En tiiä, nykyään mua ahdistaa IHAN KAIKKI!! Jopa tavalliset hommat, ruuanlaitto, kotitehtävät, koiran lenkitys, asuinpaikka (asun peräkylässä, siis TODELLA peräkylässä, täältä on koululle 16 km, mutta tää on yhtä mettää. Ei ole yhtään kaveria, lähin just jonkuu 16 km päässä. Matkustaminen koulusta kotiin on yhtä tuskaa, ja jos jatko-opinnot sijoittuu jonkun rielun 40 km päähän, kuolen). Oon peruskoulun vikalla, ja nyt on tullut tuo tulevaisuudesta päättäminen eteen. Mitä tulevaisuudessa?
Aluks kaikki tuntu ihan helpolta, tottakai ammattilukioon. Sit tuntuu et laiskistun ja laiskistun entisestään, ja lukio ei enää tuntunutkaan niin "Mun jutulta". No, ajattelin sit, et amikseen. Kunnes OPO astui kuvioihin. Se alko hurjasti juttelee, kuinka menen lukioon, tai ammattilukioon. Mä kauihstuin, siis oikeesti KAUHISTUIN! Eiks tää olekaan mun elämä?
Annoin asian olla, kunnes alko pelottaa, jos joudunkin lukioon, ja en jaksa, vaan saan hermoromahduksen tai vastaavan.
Olen stressaavaa tyyppi. Mulla on nytkin stressi, kun tuntuu että numerot vaan laskee, vaik tarkoitus oli nostaa niitä. Ka mulla on 8,2, siksi OPO mua lukioon pistäiskii.
Sitten alkoi tosissaan kiinnostaa hotelli- ja ravintola-ala (on aina kiinnostanut). Kaikki piti olla selvää, kunnes vähän aika sitten lähdettiin ysiluokkalaisten kanssa tutustumaan amiksiin, ym. erilaisiin aloihin. Muhun iski paniikki!! En tiedä mitä haluun. Hoipa kiinnostaa tod. paljon, mut mutsi ei sille lämpee. Hotelliala on edelleen, se "Kiva" homma, mutta oisko ammattilukio sittenkin...? Paikka, jossa hotellialaa vois lukee, on aika karsee, hoipa taas oli tosi viihdyttävä laitos...
Tää kaikki ahdistaa mua hirveesti, on mulla frendei joille puhuu, mut en viitti paljoo, sillä en haluu mitään valittaja mainetta. =(
Nyt vaan toivon, et joku kiva haltijatäti tulis, ja taikois kaikki taas kuntoon, kun en jaksa luottaa itteeni, et saan tulevaiusuteni reilaan... Mun elämä on niin syvältä. =(
Tulevaisuus AHDISTAA!!
11
2508
Vastaukset
- ...
joo, eli mun serkku meni parivuotta sitten yli 9:n keskiarvolla amikseen,koska ei halunnu lukioon..vaikka opo painosti.. jos sua ei lukio kiinnosta, älä mee sinne koska se saattaa olla välillä aika stressaavaa varsinki jos on mennyt "pakolla". mutta voihan sitä koittaa,jos tuntuu et lukio ei oo sun paikkas niin voit aina vaihtaa amikseen...noin monet on tehnyt.
- cornflake
kuulostaa tutulta, siis niiltä fiiliksiltä joita mulla oli jun pääsin yläasteelta. tiedän, tuntuu pahalta kun miettii että koko loppuelämää koskevat päätökset pitää tehdä juuri nyt ja heti. mutta ei se ole ihan niinkään, ja toivottavasti se auttaa sua olemaan stressaamatta. nykyaikana omaa alaansa voi hakea monesta paikasta, koulua voi vaihtaa ja alaakin ihan toiseksi, asiat on eri tavalla kun sillon 70-luvulla kun piti käydä koulut ja sitten olla 40 vuotta samassa duunissa.
mä itse menin lukioon kun en tiennyt mitä tekisin. en oikeasti viihtynyt ja onneksi tein sen ratkaisun että lopetin. menin työkkärin työharjoitteluun ja sen jälkeen työttömille tarkoitetulle pajalle jossa tajusin mitä haluan tehdä. hain kouluun, pääsin, sain ammatin, vaihdoin taas koulua ja mietin taas mitä tekisin. VAIHTOEHTOJA ON MONIA. :)
älä siis turhaan ahdistu, koska vaikka huomaat ettei se ravinola-ala sua kiinnosta niin mietit mitkä sitten kiinnostais ja kuljet sen unelman perässä. ja muista haaveilla, se pitää elämän mukavana ja päämäärätietoisena... :)
ja vielä semmonen, että kuuntele oikeesti miltä susta tuntuu. jos jossain paikassa on huono ilmapiiri, ei siellä kannata turhaan kitkutella! - oOo
Ja siis minähän satun tuntemaan erittäin monia ihmisiä jotka ovat käyneet lukion koska eivät tienneet minne mennä ja ovat myöhemmin katuneet sitä.
Lukion jälkeen kun ei pääse enää peruskoulupohjaiseen ammattikoulutukseen.
Eli jos valitset lukion niin se tarkottaa silloin sitä että tiesi ei-akateemiseen ammattiin on poikki.
Jos joku ala kiinnostaa niin ammattikouluun vaan.
Lukion saat kyllä käytyä myöhemminkin jos huomaat että sille tulee tarvetta mutta jos lukio ei kiinnosta niin huonoilla papereilla vain hidastat omaa uraasi ja ammattikouluun on turha yrittää. Se on ammattikorkea tai yliopisto seuraavaksi.- Siru
Jos ei kumpikaan kiinnosta enemmän kannatan Riitta-Kaisan ehdotusta..ammatilukio..jos toinen sitten alkaa kiinnostaa enemmän toisen voi vain jättää kesken, easy :) OoO ei puhut aivan totta. Lukiosta voi sitten mennä yliopistoon, ammattikorkeaan TAI ammattioppilaitokseen. Ja jos menet amikseen ja alkaa myöhemmin yo lakki kiinnostamaan voit mennä vaikka iltalukioon opiskelemaan. Vielä on aikaa...mieti rauhassa. Mahdollisuuksia on paljon. Ja onhan niitä muitakin kouluja vielä amiksen ja lukion lisäksi..kaikenlaisia opistoja ja kauppis jne.
- Riitta-Kaisa
Tiedätkö valitse ihan miltä sinusta tuntuu. Älä stressaa vaan valitse juuri se mikä tuntuu kivalta. Ammattilukio olisi siinä mielessä hyvä juttu, että se antaa parhaat mahdollisuudet jatkaa. Muussa tapauksessa lukion jälkeen ehkä joudut käymään amiksen tai amiksen jälkeen lukion. Mutta vaikka menet amikseen sei katkaise mitään teitä esim. yliopistoon eikä lukio katkaise tietä duunarielämään.
Koska et tiedä vielä mitä haluat suosittelisin ammattilukiota. Sitä paitsi ammattilukiossa sinulle on parhaat valinnan mahdollisuudet. Jos lukio ei tunne "sun jutulta" niin voit keskittyä amikseen ja jos taas amis ei tunnu sun jutulta niin voit keskittyä lukioon. Oletko miettinyt että voisit mahdollisesti muuttaa lähemmäs koulua esim. jonkun sortin opiskelija/vuokra-asuntoon?
Kuten sanottu ammattilukio on kaikista varmin vaihtoehto, näin et sulje ainuttakaa ovea.- xXx
Oon itekin ammattilukiossa ja erittäin tyytyväinen valintaani, mutta ainakin tässä systeemissä lukiojaksot on aika raskaita. Eli vaikka innostus lukion tai ammattilukion käymiseen löytyis, niin se saattaa lopahtaa stressin määrään. Motivaation täytyy siis olla kohdallaan. Muiden koulujen systeemeistä en tiedä.
Mut onnea kuitenkin sulle joka mietit mihin mennä. Tee sitä mikä parhaalta tuntuu. Tsemppiä, mihin ikinä sitten meetkin :)
- Ernesti
Olen ollut samanlaisessa tilanteessa, oikeastaan tämä on aika käpylä paikka asua.
Valitsin lukion, minua kiinnosti myös hotelli- ja rv ala. Ja kiinnostaa jossain määrin edelleen. Olen lukion toisella ja melkein pimahtamispisteessä, joko lopetan lukion, tai tulen hulluksi! Keskiarvoni on sama kuin sulla, menestyn ilman pahempaa pänttäämistä.. silti lukio ei ole minun juttu. Olen puhunut jo vuoden, että haluan pois, mutta aina joku on saanut minut muuttamaan mielen. "Äläs nyt."
Etupäässä opokin sai minut haluamaan menemään lukioon, päätti melkein minun puolestani, että sinähän menet sinne lukioon. :P En nähnyt että maailma olisi ollut avoinna, mutta nyt olen huomannut että jee, minähän voisin tehdä vaikka mitä.. lähteä pois. Ainakin se ahdistaa istua lukiossa.. ÄLÄ MENE SINNE jos vähääkään epäilyttää, minuakin epäilytti.. ja olisi ollut syytä epäillä enemmän!
Okei, siis ammattikouluun! TEE SITÄ MITÄ HALUAT! - 887
MUTTA HALUAN KOKEA PALJON. OLISIKIN KIVAA LÄHTEÄ OPISKELEMAAN JONNEKIN TAMPEREELLE TAI TURKUUN JOSSAIN VAIHEESSA. MÄ LUULEN KOSKA MULLA ON MENNYT NYT HYVIN NIIN LUULEN ETTÄ JATKAN NYKYISESSÄ TH PAIKASSANI,MUTTA SAA NÄHDÄ KYLLÄ MÄ HALUAN PÄÄSTÄ JOHONKIN AOLLÄÄN JOSKUS
- motivaatio 101%
mulle ammattilukio aivan kingi valinta, eka vuosi ollu motivoivaa. koko ajan vaihtelee lukiop, amis, työharjottelu, ja taas lukio. :P ja ei oo ollu yhtää raskasta ja kymppiä pukkaa (amikses tietty 5 :D)suosittelen lämmöllä! oon saanu jo töitä kahesta paikasta työharjottelun avulla, ei paljo lukiota käyvät tee muuta ku jakaa lehtiä (jos ei suhteilla pääse yms.)nii ja sit voi olla alan töissä sen jälkeen ku valmistuu, tai jatkaa eteenpäin. :p jatko-opiskelu mahikset on muute huippu luokkaa, kaikki on avoinna. toisin kuin jos kävis pelkän amiksen. vaikka periaatteessa on jatko-opiskelukelpoinen, kattokaapa kuinka paljo esim. korkeakouluissa on pelkällä ammattipohjalla! ja sitte vielä jatko-opiskeluissa säästää vuosia. AMMATTI LUKIO 4 vuodessa, luxusta!:)en vaihtais mihkää
- Floda Reltih
motivaatio 101% kirjoitti:
mulle ammattilukio aivan kingi valinta, eka vuosi ollu motivoivaa. koko ajan vaihtelee lukiop, amis, työharjottelu, ja taas lukio. :P ja ei oo ollu yhtää raskasta ja kymppiä pukkaa (amikses tietty 5 :D)suosittelen lämmöllä! oon saanu jo töitä kahesta paikasta työharjottelun avulla, ei paljo lukiota käyvät tee muuta ku jakaa lehtiä (jos ei suhteilla pääse yms.)nii ja sit voi olla alan töissä sen jälkeen ku valmistuu, tai jatkaa eteenpäin. :p jatko-opiskelu mahikset on muute huippu luokkaa, kaikki on avoinna. toisin kuin jos kävis pelkän amiksen. vaikka periaatteessa on jatko-opiskelukelpoinen, kattokaapa kuinka paljo esim. korkeakouluissa on pelkällä ammattipohjalla! ja sitte vielä jatko-opiskeluissa säästää vuosia. AMMATTI LUKIO 4 vuodessa, luxusta!:)en vaihtais mihkää
Kai sit luet pitkän matkan, fysiikan ja kemian lukiossa?
Ilman niitä se on turha laitos -_-
- 8 vuotta viisaampi
kerro toki mihin ratkasuun päädyit ? kohta melkein 10 vuotta kulunut tuostakin kirjoituksesta :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257007Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451295Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271102- 75911
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49875Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62867Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.95832Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38801Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43743