Ysärin paras?

tilt

Eli mikä on teidän mielestänne Princen 90-luvun kovin levy?

Itsellä ainakin tuo ykköspaikka on vaihdellut paljon. Kun aloitin tutustumisen Princeen noin pari vuotta sitten, ykkösenä oli hetken Diamonds & Pearls. Sen jälkeen innostuin Love Symbolista, joka pysyi minulla 90-luvun suosikkina noin vuoden. Nyt viime kuukausina olen hankkinut Gold Experiencen ja Emancipationin, jotka ovat myös todella hyviä. Ostin myös Graffiti Bridgen, joka ei tosiaan ole mikään mestariteos, muttei myöskään niin huono kuin yleensä sanotaan. Ainakaan minusta.

Eli nyt kun olen pohtinut tarkemmin jokaista näistä viidestä ysärilevystä, olen tullut siihen tulokseen, että Love Symbol on se paras. Sillä ei ole mielestäni yhtään heikkoa biisiä (Arrogance ja The Flow ovat ehkä vähän mitäänsanomattomia, mutta eivät varsinaisesti huonoja). Levyltä löytyy myös Sexy MF, joka on mielestäni Princen 90-luvun paras biisi, sekä muita henkilökohtaisia suosikkeja, kuten mm. Love 2 The 9's, Morning Papers, Damn U ja The Sacrifice of Victor.

Tässä oma parhuusjärjestykseni:
1. Love Symbol Album
2. The Gold Experience
3. Emancipation
4. Diamonds & Pearls
5. Graffiti Bridge

11

1081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luffy91

      Oma suosikki 90-luvun tuotannosta on Gold Experience. Levyltä löytyy todella paljon hyviä kappaleita, eikä oikeastaan yhtään huonoa. Ainoa huono puoli levyllä on skitit.

      Ensimmäinen sija on siis itselle selkeä, mutta kakkossijasta taas en ole niin varma, nimittäin sekä Love Symbol että Come upooavat todella hyvin. Come on tiiviimpi ja tasaisempi, mutta Love Symbolilla on enemmän loistavia biisejä, joten päätös on vaikea.

      Neljännen sijan vie turhan aliarvostettu The Vault, jonka Warner Bros. julkaisi kolme vuotta sen jälkeen kuin Prince oli jättänyt levy-yhtiön. Tämäkin levy kuten Come on tiivis, vain 10 kappaletta ja joukkoon mahtuu useita loistavia biisejä. Pidän todella paljon levyn jazzahtavasta tyylistä ja albumi pesee mennen tullen samana vuonna ilmestyneen Rave Un2 The Joy Fantasticin.

      Viidennen sijan valinta on vaikea, sillä vaihtoehtoja on useita: Diamonds & Pearls, Crystal Ball sekä Chaos & Disorder ovat kaikki hyviä albumeita. Viekööt tämän sijan Diamonds & Pearls, albumilta löytyy nimittäin enemmän todella hyviä biisejä kuin Chaos & Disorderilta (vaikka C & D onkin hieman tasaisempi kokonaisuus) ja se on myös tiiviimpi kuin 30 biisin Crystal Ball, johon mahtuu muutama turha kappale.

      1. The Gold Experience
      2. Come
      3. The Love Symbol
      4. The Vault
      5. Diamonds & Pearls

      • jukka

        on paras, mutten olen tutustunut kaikkiin Princen 90-luvun levytyksiin, joten voin sanoa vain kuulemieni perusteella. Mutta toisaalta jo pelkkä Sexy MF nostaa sen monien ylitse. :)


    • whitedove

      Love Symbol ja The Gold Experience ovat niin tasavahvoja, että niitä on vaikea laittaa paremmuusjärjestykseen. Jos ihan pakko olisi valita vain toinen, The Gold Experience taitaisi kuitenkin viedä voiton. Tai sitten ei.

      Muista ysärilevyistä toimivat parhaiten Come ja Diamonds And Pearls, jälkimmäistä tosin kuuntelen aina osan kappaleista skipaten... Loput levyt 90-luvulta ovat jääneet vähälle kuuntelulle. Pitäisi ehkä antaa niille uusi mahdollisuus, jos vain olisi joskus aikaa paneutua niiden kuunteluun.

      • tilt

        Täällä kun on jo moni kehunut Come-levyä, enkä itse omista sitä, niin ajattelin että kannattaisiko ostaa. Mitä mieltä olette?


      • whitedove
        tilt kirjoitti:

        Täällä kun on jo moni kehunut Come-levyä, enkä itse omista sitä, niin ajattelin että kannattaisiko ostaa. Mitä mieltä olette?

        Come kannattaa hankkia. Come taitaa tosin olla niitä Prince-levyjä, jotka jakavat mielipiteet. Se on synkkä ja jokseenkin elektronisen kuuloinen. Mukana on kaikenlaista kokeilua, mutta pääpiirteissään materiaali on aika suoraviivaista, jopa aggressiivista.

        Come kuuluu mielenkiintoisimpiin tuotoksiin Princen 90-luvun materiaalista. Tehosteina käytetyt voihkinnat ja nuolemisäänet ovat ehkä hieman huvittavia, mutta annettakoon ne anteeksi. Levyä ei kannata ensimmäisenä kaivaa esille, jos joku haluaa sukujuhlissa tutustua Princen musiikkiin (liikaa seksiä), mutta jokaisen Prince-fanin kannattaa kyllä tutustua levyyn.


      • Daddy Pop
        whitedove kirjoitti:

        Come kannattaa hankkia. Come taitaa tosin olla niitä Prince-levyjä, jotka jakavat mielipiteet. Se on synkkä ja jokseenkin elektronisen kuuloinen. Mukana on kaikenlaista kokeilua, mutta pääpiirteissään materiaali on aika suoraviivaista, jopa aggressiivista.

        Come kuuluu mielenkiintoisimpiin tuotoksiin Princen 90-luvun materiaalista. Tehosteina käytetyt voihkinnat ja nuolemisäänet ovat ehkä hieman huvittavia, mutta annettakoon ne anteeksi. Levyä ei kannata ensimmäisenä kaivaa esille, jos joku haluaa sukujuhlissa tutustua Princen musiikkiin (liikaa seksiä), mutta jokaisen Prince-fanin kannattaa kyllä tutustua levyyn.

        kun Princeä ostaa. Come ei ehkä ole niin hyvä levy kuin Diamonds and Pearls, Prince and the New power generation, The Gold Experience tai Emancipation, mutta kyllä minäkin sen viiden parhaan ysärilevyn joukkoon nostaisin. Esimerkiksi Letitgo on sovituksensa puolesta huikea biisi, ja muutenkin Come on Princen levyistä se jolla hän vihdoin nosti toisenkin jalkansa 1980-luvulta ja hyppäsi 1990-luvun virtaan mukaan... kaikkia se ei miellyttänyt.


    • Wrighto

      90-luvun levyistä omistan vain nämä:

      Diamonds and Pearls
      Love Symbol
      Gold Experience
      Emancipation

      Kaksi ensin mainittua ovat luultavasti suosikkejani, vaikka kummaltakin löytyy raitoja joista en välitä (Jughead). Tällä hetkellä pidän enemmän D&P-albumista. Nimikappale, Cream, Thunder, Live 4 Love ja Gett off iskevät tajuntaan kuin tuhat volttia.

      Gold Experience on käsittääkseni 90-luvun levyistä helposti lähestyttävin. Harmi että siitä ei oteta uusia painoksia. Nimibiisi ja Dolphin ovat jokseenkin täydellisiä pop-biisejä.

      Emancipationia en ole vieläkään pystynyt sisäistämään. Levy on ollut hyllyssä pari vuotta. Se pitäisi kuunnella kerran oikein keskittyneesti läpi.

      • säästä aikaa

        Ei sitä levyä kantsi läpi kuunnella, se on roskaa lähes koko mitassa. Ei Prince enää 90-luvulla ollut parhaimmillaan, paitsi ihan ekoina vuosina, jolloin tuli vielä klassikot Thieves in the Temple, Diamonds and Pearls, Cream ja Sexy MF. Mutta siihen se melkein jäi, koska esim. Graffitti Bridgellä ei ollut muuta hyvää kuin Thieves. Get Off ja 7 ovat vielä hyviä biisejä noiden klassikkosarjan kappaleiden lisäksi varhaisellä 90-luvulla.

        80-luku oli Princen kulta-aikaa, ja uudella vuosituhannella se on ihan kivasti lämmitellyt kasariklassikkoita, esim. Musicology on melkein loistava levy, vaikkei tarjoakaan mitään uutta.


      • jukka
        säästä aikaa kirjoitti:

        Ei sitä levyä kantsi läpi kuunnella, se on roskaa lähes koko mitassa. Ei Prince enää 90-luvulla ollut parhaimmillaan, paitsi ihan ekoina vuosina, jolloin tuli vielä klassikot Thieves in the Temple, Diamonds and Pearls, Cream ja Sexy MF. Mutta siihen se melkein jäi, koska esim. Graffitti Bridgellä ei ollut muuta hyvää kuin Thieves. Get Off ja 7 ovat vielä hyviä biisejä noiden klassikkosarjan kappaleiden lisäksi varhaisellä 90-luvulla.

        80-luku oli Princen kulta-aikaa, ja uudella vuosituhannella se on ihan kivasti lämmitellyt kasariklassikkoita, esim. Musicology on melkein loistava levy, vaikkei tarjoakaan mitään uutta.

        Vaikka minustakin Princen kultavuodet loppuivat 80-luvun lopussa, Prince teki silti mielestäni vielä muitakin helmiä 90-luvulla kuin ne kappaleet (oliko niitä kuusi?), jotka mainitsit. Enkä sanoisi että Sexy MF:n jälkeen ysäri oli vain roskaa, vaikka seuraava niin hyvä biisi minkä Prince teki tämän rivon funk-klassikon jälkeen olikin vasta Musicology-kappale 2004. Sen hyvyydestä olemme kai samaa mieltä sentään. ;)


      • tilt
        säästä aikaa kirjoitti:

        Ei sitä levyä kantsi läpi kuunnella, se on roskaa lähes koko mitassa. Ei Prince enää 90-luvulla ollut parhaimmillaan, paitsi ihan ekoina vuosina, jolloin tuli vielä klassikot Thieves in the Temple, Diamonds and Pearls, Cream ja Sexy MF. Mutta siihen se melkein jäi, koska esim. Graffitti Bridgellä ei ollut muuta hyvää kuin Thieves. Get Off ja 7 ovat vielä hyviä biisejä noiden klassikkosarjan kappaleiden lisäksi varhaisellä 90-luvulla.

        80-luku oli Princen kulta-aikaa, ja uudella vuosituhannella se on ihan kivasti lämmitellyt kasariklassikkoita, esim. Musicology on melkein loistava levy, vaikkei tarjoakaan mitään uutta.

        Siis Emancipation ei todellakaan ole roskaa, se on todella hyvä albumi kun sen saa vain sisäistettyä (kesti minullakin hetken aikaa). Levy on ihan liikaa yhdellä kuuntelukerralla, mielummin se kannattaa kuunnella kolmessa osassa, jokainen levy erikseen. Jokainen on oma erilainen kokonaisuutensa. Ensimmäinen painottuu popin puolelle, toinen on balladipitoisin ja kolmas tarjoaa funk/hiphop-puolta.

        Eihän Emancipation sentään Princen parhaisiin kuulu (SOTT, Purple Rain, Dirty Mind, Parade, Lovesexy) mutta kyllä se kuuntelemisen arvoinen levy on, ehdottomasti.

        Älä siis missään nimessä jätä levyä hyllyyn pölyyntymään, muuten jäät paitsi paljosta :)


      • awks
        tilt kirjoitti:

        Siis Emancipation ei todellakaan ole roskaa, se on todella hyvä albumi kun sen saa vain sisäistettyä (kesti minullakin hetken aikaa). Levy on ihan liikaa yhdellä kuuntelukerralla, mielummin se kannattaa kuunnella kolmessa osassa, jokainen levy erikseen. Jokainen on oma erilainen kokonaisuutensa. Ensimmäinen painottuu popin puolelle, toinen on balladipitoisin ja kolmas tarjoaa funk/hiphop-puolta.

        Eihän Emancipation sentään Princen parhaisiin kuulu (SOTT, Purple Rain, Dirty Mind, Parade, Lovesexy) mutta kyllä se kuuntelemisen arvoinen levy on, ehdottomasti.

        Älä siis missään nimessä jätä levyä hyllyyn pölyyntymään, muuten jäät paitsi paljosta :)

        Komppaan täysin, Emancipation on mahtava levy! Yksi suosikkilevyjäni. Princen lauluääni pääsee oikeuksiinsa tällä levyllä.
        Vaatii useita kuuntelukertoja jotta pääsee siihen sisälle. Aloita vaikkapa ensimmäisestä levystä sillä, se on helpoiten sisäistettävissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2407
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      291
      2312
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      75
      1790
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1462
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1309
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1308
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1040
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1030
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe