Työktvyttömyyseläke

miten on

Onko teistä moni työkyvyttömyyseläkkeellä ja jos, mitä perusteita sille on ollut tai oltava, että sille pääsee/joutuu?
Siis tarkoitan ihan perusteilla esim. oireita tai haittoja, mitä tarvitsee olla.
Itsellä on tilanne, että muistin kanssa niin paljon vaikeutta, ja työni on mahdotonta ilman sitä. Mutta riittääkö esim. se?

16

1635

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miten on

      Siis äskösen kirjoittaja olen ja minulla on aivokasvain.

    • mökin muija

      on päästä nykyään eläkkeelle,itse olen kahesti hakenu monien fyysisten ongelmien vuoksi ja aina vakuutusoikeus on hyljännyt sen,vaikka syöpäkin tuli lisäksi niin sama lopputulos.Ikä on vissiin yksi johon ne takertuu alle kuusikymppinen pitäsi alkaa uusiokoulutukseen ja senkin jälkeen vielä pikakoulutukseen pitäsi olla valmis,riippumatta sairauksista ja vaivoista lainkaan.Kuntoutustutkimuksessa testataan muistia ja on kai muitakin tahoha siihen,mutta yritä kuitenkin selvittää se puoli jos vaikka siitä olisi apua eläkeasiassasi ja tuo aivokasvain asia luulisi oleva puoltava kunhan jaksaisit olla topakka sen asian tiimoilta.Onnea ja Voimia sinulle toivon sylintäydeltä.

    • Elisama

      Mainitsemasi aivokasvain ei ehkä riitä yksin, mutta muiden vaivojen lisänä voi vaikuttaa eläkkeensaantiin.
      Se on nykyään todella vaikeaa.

      • miten on

        Ajattelinkin, ettei aivokasvain riitä syyksi, mutta tarkoitinkin, että mitä perusteita eli haittoaj ja syitä pitäisi olla? Kun itsellä muistin kanssa ongelmia, samoin keskittymisen, ja kirjoitus ja lukutaitokin on mitä on. Siis perille menee hiitaammin ja asioiden hahmottaminen on vaikeaa.
        Olen kuitenkin akateemisesti koulutettu, että pitääkö nyt kouluttautua "aivottomaan" työhön ja mikähan se sellainen olisi?? Ei oikein tule mitään sellaisat työtä mieleen.


      • vilmuska
        miten on kirjoitti:

        Ajattelinkin, ettei aivokasvain riitä syyksi, mutta tarkoitinkin, että mitä perusteita eli haittoaj ja syitä pitäisi olla? Kun itsellä muistin kanssa ongelmia, samoin keskittymisen, ja kirjoitus ja lukutaitokin on mitä on. Siis perille menee hiitaammin ja asioiden hahmottaminen on vaikeaa.
        Olen kuitenkin akateemisesti koulutettu, että pitääkö nyt kouluttautua "aivottomaan" työhön ja mikähan se sellainen olisi?? Ei oikein tule mitään sellaisat työtä mieleen.

        Tuo työvyttömyyden määritelmä riippuu myös siitä minkä eläkelain piirissä työskentelet ja millaisessa tehtävässä. Esim. valtion eläkejärjestelmässä riittää jos todetaan ammatillinen työkyvyn alenema ja mikäli se alenema on vähintäin 40% ja työnantajalla ei ole järjestää muuta soveltuvaa työtä, niin henkilölle myönnetään osatyökyvyttömyyseläke. Jos alenema on yli 40% niin saa täyden työkyvyttömyyseläkkeen.

        Valtion eläkelakien piiriin kuuluvaa ei siis edellytetä kouluttautuvan uuteen (mahd. vähempiarvoiseen) ammattiin, kun taas TEL:n piiriin kuuluvan henkilön pitää olla totaalisen työkyvytön päästäkseen työkyvyttömyyseläkkeelle.

        Tuosta sinun kirjoituksesta ei myöskään ilmene oletko nyt työssä vai sairaslomalla. Joten mielestäni sinun kannattaa ottaa yhteyttä joko hoitavaan lääkäriisi tai työterveyshuoltoon ja kertoa nuo työntekemisen kannalta oleelliset ongelmat ja pyytää päästä työkyvyn kartoitukseen.


      • LPolku
        miten on kirjoitti:

        Ajattelinkin, ettei aivokasvain riitä syyksi, mutta tarkoitinkin, että mitä perusteita eli haittoaj ja syitä pitäisi olla? Kun itsellä muistin kanssa ongelmia, samoin keskittymisen, ja kirjoitus ja lukutaitokin on mitä on. Siis perille menee hiitaammin ja asioiden hahmottaminen on vaikeaa.
        Olen kuitenkin akateemisesti koulutettu, että pitääkö nyt kouluttautua "aivottomaan" työhön ja mikähan se sellainen olisi?? Ei oikein tule mitään sellaisat työtä mieleen.

        Minä rupesin kerimään prosessia alulle työterveyslääkärin avulla. Hän totesi heti, ettei syöpä riitä syyksi vaikka olisi sairastettu kuinka monta kertaa joten heti päätettiin ottaa "veturiksi" vakava masennus. Eli B-lausunto psykiatrilta ja siihen lisäksi fyysisiä sairauksia (astma, syöpä, verenpainetauti) koskeva lausunto työterveyslääkäriltä.

        Sypätautien klinikka ei anna B-lausuntoja lainkaan, vaan ne pitää hommata avopuolelta (yksityiseltä ainoastaan?). Epikriisit kyllä toimittivat minulle pyynnöstä.


      • minulle annettu
        LPolku kirjoitti:

        Minä rupesin kerimään prosessia alulle työterveyslääkärin avulla. Hän totesi heti, ettei syöpä riitä syyksi vaikka olisi sairastettu kuinka monta kertaa joten heti päätettiin ottaa "veturiksi" vakava masennus. Eli B-lausunto psykiatrilta ja siihen lisäksi fyysisiä sairauksia (astma, syöpä, verenpainetauti) koskeva lausunto työterveyslääkäriltä.

        Sypätautien klinikka ei anna B-lausuntoja lainkaan, vaan ne pitää hommata avopuolelta (yksityiseltä ainoastaan?). Epikriisit kyllä toimittivat minulle pyynnöstä.

        Syöpikseltä saa B-lausunnon,ainakin minä olen saanut muutaman kerran.


      • Ira¤
        minulle annettu kirjoitti:

        Syöpikseltä saa B-lausunnon,ainakin minä olen saanut muutaman kerran.

        sitä jatketaan niin kauan kunnes on työkykyinen,tai eläkepaperit mikäli töihin meno ei enää onnistu.


      • LPolku
        Ira¤ kirjoitti:

        sitä jatketaan niin kauan kunnes on työkykyinen,tai eläkepaperit mikäli töihin meno ei enää onnistu.

        Se on kai eri juttu.... Olihan mullakin syöpiksen B-lausunto Kelalle koko sairasloman ajan, mutta eläkehakemukseen ne ei suostu antamaan puoltavaa lausuntoa. Juuri viime viikolla vänkäsin asiasta niiden kanssa.

        Sen sijaan niiden tekemien papereiden perusteella kyllä saa yksityislääkäri laatia B-lausunnon.


      • kokemusta on
        Ira¤ kirjoitti:

        sitä jatketaan niin kauan kunnes on työkykyinen,tai eläkepaperit mikäli töihin meno ei enää onnistu.

        ei se ihan noin helposti mene - vai menikö sinun kohdalla?
        Oletko saanut eläkkeen?


    • Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä hyvänlaatuisen aivokasvainleikkauksien (2) jälkioireiden takia. Näitä ovat muun muassa kaksoiskuvat, lievät tasapainohäiriöt, heikkous toisessa kädessä (tavarat tippuilevat), leikkauksen jälkeen puhjennut epilepsia sekä hermosärky joka heikentää keskittymiskykyä. Sain neurologin puoltavan lausunnon ja sillä tuli eläkepäätös parin kuukauden käsittelyn jälkeen.Kuuluin TEL:in piiriin ja olin tehnyt vaativia taloushallinnon töitä kuten talouspäällikön tehtäviä. Olen 47-vuotias mutta mieluusti olisin töitä tehnyt ilman näitä "oireita". Tosin menee se aika eläkkeelläkin kun vaan puuhastelee tarpeeksi. Vaadi itsellesi neuropsykologiset testit niin saat tiedon muistisi tasosta ja voit saada neuropsykologiltakin lausunnon työkykyarviointiin.

      • miten on

        Olenkin menossa lääkäriin ja neuropsyk.testejä aioinkin pyytää.
        Saapi nähdä, miten käy.
        Kaikkea hyvää.


    • Mä62

      Olen ollut syyskuun alusta työkyvyttömyyseläkkeellä vaativasta, matkaustamista edellyttävästä virasta. Syövän lisäksi minulla on toinen krooninen sairaus, astma. Ilmeisesti tämä auttoi minua saamaan työkyvyttömyyseläkkeen. Sitä ennen olin vuoden sairauslomalla, koska harvinaisen syöpäsairauteni diagnosointi kesti kauan.

      Sain B-lausunnon sekä Meilahdesta että työterveyslääkäriltäni. Lisäksi työnantajani puolsi työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä. Itse halusin mieluimmin täyden työkyvyttömyyseläkkeen kuin osa-aikaeläkkeen. Työni hoitaminen ei ollut mahdollista osa-aikaisesti.

      Olen erittäin tyytyväinen tilanteeseen. Minulla on ollut puolen vuoden ajan sytostaattihoitoja, nyt kuitenkin on niissä tauko ja olen seurannassa. En olisi millään jaksanut olla töissä näissä oloshteissa.

      Sanoisin muille, että on hyvä myös itse kertoa hoitaville lääkäreille, jos haluaa päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Hehän tekevät B-lausuntoon perustelut ja näkevät potilaan tilanteen hyvin.

      • Nimetön

        pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Siinä ei saa olla päivänkään taukoa, siis vaan aivan yhtäjaksoinen sairasloma. Minulle se tuli heti , kun vuosi tuli täyteen postissa.
        Tosin vointini ei siinä vaiheessa ollut hääppöinen ja se oli kunnankin tiedossa, jotta kohta se kuolee kumminkin. Siitä on aikaa yli kuusi vuotta ja olenkin jo parantunut melkein entiselleni. Eivät ole töihin käskeneet, vaikka vapaa-ehtoistyötä olen paljon tehnyt parantumisen jälkeen.

        Tautini oli kielisyöpä, ja se vei koko kielen, mutta minulle tehtiin uusi kieli lähentäjälihaksista, leikkaus kesti 14 h. Ripuliin sitten myöhemmin meinasin kuolla, olen 180 cm ja huonommillanai painoin 40 kg. Omilla voimilla en sieltä olisi noussut. Mutta kiittää saan isoa rukoilujoukkoa ja ihmeparantumista Jeesuksen avulla. Siitä lähtien olen kunniottanut Jumalaa ja yrittänyt olla kelvollinen Hänelle !


      • mökin muija
        Nimetön kirjoitti:

        pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Siinä ei saa olla päivänkään taukoa, siis vaan aivan yhtäjaksoinen sairasloma. Minulle se tuli heti , kun vuosi tuli täyteen postissa.
        Tosin vointini ei siinä vaiheessa ollut hääppöinen ja se oli kunnankin tiedossa, jotta kohta se kuolee kumminkin. Siitä on aikaa yli kuusi vuotta ja olenkin jo parantunut melkein entiselleni. Eivät ole töihin käskeneet, vaikka vapaa-ehtoistyötä olen paljon tehnyt parantumisen jälkeen.

        Tautini oli kielisyöpä, ja se vei koko kielen, mutta minulle tehtiin uusi kieli lähentäjälihaksista, leikkaus kesti 14 h. Ripuliin sitten myöhemmin meinasin kuolla, olen 180 cm ja huonommillanai painoin 40 kg. Omilla voimilla en sieltä olisi noussut. Mutta kiittää saan isoa rukoilujoukkoa ja ihmeparantumista Jeesuksen avulla. Siitä lähtien olen kunniottanut Jumalaa ja yrittänyt olla kelvollinen Hänelle !

        syöpäsi on vissiin tosi harvinainen ja varmaan vaikea hoitoineen itsellesi.Olisin kiinostunut tietämään kuinka sen uuden kielen kanssa pärjää onko makuaistia ja kuinka syönti ja puhe toimii.
        Olitko tupakoitsija ja minkä ikäsenä se tuli?
        Minä uskon ihmeparanemiseen niitä on kautta aikaan tapahtunut,on todella hieno asia että selvisit siitä ja pääsit eläkkeelle.Oletko N vai M ?


    • Kuppi kaatuu

      Heippa!

      Olen 20v, aivokasvaimen "sairastanut". Se jätti kiitettävästi kaikkia mahd vaivoja. On silmäväre ja kaksoiskuvat, huonontunut tasapaino ja ns. motoriikka/hitaus, shuntti...

      Olen 4 vuotta opiskellut kuntoutusrahalla ja nyt pitäisi sitten mennä/päästä töihin. Mutta työharjoitteluiden kokemuksella heikolta vaikuttaa tuo työssä suoriutuminen silleen, että joku vielä suostuis maksaa palkkaa. Oma motivaatiokin alkanut tökkimään, kun melkein joka päivä yhtä taistelua ja tahdonvoimalla etenemistä hermo kireellä omista rajoitteista. Kun haluis muttei pysty!! >:(

      Mieleen tullut sitten tämä vaihtoehto, mutta onkohan se kohdallani mahdollista? Kun ei varsinaista työkokemusta kokopäivätyössä ole. Miten se prosessi sitten etenisi, tai siis mitä ihmettä minun pitäisi nyt tehdä?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2793
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2370
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2150
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1934
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1786
    6. 141
      1762
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1501
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe