Hyvää syksyä Toyota-väki!
Automaattivaihteisto on uusissa Yaris- ja Auris-malleissa näköjään nimetty M/M:ksi. Onko kukaan lukijoista ehtinyt kerätä kokemuksia tuosta systeemistä? Se ei esitteiden mukaan ole aivan perinteinen tomaatti, vaan mukana on käsinvalintamahdollisuus ylös- ja alaspäin vaihtamisineen. Teknisten tietojen mukaan M/M ei lisää polttoaineenkulutusta eikä näin ollen päästöjäkään. Onko Toyota onnistunut rakentamaan vaihteiston, jossa yhdistyvät manuaalin ja automaatin hyvät puolet? Mikä lienee rakenteen kestävyys?
Multi mode?
36
11610
Vastaukset
- Jaska30
Suosittelen koeajoa. Sen jälkeen asia on kristallinkirkas.
Valitettavasti Multimode on vaihteiston irvikuva, ja on vaikea ymmärtää että joku sellaisenkin ostaa. Siis ihan oikeasti. Tämä on hyvin valitettavaa, ja uskon vakaasti, että Toyota pystyisi parempaankin.- multimodista
se vaatii tietysti hiukan huomioimista, jotta ei painele kaasua lattiaan toiveena pieni vaihde, kun vaihteisto on samaan aikaan aikeissa vaihtaa isompaa, jottei lopputuloksena yritetä kaksia rattaita saada samaan vetovuoroon...tosin tämän pystyy kyllä tekemään myös "normaaliautomaatilla"
...ja dsg menee tällöin suoraan vikatilaan!!!
ja tästä multimodesta voimme muuten syyttää ToyotaEuropen euroopalaisista tekniikan opistoista, sekä muilta valmistajilta vapautuneista teknikoista..
he kun päättivät ,vastoin, japanin päämajan teknikoiden toivetta, joka oli laitaa sekä yarisiin että corollaan japanin sisarmallistä löytyvä portaaton cvt automaatti
halusivat laittaa robottivaihteiston
ketjun aloitajalle selvennykseksi m/m on normaali manuaalivaihteisto, johon on vain lisätty pari sähkömoottoria vaihteiden hämmentämiseksi...
muita ko. tyypin vaiteistoja on opelin easytronik, citroenin bmp ja
JA Multimode on kyllä YLIVOIMAISESTI paras näistä automaattimanuaaleista, poissaolollaan loistaa noista muiden valmistajien ko. tyypisistä vaihteistoista muunmuassa löytyvä ominaisuus jossa liikkeelle lähdossä liukkaalta käy moottori sammuksissa - Uusi rollisti
multimodista kirjoitti:
se vaatii tietysti hiukan huomioimista, jotta ei painele kaasua lattiaan toiveena pieni vaihde, kun vaihteisto on samaan aikaan aikeissa vaihtaa isompaa, jottei lopputuloksena yritetä kaksia rattaita saada samaan vetovuoroon...tosin tämän pystyy kyllä tekemään myös "normaaliautomaatilla"
...ja dsg menee tällöin suoraan vikatilaan!!!
ja tästä multimodesta voimme muuten syyttää ToyotaEuropen euroopalaisista tekniikan opistoista, sekä muilta valmistajilta vapautuneista teknikoista..
he kun päättivät ,vastoin, japanin päämajan teknikoiden toivetta, joka oli laitaa sekä yarisiin että corollaan japanin sisarmallistä löytyvä portaaton cvt automaatti
halusivat laittaa robottivaihteiston
ketjun aloitajalle selvennykseksi m/m on normaali manuaalivaihteisto, johon on vain lisätty pari sähkömoottoria vaihteiden hämmentämiseksi...
muita ko. tyypin vaiteistoja on opelin easytronik, citroenin bmp ja
JA Multimode on kyllä YLIVOIMAISESTI paras näistä automaattimanuaaleista, poissaolollaan loistaa noista muiden valmistajien ko. tyypisistä vaihteistoista muunmuassa löytyvä ominaisuus jossa liikkeelle lähdossä liukkaalta käy moottori sammuksissaTuota kommenttia tosin ihmettelen, että tämä tojon versio on ehdottomasti paras kaikista tämän laisista. Pistää miettimään miten surkeita ne muiden merkkien tekeleet sitten on. Mielestäni esim. pari vuotta sitten ajamani opelin vastaava oli tojoa parempi.
Mutta silti : koeaja niin tiedät onko se sinulle sopiva. Itse en tällä kokemuksella enää toista tule ostamaan.
Ja DSG:tä ei kannata tässä yhteydessä mainita. Se on aivan eri maailmasta. - rollisti
Uusi rollisti kirjoitti:
Tuota kommenttia tosin ihmettelen, että tämä tojon versio on ehdottomasti paras kaikista tämän laisista. Pistää miettimään miten surkeita ne muiden merkkien tekeleet sitten on. Mielestäni esim. pari vuotta sitten ajamani opelin vastaava oli tojoa parempi.
Mutta silti : koeaja niin tiedät onko se sinulle sopiva. Itse en tällä kokemuksella enää toista tule ostamaan.
Ja DSG:tä ei kannata tässä yhteydessä mainita. Se on aivan eri maailmasta.Jep ja jos mahdollista niin pitkä sellainen jos mahdollista, ei tuon MMT:n ominaisuuksiin muutaman minuutin koeajolla sisään pääse.
--Itse en tällä kokemuksella enää toista tule ostamaan.--
No minä oon tyytyväinen MultiModeen.
--Ja DSG:tä ei kannata tässä yhteydessä mainita. Se on aivan eri maailmasta. ---
Ja eri hintaluokasta, 3-4 kertaa kalliimpi kuin MMT.
- Muuten hyvä
Ystävälläni on Corolla Verso automaatilla, en tiedä onko kyseessä juuri Multimode vaihteisto, mutta jonkinasteisa ongelmia on ilmentynyt n. 55 tkm ajetussa autossa.
Auto on jättänyt hänet jo 5 kertaa tienpäälle vaihteiston vikojen takia, lisäksi yhden kerran on Itäkeskuksen Toyotan huoltoneuvoja jäänyt Herttoniemen liikenneympyrään "korjatulla" autolla.
Kahdesti vika on ollut "ohjelmistossa" ja kolme kertaa on kytkinsysteemi hajonnut. Korjausaika ollut joka kerta 1-2 viikkoa. Nyt vihdoin ystäväni uskoo, että ko. Corolla ei tule kestämään ja onkin vaihtamassa autoa pikapuolin. - Sanon silti
Kyseessä on käsittääkseni automatisoitu mekaaninen vaihteisto eli ns. robottivaihteisto. Lajityypin tunnetuin edustaja lienee VAG-konsernin DSG-vaihteisto (Direktschaltgetriebe = suorakytkentävaihteisto).
Näissä vaihteistoissa ei ole perinteisen automaattilaatikon momentinmuunninta (hydrodynaamista kytkintä), jolle on ominaista häviöllisyys eli heikohko hyötysuhde (heikentää suoritusarvoja, lisää polttoaineen kulutusta).
Mekaaniset automaattivaihteistot ovat vielä kehityksensä alkutaipaleella. Toyotan MM (tai MMT) ei käsittääkseni ole Toyotan suurimpia suunnitteluvoittoja.
Itse haksahdin ostamaan äskettäin VW Golf Variantin 118 kW:n TSI-moottorilla ja 7-vaihteisella DSG-vaihteistolla. Kokemukset ovat toistaiseksi erittäin myönteiset, mutta kestävyyttä ei tietenkään ole tullut vielä punnittua.
Jos pelkät ajokokemukset ratkaisevat, niin tavanomaiseen manuaaliin ei ole kohdallani paluuta! Sopinee olettaa, että Toyotakin ennen pitkää selvittää MM-laatikkonsa lastentaudit.- nipponisti
DSG ja MMT ovat aivan eri asia, ainoa yhdistävä tekijä on se että molempia käytetään autoissa...DSG-tyyppinen vaihteisto on ollut jo kymmeniä vuosia käytössä esim. traktoreissa, joten kestävyys riippuu vain valmistajan tekemien kompromissien tasosta, auto kun pitää tehdä nopeasti ja halvalla.
- Sanon silti
nipponisti kirjoitti:
DSG ja MMT ovat aivan eri asia, ainoa yhdistävä tekijä on se että molempia käytetään autoissa...DSG-tyyppinen vaihteisto on ollut jo kymmeniä vuosia käytössä esim. traktoreissa, joten kestävyys riippuu vain valmistajan tekemien kompromissien tasosta, auto kun pitää tehdä nopeasti ja halvalla.
Nippon-uskovaisiltakin odottaisi vähän objektiivisempia kannanottoja.
Vaikka MMT olisikin teknisesti vielä jäljessä DSG:stä, ei se niin paljon huonompi ole, että tarvitsisi sentään tuollaisiin rimanalituksiin syyllistyä.
Muutamassa vuodessa MMT saattaa yltää lähes DSG:n tasolle. Japanilaiset ovat oppivaista väkeä moottori- ja vaihteistopuolella!
Vain alustan virittämisessä he eivät tunnu koskaan löytävän viisasten kiveä, vaan autot ovat vuosikymmenestä toiseen ajettavuudeltaan muihin nähden yhtä kehnoja. - Uusi rollisti
Sanon silti kirjoitti:
Nippon-uskovaisiltakin odottaisi vähän objektiivisempia kannanottoja.
Vaikka MMT olisikin teknisesti vielä jäljessä DSG:stä, ei se niin paljon huonompi ole, että tarvitsisi sentään tuollaisiin rimanalituksiin syyllistyä.
Muutamassa vuodessa MMT saattaa yltää lähes DSG:n tasolle. Japanilaiset ovat oppivaista väkeä moottori- ja vaihteistopuolella!
Vain alustan virittämisessä he eivät tunnu koskaan löytävän viisasten kiveä, vaan autot ovat vuosikymmenestä toiseen ajettavuudeltaan muihin nähden yhtä kehnoja.No kyllä nykytilanteesta voi sanoa, että M-MT on todella paljon jäljessä DSG:tä, ei siitä pääse yhtikäs mihinkään, ei yli eikä ympäri. Se, mihin kehitys johtaa esim. 3 seuraavan vuoden aikana, on kokonaan toinen asia, mutta se ei taas auta pätkääkään niitä, jotka ovat autonsa nyt ostaneet.
Ja itse kyllä näkisin asian niin, että vaikka DSG (tai millä nimellä se nyt milläkin merkillä on...) on kyllä niin paljon parempi, että hintaero on perusteltu. Toki jos on tyytyväinen toyotan robottiin, niin hyvä niin. Itse en ole. - nipponisti
Sanon silti kirjoitti:
Nippon-uskovaisiltakin odottaisi vähän objektiivisempia kannanottoja.
Vaikka MMT olisikin teknisesti vielä jäljessä DSG:stä, ei se niin paljon huonompi ole, että tarvitsisi sentään tuollaisiin rimanalituksiin syyllistyä.
Muutamassa vuodessa MMT saattaa yltää lähes DSG:n tasolle. Japanilaiset ovat oppivaista väkeä moottori- ja vaihteistopuolella!
Vain alustan virittämisessä he eivät tunnu koskaan löytävän viisasten kiveä, vaan autot ovat vuosikymmenestä toiseen ajettavuudeltaan muihin nähden yhtä kehnoja.hei, nyt eletään tosielämää, ei mitään "unelma toyotan toimivasta mmt-vaihteistosta elämää", ja mä kirjoitan sen mukaan, vaikka kuinka olisvat hyviä oppimaan, mmt on riman alitus, eurooppalaisten käyttämä DSG on tällä hetkellä kiistattomasti parempi, ja se siitä.
- rollisti
nipponisti kirjoitti:
hei, nyt eletään tosielämää, ei mitään "unelma toyotan toimivasta mmt-vaihteistosta elämää", ja mä kirjoitan sen mukaan, vaikka kuinka olisvat hyviä oppimaan, mmt on riman alitus, eurooppalaisten käyttämä DSG on tällä hetkellä kiistattomasti parempi, ja se siitä.
Muista kuitenkin se hintaero mmt:n ja dsg:n välillä.
MMT 1200€ DSG 3000-4000€ en tarkkaa hintaa dsg:lle tiedä, niin jos mmt:stä tehdään tuo 3000-4000€ maksava laatikko millainen se mahtais ollakaa?
Ei DSG ja MMT ole vertailukelpoisia, sama kuin vertaat jotain ladaa ja mersua keskenään edellytätkö ladalta samoja ominaisuuksia kuin mersulta, ladasta maksat kymppitonnin ja mersusta viiskymmentätonnia. - DSG:n valinnut
rollisti kirjoitti:
Muista kuitenkin se hintaero mmt:n ja dsg:n välillä.
MMT 1200€ DSG 3000-4000€ en tarkkaa hintaa dsg:lle tiedä, niin jos mmt:stä tehdään tuo 3000-4000€ maksava laatikko millainen se mahtais ollakaa?
Ei DSG ja MMT ole vertailukelpoisia, sama kuin vertaat jotain ladaa ja mersua keskenään edellytätkö ladalta samoja ominaisuuksia kuin mersulta, ladasta maksat kymppitonnin ja mersusta viiskymmentätonnia.Ostin äskettäin VW Golf Variant Comfortlinen 1.4 TSI 118 kW -moottorilla ja DSG7-vaihteistolla.
Listahinta 27.870 €. Manuaalina olisi ollut 26.570 €. Minun laskuopillani eroksi tulee 1.300 € eikä suinkaan 3.000–4.000 €.
Ladasta maksat 1.200 ja Mersusta 1.300 rahaa. Kannattaako säästö? - outlanderisti
DSG:n valinnut kirjoitti:
Ostin äskettäin VW Golf Variant Comfortlinen 1.4 TSI 118 kW -moottorilla ja DSG7-vaihteistolla.
Listahinta 27.870 €. Manuaalina olisi ollut 26.570 €. Minun laskuopillani eroksi tulee 1.300 € eikä suinkaan 3.000–4.000 €.
Ladasta maksat 1.200 ja Mersusta 1.300 rahaa. Kannattaako säästö?Rolla m-mt 1,6l 90kw sol plus 25420 yhdistetty kulutus 6,7l/100km 0-100 12.1s
Jetta 1,4 TSI DSG 90kw comfortline 25730 Yhdistetty kulutus 6,3l/100km, 0-100 9.8s
Kumman ottaisit??? Missä se hintaero???? - mallit
outlanderisti kirjoitti:
Rolla m-mt 1,6l 90kw sol plus 25420 yhdistetty kulutus 6,7l/100km 0-100 12.1s
Jetta 1,4 TSI DSG 90kw comfortline 25730 Yhdistetty kulutus 6,3l/100km, 0-100 9.8s
Kumman ottaisit??? Missä se hintaero????Nyt vertasit vääriä malleja.
Onko tuossa Comfortlinessa edes täysautomaattista ilmastointia vakiona? Se kun kustantaa 485 euroa lisää.
No joka tapauksessa vertailukelpoinen malli on Sol joka maksaa 23 570 (Sol Plus maksaa 25470). Jetta on kalliimpi siis eikä siihen edes rahalla saa esim. avaimetonta sisäänkäyntiä joka on todella hyvä varuste.
Sol Plussassa on vakiona kevytmetallivanteet, avaimeton sisäänkäynti, automaattinen taustapeili, vakionopeudensäädin jne.
Toki valinnan voi tehdä sitten vaikka tällaisten varusteiden ja vaihteiston välillä. Corolla on lisäksi mukavampi ja hiljaisempi kuin Jetta. Ja mitä ilmeisimmin parempi ajaakin kun katsoo vaikkapa UltimateVW:n juttuja Jetan sivutuuliherkkyydestä joka tuntuu olevan todellinen ongelma. Jetan laatu ei tutkimusten mukaan muutenkaan yllä Corollan tasolle, joten luotettavuutta hakevalle Corolla on näistä parempi vaihtoehto myös.
Parempaa automaattia halajavalle Honda Civic on mielestäni ykkösvaihtoehto. Sedanissa on perinteinen hyvä momentinmuuntimellinen automaatti ja hybridissä CVT. HB:ssa sitten on samanlainen robotti kuin Corollassa/Auriksessa.
Elämä on valintoja. - outlanderisti
mallit kirjoitti:
Nyt vertasit vääriä malleja.
Onko tuossa Comfortlinessa edes täysautomaattista ilmastointia vakiona? Se kun kustantaa 485 euroa lisää.
No joka tapauksessa vertailukelpoinen malli on Sol joka maksaa 23 570 (Sol Plus maksaa 25470). Jetta on kalliimpi siis eikä siihen edes rahalla saa esim. avaimetonta sisäänkäyntiä joka on todella hyvä varuste.
Sol Plussassa on vakiona kevytmetallivanteet, avaimeton sisäänkäynti, automaattinen taustapeili, vakionopeudensäädin jne.
Toki valinnan voi tehdä sitten vaikka tällaisten varusteiden ja vaihteiston välillä. Corolla on lisäksi mukavampi ja hiljaisempi kuin Jetta. Ja mitä ilmeisimmin parempi ajaakin kun katsoo vaikkapa UltimateVW:n juttuja Jetan sivutuuliherkkyydestä joka tuntuu olevan todellinen ongelma. Jetan laatu ei tutkimusten mukaan muutenkaan yllä Corollan tasolle, joten luotettavuutta hakevalle Corolla on näistä parempi vaihtoehto myös.
Parempaa automaattia halajavalle Honda Civic on mielestäni ykkösvaihtoehto. Sedanissa on perinteinen hyvä momentinmuuntimellinen automaatti ja hybridissä CVT. HB:ssa sitten on samanlainen robotti kuin Corollassa/Auriksessa.
Elämä on valintoja.Onko rollassa takana säädettävät ilmasuuttimet? tai ristiseläntuki molemmissa etuistuimissa? jäähdytettävä hansikaslokero? Comfortlinessa on automaatti ilmastointia lukuunottamatta sama varustetaso kuin sol versiossa, päin vastoin Corollaan ai edes saa 118kw konetta kuten jettaan jlloin jetta taasen pesee varusteissa sol plussan.
- päinvastoin
mallit kirjoitti:
Nyt vertasit vääriä malleja.
Onko tuossa Comfortlinessa edes täysautomaattista ilmastointia vakiona? Se kun kustantaa 485 euroa lisää.
No joka tapauksessa vertailukelpoinen malli on Sol joka maksaa 23 570 (Sol Plus maksaa 25470). Jetta on kalliimpi siis eikä siihen edes rahalla saa esim. avaimetonta sisäänkäyntiä joka on todella hyvä varuste.
Sol Plussassa on vakiona kevytmetallivanteet, avaimeton sisäänkäynti, automaattinen taustapeili, vakionopeudensäädin jne.
Toki valinnan voi tehdä sitten vaikka tällaisten varusteiden ja vaihteiston välillä. Corolla on lisäksi mukavampi ja hiljaisempi kuin Jetta. Ja mitä ilmeisimmin parempi ajaakin kun katsoo vaikkapa UltimateVW:n juttuja Jetan sivutuuliherkkyydestä joka tuntuu olevan todellinen ongelma. Jetan laatu ei tutkimusten mukaan muutenkaan yllä Corollan tasolle, joten luotettavuutta hakevalle Corolla on näistä parempi vaihtoehto myös.
Parempaa automaattia halajavalle Honda Civic on mielestäni ykkösvaihtoehto. Sedanissa on perinteinen hyvä momentinmuuntimellinen automaatti ja hybridissä CVT. HB:ssa sitten on samanlainen robotti kuin Corollassa/Auriksessa.
Elämä on valintoja.Itse tilasin 6/2007 uuden Corolla sedan 1,4 L Sol d4d Multi Moden,mutta tulin katumapäälle. MM/T-loota ei jatkokoeajossa vakuuttanut, tuli sellaisia äkillisiä liikennetilanteita missä loota empi ja auto nyökki kuin autokoululainen olisi ratissa, hyvä ettei pää iske tuulilasiin! Myös rollan penkki oli selälleni huono selkänojaltaan, ja portaallinen säätö huono. Peruin tilauksen, "sakkoa" meni 1200 egeä, mutta en kadu. Tilalle otin Jetta 1,4 TSI 140 hv comfortline dsg:n. Nyt ajettu 1 v 3 kk täysin viattomia kilsoja. Ajomukavuus, ergonomia ja yksityiskohtien suunnittelu aivan eri tasoa, ja moottori-vaihteistoyhdistelmä mahtava. Koska olen auton himovaihtaja, niin tilauksessa on nyt farkku-Golf 160 hv tsi 7dsg sportline molemmin mukavuuspaketein (mm. xenonit).
On niissä autoissa vielä eroja. - ...
päinvastoin kirjoitti:
Itse tilasin 6/2007 uuden Corolla sedan 1,4 L Sol d4d Multi Moden,mutta tulin katumapäälle. MM/T-loota ei jatkokoeajossa vakuuttanut, tuli sellaisia äkillisiä liikennetilanteita missä loota empi ja auto nyökki kuin autokoululainen olisi ratissa, hyvä ettei pää iske tuulilasiin! Myös rollan penkki oli selälleni huono selkänojaltaan, ja portaallinen säätö huono. Peruin tilauksen, "sakkoa" meni 1200 egeä, mutta en kadu. Tilalle otin Jetta 1,4 TSI 140 hv comfortline dsg:n. Nyt ajettu 1 v 3 kk täysin viattomia kilsoja. Ajomukavuus, ergonomia ja yksityiskohtien suunnittelu aivan eri tasoa, ja moottori-vaihteistoyhdistelmä mahtava. Koska olen auton himovaihtaja, niin tilauksessa on nyt farkku-Golf 160 hv tsi 7dsg sportline molemmin mukavuuspaketein (mm. xenonit).
On niissä autoissa vielä eroja.Voisit kuitenkin kertoa koko tarinan. Itse olen lueskellut kirjoituksiasi joissa kerrot autoon tehdyistä softapäivityksistä, empimisistä ja sen että ko. kulkine ei toimi kunnolla 95 bensalla. Lisäksi olet kertonut että Jetta on kammottava ajettava tuulisella säällä ja että vaihdat sen mihin tahansa paremmin ajettavaan. Samaten olet kertonut Jetan sisustuksen särinöistä. Ja että uskaltaako Jettaa pitää takuuajan jälkeen.
Sen voi kyllä sanoa että aggressiivisen ajotyylisi vuoksi M-MT ei todellakaan sopisi sinulle, tämä on UltimateVW:ssä tullut esille. Kun kerroit aikaisemmin tilanneesi Corollan niin silloin kyllä tuli kehuja sen mukavuudesta, hiljaisuudesta ja vaihteistosta. Kaikki tuntuu olevan suhteellista. - sama kirj
... kirjoitti:
Voisit kuitenkin kertoa koko tarinan. Itse olen lueskellut kirjoituksiasi joissa kerrot autoon tehdyistä softapäivityksistä, empimisistä ja sen että ko. kulkine ei toimi kunnolla 95 bensalla. Lisäksi olet kertonut että Jetta on kammottava ajettava tuulisella säällä ja että vaihdat sen mihin tahansa paremmin ajettavaan. Samaten olet kertonut Jetan sisustuksen särinöistä. Ja että uskaltaako Jettaa pitää takuuajan jälkeen.
Sen voi kyllä sanoa että aggressiivisen ajotyylisi vuoksi M-MT ei todellakaan sopisi sinulle, tämä on UltimateVW:ssä tullut esille. Kun kerroit aikaisemmin tilanneesi Corollan niin silloin kyllä tuli kehuja sen mukavuudesta, hiljaisuudesta ja vaihteistosta. Kaikki tuntuu olevan suhteellista.Mistä ultimate-sivusta sinä puhut? Nyt on tainnut mennä vellit ja puurot sekaisin!
- ...
sama kirj kirjoitti:
Mistä ultimate-sivusta sinä puhut? Nyt on tainnut mennä vellit ja puurot sekaisin!
Olet kirjoitellut mm. Tuulilasin palstalla sekä UltimateVW:ssä. Ja samalla nimimerkillä jota tässä et vain käytä, nimimerkkiä olet Ultimatessa vaihtanut sittemmin. Kummallakin palstalla olet kertonut samat asiat ja Suomessa tuskin on kovin montaa samalla tavalla kirjoittavaa ja täsmälleen samoista asioista. Juuri samanlaisen automallin tilauksen peruuttamisesta, peruutussakosta, samanlaisen Jetan omistaja ja sitten vielä juuri samanlaisen Golf farmarin tilannut.
Jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä miten todennäköistä tämä on :) - väite...
... kirjoitti:
Olet kirjoitellut mm. Tuulilasin palstalla sekä UltimateVW:ssä. Ja samalla nimimerkillä jota tässä et vain käytä, nimimerkkiä olet Ultimatessa vaihtanut sittemmin. Kummallakin palstalla olet kertonut samat asiat ja Suomessa tuskin on kovin montaa samalla tavalla kirjoittavaa ja täsmälleen samoista asioista. Juuri samanlaisen automallin tilauksen peruuttamisesta, peruutussakosta, samanlaisen Jetan omistaja ja sitten vielä juuri samanlaisen Golf farmarin tilannut.
Jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä miten todennäköistä tämä on :)En ole koskaan edes moisessa palstalla käynyt, kuulin siitä ensimmäisen kerran!
- kokemuksia...
"I had problems with the MMT gearbox after only 6000 miles from new"
"Do Not Buy The MMT gearbox. "
"DO NOT BUY THIS CAR WITH THE MMT GEARBOX, YOU HAVE BEEN WARNED"
"My car is now 12 months old. Massive problems with the MMT gearbox. Now broken 7 times. The car has spent as much time with Toyota as it has with me. The cat is currently off the road again with the same problem and this time I DO NOT WANT IT BACK!!!"
"The MMT problem first started in 2005 with the car stalling while we were on a busy dual carriageway. The problem was supposedly fixed, but the problem soon recurred, initially starting off as jerky gear changes culminating in the car stalling again, thankfully this time occuring on a quiet lane. I was told there was a fault with the clutch."
"I have had major problems with the MMT gearbox. Last year when the car was less than one year old, the car went into neutral while being driven. We were lucky that the there was nothing travelling behind us on the road and we pulled over."
http://www.whatcar.co.uk/car-review-readers.aspx?RT=382
http://www.toyotaownersclub.com/forums/lofiversion/index.php/t33317-100.html
http://www.hellopeter.com/the_comment.asp?recid=197841- kun kerroitte!
Arvokasta palautetta; kiitos kaikille. Luin jokaisen viestin, eikä 'multi mode' taida todellakaan ratkaista kaikkia vaihteistoon liittyviä kysymyksiä.
Esim. Yaris toimitetaan mm-varustelulla tehdastilauksena, mikä saattaa merkitä monen kuukauden odottelua. Taitaa olla liian rohkea askel moisen suht arveluttavan tekniikan vuoksi! - ...
kun kerroitte! kirjoitti:
Arvokasta palautetta; kiitos kaikille. Luin jokaisen viestin, eikä 'multi mode' taida todellakaan ratkaista kaikkia vaihteistoon liittyviä kysymyksiä.
Esim. Yaris toimitetaan mm-varustelulla tehdastilauksena, mikä saattaa merkitä monen kuukauden odottelua. Taitaa olla liian rohkea askel moisen suht arveluttavan tekniikan vuoksi!En yhtään pelkäisi tai pelkää tuon Multimoden kestävyyden puolesta. Versossa on ollut ensimmäisissä vikoja. Tuota englantilaislinkkiä on linkitelty ties miten monet kerrat jo vuosia. Multimode on Toyotan ja Aisinin kehittämä vaihteisto. Ja siitä on eri kehitysversioita. Corollassa ja Aurisissa on se uusin, Versosta tai Yarisista en tiedä.
Multimoden käyttöominaisuudet on se asia jonka voit vain itse testata. Ko. vaihteisto vaatii enemmän yhteistyötä kuin oikea perinteinen automaatti jotta se toimisi jouhevasti. Koska vaihteisto on manuaali perustaltaan, myös veto lakkaa sekunniksi kun vaihde vaihtuu kytkimen toimiessa. Toiminta muuten on täysin automaattista eikä sitä tarvitse ajatella jos ei itse halua vaikuttaa vaihtoihin. Vaihteistossa on E- ja Es-modet eri vaihto-ohjelmineen.
Paljon helpommin löydät kestävyysongelmia DSG:stä joita laukeaa jopa joidenkin kymppitonnien välein taksikäytössä ja korjaus on todella kallis. Ristiriitaista tietoa löytyy, joillakin kestää joillakin ei. Lisäksi ko. vaihteisto ei ole sekään mikään jouhean pehmeä vaikka onkin teknisesti kehittyneempi kuin manuaali/multimode. Sekin kun on robotti kuitenkin. Kokemuksia löytyy esim. uusimmasta TM:stä jossa 1.4 TSI:n kanssa 7-v vaihteisto Audissa nyki ja oli äkkinäinen sekä empi tietyissä tilanteissa. Tällä haluan siis vain sanoa ettei edes DSG-robotti ole perinteisen automaatin/CVT:n veroinen mukavuudeltaan. DSG:ssä on lisäksi satojen eurojen öljynvaihto 60 tkm välein.
Multimode on manuaalivaihteisto joka on siis automatisoitu. Itselläni ko. vaihteisto on pelittänyt täysin moitteetta Corolla sedanissa nyt 35 tkm. Ehdottomasti, siis aivan ehdottomasti itse edelleen ottaisin tämän ennen kuin manuaalin.
Ominaisuudet siis hakkaavat manuaalin mutta ei mukavuudessa pärjää aidolle perinteiselle tai CVT:lle. Ja onneksi Toyota joka tapauksessa on luopumassa Multimodesta ainakin Avensiksessa koska se tulee CVT:llä ja perinteisellä automaatilla dieselinä. Harkitsivat kuulemma myös suorakytkentävaihteistoa mutta eivät kuitenkaan valinneet sellaista onneksi. - Mikäänn ei ole täydellinen
Löytyy pilvin pimein omngelmia Youtubesta.
DSG vaihteistolle näyttää olevan ongelmana pakkanen jolloin vaihteiston toiminta sekoaa tyystin. - ominaisuuksia
... kirjoitti:
En yhtään pelkäisi tai pelkää tuon Multimoden kestävyyden puolesta. Versossa on ollut ensimmäisissä vikoja. Tuota englantilaislinkkiä on linkitelty ties miten monet kerrat jo vuosia. Multimode on Toyotan ja Aisinin kehittämä vaihteisto. Ja siitä on eri kehitysversioita. Corollassa ja Aurisissa on se uusin, Versosta tai Yarisista en tiedä.
Multimoden käyttöominaisuudet on se asia jonka voit vain itse testata. Ko. vaihteisto vaatii enemmän yhteistyötä kuin oikea perinteinen automaatti jotta se toimisi jouhevasti. Koska vaihteisto on manuaali perustaltaan, myös veto lakkaa sekunniksi kun vaihde vaihtuu kytkimen toimiessa. Toiminta muuten on täysin automaattista eikä sitä tarvitse ajatella jos ei itse halua vaikuttaa vaihtoihin. Vaihteistossa on E- ja Es-modet eri vaihto-ohjelmineen.
Paljon helpommin löydät kestävyysongelmia DSG:stä joita laukeaa jopa joidenkin kymppitonnien välein taksikäytössä ja korjaus on todella kallis. Ristiriitaista tietoa löytyy, joillakin kestää joillakin ei. Lisäksi ko. vaihteisto ei ole sekään mikään jouhean pehmeä vaikka onkin teknisesti kehittyneempi kuin manuaali/multimode. Sekin kun on robotti kuitenkin. Kokemuksia löytyy esim. uusimmasta TM:stä jossa 1.4 TSI:n kanssa 7-v vaihteisto Audissa nyki ja oli äkkinäinen sekä empi tietyissä tilanteissa. Tällä haluan siis vain sanoa ettei edes DSG-robotti ole perinteisen automaatin/CVT:n veroinen mukavuudeltaan. DSG:ssä on lisäksi satojen eurojen öljynvaihto 60 tkm välein.
Multimode on manuaalivaihteisto joka on siis automatisoitu. Itselläni ko. vaihteisto on pelittänyt täysin moitteetta Corolla sedanissa nyt 35 tkm. Ehdottomasti, siis aivan ehdottomasti itse edelleen ottaisin tämän ennen kuin manuaalin.
Ominaisuudet siis hakkaavat manuaalin mutta ei mukavuudessa pärjää aidolle perinteiselle tai CVT:lle. Ja onneksi Toyota joka tapauksessa on luopumassa Multimodesta ainakin Avensiksessa koska se tulee CVT:llä ja perinteisellä automaatilla dieselinä. Harkitsivat kuulemma myös suorakytkentävaihteistoa mutta eivät kuitenkaan valinneet sellaista onneksi.kun esim. vaihde jää vapaalla moottoritiellä eikä auto liiku. Se ei siis ole vika.
Eikä ole vika kun autoa joutuu käyttämään korjattavana vähän väliä. Se käytetäänkin ilmeisesti huollettavana. - kertomisesta
... kirjoitti:
En yhtään pelkäisi tai pelkää tuon Multimoden kestävyyden puolesta. Versossa on ollut ensimmäisissä vikoja. Tuota englantilaislinkkiä on linkitelty ties miten monet kerrat jo vuosia. Multimode on Toyotan ja Aisinin kehittämä vaihteisto. Ja siitä on eri kehitysversioita. Corollassa ja Aurisissa on se uusin, Versosta tai Yarisista en tiedä.
Multimoden käyttöominaisuudet on se asia jonka voit vain itse testata. Ko. vaihteisto vaatii enemmän yhteistyötä kuin oikea perinteinen automaatti jotta se toimisi jouhevasti. Koska vaihteisto on manuaali perustaltaan, myös veto lakkaa sekunniksi kun vaihde vaihtuu kytkimen toimiessa. Toiminta muuten on täysin automaattista eikä sitä tarvitse ajatella jos ei itse halua vaikuttaa vaihtoihin. Vaihteistossa on E- ja Es-modet eri vaihto-ohjelmineen.
Paljon helpommin löydät kestävyysongelmia DSG:stä joita laukeaa jopa joidenkin kymppitonnien välein taksikäytössä ja korjaus on todella kallis. Ristiriitaista tietoa löytyy, joillakin kestää joillakin ei. Lisäksi ko. vaihteisto ei ole sekään mikään jouhean pehmeä vaikka onkin teknisesti kehittyneempi kuin manuaali/multimode. Sekin kun on robotti kuitenkin. Kokemuksia löytyy esim. uusimmasta TM:stä jossa 1.4 TSI:n kanssa 7-v vaihteisto Audissa nyki ja oli äkkinäinen sekä empi tietyissä tilanteissa. Tällä haluan siis vain sanoa ettei edes DSG-robotti ole perinteisen automaatin/CVT:n veroinen mukavuudeltaan. DSG:ssä on lisäksi satojen eurojen öljynvaihto 60 tkm välein.
Multimode on manuaalivaihteisto joka on siis automatisoitu. Itselläni ko. vaihteisto on pelittänyt täysin moitteetta Corolla sedanissa nyt 35 tkm. Ehdottomasti, siis aivan ehdottomasti itse edelleen ottaisin tämän ennen kuin manuaalin.
Ominaisuudet siis hakkaavat manuaalin mutta ei mukavuudessa pärjää aidolle perinteiselle tai CVT:lle. Ja onneksi Toyota joka tapauksessa on luopumassa Multimodesta ainakin Avensiksessa koska se tulee CVT:llä ja perinteisellä automaatilla dieselinä. Harkitsivat kuulemma myös suorakytkentävaihteistoa mutta eivät kuitenkaan valinneet sellaista onneksi.Olen harkinnut pienehkön dieselin hankintaa, ja vaihteisto saisi olla automaatti. Yaris MM herätti kiinnostuksen, ja Toyotan vahva maine jopa jonkinlaista luottamusta. Siksi ryhdyin kyselemään. Merkin nettisivuilta MM-vaihteistosta on vaikea löytää teknistä tietoa, vaikka mitään varsinaista salaamista ei asiassa luulisi olevan. Lisämurhe olisi tuo tehdastilauksen pitkä toimitusaika.
Paljon yksinkertaisempaa olisi tietysti ostaa vaikka Hyundai i30, joka on pieni perheauto ja saatavissa nopeasti dieselin ja perinteisen automaatin yhdistelmänä. Ei sekään täysi susi voi olla! - i30 ei ole susi.
kertomisesta kirjoitti:
Olen harkinnut pienehkön dieselin hankintaa, ja vaihteisto saisi olla automaatti. Yaris MM herätti kiinnostuksen, ja Toyotan vahva maine jopa jonkinlaista luottamusta. Siksi ryhdyin kyselemään. Merkin nettisivuilta MM-vaihteistosta on vaikea löytää teknistä tietoa, vaikka mitään varsinaista salaamista ei asiassa luulisi olevan. Lisämurhe olisi tuo tehdastilauksen pitkä toimitusaika.
Paljon yksinkertaisempaa olisi tietysti ostaa vaikka Hyundai i30, joka on pieni perheauto ja saatavissa nopeasti dieselin ja perinteisen automaatin yhdistelmänä. Ei sekään täysi susi voi olla!Itse tein valinnan Auris MM:n ja i30:n automaatin välillä.Päädyin tähän perinteiseen automaattiin, enkä ole hetkeäkään katunut.Olen ajanut n 3500km ja olen erittäin tyytyväinen valintaani.Muutenkin tämä on mielestäni hyvin tehty ja ajo ominaisuuksiltansakin hyvä auto.Kannattaa käydä katsomassa ja koeajamassa.
- yhhkjj
kertomisesta kirjoitti:
Olen harkinnut pienehkön dieselin hankintaa, ja vaihteisto saisi olla automaatti. Yaris MM herätti kiinnostuksen, ja Toyotan vahva maine jopa jonkinlaista luottamusta. Siksi ryhdyin kyselemään. Merkin nettisivuilta MM-vaihteistosta on vaikea löytää teknistä tietoa, vaikka mitään varsinaista salaamista ei asiassa luulisi olevan. Lisämurhe olisi tuo tehdastilauksen pitkä toimitusaika.
Paljon yksinkertaisempaa olisi tietysti ostaa vaikka Hyundai i30, joka on pieni perheauto ja saatavissa nopeasti dieselin ja perinteisen automaatin yhdistelmänä. Ei sekään täysi susi voi olla!on se että Yaris on juuri uusiutumassa (facelift). Mallivalikoimaa on kavennettu mikä viittaisi siihen että uudistuksia on tulossa ja lisäksi täältä löytyy siihen viittaavaa juttua että uudistettu malli esiteltäisiin joulukuussa:
http://www.carspyshots.net/showthread.php?t=14961&page=14
http://www.carspyshots.net/showthread.php?p=347350
Otappa yhteyttä Toyotaan ja kysy pystyykö tuollaisen tehdastilausmallin tilaamaan vai sanovatko että tulee suoraan uudistettu malli jos nyt menee tehdastilaukseksi?
- Double 8 Gear S.
onkin PARAS teknisesti ja toimivuudeltaan!!!.
- Lexus=Luxus
Kun DSG:tä ja Lexuksen 8-portaista vertaa niin DSG on automaattivaihteiston irvikuva.
- kertokaa
Onpas täällä vilkasta nykyään! Mutta ajatus, että jättäisin Multi mode -Yarisin ostamatta ja hankkisin sen sijaan Lexus-automaatin, on jokseenkin kuolleena syntynyt. Edullisempaa olisi käyttää työmatkoihin taksia - hyvällä tuurilla jonain aamuna pääsisin Lexus-automaatin kyytiin.
- Anonyymi
Kannattaako ostaa multimode lootalla Corolla 1,4 D4D vm 2007? Vissiin joku robottiloota. Kuin automaatti mutta vaihtaa aikas hitaasti!
- Anonyymi
Minulla on nyt ollut tuo kohta 19 vuotta 1,8 bensakoneen seurana eikä minkäänlaista häiriötä siinä ole ollut tuona aikana. Alkuun se oli kieltämättä aika kökkö mutta oisko ollut vuonna 2009 kun Toyota teki sitä koskien takaisinvedon ja vaihtoi lähes kaikki siihen liittyvät osat uusiin ja toimiviin. Sen jälkeen se on ollut sitten suunnilleen niin hyvä kuin tuollaisella rakenteella pystyy, mikä nyt tietysti ei ole kovin paljon.
Vaihteistohan on normaali manuaalivaihteisto, jota vain käyttää sähkömoottorit ja tietokone kuskin sijasta, joten vaihteen vaihtuessa on pieni katko vedossa niin kuin manuaalissa aina on. Yksinkertainen, toimiva ja taloudellinen mutta huonompi ajossa kuin "oikea" automaatti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on nyt ollut tuo kohta 19 vuotta 1,8 bensakoneen seurana eikä minkäänlaista häiriötä siinä ole ollut tuona aikana. Alkuun se oli kieltämättä aika kökkö mutta oisko ollut vuonna 2009 kun Toyota teki sitä koskien takaisinvedon ja vaihtoi lähes kaikki siihen liittyvät osat uusiin ja toimiviin. Sen jälkeen se on ollut sitten suunnilleen niin hyvä kuin tuollaisella rakenteella pystyy, mikä nyt tietysti ei ole kovin paljon.
Vaihteistohan on normaali manuaalivaihteisto, jota vain käyttää sähkömoottorit ja tietokone kuskin sijasta, joten vaihteen vaihtuessa on pieni katko vedossa niin kuin manuaalissa aina on. Yksinkertainen, toimiva ja taloudellinen mutta huonompi ajossa kuin "oikea" automaatti.Kiitos kokemuksesta, tein tänään kaupat tuosta 2007 Corollasta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos kokemuksesta, tein tänään kaupat tuosta 2007 Corollasta!
Antiikkia, antiikkia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.971483- 2091438
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59970Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31959Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K50737Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse49725The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut4673Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉53672En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k40656Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.34650