nostolaite

john deere 2140

John Deere 2140 vm.1982 on kyseessä ja ongelmana nostolaitteen toiminta. Elikkä, nostovarret eivät nostolaitteen vivusta nouse ennen kuin jotakin muuta hydrauliikkaa käyttää edes hetkellisesti päällä. Riittää esim.hydr.työntövarren nytkäytys ja taas nostaa nostovarret ylös. Onko kellään tullut tällaista vikaa vastaan ja millä se korjautuu?

11

2346

    Vastaukset

    • On minullakin jontikassa 2040 ollut samaa vikaa. Nyt se on korjaantunut mutta en tiedä miksi. Öljyt vaihdoin, samoin suodattimen ja imusihdin puhdistus.
      Eräs vikamahdollisuus on myös vuoto imuputkessa pumpulle joten tarkista ne varsinkin niiltä kohden missä se voi hankautua puhki.

    • On ollu sama vika 2040 mallissa ja se korjaantui kun tein öljynvaihtohuollon ja hitsasin samalla pumpun imuputkessa olevan hankauman umpeen. Ehkäpä tuo imuvuoto häiritsi nostolaitetta.

    • rikki on siinä vaihteiston imusihdin yläpuolella,putkihankaumat on varmasti korjattu aikaasitten.

    • hmm, mielenkiintoinen vika, ei kyllä tule mieleen vuosien varrelta aivan tuolaista.

      Elikkäs toimiiko muu hydrauliikka aivan normaalisti esim. hydr työntövarsi?, ohjaus ja onko hydrauliikan tuotto normaali?

      Kauanko nostolaitteen täytyy olla käytämättä/traktorin sammuksissa jotta se menee taas "jumiin"?

      • näkyy tuo jontikan hydrauliikka olevan varsin ronkeli,itelläni jd 3650 ejettaessa kone kuumaksi kaikki hydrauli toimminot lakkaa,vika etsitty vuosia kaikin
        käytettävissä olevin tiedoin ja keinoin tuloksetta .


      • Muu hydrauliikka toimii normaalisti, työntövarsi, ym. Peräkärryn kippisylinterikin toimii rivakasti. Nostolaitteen ei tarvitse olla käyttämättä kuin vähän aikaa, saattaa toimia pari nostoa peräkkäin jos nopeasti toimii, mutta sitten taas leikitellään. Koneen käydessäkin siis katoaa nostolaitteen nostotoiminto.


      • 2140peura kirjoitti:

        Muu hydrauliikka toimii normaalisti, työntövarsi, ym. Peräkärryn kippisylinterikin toimii rivakasti. Nostolaitteen ei tarvitse olla käyttämättä kuin vähän aikaa, saattaa toimia pari nostoa peräkkäin jos nopeasti toimii, mutta sitten taas leikitellään. Koneen käydessäkin siis katoaa nostolaitteen nostotoiminto.

        Tarkastele öljyntäyttöaukosta onko tunnustelija paikoillaan siinä vääntiöakselin epäkeskolla, suorassa. Jos nostolaitekansi on irrotettu joskus ja laskettu takaisin hätäisesti niin ettei tuo vipuvarsi ole paikoillaan epäkeskolla, niin oireet voi olla tuollaisetkin.


      • 2140peura kirjoitti:

        Muu hydrauliikka toimii normaalisti, työntövarsi, ym. Peräkärryn kippisylinterikin toimii rivakasti. Nostolaitteen ei tarvitse olla käyttämättä kuin vähän aikaa, saattaa toimia pari nostoa peräkkäin jos nopeasti toimii, mutta sitten taas leikitellään. Koneen käydessäkin siis katoaa nostolaitteen nostotoiminto.

        Joo elikkäs niin kuin korjailija tuossa kirjoitti niin vika aika varmasti on tuossa kynkkäakselin epäkeskon seuraajaavivustossa, kerta hydrauliikka muuten toimii, tuolla ulkopuolisen hydrauliikan "herättelyllä" ei voi olla asiaan vaikutusta, se vaan tuntuu siltä.

        -50 sarjassa siinä seuraajavivustossa on alumiiniosa joka yleensä menee poikki kun esimerkiksi perälevyllä osutaan isoon kiveen tai kallioon jolloin vivustoon tulee nopea kuormitus ja alumiinipalikka katkeaa ja oireet ovat hyvinkin tuonlaiset kuin sinulla.

        Ainakin alkupään -40sarjassa tuo osa on rautaa, eikä katkea mutta tämä sinun kone voi olla loppupää vehkeitä.

        Elikkä nostolaitekannen poisottoon vaan ja säätää samalla sitten venttiilien välykset, katsoo että nostosylinterille on vaihdettu uudemman malliset pultit(pehmeämmät), tarkistaa kynkkäakselin vääntiön välyksen sekä samalla kun nostolaitekansi on pois niin vaihteensiirtoakselin ettei ole katkeamassa(jos ei ole munavaihteet).

        Huh, toivottavasti tästä saa selvää.


      • Jamppa vaan kirjoitti:

        Joo elikkäs niin kuin korjailija tuossa kirjoitti niin vika aika varmasti on tuossa kynkkäakselin epäkeskon seuraajaavivustossa, kerta hydrauliikka muuten toimii, tuolla ulkopuolisen hydrauliikan "herättelyllä" ei voi olla asiaan vaikutusta, se vaan tuntuu siltä.

        -50 sarjassa siinä seuraajavivustossa on alumiiniosa joka yleensä menee poikki kun esimerkiksi perälevyllä osutaan isoon kiveen tai kallioon jolloin vivustoon tulee nopea kuormitus ja alumiinipalikka katkeaa ja oireet ovat hyvinkin tuonlaiset kuin sinulla.

        Ainakin alkupään -40sarjassa tuo osa on rautaa, eikä katkea mutta tämä sinun kone voi olla loppupää vehkeitä.

        Elikkä nostolaitekannen poisottoon vaan ja säätää samalla sitten venttiilien välykset, katsoo että nostosylinterille on vaihdettu uudemman malliset pultit(pehmeämmät), tarkistaa kynkkäakselin vääntiön välyksen sekä samalla kun nostolaitekansi on pois niin vaihteensiirtoakselin ettei ole katkeamassa(jos ei ole munavaihteet).

        Huh, toivottavasti tästä saa selvää.

        Jäi tuostä vielä kirjoittamatta että sen alupalikan voi tarkistaa sillälailla, että öljyntäyttökorkista(ota täyttökaula pois jos on) koukkupäisellä raudalla vedät siitä pystytangosta mikä näkyy ja jos siinä ei tunnu vastusta/pieni vastus niin se alupalikka on poikki, sillä se yhdistää ko. tangon jämerään jouseen.


      • Jamppa vaan kirjoitti:

        Jäi tuostä vielä kirjoittamatta että sen alupalikan voi tarkistaa sillälailla, että öljyntäyttökorkista(ota täyttökaula pois jos on) koukkupäisellä raudalla vedät siitä pystytangosta mikä näkyy ja jos siinä ei tunnu vastusta/pieni vastus niin se alupalikka on poikki, sillä se yhdistää ko. tangon jämerään jouseen.

        jep ton alupalikan eheyren ja paikoil olemise selevität sillai vähän verät nostovipui par sentt.jos nostvar jatk ylähälle ast ni silloi vikaa sisäs,tarvit kaver joka ton sisusen tunnteepi.


    • Ilmaantui sama ongelma vuoden -90 2850 JD:een. Nostolaite ei tosiaan noussut ala-asennosta muuten kuin hydrauliikkaa käyttämällä. Siihen riitti pieni kuormaajavivun heilautus, mutta kytkemättä olleet ulkopuoliset hydrauliikat eivät auttaneet. Täällä luettuja vinkkejä sovellettiin, mutta vika korjaantui hetkessä kun huomasimme vasemman nostokynkän(?) pultin olevan niin löysällä, että akseli oli siirtynyt n 5 mm oikealle. Kiristämisen jälkeen en ole saanut vikaa ilmaantumaan ollenkaan.

      Junnu

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Britti kehuu Suomalaista terveydenhoitoa.

      MTV HS: Brittimies virui Suomessa viisi viikkoa tajuttomana hengityskoneessa – elämästä kamppailu juuri Suomessa oli onnekas sattuma Brittiläinen toi
      Maailman menoa
      131
      7588
    2. Stefan Thermanin firmaa haetaan konkurssiin

      Tuoreita kuulumisia: https://www.seiska.fi/Uutiset/Stefan-Thermanin-firmaa-haetaan-konkurssiin/1151960
      219
      6246
    3. Maskisekoilu riittäsi jo -STM!

      STM:n maskisekoilu vain jatkuu. Mitä ihmettä onkaan tapahtunut? Onko nyt menossa jälkien peittelyvaihe ja mielipiteitten hämärtämisprojekti? LUE TÄMÄ:
      Maailman menoa
      237
      1703
    4. Ketä kaipaatte?

      Sanokaa edes kaupunki tms. jossa hän asuu.
      Ikävä
      107
      1464
    5. Sofia riehunut kännissä Hangossa

      Nyt oli palanut käämit Sofialla. Möykännyt ja riehunut kännissä Hangon tiluksilla. Näin olen kuullut.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      802