lahjoittamasta sitä yhteisille lapsillemme? Paperilla ei ole mainitaa hänen osallisuudestaan taloon, on kuitenkin maksanut puolet lainan osuudesta tähän asti eli n. 1/3. Voiko hän esim. oikeusteitse myöhemmin vaatia jotakin?
- kyllä.
Lastenmami kirjoitti:
En ollutkaan hoksannut, että ennakkoon annettu omaisuus katsotaan lahjaksi. Sitä se tekee, kun yömyöhällä silmät ristissä yrittää asiasta tietoa etsiä. Eli siis kuka "kieltää" lahjan olevan ennakkoperintöä? Minäkö lahjaa antaessa vai perilliset, kun minusta aika jättää? Sitten vielä kysymys, joka ei ehkä tälle palstalle kuulu, mutta kysynpä kuitenkin :). Voiko lasten toinen vanhempi (minun ex-avopuoliso, ei siis avio-) kieltää talon omistajaa (=minua) lahjoittamasta sitä yhteisille lapsillemme? Paperilla ei ole mainitaa hänen osallisuudestaan taloon, on kuitenkin maksanut puolet lainan osuudesta tähän asti eli n. 1/3. Voiko hän esim. oikeusteitse myöhemmin vaatia jotakin?
Jos exäsi kanssa ei ole tehty ositusta on hän edelleen osakkaana asunnossa, mutta jos ositus on tehty niin silloin ei voi kieltää.
Hankalia vastattavia nämä jossa joutuu arvailemaan paljon. - Lastenmami
kyllä. kirjoitti:
Jos exäsi kanssa ei ole tehty ositusta on hän edelleen osakkaana asunnossa, mutta jos ositus on tehty niin silloin ei voi kieltää.
Hankalia vastattavia nämä jossa joutuu arvailemaan paljon.Koska kyseessä on avoliitto ja ex ei ole paperilla omistajana ja lainakin yksin minun nimelläni ei ositusta tehdä vaan kyseeseen tulisi yhteisomistajuuden purkaminen. Ex yrittää kaikin tavoin hankaloittaa asiaa eikä suostu minkäänlaisiin neuvotteluihin. Yritän nyt kaikkeni, jotta talo säilyisi lapsillani, siksi lahjoitusvaihtoehtoa pohdin.
- muallikko
Lastenmami kirjoitti:
Toistan vielä, että eläessäsi ilman vastiketta (kauppa) luovuttamasi omaisuus on lahja. Sinä lahjan antajana voit määrätä, että lahja ei ole ennakkoperintöä.
Mikäli kuolet ennen kolmea vuotta tai muut perillisesi saavat oikeuden uskomaan sinun perusteetta suosineen lahjan saanutta, niin lahjan arvo voidaan lisätä pesän varoihin ja siten lahja katsotaan ennakkoperinnöksi.
Lahjan saanut saa pitää lahjana saamansa talon tai tavaran.
Käsittääkseni avo-exäsi ei voi estää talosi lahjoittamista. Se on eri asia, että hän voi näyttönsä riittäessä vaatia maksamiaan rahoja sinulta.
Alaikäisten lasten osalta en tiedä, että voisiko toinen vanhempi kieltää lahjan vastaanottamisen. - nix nax
muallikko kirjoitti:
Toistan vielä, että eläessäsi ilman vastiketta (kauppa) luovuttamasi omaisuus on lahja. Sinä lahjan antajana voit määrätä, että lahja ei ole ennakkoperintöä.
Mikäli kuolet ennen kolmea vuotta tai muut perillisesi saavat oikeuden uskomaan sinun perusteetta suosineen lahjan saanutta, niin lahjan arvo voidaan lisätä pesän varoihin ja siten lahja katsotaan ennakkoperinnöksi.
Lahjan saanut saa pitää lahjana saamansa talon tai tavaran.
Käsittääkseni avo-exäsi ei voi estää talosi lahjoittamista. Se on eri asia, että hän voi näyttönsä riittäessä vaatia maksamiaan rahoja sinulta.
Alaikäisten lasten osalta en tiedä, että voisiko toinen vanhempi kieltää lahjan vastaanottamisen.>>Sinä lahjan antajana voit määrätä, että lahja ei ole ennakkoperintöä. Mikäli kuolet ennen kolmea vuotta tai muut perillisesi saavat oikeuden uskomaan sinun perusteetta suosineen lahjan saanutta, niin lahjan arvo voidaan lisätä pesän varoihin ja siten lahja katsotaan ennakkoperinnöksi.
- wman22222
Jos alaikäiset lapset omistaa osuuksia asunnosta, seurauksena on aika paljon lupabyrokratiaa (ja lisäkustannuksia) jos asuntoa joudutaan myöhemmin myymään.
- Lastenmami
Joo, tiedän tämän kyllä. Tällä hetkellä en jaksa vielä siitä stressata, tärkeintä olisi saada lapsilla säilytettyä koti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511853
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu121741Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va351507Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961198- 941195
- 841114
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta354992- 62869
- 49831
- 50816