Hirsien käsittely

mamami

Millä aineella kannattaa käsitellä mökin sisähirret, etteivät tummuisi ajan kanssa? Haluaisimme pitää seinät ns. oman värisinä, että puu näyttää puulta, mutta miten ehkäistä kellastuminen/tummuminen?

Olen kuullut jostakin joskus, että on joku väritön lakka tms. joka estäisi tämän valon aikaan saaman vaikutuksen, mutten tiedä mistä lähtisin tuotetta metsästämään.

23

12034

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hengitä

laita saunasuojaa.

• mamami

Ootko varma? Kuulostaa hassulle..
        Mutta meneehän lauteetkin ruman keltasen väriseks suojasta huolimatta.

• völjari

Ei se saunasuojakaan juuri hengittele jos sitä vetelee 2-3 kerrosta, eli niin että pinta tasaisesti peittyy.

Anna kehikon kuivua vuosi pystytyksestä!

• mamami
        völjari kirjoitti:

Ei se saunasuojakaan juuri hengittele jos sitä vetelee 2-3 kerrosta, eli niin että pinta tasaisesti peittyy.

Anna kehikon kuivua vuosi pystytyksestä!

mitäs sitten tämän jälkeen?

• völjari
        mamami kirjoitti:

mitäs sitten tämän jälkeen?

Aika vaativa ongelma, jos käsittelyssä ei saa olla mitään pigmenttiä vaan alkuperäisen pinnan on oltava esillä. En ole asiantuntija, mutta olisikohan joku puuvaha tai vastaava paikallaan?

• lattapää

Mutta saamaan aikaan ei kannata vedellä hengittämätöntä kerrosta ulkoseiniin. Silloin voi ylläri käydä.

• völjari
        lattapää kirjoitti:

Mutta saamaan aikaan ei kannata vedellä hengittämätöntä kerrosta ulkoseiniin. Silloin voi ylläri käydä.

Minä kyllä vetaisin melkeimpä ennen ulkopintaan jotain ja jättäisin sisäpinnan kellastumaan ...

• ulkona n
        völjari kirjoitti:

Minä kyllä vetaisin melkeimpä ennen ulkopintaan jotain ja jättäisin sisäpinnan kellastumaan ...

On estetiikkaa. Parempi se ulkopuoli ois jättää aineista vajaaksi kuin sisäpinta,jos ulkonäöllä ei väliä ole.

• on niin paljon

halkeemia että varmasti hengittää edelleen, jos et nyt täyteen tavaraa tuppaa joka halkeamaa.

• lattapää
        völjari kirjoitti:

Onhan niitä pilvin pimein muovikalvoa jättämättömiä pintakäsittelyaineita, alkaen tavallisesta ja kuultavasta puunsuojasta.

• peeäs
    • ollenkaan

Ei ole tiettävästi olemassa ainetta tai käsittelymenetelmää joka säilyttäisi tuoreen puun sävyn. Parhaimmatkin lakat ainoastaan hidastavat vääjäämätöntä tummumista. Ainoa tapa on laittaa puun päälle pigmenttiä jossakin muodossa. Nykyään ehkä eniten käytetty on valkolakkaus joka säilyttää valkoisen sävynsä ja valoisuutensa mutta kuitenkin jättää puun syyt näkyviin.
      Jos joku väittää tietävänsä aineen tai lakan joka kestää uv.n aiheuttamat tummumiset kehoittaisin olemaan skeptinen.

Hengittävyyteen ei niin kannata tuijotella koska se on melkein se ja sama mitä ainetta seinään laitat nykypäivänä niin hengittelyt lakkaa siihen.

• mamami

olikin sitten hankala juttu..luulin, että joku tuosta noin vaan vinkkaa toimivan aineen!

Ilmeisesti meidän täytyy muuttaa suunnitelmaa seinien väristä, katsotaan kumpi voittaa mies vai minä;) Minä kun kammoksun niitä keltaisen oransseja seiniä.

• vema123
        mamami kirjoitti:

olikin sitten hankala juttu..luulin, että joku tuosta noin vaan vinkkaa toimivan aineen!

Ilmeisesti meidän täytyy muuttaa suunnitelmaa seinien väristä, katsotaan kumpi voittaa mies vai minä;) Minä kun kammoksun niitä keltaisen oransseja seiniä.

Käypä katsomassa hirsitaloja esim. Järvenpään näyttelyalueella. Lähes kaikissa on vedetty valkolakka sisäpuolelle. Ja ovat olleet vuosia siellä näytillä, joten jos valmistajat uskaltavat käyttää niin miksei muutkin.

Hyviä sävyjä ovat kaikkein lievin valkoinen sävytys 1597 tai seuraavaksi enemmän valkoista sisältävä 1598. Jättää puun edelleen puuksi, mutta hidastaa tummumista ja kellastumista. Käsittely pitäisi tehdä 2 kertaa, että saa tasaisemman. Tummuminen alkaa muuten nopeasti...

• kellastuminen on fakta

näinhän se on, eli kaikki vanhenee ja puu vanhenee kellastumalla. syynä auringon uv-säteily (vrt esim lakatulla puulattialla mattojen alla on vaaleampaa)

Yksi ratkaisu voisi olla estää auringon uv-säteilyn pääsy sisälle, esim museoissa käytettävillä uv-kalvoilla jotka laitetaan ikkunaan.

Mutta sen puun ikääntyminen on vaan tosiasia, mitään ryppyvoidetta ei vaan ole keksitty, pakkelia voidaan kyllä vetää päälle, mutta se ei muuta tosiasiaa miksikään. Kannattaa vaan hyväksyä tai maalata/valkolakata.

• jysäri
        mamami kirjoitti:

sisäseiniin, ovat jonkun verran kellastuneet mutteivät hirveästi. Ulkoseinissä on tavallinen valtti. Ei ole vielä mädäntynytkään. En kyllä laita ulkoseiniin uusintamaalauksessa muovikettomaalia, ettei teoriassakaan tule muovikalvoa kahden puolen puuta.

• valkaisusta

Olisiko ongelman ratkaisu Tremax ja sen jälkeen öljyäminen. Käsittääkseni pintojen ei pitäisi käsittelyn jälkeen enää kellastua.

• tuotteet löytyy

Sisälle esim. Osmo Coloria ja ulkopintaan Valtti Coloria.

• valtraaja

Meillä ulos tuli valtti coloria ja sisälle 1% vaalentava aine, minkä nimeä en muista. Jos vetää toiseen kertaan, tulee aavistuksen kiiltävä ja vaaleampi pinta.
        Rakentaja neuvoi, että hengittävää pitää olla, ei hilseile. Mökki on maalattu kahteen kertaan eri vuosina ja paikkamaalaukset kuluvempiin kohtiin vielä tarvittaessa.

• Rak.ins2

Ruotsissa käsitteli hirsipinnan "pesulipeällä" tai niin minä aikakin käsitin. Pinta oli vielä vaaleampi kuin puu luonnostaan. Yllättävintä oli että pinta näytti olevan taulun takana tummempi kuin suoraan auringonpaisteessa. Mäntypinta oli todella vaalea vielä 2 vuotta hirsien asennuksesta. Ymmärsin hänen puheestaan, että käsittelyn voi uusia aina tarvittaessa. Hän oli levittänyt aineen sienellä.

Ennen vanhaan on tuvanlattiat pesty kyseisellä aineella. Näin ainakin ymmärsin.

Toinen asiakas käsitteli hirret ulkopuolelta Rautavitrillillä, jolloin ne ensin muuttuivat hiukan vihertäviksi, sitten harmaaksi.

• völjari

Rautavihtrilli tekee minusta ne ensin sinerviksi.

• ratkaisu,

niitä käytettiin ennen vanhaan ja ennen muinoin erityisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2278
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1873
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1530
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1528
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1254
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1184
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      106
      1095
    9. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      932
    Aihe