Polanneterästä

keskustelua.......

Onko polanneterä alusterän veroinen?
Hinnaltaan polanneterä on huomattavasti halvempi,mutta halpaakaan ei kannata ostaa jos ei sillä mitään tee.

Olen nähnyt alusteriä tuössään ja näkymä on ollut aina vakuuttava,polanneterää en ole nänyt koskaan työssä.
Polanneterässä kaiketi jälki perustuu vetokoukun kautta sylinterillä painattaen,joten ei rasita niin paljon nostolaitetta.
Kuinka tehokkaan/painavan traktorin polanneterä vaatii järkevän tuloksen saamiseksi järkevässä ajassa?
Polanneterä helppo ottaa tarvittaessa pois verrattuna akusterään.
Onko siis polanneterä kannattava investointi reilun 5000€ hintaan?
Pääseekö painavalla (1000kg)perälevyllä samaan tulokseen?
Painoo ja kestävän rakenteenhan saa perälevystä helposti halvalla.

16

10759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lahtivaja

      minusta tuo 5000€ on aika paljon polanneterästä.Jos ajettavaa on paljon niin alustaterää miettisin vakavasti, jos vaan veturin paino piisaa.Jos ajettavaa vähemmän ja satunnaisesti, niin itse suunnittelin laitteen takalanasta. Eli vaman 3m takalanaan jääterät kiinni, lisäpainot selkään, ja säädettävät kannatinpyörät taakse.

      • kannatinpyörät

        perään kiinni?
        Eikös polanteen poistossa terä saa painua niin syvälle kuin vain menee?
        Vai mikä tarkoitus säädettävillekannatinpyörille?

        Mitä veturissa pitäis olla tehoja/painoa järeän 3m levyn vetämiseen,onko kokemuksia?


      • tuolla
        kannatinpyörät kirjoitti:

        perään kiinni?
        Eikös polanteen poistossa terä saa painua niin syvälle kuin vain menee?
        Vai mikä tarkoitus säädettävillekannatinpyörille?

        Mitä veturissa pitäis olla tehoja/painoa järeän 3m levyn vetämiseen,onko kokemuksia?

        painolla, että kun alustaterää painatetaan polannetta vasten, niin köykäisestä traktorista nousee tossut ilmaan, ennenkuin polanne alkaa irtoamaan, ei ei löydy pitoa.Kannatin pyöristä sen verran, että helpompi hallita terää, kuin nostolaitteella.Voi lanata kesällä niin ettei lana haukkaa, ja talvella ei tartte nostella asfalttia tai kaivonkansia rullalle kun voi pyörillä säätää korkeuden tien pinnasta esim 1cm


      • ose
        tuolla kirjoitti:

        painolla, että kun alustaterää painatetaan polannetta vasten, niin köykäisestä traktorista nousee tossut ilmaan, ennenkuin polanne alkaa irtoamaan, ei ei löydy pitoa.Kannatin pyöristä sen verran, että helpompi hallita terää, kuin nostolaitteella.Voi lanata kesällä niin ettei lana haukkaa, ja talvella ei tartte nostella asfalttia tai kaivonkansia rullalle kun voi pyörillä säätää korkeuden tien pinnasta esim 1cm

        Kun alusterän tai polanneterän kanssa käytetään traktorin painoa hyväksi painatuksessa, kumpi on mielestäsi parempi, molempia päitä kevennetty vai vain taka-akselia kevennetty ja vastaavasti etuakselille jonkinverran lisäkuormaa. Mieti voimansiirron rasituksia. Alle kuuden tonnin traktori alusterällä ei vielä rullaa asfalttia vahingossa. Jäisessä polanteessa täydellä painatuksella sutii varmaan vieläkin painavampi kone.


      • simppeli juttu
        tuolla kirjoitti:

        painolla, että kun alustaterää painatetaan polannetta vasten, niin köykäisestä traktorista nousee tossut ilmaan, ennenkuin polanne alkaa irtoamaan, ei ei löydy pitoa.Kannatin pyöristä sen verran, että helpompi hallita terää, kuin nostolaitteella.Voi lanata kesällä niin ettei lana haukkaa, ja talvella ei tartte nostella asfalttia tai kaivonkansia rullalle kun voi pyörillä säätää korkeuden tien pinnasta esim 1cm

        Pystyykö kannatinpyörillä hallitsemaan terää lähellekkään sentin tarkkuudella?

        Kannatinpyörillä kun säätää terän sentin ylös maanpinnasta ja laskee nostolaitetta alas niin eikö terä ole maassa,tosin hieman eri kulmassa?

        Ite en ole koskaan käyttänyt/kaivannut kannatinpyöriä juuri sen takia kun en usko sen toimivan noin tarkasti,en lähellekkään.


      • P.Ölvästi
        simppeli juttu kirjoitti:

        Pystyykö kannatinpyörillä hallitsemaan terää lähellekkään sentin tarkkuudella?

        Kannatinpyörillä kun säätää terän sentin ylös maanpinnasta ja laskee nostolaitetta alas niin eikö terä ole maassa,tosin hieman eri kulmassa?

        Ite en ole koskaan käyttänyt/kaivannut kannatinpyöriä juuri sen takia kun en usko sen toimivan noin tarkasti,en lähellekkään.

        ehdottoman hyvät ja tarkkuus niillä uskomattoman hyvä. Ongelma vaan on, että kannatuspyörän tulee olla väh 70 senttiä terän takana ja riittävän suuri. Suuri ilmarengas joustaa nopeassa ajossa ja pompottaa. Eli ajonopeuden joutuu pitämään kohtuullisena, joskaan polannetta ei uskalla kovin kovaa ajaa muutenkaan.

        Perälevy polanneteränä.....

        Siinä on se ongelma, että terä liian kaukana traktorista ja se kampeaa nokkaa kohti metsähallitusta. Polanneterä tekee samaa, mutta vähemmän. Alusterä taas siirtää traktoria sivuttain, ei kampea ajosuunnassa.

        Oman kokemuksen mukaan (yli 9 tonnin traktori ja 3 akselinen kuorma-auto) alusterä on sopiva vehje alustan karhentamiseen ja kevyeen lumipolanteen poistoon, johon ei edes oikeasti ole tarvetta jos auramies on herännyt ajoissa. Kun itsellä on myös höylä niin kyllä oikeat polanteenpoistot tulee omilla kunnossapitoalueilla tehtyä järjestään sillä.

        Asiakkaat taas kauhistelevat höylän tuntihintaa ja ajattaavat alusterillä. Lopputuloksena on useampi ajokerta vuodessa (sama loppukustannus) ja kuitenkin tulee useasti enemmän valituksia teiden uraisuudesta.

        Luulisin, että tuo polanneterä ajaa asiansa karhentamistarkoituksessa, ja sillä ajettaessa voidaan pitää huomattavasti pienempää tuntihintaa kuin alusterällä ---> se voisi olla kunnossapidon kannalta parempi vaihtoehto ja erityisesti sopisi kevyenliikenteen väylille, joissa paksua kovaa polannetta ei juurikaan ole!


      • Anonyymi

        ei välttämättä.lisäpainoja jos polanne on pehmeää,eli metsäautotiet yms...mutta ei välttämättä kovempaakin otettaessa .mulla on patentoitu laite .koeajo vaiheessa.
        Menee kuin kusilumeen


    • ..plääh

      Koeajoin kerran Massikkaa 150hv jossa oli kuormaajassa etuaura,alusterä alla ja 3m.takalana. Niin kauan meni hyvin kun oli etuaura ja alusterä maassa mutta kun laski vielä takalevyn maahan niin siinähän sitä seistiin vaikka pyörät pyöri. Ei oikein vakuuttanut, painoo olis pitänyt olla lisää. Vois toimii isoilla teillä mut keskustoihin on turha mennä kun yhdistelmälle on tota pituutta siunaantunut!

    • 111

      Vaikea sanoa onko polanneterä alusterän veroinen, vai onko jopa parempi. Vertailu ei kovin helppoa ole. Mutta hyvä ja toimiva se joka tapauksessa on, ainakin oikealla terävarustuksella. Polanneterällä pärjää jo 100hp koneen kanssa, mutta mitä enemmän tehoa ja painoa, sitä kovempaa sillä voi ajaa=tehokkaampaa käyttöä (vrt. alusterä, alle 150hp ->paino eikä teho riitä). Mitä hintoihin tulee, alusterä maksaa suurinpiirtein 20000€ asennettuna. Polanneterä PT-300 maksaa tappiterillä n. 6000€, kipa raspi muutaman tonnin enemmän ja vama jotain näiden väliltä. Roten hinnasta en sano mitään, tod. näk. 5000€. Eli siinä jo aika hyvä perustelu harkita vakavasti polanneterää, siitä kuitenkin pääsee myymällä helpommin eroonkin.

      Mitä sitten jälkeen tulee. Tappiterät melkeinpä välttämätön, muutoin sivuttaiskampeaminen ja terien kuluminen laskevat työtehoa. Kun terää painattaa kunnolla, tapahtuu se suhteessa 35% painosta taakse, 65% eteen. Mitä painavampi traktori sen parempi. Vannepainoja kannattaa harkita. Polanneterää saa liikutettua 20-30km/h jos traktorissa tarpeeksi tehoa, eli liikutaan n. 150hp luokissa. Takalana ei varmasti tee samaa tulosta, jos tosissaan urakoimaan alkaa; Jos sitä painotat levyn päältä, alkaa etupää olemaan aika kevyenä.

      Jos polanneteristä puhutaan, Vaman ja polanneterä AY:n tuotoksia suosittelisin. Vamassa hyvä puoli, että saat vielä takalanankin lisäpainoksi; Jos sinulla on 1000kg painava takalana ja laitat sen polanneterän jatkoksi, painatusvoima jo melkoinen.

      Jo pelkästään hinnan takia kannattaa miettiä polanneterää; säästät väh. 10000€ ja sillä ajaa monta sataa tuntia vaikka polannterä hieman huonompi olisikin. Lisäksi saat sen irti, eli ei vähennä koneen käyttö mahdollisuuksia. Valinta riippuu hyvin paljon poistettavan polanteen määrästä, jos sitä täytyy tehdä kerran vuodessa ja silloinkin se on vähäistä, painava takalana paras. Jos sitä on enemmän, polannterä hyvä vaihtoehto, jos taas rahaa on ylimääräistä, ota alusterä.

      • 111

        Unohtui mainita, koneviestin numerossa 3/2006 (ilm. 31.3.2006) on koekäytössä kipan raspi ja polannterä PT-300.


      • Raspi
        111 kirjoitti:

        Unohtui mainita, koneviestin numerossa 3/2006 (ilm. 31.3.2006) on koekäytössä kipan raspi ja polannterä PT-300.

        Polanneterällä näkyi olevan myynnissä vaihdossa tullut vähän käytetty raspi. Ei kylläkään oltu hinnoiteltu.


      • Kipa
        Raspi kirjoitti:

        Polanneterällä näkyi olevan myynnissä vaihdossa tullut vähän käytetty raspi. Ei kylläkään oltu hinnoiteltu.

        no onhan noin polanneterät paljon halvempia kuin alusterä.Työjälki on aika samaa tasoa kuin alusterällä, mutta paljon edullisemmin. Ja ei takalana ole mikää kovin hyvä polanteen poistaja,painoo tarvii pirusti ja paikkat ei kestä jos sinne heitetään lisää selkää. näppärä tekee tollasen itsekin jos on taitoa.Toi kipa raspi ja polanneterä on molemmat erittäin hyviä polanteen poistajia


      • helmerikupiainen
        111 kirjoitti:

        Unohtui mainita, koneviestin numerossa 3/2006 (ilm. 31.3.2006) on koekäytössä kipan raspi ja polannterä PT-300.

        Kumpi on parempi nostolaitteeseen kiinnitetty polanneterä ei estä traktoria käyttämästä esim metsäajossa,jonka alleasennus alaterässä tekee.Maavara pienenee huomattavasti.mutta jos on varaa pitää useampi kone niin onnistuuhan sekin.Kyllä polanneterä pihojen aurauksissa on alaterää huomattavasti käytännöllisempi vaihtoehto.Pääset auraamaan aluveen reunoja myöten alaterällä ahtaissa paikoissa jää koneen mitta auraamatta.On tapauksia joissa tarjouksessa varusteeksi mainitaan "käytettävissä"tulee olla.Jos olet käyttänyt laitteesta nimeä "polanneterä"tarjous on hylätty.Asiaa on käsitelty oikeudessakin jaennakkopäätöskin on olemassa.Ei ole hylkäysperuste


    • Vallu144

      Kyllä alusterä on hieman parempi, kuin polanneterän. Toi takalanalla ja painoilla leikkiminen on ihan naurettavaa:)

    • Keulassa alueaura ja alla alusterä ja perässä polanneterä ja Valtra t191 ja homma hoituu. Suosittelen polanneterää/raspia.

    • lpr2

      Polanneterät soveltuu pihojen putsaukseen. Tielle niillä ei pitäisi olla mitään asiaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      161
      2774
    2. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      88
      1980
    3. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      13
      1897
    4. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      105
      1617
    5. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      97
      1607
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      9
      1434
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      67
      1236
    8. Naisten pitäisi lähestyä miehiä enemmän.

      Milloin viimeksi lähestyit miestä ja pyysit kahville tai treffeille?
      Sinkut
      114
      1133
    9. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      12
      1104
    10. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      45
      1064
    Aihe