Meille tulossa coton de tulear-pentu.
Kysynkin nyt yleisesti onko uros- vai narttupentu parempi? Varsinkin jos koira on ensimmäinen. Voisitte myös kertoa omia kokemuksia.
uros vai narttu parempi?
13
3152
Vastaukset
- ainakin ensimmäiseksi
Yleensä suositellaan narttukoiraa, koska se on luonteeltaan sävyisämpi kuin uros. Yleensä siis, riippuu tietty myös rodusta ja ainahan poikkeuksia on. Ja onko palveluskoira/seurakoira vai metsästyskoira.
- kollipoika
mieti, haluatko elää juoksujen kanssa vai talutella merkkailevaa urosta. Itse suosin urosta, ei huolta juoksuista ja kastraatio on halvempi kuin sterilisaatio. Cotton on sen verran pieni ja löpsö koira ettei siinä sukupuolla ole merkitysta
- koiruus...
Hei!
Omasta mielestäni coton de tulear rotuista koiraa hankittaessa ei sukupuolella ole kovinkaan merkitystä. Olen ollut paljon tekemisissä niin uros kuin narttu koirienkin kanssa ja ovat sukupuolesta riippumatta yhtä leppoisia tapauksia olleet :)
Jos vain muuten sovitte luonteiden puolesta yhteen pennun kanssa, en usko sukupuolella olevan väliä.
Tarkkaile pentueen pentuja, kuinka käyttäytyvät ollessaan keskenään, entä ihmisen kanssa? Onko joku pennuista huomattavasti vilkkaampi kuin toinen yms.
Kysy kasvattajalta hänen huomioitaan pentujen luonne eroista. Kerro hänelle mitkä ovat toivottavia luonteenpiirteinä tulevalle koirallesi. Mieti asiaa myös koko perheen kannalta, millainen koira persoona sopisi parhaiten asumaan juuri teidän kanssanne :)
Jos sukupuolen valinta mietityttää yhä, niin neuvon kääntymään(tässäkin asiassa) kasvattajan puoleen, hän osaa varmasti auttaa sinua parhaiten.
Cotonien omistajat kertovat myös varmasti mielellään kokemuksiaan rodusta, nartuista/uroksista :) Kyselemään!
Onnea jo etukäteen uuden perheenjäsenen johdosta!:) - Coton
Suositellaan narttua. Mutta luonteesta se riippuu. Rauhallinen ja nopeasti oppivainen ja kiltti olisi ensimmäiseksi paras. Mutta aika harvoin kaikkia saa toteutettua. Jos pentu on aktiivinen ja nopeasti oppiva niin sekin on aika hyvä vaihtoehto. On sekin jos on rauhallinen ja vähän hitaammin oppiva mutta se tarvitsee opettamiseen enemmän aikaa kuin nopeasti oppiva. Kaikki pennuthan näykkivät, jotkut vähemmän jotkut taas enemmän. Sitäkin kannattaa seurailla. Kuulemma voi vaikuttaa koiran luonteeseen. Jos sinä saat sellaisen pennun se kannattaa siitä mahdollisimman nopeasti pois. tietyski jokainen koira voi purra vaikka se on koulutettu siitä pois. Jos koirasi puree jatkuvasti aikuisenakin niin kannattaa ottaa el. lääkäriin yhteyttä. Netistäkin saat hyvää tietoa lähes joka rodusta. Itsekin otin cotonin ja se on nyt noin. 5kk. On jo sisäsiisti! Aivan ihastuttava tapaus. Kiltti, näykkii harvoin (tai vahingossa), on siis jo sisäsiisti(pienet rodut oppivat sen hitaammin),tämä on siis narttu ja omasta puolesta suosittelen narttua enemmän. Pentuni osaa olla myös jo hihnassa, on aktiivinen mutta osaa myös rauhoittua omiin oloihinsa. Ei vaadi kovin paljoa aikaa yhden asian oppimiseen. Jos löydät hyvän kasvattajan, älä mieti paikkakuntaa vaikka asuisit lapissa ja se pentue etelässä. Koska pennun hankinnasta tulee muuten jo vaikeampaa.
- dgrxdegr
Parempi hakea laatukoira kauempaa kuin ajaa tuplamäärä kilometrejä lekuriin ja takaisin ja lekuriin, jos koira osoittautuukin moniongelmaiseksi.
- nartut--buu
Mulla nartut ainaki ollut kaikki ihan kauheita hitlereitä ja dominoivia. Urokset taas on nöyriä ja alistuvia ja kilttejä. Ehdottomasti suosittelen urosta ensikoiraksi. Jos on 2 narttua ne saattaa tapella ku hullut, 2 urosta taas ei ns tappele vaan se on enemmänki pullistelua. Nartut on myös juoksu aikoina arvaamattomia ja äkäsiä. Minulle ei ainakaan enään ikinä oo tulossa narttuja! Urokset rulaa, niitä ei myöskään oo tarve leikata kun niillä ei tule ärsyttäviä puolukkapäiviä!
- Cottoni
Luonteesta se riippuu. Aina suositellaan toisen koiran kaveriksi urokselle narttua ja nartulle urosta koska ei tappele niin paljon.
- biggelilauma
Meillä on 5 beagleurosta, eikä ikinä ole syntynyt riitoja :-)
- 5060
Cotonit on tunnetusti verenhimoisia.
- Anonyymi
5060 kirjoitti:
Cotonit on tunnetusti verenhimoisia.
Cottonit ovat ystävällisiä tassuttajia
- Anonyymi
Meillä on ainakin uros helppo ja killtti
- Anonyymi
Cottonit ovat todella ystävällisiä sekä turkkia lukuunottamatta helppoja koiria meillä noin 8kk vanha uros kiltti ja helppo
- Anonyymi
Useimmat naiset tykkää uroksista, mutta lepakot nartuista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005328477Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4364224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61985Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571143Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17786Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57712Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68686Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.31681- 38636
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36627