Mitä ihmettä on aika?!

susmorsian

Nyt tarvitaan Ruunen,Maalaismiehen ,Jopelin ynnämuitten miehien pähkäilyä.
Tämäkin jonkun keksimä "ajanvaihto"...heräsin itekin väärään aikaan,ei kolota eikä pakota paikkoja,no ehki miehenkippeys,mutta mitä on aika!
Minun naisenaivoilleni ei mahu tää aikakysymys lainkaan,kun en sellasta kerkii miettii,enkä tahdokaan,mutta selittääkääs nyt miehet,te luomakunnan viisaat.

32

1520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heräsin mielestäni keväällä Italian matkallani aikaiseen kaupungin meluun aukaisemalla hotellin ikkunan katsomaan,miten leipurit jo viiden aikaan tuoretta leipää kärräsivät minunkin hakeakseni.Rakastavaiset suutelivat aamusuudelmansa ja miehet kuuden aikaan omat aamujuttelunsa kahvilaan menivät.

• Maalaismies*

Aika on tuotteistettu niin kuin tietokin. Molemmat edustavat rahaa ja valtaa.

Onhan ajalla maksuttomiakin ominaisuuksia, esim. tämä:lapsella aika kuluu hitaammin kuin vanhuksella. Olethan Sus itsekin huomannut, että mitä vähemmän aikaa on edessä päin sitä enemmän sitä tuntuu olevan jakaa vaikkapa lapsenlapsille tai kurdeille.

Aikaa on osattu mitata valistuneesti vuosituhansia. Pitkä pimeä aika oli keski-ajalla, kun maa käsitettiin plätyksi ja sen ikää räknättiin Raamatun sukupolvista.

• Ajalla mitataan tapahtumien välisiä suhteita.

Aikaa lienee mitattu jossakin muodossa aina. Auringon nousu taivaanrannan yläpuolelle ja laskeminen taivaanrannan taa on varmasti vanhin. Aurinko korkeimmillaaa on kuvannut keskipäivää.

Aikaa on yritetty kuvata aineena mutta onnistumatta.

Einsteinin suhteellisuusteoria on muuttanut käsitystämme ajasta rajusti.

Valon nopeus on n. 300 000 km/s. Jos tämä nopeus ylitetään lähtee aika juoksemaan taaksepäin - nuorenemme.

Omassa mielessäni oletan, että suuurimpiin liikkumisnopeuksiin päässeet astronautit ovat vanhentuneet vähemmän kuin me tavikset.

Eivät kantoraketitkaan valon nopeudella liiku mutta kovinta tunnettua ihmiselle.

Em. taitaa olla pelkkää ruuneperiläistä teoriaa, enkä aio mihinkään kilpajuoksuun vaikkapa Maalaismiehen kanssa, että vähemmän vanhenisimme.

• ulkopuolella ja ihan mielel...

Nytpä on viisasten kerho viisaan naisen talutusnuorassa kokoontumassa. Odotamme melenkiinnolla näitten tähtien esiinmarssia!
      Susmorsian myrkyttää taas palstaa,

• Jatta

pikkupojalta oli kysytty samaa asiaa. Hän vastasi, että se on sama kuin "kiire".

Se on mielestäni jokin aineeton käsite. Sitä joko on, tai ei ole. Joskus sitä ei ole ollenkaan, joskus vähän, joskus enemmän, joskus liikaa.
      Minulla sitä on tarpeeksi.

• Satu*

että kun äiti lähtee töihin 2 min vaille 8, hän on perillä 5 minuuttia vaille 8.
        Miinusmerkkistä aikaa meni kolmisen minuuttia työmatkaan.

Kun istuimme lentokoneessa kiitoradalla, ja kone kiihdytti täysillä, hän muistutti, että ihan niin kuin sinä töihin lähdössä, vilisee kivasti.

Hän oli ihminen, jonka kanssa ei peruslukemilla helposti pysynyt, vaikka hän muiden kanssa yleensä oli niin asiallinen.

Pelaan erään hänen työkaverinsa kanssa - ja jutellessamme hän on hämmästellyt leikilaskijaominaisuutta, josta hän ei tiennyt mitään.

Jo aamukahvipöydässä alkoi meillä nauru, sitä on ikävä vieläkin.

• ei ole olemassakaan.

Se on ihmisen keksimä vouhotus! Kun viimeinen ihminen poistuu maapallolta, häipyy samalla aika, eikä kelloja enää tarvita.

• myös perusta työn hinnottelulle.
      Urakkatyötä tekevä saa "kellokallen" selkänsä taakse, kellolla mitataan aika mikä työssä menee ja siitä saadaan työn palkka, eli hinta.

Näin tehtiin ainakin ennen, nykyistä käytäntöä en tiedä.
      Normaali työtahti, on määritelty muistaakseni kävelyn tahtiin.
      Määrätty kilometri määrätyssä ajassa muodosti käsitteen "normaali".

• ketäs tänne kutsuttiinkaan

apuun...

• ketäs tänne kutsuttiinkaan kirjoitti:

apuun...

vaan, ei minua pyydetty, jos nyt tuo edellinen oli minulle tarkoitettu.

Oikeinko Sinua pyydettiin, hienoa!

• vaan pirtistäsi
        SkillaN kirjoitti:

mitäs täällä piruilet!

• SkillaN kirjoitti:

En muista miesmuistiin,milloin oisin näin pitkään nukkunut.Tuokin sanonta....miesmuisti...
        Olikin teiltä tullut kivoja aatoksia,kuhan silmäni mä auki saan,noihin ajan laskelmiin en uskalla puuttua,mulla oli matikassa suunnilleen nolla.Onneks tästä säilynyt koepaperi ekaluokalta,en tiiä,oonnko myöhemminkään osannut laskee,että yks plus yks ois kaks.On naurettu monta kertaa tälle mun koenumerolle,toiset kymppejä veteli.
        Minä polonen joka kesä ehtoja sain lukkee,lukioajoiltakin muistan kun aljan ja jomman kesäopetuksessa kävin,miten jännittävä huone oli yhellä opella,pitkiä tummia verhoja ja pitkä musta parta.

• pääsi
        vaan pirtistäsi kirjoitti:

mitäs täällä piruilet!

Taas vauhtiin Asialla;(((

• Jatta
        SkillaN kirjoitti:

mihinkään tuppaudu. Ei minun tietääkseni meitä ole karsinoitu mihinkään ketjuun.
        Minä ainakin tuppaudun lupaa kysymättä milloin mihinkin ketjuun.
        Sinultakin sain ihanan reseptin Kahvipirtin sivuilta.
        Enkä koe, että varastin sen sieltä. Olenko väärässä?

• Jatta kirjoitti:

mihinkään tuppaudu. Ei minun tietääkseni meitä ole karsinoitu mihinkään ketjuun.
        Minä ainakin tuppaudun lupaa kysymättä milloin mihinkin ketjuun.
        Sinultakin sain ihanan reseptin Kahvipirtin sivuilta.
        Enkä koe, että varastin sen sieltä. Olenko väärässä?

pirttiin ei tarvitse tuppautua, kaikki on tervetulleita.

Tuo tuppautuminen kohdallani on todella sitä, asioista en mitään järkevää osaa sanoa, mutta mukaan aina väliin työnnyn.
        Sekin on totta, kun nenuni johonkin ketjuun työnnän, aina löytyy joku joka kehoittaa pirttiin menemään.
        Sielläpä minä viihdynkin, joskus vaan tulee hypättyä muuallekin, ja sen ilon suon, jos jollekin hyvä mieli tulee, kun saa purkaa sappensa minuun, ok.

• huijasivat multa isän ehtojen opetukseen tarkoitetut rahat,mentiin isolla porukalla leffaan ja Valion baariin.
      Mutta opetuksesta jäi kuitenkin mieleen sen kesäopen jännittävä ja salaperänen asunto.Pythagooran kolmioista ei mittään,puhumattakaan näistä kamalista kaavoista,sen sentään muistan,että pii är toiseen on jottain.

• Noita viisaita ajanmääritelmiä on jo edellä.
      Minua kiinnostaa tuollainen kansansanonta kuin

"hyvän sään aikana"

Esim talvirenkaat koetan laitaa hyvän sään aikana
      ja kaikki varmaan toivovat myös talkoiden olevan hyvä sään aikaan.

Maalaismieskö se oli, joka turhakkeista jutteli tuossa taannoin?

Varsinainen turhake minusta on tuo

"kesäaika ja talviaika".

• Pöydänkulma

Kaikki ihailemani samassa ketjussa muutamaa pukinsorkkaa lukuunottamatta. Hyvin alkoi tämä aamu. Viisas olet sinäkin Jopel!

• miauuu!
        Pöydänkulma kirjoitti:

Kaikki ihailemani samassa ketjussa muutamaa pukinsorkkaa lukuunottamatta. Hyvin alkoi tämä aamu. Viisas olet sinäkin Jopel!

Tuntuu olevan haukkujen takana tunnettu tyyppi, joka poisti oman avauksensa vähin äänin, kun ei kukaan siihen tarttunut. Vanhat saarnat oli varmaan jo valmiina odottamassa.

• Jatta

se vielä jonkun lehden tietojen mukaan on terveydelle vaarallistakin.

• Pöydänkulma kirjoitti:

Siitäs sen sitten kuulitte.

Oli muuten eka kerta, kun tuo jukisesti ja ihan kirjallisesti julistetaan.

• Mallamargareetta

mutt taika on taikaa, sä koskaan et muuttua saa" - aika kovat vaatimukset tässä ihanassa hitaassa valssissa.

• Satu*

vaikka olen sen kai ennen kertonutkin.

Mieheni sanoi, kun olin sanonut melkein sinun y. o. sanasi: "Ehkäpä se tarkoittaa, että ole aina - ja pysy aina - omana itsenäsi!"

• Satu* kirjoitti:

vaikka olen sen kai ennen kertonutkin.

Mieheni sanoi, kun olin sanonut melkein sinun y. o. sanasi: "Ehkäpä se tarkoittaa, että ole aina - ja pysy aina - omana itsenäsi!"

Ellei ihminen yhtään muuttuisi ajan mukana.
        Olisi jämähtänyt paikoilleen , pakko on jonkinverran nykyaikaistaa ajattelutapaansa ja toimintaansa. Silleen sopivasti.
        Eihän maailmakaan ole sama kuin 50 v. sitten.
        Vaikeuksia tulisi elää sellaisen ihmisen kanssa.
        Aikaa on kulunut, tuo merkillinen aika.........

• ja 7 päivän

jaksoihin jo maailmaa luotaessa.

Kauanhan me ollaankin noudatettu tätä jaotelmaa. Jopa ateistit vaativat parisataa prosenttia sunnuntaityöstä ylimääräistä.

• kun vaihtuu

yöksi.

Sen sijaan tuo viikon pituus on mielenkiintoinen, kun se menee kanssa tasan maan kiertämisen auringon ympäri jaettuna 52:lla.

Silloin kun Raamattu on kirjoitettu, ei vielä tiedetty tätä totuutta. Maata pidettiin litteänä vielä 500-600 vuotta sitten. Auringon oletettiin kiertävän.

• Tilja

Eikö niin?

• mikä se juhannus niin ihana aika,koko suomihan on kiinni.

• Nimetön
        susmorsian kirjoitti:

mikä se juhannus niin ihana aika,koko suomihan on kiinni.

Koeta jumankleuta pysyä asiassa.

Tilja

• vuosi 2008
        Nimetön kirjoitti:

Tilja

Aika on mitta, ja hyvin moneen asiaan apstraktinen ja tärkeä, sitä voi kuunnella vaikka Könnin kellosta siellä ainakin on ääni.

• Nimetön kirjoitti:

Tilja

heh...miks ja missä asiassa.

• Fundamentalistit pitävät kiinni vakaumuksestaan, että maaailmankaikkeus on 6 tuhannen vuoden ikäinen. Ovat sen pystyneet laskemaan Raamatusta.

Äsken juuri katsoin Wikipediasta, että nykyinen 365 pv:n pituinen vuotemme on peräisin hieman ennen ajanlaskumme alkua. Siihen asti kalenteri oli joka puolella erilainen, minkä voi todeta vanhoista muistomerkeistä Perun intiaanien temppeleistä ja Stonehegenistä Englannista, viikikien merkinnöistä jne.
      Kiinalaisilla on yleisen käytännön lisäksi oma kalenterinsa, ja monilla uskonnoilla myös.

Niin että kysymnys fundamisteille kuuluu, millä mitarilla ajastaika on mitattava?

Me olemme tarvinneet aikaa vuoden kierron täsmentämiseksi, mutta eihän muu luonto tarvitse ajanlaskua. Se kasvaa kukoistaa lisääntyy ja kuolee, oman rytminsä mukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      86
      1839
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      18
      1147
    3. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      99
      1135
    4. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      992
    5. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      154
      869
    6. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      93
      859
    7. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      54
      771
    8. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      764
    9. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      56
      719
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      694
    Aihe