Hei.
Pakko purkaa tänne kyllästymistä tuttaviin... Monella tutullamme on koiria ja kolme vuotta sitten päätimme vihdoin ottaa pitkän harkinnan jälkeen koiran. Koiramme on saksanpaimenkoira. Koiramme on koulutettu, ei hypi ihmisten päälle, uskoo mitä sanotaan jne... on tietenkin vielä hieman villi iästä johtuen, mutta käyttäytyy sisällä rauhallisesti. Ei ole ikinä käyttäytynyt ketään kohtaan aggressiivisesti ja pitää todella paljon lapsista. Koira on meille todella rakas.
Tuttavillamme on pieniä koiria pääasiassa tällähetkellä, mutta ennen on ollut heilläkin isoja koiria, että ovat kyllä tottuneet.
Oletin että kun koira ihmisiä olemme kaikki niin voisimme joskus ottaa koiramme mukaan kun menemme kylään... mutta tässä se ongelma juuri tulee... koiramme ei ole tervetullut mihinkään... koska on SAKEMANNI ja ISO joka kuulemma syö heidän pienet lamppuharjat ja lapset ja kaiken muunkin tielle osuvan.
Tämän vuoksi emme enää vieraile juuri missään koska emme halua jättää koiraa enää illalla yksin kun joutuu jo olemaan työpäivän ajan yksin... ottaisimme koiran mieluusti mukaan edes joskus...
Kuulemme jatkuvasti vihjailuja siitä että teidänkin olisi pitänyt ottaa pieni koira niin se voisi tulla tänne leikkimään jne... jotkut tuttavat ovat sitä mieltä että sakemanni ei todellakaan kuulu lapsiperheeseen...
Kun tuttavamme vierailevat toistensa luona niin heillä on omat koirat aina mukana... me joudumme tulemaan aina ilman koiraa.
En kuvittele todellakaan että koirat pystyisivät koko erojensa vuoksi leikkimään keskenään, mutta meidän koira ei saa tulla edes makoilemaan sinne lattialle.
Ainoastaan yhteen paikkaan olemme tervetulleita koiramme kanssa, koska siellä on myös iso koira niin näistä on toisilleen leikkikaverit.
Onko kenelläkään muulla samaa tilannetta...?
Oli pakko käydä purkamassa ärsytystä täällä... Kiitos jos joku jaksoi lukea...=)
Hyvää talven odotusta kaikille...=)
Jotenkin
17
642
Vastaukset
- kotíin jättää
ei se ole lapsi.
Iltavierailu sillä periaatteella, että ehtii koiran käyttää ennen ja jälkeen vierailun lenkillä.
Terveisin dobberin omistaja. Minusta olisi outoa jos ystävät tulisivat aina koirien kanssa kylään. Eihän siinä voisi muuta tehdä kuin vahtia koirien leikkiä ja ettei mikään hajoa. Meillä ei koirat sisällä rieku ja näin ollen kukaan ei koiriaan halua meille tuoda...ellei ole erikseen sovittu, että lähdetään kävelylle. - ihmiset kyläilee
Minusta on outo jo pelkkä ajatus, että koira otetaan kylään mukaan. Meillä koira jää tietenkin kotiin, jos lähdemme tuttavaperheen luo kahville. Sitten vaan, jos menemme mummolaan, koira tulee mukaan, koska mummo on koirankin "mummo" eli melkein kuin perheenjäsen.
- ihmiset kylään
Minusta on outo jo pelkkä ajatus, että koira otetaan kylään mukaan. Meillä koira jää tietenkin kotiin, jos lähdemme tuttavaperheen luo kahville. Sitten vaan, jos menemme mummolaan, koira tulee mukaan, koska mummo on koirankin "mummo" eli melkein kuin perheenjäsen. Tuttavaperheemme ei ole kiinnostunut meidän koirista, kuten mekään emme ole heidän koiristaan. Ihmisten takia kylässä käydään.
Mutta kieltämättä pikku-fifi-lamppuharjojen omistajat ovat monesti kauhean roturasisteja. Toisaalta ymmärrän heidän huolensa: meilläkin on iso koira joka ihan taatusti leikin tiimellyksessä tekisi moisista fifeistä selvää. Eihän siinä tarvitse kun kerran tassulla paiskata, niin fifi on seinässä märkänä läikkänä. Arveluttavaa jalostaa sellaisia koiria, jotka eivät kykene normaaliin kanssakäymiseen lajitovereidensa kanssa. Eli roturasisti minäkin.- ymmärrän sinua
pottumaista suhtautumista. Meilläkin koira on täys perheenjäsen, tulee mukaan, emme jätä yksin. Jos koira ei ole tervetullut, voivat vieraat itse raahautua meille. Ja meillä ei koiraa suljeta toiseen huoneeseen vierailun ajaksi. Jos joku ei sitä kestä, ei tarvitse meille tulla. Vieraiden on meillä ymmärrettävä, että tämä on koiran koti ja HE ovat vain vierailulla.
- inhottavaa
Ymmärrän täysin :/ kyllä perheenjäsenen haluaa ottaa mukaansa. Koiraa kun ei saisi jättääkään yleensä 8h pidemmäksi aikaa yksin, koira on laumaeläin eikä viihdy yksin.
Mutta sen verran erimieltä kanssasi olen, että kyllä iso koira osaa leikkiä pienen koiran kanssa :) Ne yllättän hyvin tajuavat milloin pitää olla "hellempi" ja millon voi intoutua vähän enemmän.
En kuitenkaan ymmärrä tuttaviesi asennetta! >:(- tapaus....
meillä on justiin samoin, mutta olemme ratkaisseet asian niin, että saa jäädä kahvit juomatta eikä tarvitse myöskään tulla meille niitä juomaan. Vaikka koirat on koiria niin ne on myös perheen jäseniä ja tasa arvoisia meidän kanssa.
- pidä siitä
että iso koira tuhoaa parketin kynsillään ja riehuu vierailulla ollessaan ..sanoit että koirasi on nuori ja siten villi ..ehkä syy on siinä ja toinen miksi puhut tuttujesi koirista lamppuharjoina..paistaako sinun asenteesi pienikokoisia koiria kohtaan ..ehkä tutut ei halua että koirasi runttaa ne kookkaampana vai osaako koirasi olla pienten kanssa?
kannattaa kysyä tutuilta miksi ei sovi..niin voi sanoa että miten oma koira käyttäytyy niissä tilanteissa.
itseäni ärsytti joskus sakemanni omistaja joka poikkesi meillä niin näytti meidän pienelle koiralle kengänpohjiaan että lue siitä ..miksi isojen koirien omistajat on usein niin ylimielisiä pieniä koiria kohtaan? itselläni ei ole mitään vastaan sakemanneja kohtaan eikä myöskään pikkuisia chihuahuata(välillä kun niitäkin haukutaan milloin miksikin ravun syöteiksi) Ja minusta ei tuossa ole mitään ihmeellistä.Ei vara venhettä kaada...
Ei kaikki ihmiset tunnetusti niitä koiriaan viimekädessä tunne.Sisätiloissa koirien kommunikointi keskenäänkin voi joutua koetuksille,kun välttämättä ei ole tilaa väistää.
Enkä näe ylipäätään mitään turvallista,että sisätiloissa,jossa huonekaluja ym.tiuhassa,tarttisi ylipäätään leikkiä.Vahikoja voi helposti sattua,ja jos on isot koko erot,niin helpommin se pienempi saattaa ryttääntyä siinä sopassa.- kirjoittaja
Nimen omaan meidän koira vaikka onkin villi ulkona ollessaan ei sisällä riehu eikä leiki. En salli leikkiä meillä kotonakaan vaikka tulisi toinen iso koira vieraaksi. ulkona leikitään ja sisällä pitää osata olla rauhassa. Joten en todellakaan antaisi ison koiran vieraassa paikassa alkaa riehumaan. Koira makaisi siellä lattialla eikä näin ollen saisi vahinkoa aikaiseksi. Idea minulla oli vain se että olisi siitä koirastakin kivempi maata siellä lattialla muiden keskellä kun yksin kotona. Kuitenkin kun joutuu 8 tuntia jo olemaan työpäivän ajan yksin niin en mielellään sitä enää illalla yksin jätä.
Ja mitä tuohon minun asenteeseen tulee pieniä koiria kohtaan niin minulla ei ole niitä vastaan mitään...! Kyllä minäkin kylässä pidän heidän pientä koiraa sylissä ja rapsutan jne... mutta lamppuharja ilmaisuni johtui enemmänkin omistajiin kohdistuvana ärsytyksenä kuin niinkään koiriin. Heillä kun asenne on se että heidän näyttelyissä käyvä pieni kullannuppu ei voi olla ison koiran kanssa samassa tilassa... - seuraajasintti
kirjoittaja kirjoitti:
Nimen omaan meidän koira vaikka onkin villi ulkona ollessaan ei sisällä riehu eikä leiki. En salli leikkiä meillä kotonakaan vaikka tulisi toinen iso koira vieraaksi. ulkona leikitään ja sisällä pitää osata olla rauhassa. Joten en todellakaan antaisi ison koiran vieraassa paikassa alkaa riehumaan. Koira makaisi siellä lattialla eikä näin ollen saisi vahinkoa aikaiseksi. Idea minulla oli vain se että olisi siitä koirastakin kivempi maata siellä lattialla muiden keskellä kun yksin kotona. Kuitenkin kun joutuu 8 tuntia jo olemaan työpäivän ajan yksin niin en mielellään sitä enää illalla yksin jätä.
Ja mitä tuohon minun asenteeseen tulee pieniä koiria kohtaan niin minulla ei ole niitä vastaan mitään...! Kyllä minäkin kylässä pidän heidän pientä koiraa sylissä ja rapsutan jne... mutta lamppuharja ilmaisuni johtui enemmänkin omistajiin kohdistuvana ärsytyksenä kuin niinkään koiriin. Heillä kun asenne on se että heidän näyttelyissä käyvä pieni kullannuppu ei voi olla ison koiran kanssa samassa tilassa...Voi ei tuo on niin tuttua tosin ei sitä koiraa ole pakko aina tuoda ja viedä mukana. Pointtisi taisikin olla se että jos olisitte ottaneet pikkusintin olisitte koko family tervetulleita.
Kuule hakeudu oman rodun harrastuksiin mukaan niin johan löydät uusia tuttuja vanhojen lisäksi. kirjoittaja kirjoitti:
Ja mitä tuohon minun asenteeseen tulee pieniä koiria kohtaan niin minulla ei ole niitä vastaan mitään...! Kyllä minäkin kylässä pidän heidän pientä koiraa sylissä ja rapsutan jne... mutta lamppuharja ilmaisuni johtui enemmänkin omistajiin kohdistuvana ärsytyksenä kuin niinkään koiriin. Heillä kun asenne on se että heidän näyttelyissä käyvä pieni kullannuppu ei voi olla ison koiran kanssa samassa tilassa...Kyllähän minä toisaalta ymmärrän tarkoituksesi,ei siinä mitään.
Mutta oiskohan kuitenkin niin,että pikkukoirien omistajat haluaa ottaa varman päälle,ettei mitään tapahtuisi.Ja koirathan on aina koiria...
Myöskin jos ei varmasti tunne toisen koiraa,tai taitoa pitää koira hallinnassa,tai ehkä epäilee omankin koiran käytöstä,niin ei ehkä halua ottaa mitään riskejä.Kun on hyvin erikokoiset koirat,niin se pienen koiran asema on aikas heikoilla,jos jotain sattuisi.
Ja kyllä minäkin harrastan näyttelyssä käyviä kullannuppuja,mutta sillä ei ole mitään tekemistä asioitten kanssa,ja samassa tilassakin voi olla.Mutta ei mitenkään välttämättä meillä tai kenenkään muunkaan kotona.- minulla on ollut
molossi kirjoitti:
Kyllähän minä toisaalta ymmärrän tarkoituksesi,ei siinä mitään.
Mutta oiskohan kuitenkin niin,että pikkukoirien omistajat haluaa ottaa varman päälle,ettei mitään tapahtuisi.Ja koirathan on aina koiria...
Myöskin jos ei varmasti tunne toisen koiraa,tai taitoa pitää koira hallinnassa,tai ehkä epäilee omankin koiran käytöstä,niin ei ehkä halua ottaa mitään riskejä.Kun on hyvin erikokoiset koirat,niin se pienen koiran asema on aikas heikoilla,jos jotain sattuisi.
Ja kyllä minäkin harrastan näyttelyssä käyviä kullannuppuja,mutta sillä ei ole mitään tekemistä asioitten kanssa,ja samassa tilassakin voi olla.Mutta ei mitenkään välttämättä meillä tai kenenkään muunkaan kotona.myös pieni koira ja nyt on dobberi. Itse en ole roturasisti.
Meidän koira usein pyydetään, mutta haluan seurustella ihmisten kanssa. Kävely on ok.
Eri roduilla on erilaiset turkit. Tuttavalla on villakoira, eikä heiltä karvaa löydy ei lattioilta, ei sohvilta, ei vaatteista.
Joistain koirista irtoaa inhottavaa karvaa, jota sitten löytyy vielä parin kuukauden päästäkin. Kokemusta on. Miksi tuttavan pitäisi kotonaan sietää toisen koiran karvoja?
Sitten taas jotkut haisevat niin pahalle, korvat tai turkki. Jotkut dobberitkin haisevat voimakkaammin kuin toiset. Ykä meinaa lentää jos sellaisen joku tuo kylään.
Ihminen itse tottuu koiransa hajuun. Onkohan meidänkin perhe hajusiedättynyt? - kun luin uudestaan
minulla on ollut kirjoitti:
myös pieni koira ja nyt on dobberi. Itse en ole roturasisti.
Meidän koira usein pyydetään, mutta haluan seurustella ihmisten kanssa. Kävely on ok.
Eri roduilla on erilaiset turkit. Tuttavalla on villakoira, eikä heiltä karvaa löydy ei lattioilta, ei sohvilta, ei vaatteista.
Joistain koirista irtoaa inhottavaa karvaa, jota sitten löytyy vielä parin kuukauden päästäkin. Kokemusta on. Miksi tuttavan pitäisi kotonaan sietää toisen koiran karvoja?
Sitten taas jotkut haisevat niin pahalle, korvat tai turkki. Jotkut dobberitkin haisevat voimakkaammin kuin toiset. Ykä meinaa lentää jos sellaisen joku tuo kylään.
Ihminen itse tottuu koiransa hajuun. Onkohan meidänkin perhe hajusiedättynyt?viestisi. Olihan siinä roturasismi mainittu.
Jotkut vaan pelkää kaikkia saksanpaimenkoiria ja dobbereita ja suomenpystykorvaa suurempia rotuja.
Joko saat heidät uskomaan koirasi ystävällisyyteen tai sitten et.
Meille ei alussa edes tullut vieraita kun kuulivat, että oli dobberi hankittu -90 luvulla.
Sitten joku uskalsi tulla ja ihastui. Sen jälkeen "juorut" levisi ja muutkin uskalsivat tulla. Tänä päivänä ei ole enää mitään koirapelokkaita tuttuja. Yksi tuttu ei tosin pidä mistään koirista ja hoidan asian niin, ettei koirani häntä häiritse. Eli komennan sänkyynsä.
Saatko noista tutuista enää mielihyvää jos mietit kyläilyjä koiran kannalta? Sitä voisi puhua kaikesta muusta paitsi koirista noilla kyläreissuilla. - taas ei
minulla on ollut kirjoitti:
myös pieni koira ja nyt on dobberi. Itse en ole roturasisti.
Ihminen itse tottuu koiransa hajuun. Onkohan meidänkin perhe hajusiedättynyt?halua isoa koiraa vierasille kun niiden kynnet raapii kalliin parketin..omat koirat on pieniä ja siten parkettiystävällisempiä.
itse usein haluaisin jättää koirat (myös omani vieraan tasapainoisen koiran seuraksi) ulos vierailun ajaksi turvalliseen aitaukseen tuon takia ja olen huomannut ettei omistajat mielellään jätä koiriaan ulos siksi ajaksi..miksei? Kyllä ne siellä kahvittelun ajan pärjää ja sitten voimme lähteä lenkille koko poppoo. - viedä koira
kirjoittaja kirjoitti:
Ja mitä tuohon minun asenteeseen tulee pieniä koiria kohtaan niin minulla ei ole niitä vastaan mitään...! Kyllä minäkin kylässä pidän heidän pientä koiraa sylissä ja rapsutan jne... mutta lamppuharja ilmaisuni johtui enemmänkin omistajiin kohdistuvana ärsytyksenä kuin niinkään koiriin. Heillä kun asenne on se että heidän näyttelyissä käyvä pieni kullannuppu ei voi olla ison koiran kanssa samassa tilassa...kylään makoilemaan, voihan se makoilla kotonakin. Ja kotona saa olla kaikessa rauhassa, ei ole ne ns. lamppuharjat härnäämässä.
En ymmärrä nyt oikein tuota pointtiasi, miksi veisit ison koiran vieraisiin nurkkiin, vallankin, jos he eivät pidä asiasta. Minä en vie isoa, enkä pientä koiraa mukana, jos menen kylään kahvikupilliselle.
Koirani ovat hyvin koulutettuja ja osaavat kyllä käyttäyä kylässäkin, siitä huolimatta kyläreissut, (lyhyet) teen ilman koiria.
- Nimetön
Ei millään pahalla, sakemannit ovat tosi ihania ja kuuliaisia koiria MUTTA kun ne kävellä jolkuttelee ja läähättää k o k o a j a n, tai ainakin ne saksanpaimenkoirat mitkä minä tunnen... Siksi en välttämättä jaksaisi ottaa niitä meille kylään vaikka itsellämmekin on iso koira. Eri asia jos koira (rodusta/koosta riippumatta) osaa sisätiloissa rauhottua edes suurimmaksi osaksi aikaa, niin silloin meille olisi tervetullut minkä rotuinen tai kokoinen koira tahansa. Leikit yms. voi hoitaa sitten väljemmillä vesillä ulkona :)
- koiria vie
joka paikkaan kylään, sentään pieniä seurakoiria. Ei kaikki tykkää koirista ja niiden hajusta ja karvoista, vaikka niitä tuolla ulkona paijaisivatkin. En minäkään ennen halunnut vieraita koiria asuntooni parkettia raapimaan ennenkun minulla itselläni niitä alkoi olla. Parkettiakaan ei enää ole että ei tarvitse sen puoleen pelätä enää, saisihan senkin matoilla piiloon jos vielä olisi. Mutta kyllä minä ymmärrän että kaikki ei halua koiria kotiinsa vaikka ihmiset ovat tervetulleita. Sen verran pitäisi aloittajallakin olla ymmärrystä että sijoittaisi itsensä toisen sijalle ja osaisi myös ajatella tätä asiaa toistenkin näkökulmasta eika vaan niiden omien tunteidensa kautta.
terveisin kaksi koiraa ja minä itte.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706804
- 594572
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s323768- 633081
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161925Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271646- 171630
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401553- 341419
- 1431187