Saranen Consulting / IctPro

gkgk

Tämä kaikille teille jotka harkitsette suostumista tuollaiseen ilmaistyöjaksoon tai "rekrytoivaan koulutukseen", kuten firma itse mainostaa:
Harkitkaa tarkoin, sillä tulette tekemään työtä kuin orjat ja työllistymisestä ei ole mitään takeita! Työnantaja testailee ja pompottaa sinua mielensä mukaan, ja heittää menemään jos sinusta ei saatukaan muokattua sitä nöyrää ja kuuliaista orjaa. Mitään ei menetetä, aina voi ottaa tilalle seuraavan joita kyllä kortistosta löytyy. Eräillä firmoilla on vuosien mittaiset perinteet tälläisessä menettelyssä, ja mikäs siinä kun laki sen sallii.
Aloitettuanne koulutussuhteen sen keskeyttäminen on vaikeaa, sillä karenssi tipahtaa jos jätät kurssin kesken, paitsi jos onnistut saamaan työpaikan jostain muualta harjoittelun aikana (yeah right).
Jos kemiat firman ja ilmaistyöntekijän (harjoittelijan) kanssa ei sitten pelaakaan, ja työsopimusta ei suostuta tekemään, harjoittelijalle ei jää mitään käteen - millään työ- tai kurssitodistuksilla tuskin on myöhemmässä työnhaussa käytööä, kurssitodistuksesta pikemminkin vain haittaa. Todella sikamainen ja epäreilu systeemi. Älkää alistuko ilmaistyöhön.

14

3531

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on perinteinen

ammattikoulujen systeemi :)
      Tuota mainittua firmaa en tunne, mutta on tosiaan kuulunut merkkejä, että samaa ollaan yrittämässä toimihenkilöpuolella ja it-alan ammateissa. Ei ole mitään syytä lähteä mukaan tällaiseen...

• Hain minäkin

Katsokaapa Ylen Areenalta MOT: Palkattomat 2.11.2009 kello 20:00.
        Siitä voi päätellä, kannattaako tällainen palkaton työ vai ei.

• Yritin siihen mukaan

Koulutusta ehkä yhteensä 1 kk pikku pätkinä ja työtä 8-10 kk. Yritykset saisivat kyllä palkka maksamalla työntekijöitä vapailta markkinoilta, taitaa ilmaistyövoiman pula on liian kova.

• tarkoitettu

Pääsyvaatimuksena on henkilön oltava työtön tai lomautettuna. "Palkkana" saa ansiosidonnaista työttömuuskorvausta lisättynä koulutusrahalla.

Työvoimaviranomaiset ovat tässä mukana ja 80 - 90 % saa pysyvän työsuhteen. Joten ei kai tämä ihan filunki peliä ole.

• ---
        tarkoitettu kirjoitti:

Pääsyvaatimuksena on henkilön oltava työtön tai lomautettuna. "Palkkana" saa ansiosidonnaista työttömuuskorvausta lisättynä koulutusrahalla.

Työvoimaviranomaiset ovat tässä mukana ja 80 - 90 % saa pysyvän työsuhteen. Joten ei kai tämä ihan filunki peliä ole.

Uskon, että Sarasen kurssisysteemi palvelee työnantajien tarvetta osaaviin työntekijöihin. Pitää muistaa, että jokaisella kurssilaisella on myös vastuu panna parastaan eli osoittaa olevansa vakituisen työpaikan arvoinen. Vaikka sitten vituttaisi tehdä töitä ansiosidonnaisella tai työmarkkinatuella. Kannattaa verrata alan opiskelijoiden työharjoitteluun, josta maksetaan pientä harjoittelijapalkkaa, mikä jää usein ansiosidonnaisen alle. Hyvää tyyppiä ei taatusti palauteta kortistoon.

• ................

Puhutko nyt itse omasta kokemuksesta? Itse olen osallistunut Sarasen rekrytoivaan koulutukseen jokunen vuosi sitten, eikä ainakaan itse Sarasen toiminnasta ole todellakaan mitään pahaa sanottavaa. Nykyään meneekin työelämässä jo aika lujaa.

Tuo mitä sanoit on tosin aivan totta: Koulutussuhteen keskeyttäminen ei onnistu ihan noin vain, koska karenssi pamahtaa. Samoin jotkut samalla kurssilla olleista kokivat työnsä vähän orjatyönä. Ja työpaikastakaan ei ole takeita (tosin kurssiltamme taisivat lähes kaikki työllistyä).

Mutta nää on sellasia asioita jotka pitää haistaa jo kun menee firman haastatteluun, siinä vaiheessa koulutussopimuksia ei oltu vielä allekirjoitettu. Kävin ensin yhdessä haastattelussa, huomasin mistä oli kysymys enkä suostunut. Seuraava firma olikin jo aivan eri juttu.

• Järkipää

Älkääpä olko hölmöjä vaan unohtakaa tällaiset jutut samantien.

• menossa?
        Järkipää kirjoitti:

Älkääpä olko hölmöjä vaan unohtakaa tällaiset jutut samantien.

vai soitatteko suutanne muuten vain

• Vastaisku

Hain itse eräälle rekrytointikurssille erään rekrytointiyrityksen kautta. Siinä oli vielä takana yritys jolle haettiin osaajia ohjelmalla. Koko touhusta jäi paha maku suuhun. Kun tarkemmin mietttii, niin takana näytti olevan todella tarkkaan sunniteltu rahastus.

Ensin on ryhmähaastettelu. Kerrotaan, että valitut saavat paikan koulutusjakson jälkeen jos eivät itse hölmöile. Seula tähän haastatteluun on ollut kuulemma todella tiukka. Kun sitten kuunteli ryhmähaastattelussa muiden taustoja ja kokemusta, niin seula oli kaikkea muuta kuin tiukka. Luottamusta kyllä herätti, että yrityksen edustaja kävi näyttäytymässä ja kertomassa yrityksestä.

No kutsu yksilöhaastatteluun tuli parin tunnin päästä. Sitä ennen ihan pätevän oloiset testit netin kautta. Haastettalussa käytiin läpi työuraa ja persoonallisuustestien tuloksia hyvässä hengessä. Se positiivisuus saikin sitten epäilemään. Rooli taisikin kääntyä eli he myivät itseään minulle ja imartelivat. Kuinka olen ihan kärkijoukossa ja minulle soitetaan ensimmäisenä, kun itse yritys haastattelee vielä kerran hakijoita. Tämä rekrytoija kuulemma aikoi esittää minua ja oli vahvasti sitä mieltä, että olen jatkossa. Ei tosin ihan pysty lupaamaan yrityksen puolesta. HERÄTYS! Ei kukaan headhunter käyttäydy noin. Normaalisti tulee jatkuvasti pahoja kysymyksiä kovan paineen alla ja mitään lupauksia paikan saannista ei esitetä. MITÄ LIENEE TAKANA? Konsulttifirma saanee rahaa työkkäriltä joka haastattelusta ja testeistä. Ja saa vielä enemmän, kun onnistuu saamaan sinut seuraaviin vastaaviin haastatteluihin. Rahaa tulee vielä lisää, kun sinut valitaan koulutusohjelmaan. Jos yritys on tosissaan, niin saat mitä lähditkin tällä hakemaan eli aikanaan uuden uran ja työpaikan. Pahimmassa tapauksessa teet juuri sitä orjatyötä yritykselle ja 6 kk jälkeen sinut lempataan. Olit halpa tekijä kirjoittamaan luetteloita puhtaaksi, 1000 -1800 €/kk ilman sivukuluja. Ja kun katsoo noita koulutusohjelmia ja tuntien joidenkin yritysten taustat, niin vaara on suuri. On täysin idealistista ajatella, että 90% ohjelmiin valituista saa paikan. Muuten kaikki Suomen työttömät palkattaisiin pian töihin.

JOHTOPÄÄTÖKSIÄ! Jos joku firma hakee koulutusohjelman kautta työntekijöitä ja käyttää sellaista yritystä, jonka ohjelmista kirjoitetaan negatiivisesti, ei herätä suurta kiinnostusta. Koska todelliset itseään arvostavat ammattilaiset kiertävät kaukaa sellaiset kusetusyritykset. Jäljelle jää sellaisia hakijioita, jotka eivät oikeasti tunne IT-alaa, eivät tehtävän kuvauksesta osaa arvata juonta, eivätkä osaa tehdä taustakartoitusta netissä. Toinen mielenkiintoinen johtopäätös on, että tällaisen firman palkkalistoilla oleva headhunter laittaa maineensa peliin. Pelisäännöt ovat niin arveluttavat, että ammatilaiset eivät todellakaan hakeudu töihin tällaiseen yritykseen. Minä muistan ikuisesti headhunterin nimen. Kaikki negatiivinen tieto leviää nopeasti suusta suuhun ja netin välityksellä.

Näin toimivia yrityksiä on monta. Onneksi on myös netti ja jokainen voi päätellä itse. Voi tietysti aina kysyä siellä ryhmähaastattelussa paljon tarkentavia kysymyksiä. Jos ei tule sertifikaatteja, ei ole oikeasti tutoria, koulutussisällön pitää olla kiveen kirjoitettu ja uskottava. Mieti sitä, että paljonko serfikaatit oikeasti maksaisivat. Onko koulutuksen kuvaus kovin ympäripyöreä? Tarviiko juuri siihen työhön oikeasti 6 kk harjoittelua? Onko sille osaamisalueelle oikeasti kysyntätarvetta?

• fdfäkgäh

Juurikin näin. Kyseinen lafka harjoittaa orjakauppaa julkisella rahalla. Suosittelen kiertämään kaukaa.

• ....

minne katos vuosien 2010-2011 viestit tästä tredistä?

• rahalla

Joku osti ne pois kuljeksimasta.

• ......

Oooppss. Täällä olikin kaksi saras keskutelua ja ainakin nyt molemmat ovat etusivulla. Ne joita kaipasin olivat tuossa toisessa. Niitä ei siis ollut poistettu.

• Kyselin turhaan

Kokemukseni samaisen firman SharePoint-kurssin koordinoinnista: Soitin Sarasen yhteyshenkilöksi mainitulle konsultille ja pyysin lisätietoja kurssista, koska en tiennyt, olisiko taustani sellainen, joille kurssi on suunniteltu. Nuori tyttönen vastasi, ettei hän tiedä kurssista mitään, lopuksi sanoi, ettei hän tunne SharePointia lainkaan. Kysyin lopuksi, mistähän saisi lisätietoja ja hän vastasi, ettei hän osaa sanoa. Jäin hieman kummallinen kuva Sarasesta IT-alan konsulttifirmana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      178
      6535
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1794
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1578
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1310
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      992
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      38
      953
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      933
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      859
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      241
      835
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      809
    Aihe