Ankea arki

-lukija-

http://www.redcross.fi/ext/phorum/read.php?3,403

Millaista yhteistyötä terveystoimen kanssa liittyen suuronnettomuusvalmiuteen?
Kirjoitti: ryhmyri ()
Päiväys:

Hei!

Viime aikojen tapahtumat ovat valitettavasti osoittaneet sen, että suuronnettomuustilanteissa loukaantuneita tai vaarassa olevia voi olla pahimillaan useita satoja. Tämä asettaa viranomaiset vaativan haasteen eteen, jossa myös ensiapuryhmille voi riittää työsarkaa.

Suomen Punaisen Ristin Sosiaali- ja terveysministeriön kanssa tekemä sopimus velvoittaa ylläpitämään toimintavalmiutta. Onko tämä sopimus edennyt käytännön tasolle ensiapuryhmissä?

Kyselen, että millaista yhteistyötä olette käytännössä tehneet alueenne terveyskeskusten / sairaaloiden kanssa liittyen suuronnettomuusvalmiuteen? Millaisiin tehtäviin ensiapuryhmiä on suunniteltu käytettävän suuronnettomuustilanteissa ja miten näitä tehtäviä on koulutettu tai harjoiteltu yhdessä terveystoimen kanssa? Ovatko ryhmät saaneet tehtäviin koulutusta? Tai välineitä? Tuntevatko viranomaiset ja ensiapuryhmät toisensa? Ovatko toimintatavat tutut? Onko piiritoimisto ollut tässä mukana? Onko potilasluokittelun alueellinen toimintaperiaate ryhmässänne tuttu? Miten ensiapuryhmien hälyttäminen tapahtuu? Onko hälyttämisestä olemassa hälytysohje? Miten viestiyhteys viranomaisiin on järjestetty suuronnettomuustilanteissa?

Ovatko ryhmät osallistuneet aluellaan suuronnettomuusharjoituksiin muissakin tehtävissä kuin potilaina?

Itse olen useammassakin viranomaissuunnitelmassa lukenut SPR:n ensiapuryhmien osallistuvan tarvittaessa lääkinnällisiin tehtäviin, mutta mitään yksityiskohtaista koulutusta tai ohjeistusta ei aiheesta ole järjestetty.

Onko niin, että näitä tilanteita ei ole vähäisten resurssien vuoksi ehditty etukäteen ajattelemaan ja toimintaa käytännön läheisesti suunnittelemaan?
Sitten kun tilanne tulee päälle, niin sovelletaan?

Minun mielestäni tässä olisi profiilin noston paikka, jossa piiritoimistot ja näiden terveydenhuollon suunnittelijat / valmiuspäälliköt ovat tärkeässä asemassa. SPR voisi toimia aloitteen tekijänä sairaanhoitopiirejä kohtaan. Koulutus tulisi järjestää sairaanhoitopiireittäin yhdessä alueen Punaisen Ristin piirin/piirien sekä ensiapuryhmien kanssa. Koulutuksen tulisi lähteä viranomaisten osoittamista tehtävistä ja niihin kouluttautumisesta. Myös esimerkiksi potilasluokittelun toimintaperiaate tulisi alueen ensiapuryhmille kouluttaa. Myös ryhmien varustamisessa tulisi huomioida viranomaisten tarpeet.

Kertokaapa kokemuksistanne...

Kirjoitti: tilkka ()
Päiväys:

"Millaisiin tehtäviin ensiapuryhmiä on suunniteltu käytettävän suuronnettomuustilanteissa ja miten näitä tehtäviä on koulutettu tai harjoiteltu yhdessä terveystoimen kanssa? "

- Lieköhän suunniteltu mitenkään. Yksi harjoitus epämääräisenä toimijana.

"Ovatko ryhmät saaneet tehtäviin koulutusta? "

- Ei.

"Tai välineitä? "

- Ei.

"Tuntevatko viranomaiset ja ensiapuryhmät toisensa? "

- Ei.

"Ovatko toimintatavat tutut? "

- Ei.

"Onko piiritoimisto ollut tässä mukana? "

- En tiedä.

"Onko potilasluokittelun alueellinen toimintaperiaate ryhmässänne tuttu? "

- Ei.

"Miten ensiapuryhmien hälyttäminen tapahtuu? "

- Vapepan kautta.

"Onko hälyttämisestä olemassa hälytysohje? "

- On.

"Miten viestiyhteys viranomaisiin on järjestetty suuronnettomuustilanteissa?"

- Mitähän tähän vastaisi.. Onhan piirillä Virvet, joissa ei varmasti ole tarvittavia puheryhmiä. Onneksi on vikkeläjalkasia ryhmäläisiä.

"Ovatko ryhmät osallistuneet aluellaan suuronnettomuusharjoituksiin muissakin tehtävissä kuin potilaina? "

- Kyllä. Jopa vuoden sisään.

Koulutusta on liian vähän. Ja kuten yllä olevasta käy selville, toimintatavat eivät ole tuttuja puolin tai toisin. Yhteistyön kehittämiseksi tulisi piiri- ja valtakunnallisella tasolla tehdä jotain, että shp:t kiinnostuisivat edes hitusen aiheesta.

Sellanen kutina on, ettei asialle tapahdu kovinkaan äkkiä mitään.

0

1354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
        Ikävä
        127
        1964
      2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
        Ikävä
        100
        1720
      3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
        Maailman menoa
        57
        1360
      4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
        Ikävä
        76
        1320
      5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
        Ikävä
        31
        1028
      6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
        Ikävä
        47
        926
      7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
        Ikävä
        51
        923
      8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
        Ikävä
        44
        882
      9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
        Ikävä
        109
        853
      10. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
        Ikävä
        73