Laturi rikki

laturi2

Mitäs latureita olette laittaneet volvo pentaan. Mulla malli 2002 vm. 84 m uistaakseni. Onko suositella jotain tarvike laturia?

44

7640

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähköliike

      Aditaan tattarisuolle. Sieltä löytyy edullisesti laturi joka sopii volvoon. Kysy samalla mitä maksaa jos ne korjais sun rikkinäisen. Usein uusi on halvempi ratkaisu. Volvon oma alkuparäinen laturi maksaa 650,00 Aditassa ehkä 250,00

      • liikaa...

      • minäkin suosittelisin...

        eikä kysyminen Aditasta maksa mitään. Jos laturi menee monen eri vian takia kokonaan uusiksi, harkitse tarvitsetko tehokkaampaa laturia. Hintaero ei välttämättä ole kovin iso.


      • löytyi
        liikaa... kirjoitti:

        jos maksaa laturista 250e. http://www.autosahko.net/

        Nopeasti ja edullisesti 135e ja 60A laturi, jonka pitäsi mennä kuin nyrkki silmään. Saa nähdä kunhan saan sen tänne päin suomea.


    • -Mika-

      Melko harvoin sitä koko laturia tarvitsee vaihtaa. Yleensä siitä on vaan jännitesäädin rikki tai hiilet loppu. Noin uudessa laturissa hiilet ja jännitesäädin on todennäköisesti yhtenä pakkettina vaihdettavissa. Maksaa joitakin kymppejä ja on kiinni kahdella ruuvilla. Edes laturia ei välttämättä tarvitse irrottaa, riippuu toki konehuoneen ahtaudesta ;-)

      • todella

        ovat samassa nipussa säädin ja hiilet, mut usein on niin, että laturin laakeri rikkoutuessaan aiheuttaa hiilien ja säätimen hajoamisen. Kannattaa siis tarkistaa laturin laakerit myöskin.


      • -Pete-

        Edellinen koneeni oli VP 2002 vm. 85 ja siitä hajosi jännitteensäädin. Muistaakseni Paris-Rhone tjsp. oli laturin merkki. Itse laturista ei edes latureita korjaava kaveri löytänyt mitään merkillistä, mutta kun yleismittarin löi akun napoihin, niin latausjännite huiteli jossakin 17 V tienoilla aina silloin tällöin. Ajaessa sen huomasi kierrosten "vaelteluna", kun jännitteet oli tapissa.

        Kyselin sitten uutta säädintä ensin Turussa VP:n edustajalta ja sellaisen olisi saanut tilaamalla viikossa Belgiasta, hinta n. 180 €. Menin sitten paikalliseen autosähköliikkeeseen ja sama säädin seuraavaksi päiväksi Tampereelta tilattuna n. 40 €.

        Jos siis säädin on paskana, niin yritä etsiä jostain muualta kuin VP:lta. Se vihreä maali kun tuntuu nostavan hinnat pilviin kaikessa Pentaan liittyvässä :)


      • -Mika-
        todella kirjoitti:

        ovat samassa nipussa säädin ja hiilet, mut usein on niin, että laturin laakeri rikkoutuessaan aiheuttaa hiilien ja säätimen hajoamisen. Kannattaa siis tarkistaa laturin laakerit myöskin.

        Mutta noin uudessa ei luulisi olevan vielä laakerit loppu. Aina kannatta silti ne tarkistaa.
        Olen muutamaan volvoon vaihtanut laturin, useampaan kyllä pelkän säätimen.
        Isot laturit on olleet Decon tekemiä, koska ne isot laturin on olleet kiinni WellCraft- merkkisessä veneessä ;-)
        Ranskanihmettä en ole vielä nahnyt noissa.
        Jännitteen vaeltelu saattaa kyllä myös johtua sen keltaisen (joissain versioissa vihreän) johdon huonosta kontakstista. Se kun mittaa sitä lähtevää jännitettä ja kertoo laturille ulostulevan jännitteen.


      • laturin
        -Mika- kirjoitti:

        Mutta noin uudessa ei luulisi olevan vielä laakerit loppu. Aina kannatta silti ne tarkistaa.
        Olen muutamaan volvoon vaihtanut laturin, useampaan kyllä pelkän säätimen.
        Isot laturit on olleet Decon tekemiä, koska ne isot laturin on olleet kiinni WellCraft- merkkisessä veneessä ;-)
        Ranskanihmettä en ole vielä nahnyt noissa.
        Jännitteen vaeltelu saattaa kyllä myös johtua sen keltaisen (joissain versioissa vihreän) johdon huonosta kontakstista. Se kun mittaa sitä lähtevää jännitettä ja kertoo laturille ulostulevan jännitteen.

        kerran avaa, todennäköisesti huomaa liukurenkaidenkin olevan kuluneet ja uudet hiilethän kuluvat pikavauhtia ellei liukurenkaita vaihda. Vanha kelpaa vaihdossa ellei sitä ole purettaessa rikottu, joten mitäs jos sittenkin vaihtaisi koko laturin sen enempiä ihmettelemättä. Onhan se jo 24 vuotta pyörinyt tässä tapauksessa.


      • asian vierestä
        -Mika- kirjoitti:

        Mutta noin uudessa ei luulisi olevan vielä laakerit loppu. Aina kannatta silti ne tarkistaa.
        Olen muutamaan volvoon vaihtanut laturin, useampaan kyllä pelkän säätimen.
        Isot laturit on olleet Decon tekemiä, koska ne isot laturin on olleet kiinni WellCraft- merkkisessä veneessä ;-)
        Ranskanihmettä en ole vielä nahnyt noissa.
        Jännitteen vaeltelu saattaa kyllä myös johtua sen keltaisen (joissain versioissa vihreän) johdon huonosta kontakstista. Se kun mittaa sitä lähtevää jännitettä ja kertoo laturille ulostulevan jännitteen.

        Itsellä laturin päässä volvon jakodiodi joka hukkaa latausjännitettä sen 0,5-0,7 volt. Onko mahdollista tuolla kelt tai vihreällä johdolla hoitaa jännite normaaliksi. Esim jatkamalla se suoraan huviakkuun josta se mittailisi jännitettä. En ole uskaltanut kokeilla toistaiseksi.


      • johtoon
        asian vierestä kirjoitti:

        Itsellä laturin päässä volvon jakodiodi joka hukkaa latausjännitettä sen 0,5-0,7 volt. Onko mahdollista tuolla kelt tai vihreällä johdolla hoitaa jännite normaaliksi. Esim jatkamalla se suoraan huviakkuun josta se mittailisi jännitettä. En ole uskaltanut kokeilla toistaiseksi.

        Se hukkaa myös sen 0.5-0.7 V, joten laturi nostaa latausjännitettä vastaavasti.


      • -Mika-
        asian vierestä kirjoitti:

        Itsellä laturin päässä volvon jakodiodi joka hukkaa latausjännitettä sen 0,5-0,7 volt. Onko mahdollista tuolla kelt tai vihreällä johdolla hoitaa jännite normaaliksi. Esim jatkamalla se suoraan huviakkuun josta se mittailisi jännitettä. En ole uskaltanut kokeilla toistaiseksi.

        ...näin.
        Ja jos sulla on diodien taka eri kokoisia akkuja, niin laita se tunnistinjohto siihen isompaan akkuun.
        Silloin molemmat akut latautuu nopeammin, mutta ilman vaaraa ylilatauksesta.


      • arvasin
        -Mika- kirjoitti:

        ...näin.
        Ja jos sulla on diodien taka eri kokoisia akkuja, niin laita se tunnistinjohto siihen isompaan akkuun.
        Silloin molemmat akut latautuu nopeammin, mutta ilman vaaraa ylilatauksesta.

        sinun pystyvän auttamaan. Mut vielä kysymys. Johtohan on abiko liitin. Jatkanko johdosta piuhan akkuun vai abikon uroksesta akkuun. Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan. Yritän selvittää lisää jos tarvis.


      • -Mika-
        arvasin kirjoitti:

        sinun pystyvän auttamaan. Mut vielä kysymys. Johtohan on abiko liitin. Jatkanko johdosta piuhan akkuun vai abikon uroksesta akkuun. Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan. Yritän selvittää lisää jos tarvis.

        JOs se piuha tulee ikäänkuin sieltä säätimen sisältä ja liittyy abikoon, joka on diodille menevän kaapelin kanssa samassa, niin se piuha pitää jatkaa sinne akulle.

        Ota abiko irti, ja mittaa kumpi (piuha vai liitin) on "oikosulussa" laturilta diodille menevässä johdossa. Silloin se toinen, joka ei ollut yhteydessä laturilta diodille menevään piuhaan vedetään suoraan akulle.


      • vetta

        Ihan oikeassa venemoottorin laturissa hiilet eivåt ikinä kulu loppuun.

        Niitä kun ei ole olemassa.


      • tietoa kun
        vetta kirjoitti:

        Ihan oikeassa venemoottorin laturissa hiilet eivåt ikinä kulu loppuun.

        Niitä kun ei ole olemassa.

        Varmaan tästä asiasta on korkeimmanoikeuden päätös, koska vetta näin sanoo.


      • eiköhän
        -Mika- kirjoitti:

        JOs se piuha tulee ikäänkuin sieltä säätimen sisältä ja liittyy abikoon, joka on diodille menevän kaapelin kanssa samassa, niin se piuha pitää jatkaa sinne akulle.

        Ota abiko irti, ja mittaa kumpi (piuha vai liitin) on "oikosulussa" laturilta diodille menevässä johdossa. Silloin se toinen, joka ei ollut yhteydessä laturilta diodille menevään piuhaan vedetään suoraan akulle.

        onnistu. Sorry piti käydä lätkämatsissa välillä.


      • vetta
        tietoa kun kirjoitti:

        Varmaan tästä asiasta on korkeimmanoikeuden päätös, koska vetta näin sanoo.

        Nää venesähköhommat ei ole autosähköhommia, volvon meriversiossa, esim 2002:ssa, on hiileton laturi. On se ihmeellistä, että veneessä maakin menee akkuun, laturissa ei ole hiiliä ja johtojen mitotus on kaksinkertainen.


      • kun mulla
        vetta kirjoitti:

        Nää venesähköhommat ei ole autosähköhommia, volvon meriversiossa, esim 2002:ssa, on hiileton laturi. On se ihmeellistä, että veneessä maakin menee akkuun, laturissa ei ole hiiliä ja johtojen mitotus on kaksinkertainen.

        on tässä pöydällä vollvo 2003 vm 1985 laturi aukaistuna ja kyllä täällä säätimen klimpissä on hiiletkin. Laturi on taatusti alkuperäinen. Vai hiirettömät laturit.


      • vetta
        kun mulla kirjoitti:

        on tässä pöydällä vollvo 2003 vm 1985 laturi aukaistuna ja kyllä täällä säätimen klimpissä on hiiletkin. Laturi on taatusti alkuperäinen. Vai hiirettömät laturit.

        Tuo sinun 2003 vm. 85 on autolaturi.
        En tiedä, mitä kaltaisesi päässä liikkuu, siellä on ilmeisesti ainetta, jota kuvaavaa sanaa voi käyttää myös adjektiivina.

        Volvopentan säädin on tehty nykyään turkissa ja voin vakuuttaa, että laatu on paskaa. aikaisemmin se oli tehty ranskassa, ja silloinkin laatu oli paskaa. Tästä johtuu, että sinänsä hyvä laturi tuhoutuu helposti.
        Lisäksi säätimen hieno tekniikka menee harakoille, nyt kun jakorele on keksitty.


      • Turkissa
        vetta kirjoitti:

        Tuo sinun 2003 vm. 85 on autolaturi.
        En tiedä, mitä kaltaisesi päässä liikkuu, siellä on ilmeisesti ainetta, jota kuvaavaa sanaa voi käyttää myös adjektiivina.

        Volvopentan säädin on tehty nykyään turkissa ja voin vakuuttaa, että laatu on paskaa. aikaisemmin se oli tehty ranskassa, ja silloinkin laatu oli paskaa. Tästä johtuu, että sinänsä hyvä laturi tuhoutuu helposti.
        Lisäksi säätimen hieno tekniikka menee harakoille, nyt kun jakorele on keksitty.

        Olin kerran purjehtimassa Turkissa. Tapasin Marmariksessa suomea savolaisittain puhuvan maustekauppiaan. Hän olisi ostanut vaimoni. Tarjosi maksuksi kahta kamelia ja viittä aasia. En uskaltanut tehdä kauppoja sillä en tiennyt aaseista.
        Yksi olisi voinut olla alatyyliä käyttävä lakimies.


      • -Mika-
        vetta kirjoitti:

        Nää venesähköhommat ei ole autosähköhommia, volvon meriversiossa, esim 2002:ssa, on hiileton laturi. On se ihmeellistä, että veneessä maakin menee akkuun, laturissa ei ole hiiliä ja johtojen mitotus on kaksinkertainen.

        Ohessa räjäytyskuva 2002 laturista. Siinä on hiilet. Ne saa jopa erikseen, ei välttämättä tarvitse vaihtaa koko säädintä. http://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7726000-30-11684.aspx
        Hiiletön laturi edellyttäisi kestomagneettiankkuria, jolloin vatauksen säädettävyys taas on paljon huonomi. Siksi niitä ei juuri käytetä.

        Eikä johtojen mitoitus veneessä ole kaksinkertainen. Vain johdon pituus on mitoitusta laskettaessa kaksinkertainen koska myös paluujohto täytyy huomioida. Usein se mitoituslasku kyllä johtaa pykälää paksumman johdon käyttöön autoasennukseen verrattuna.


      • joelisak
        -Mika- kirjoitti:

        Ohessa räjäytyskuva 2002 laturista. Siinä on hiilet. Ne saa jopa erikseen, ei välttämättä tarvitse vaihtaa koko säädintä. http://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7726000-30-11684.aspx
        Hiiletön laturi edellyttäisi kestomagneettiankkuria, jolloin vatauksen säädettävyys taas on paljon huonomi. Siksi niitä ei juuri käytetä.

        Eikä johtojen mitoitus veneessä ole kaksinkertainen. Vain johdon pituus on mitoitusta laskettaessa kaksinkertainen koska myös paluujohto täytyy huomioida. Usein se mitoituslasku kyllä johtaa pykälää paksumman johdon käyttöön autoasennukseen verrattuna.

        SEV MARSAILISSA ei kestomagnettia staattori sekä roottorikäämi ovat kinteät vain roottorin sakarat liikkuu ei siis kestomagnettia niitä on vain starteissa www.autosahko.net


      • vetta
        joelisak kirjoitti:

        SEV MARSAILISSA ei kestomagnettia staattori sekä roottorikäämi ovat kinteät vain roottorin sakarat liikkuu ei siis kestomagnettia niitä on vain starteissa www.autosahko.net

        kun et selvästikkään ole keskinkertaisuus niin kysyn staattorilla varustetusta laturista seuraavaa:
        miten on mahdollista, että laturin latauksen voi katkaista keinukatkaisijalla eli miten kytkentä täytyy tehdä?
        Ja toimiiko homma kaikissa latureissa.
        Minun veneessä on nimittäin nappula, josta laturin saa pois päältä?


      • -Mika-
        vetta kirjoitti:

        kun et selvästikkään ole keskinkertaisuus niin kysyn staattorilla varustetusta laturista seuraavaa:
        miten on mahdollista, että laturin latauksen voi katkaista keinukatkaisijalla eli miten kytkentä täytyy tehdä?
        Ja toimiiko homma kaikissa latureissa.
        Minun veneessä on nimittäin nappula, josta laturin saa pois päältä?

        Lähes kaikissa latureissa tuo toimii.
        Laturille tulee yleensä kolme johtoa: Yksi vie laturin tuottaman sähkön akulle tai jakodiodille, yksi menee latausvalolle ja se kolmas tuo yleensä virtalukon kautta lataussäätimen kautta magnetointivirran ankkurille.
        Tuon viimeisen voi laittaa erillisen kytkimen taakse, jos niin haluaa. Mulla kun on dieselkone, niin olen joskus ihan vaan kääntänyt virta-avaimesta virrat pois hetkeksi, niin hihna on lakannut luistamasta kun laturi ei saanut magnetointivirtaa...
        Vaikea kyllä keksiä syytä, miksi lataus tulisi voida kytkeä pois koneen käydessä.


      • tehon puute
        -Mika- kirjoitti:

        Lähes kaikissa latureissa tuo toimii.
        Laturille tulee yleensä kolme johtoa: Yksi vie laturin tuottaman sähkön akulle tai jakodiodille, yksi menee latausvalolle ja se kolmas tuo yleensä virtalukon kautta lataussäätimen kautta magnetointivirran ankkurille.
        Tuon viimeisen voi laittaa erillisen kytkimen taakse, jos niin haluaa. Mulla kun on dieselkone, niin olen joskus ihan vaan kääntänyt virta-avaimesta virrat pois hetkeksi, niin hihna on lakannut luistamasta kun laturi ei saanut magnetointivirtaa...
        Vaikea kyllä keksiä syytä, miksi lataus tulisi voida kytkeä pois koneen käydessä.

        Heti tulee mieleen yksi esimerkki. Jos purjeveneen moottori on valittu sieltä suositusalueen alapäästä ja laturi on melkoisen tehokas, voi ongelmana olla tehon puute. Eli jos laturi lataa puolityhjiä hupiakkuja 50A virralla, moottori on vaikka 9hv ja vene liki 30 jalkaa, voi olla, ettei vene jaksa oikein kulkea kunnon vastatuuleen.


      • on käytännössä?
        tehon puute kirjoitti:

        Heti tulee mieleen yksi esimerkki. Jos purjeveneen moottori on valittu sieltä suositusalueen alapäästä ja laturi on melkoisen tehokas, voi ongelmana olla tehon puute. Eli jos laturi lataa puolityhjiä hupiakkuja 50A virralla, moottori on vaikka 9hv ja vene liki 30 jalkaa, voi olla, ettei vene jaksa oikein kulkea kunnon vastatuuleen.

        Teoriassa varmaankin on niin kuin esität. Käytännössä on ainakin omassa veneessäni niin, että latausvirta on maksimissaan vain muutaman minuutin ja alkaa sen jälkeen pudota. Jos akut on puolityhjiä (Ah-mittarin mukaan 50% kapasiteetistä jäljellä), en ole nähnyt 50A latausvirtaa kuin korkeintaan hetkellisesti. Laturini max teho on 95A. En usko, että 9hv koneteho on 30-jalkaiselle liian vähän, vaikka akut olisivat puolityhjiä.


      • tehon puute
        on käytännössä? kirjoitti:

        Teoriassa varmaankin on niin kuin esität. Käytännössä on ainakin omassa veneessäni niin, että latausvirta on maksimissaan vain muutaman minuutin ja alkaa sen jälkeen pudota. Jos akut on puolityhjiä (Ah-mittarin mukaan 50% kapasiteetistä jäljellä), en ole nähnyt 50A latausvirtaa kuin korkeintaan hetkellisesti. Laturini max teho on 95A. En usko, että 9hv koneteho on 30-jalkaiselle liian vähän, vaikka akut olisivat puolityhjiä.

        Normaalilla laturin lataussäätimellä tämä ei taidakaan onnistua, mutta kehittyneen elektronisen lataussäätimen kanssa ongelmia voi olla. Katso esim:

        http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1620&start=30 ja sieltä kolmanneksi viimeinen viesti. Itsellä on sama Sterlingin lataussäädin ja voin vahvistaa kunnolliset latausvirrat. Oma koneeni on tehokkaampi, joten vaikutus on suhteessa vähäisempi.

        Sterling varoittaa omilla sivuillaan itsekin selvästä nopeuden/tehon putoamisesta. Tai ei se teho putoa, vaan suuri osa siitä menee laturin pyörittämiseen.


      • pyöritys
        tehon puute kirjoitti:

        Normaalilla laturin lataussäätimellä tämä ei taidakaan onnistua, mutta kehittyneen elektronisen lataussäätimen kanssa ongelmia voi olla. Katso esim:

        http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1620&start=30 ja sieltä kolmanneksi viimeinen viesti. Itsellä on sama Sterlingin lataussäädin ja voin vahvistaa kunnolliset latausvirrat. Oma koneeni on tehokkaampi, joten vaikutus on suhteessa vähäisempi.

        Sterling varoittaa omilla sivuillaan itsekin selvästä nopeuden/tehon putoamisesta. Tai ei se teho putoa, vaan suuri osa siitä menee laturin pyörittämiseen.

        kuinka pieni moottorini jaksaa ladata 35 amp laturillansa lainkaan puolityhjiä akkuja tyhjäkäynnillä, eikö moottorin pitäisi pysähtyä vastuksesta kun tyhjäkäynnillä ei varmaabn hevosvoimia löydy hyvä jos yksi kaakki?


      • vielä tyhjäkäynnillä
        pyöritys kirjoitti:

        kuinka pieni moottorini jaksaa ladata 35 amp laturillansa lainkaan puolityhjiä akkuja tyhjäkäynnillä, eikö moottorin pitäisi pysähtyä vastuksesta kun tyhjäkäynnillä ei varmaabn hevosvoimia löydy hyvä jos yksi kaakki?

        Ei laturi lataa juurikaan mitään vielä tyhjäkäynnillä -> ei vie moottorin tehoja vielä tässä vaiheessa. Huippulatausteho saadaan irti laturista yleensä vasta matkanopeutta vastaavilla kierroksilla tms.


      • lataa
        vielä tyhjäkäynnillä kirjoitti:

        Ei laturi lataa juurikaan mitään vielä tyhjäkäynnillä -> ei vie moottorin tehoja vielä tässä vaiheessa. Huippulatausteho saadaan irti laturista yleensä vasta matkanopeutta vastaavilla kierroksilla tms.

        tyhjäkäynnillä akunnavasta näyttää lähelle 14 volttia ja tyhjäkäyntikierrokset putoaa kun vähän startin jälkeen latausvalo sammuu, että kyllä siellä jotain tapahtuu. olen ladannut tyhjäkäynnillä akkuja satamassa ja tunnin kun antaa käydä niin taas virtaa riittää


      • -Mika-
        vielä tyhjäkäynnillä kirjoitti:

        Ei laturi lataa juurikaan mitään vielä tyhjäkäynnillä -> ei vie moottorin tehoja vielä tässä vaiheessa. Huippulatausteho saadaan irti laturista yleensä vasta matkanopeutta vastaavilla kierroksilla tms.

        Nykyaikainen vaihtovirtalaturi lataa kyllä jo hyvin alhaisilla kierroksilla. Jopa ihan tyhjäkäynnilläkin.
        Jännitteitä kun olen mitannut, niin 1GM antaa vakiolauturillaan noin 14 volttia tyhjäkäynnillä. Ja koneen kierrokset putoaa selvästi kun kytkee latauksen päälle. Toki suurempi latausvirta saadaan sitten kovemmilla kierroksilla vasta irti.

        Mutta vaikutus moottorin päätarkoitukseen (eteenpäin vievään voimaan) on silti marginaalinen. Tuollaisessa pikkudieselissä usein käytetty 60 ampeerin laturi vie sitä taysillä kuormitettaessa 60 x 14 = 0,84 KW ja koneen teho on noin 8 KW joten edes teoriassa se ei voi viedä yli 10% tehosta.


      • jaksaa
        pyöritys kirjoitti:

        kuinka pieni moottorini jaksaa ladata 35 amp laturillansa lainkaan puolityhjiä akkuja tyhjäkäynnillä, eikö moottorin pitäisi pysähtyä vastuksesta kun tyhjäkäynnillä ei varmaabn hevosvoimia löydy hyvä jos yksi kaakki?

        Dieselin ruiskupumppu toimii kutakuinkin vakiokierrossäätimenä. Se pitää siis tyhjäkäynnilläkin tyhjäkäyntikierrokset, vaikka tehoa tarvittaisiinkin vähän enemmän. Siis laturille löytyy se toinen kaakki.


      • ollaan...
        -Mika- kirjoitti:

        Nykyaikainen vaihtovirtalaturi lataa kyllä jo hyvin alhaisilla kierroksilla. Jopa ihan tyhjäkäynnilläkin.
        Jännitteitä kun olen mitannut, niin 1GM antaa vakiolauturillaan noin 14 volttia tyhjäkäynnillä. Ja koneen kierrokset putoaa selvästi kun kytkee latauksen päälle. Toki suurempi latausvirta saadaan sitten kovemmilla kierroksilla vasta irti.

        Mutta vaikutus moottorin päätarkoitukseen (eteenpäin vievään voimaan) on silti marginaalinen. Tuollaisessa pikkudieselissä usein käytetty 60 ampeerin laturi vie sitä taysillä kuormitettaessa 60 x 14 = 0,84 KW ja koneen teho on noin 8 KW joten edes teoriassa se ei voi viedä yli 10% tehosta.

        pitää huomioida laturin hyötysuhde ja hihnavälityksen hyötysuhde, jolloin päädytään n.1200 W tehoon, jonka laturi maksimissaan ottaa moottorista.


      • -Mika-
        ollaan... kirjoitti:

        pitää huomioida laturin hyötysuhde ja hihnavälityksen hyötysuhde, jolloin päädytään n.1200 W tehoon, jonka laturi maksimissaan ottaa moottorista.

        ..antoteho ja ottoteho eivät ole samoja. Tällainen pieni yksityiskohta joskus meinaa unohtua...
        Tosin hihnavälitykseen jää äärimmäisen vähän tehoa, hyötysuhteen hyvyys yllättää (noin 95). Laturin häviöihin taitaa jäädä enemmän (?)
        Mutta käytännössä tuollainen laturi ilman älykästä säädintä ei juuri koskaan anna maksimitehoa ulos, jolloin se ei myöskään juuri koskaan ota tuota teoreettista maksimitehoa moottorilta.

        Ja jotta ei koko laturia tarvitsisi sammuttaa jos ei meinaa vene jaksaa vasta-aallokkoon, niin riittää kun pudottelee kuluskohteita pois (lämminvesivaraaja, jääkaappi ym).


    • liikut

      Turun suunnalla, niin Portsasta löytyy sellainen pieni liike kuin Turun Laturi ja startti. Sieltä olen itse saanut aina todella hyvää ja ammattitaitoista palvelua. Suosittelen.

      • -Mika-

        ...tällaisia. Nämä on juuri niiitä arvokkaita tietoja, joita olisi hyvä kerätä yhteen paikkaan ja jakaa muille tarvitsijoille.
        Hyvää palvelua ja tuonkaltaisia eerikoisliikkeitä kun ei paljoa enää ole... Useimmat keskittyvät vaan keräämään rahat pois suurilta massoilta.


    • vikaako?

      Yanmar 1GM10 laturi alkaa lataamaan vasta vähän ajan kuluttua käynnistyksestä jolloin latausvalo sammuu ja moottorin tyhjäkäyntikierrokset laskee. Hihna on niin kireällä kuin säätövaraa riittää. Jos moottori on lämmin niin lataus alkaa nopeammin. Onkohan mikä vika?

      • -Mika-

        ...laturin "sisäinen" ongelma. Luultavimmin laturin ankkurissa on liian vähän remanenssia (jäännösmagnetismia) jotta lataus voisi heti käynnistyä. Jakodiodi saa myös joskus tuollaista aikaan.
        Kun laturikin tarvitsee sähköä toimiakseen. Lataussäädin antaa ankkurille virtaa, joka muuttuu magneettisuudeksi joka taas generoi staattoriin (kiinteät käämit) vaitovirran joka tasasuunnataan ja viedään varaamaan akkua. JOs akun ja laturin välissä on diodi, niin laturi ei saa mistään aluksi virtaa tuottaakseen sen manetointivirran joka voi tuottaa sähköä...
        Usein pieni "ryntäyttäminen" eli siis hetkellinen kierosten antaminen koneelle auttaa latauksen alkuun. Koneen lämpöisyys ei siis vaikuta, vaan se että kun konetta on hiljattain käytetty on ankkurissa hieman magneettisuutta jäljellä.
        JOs alun viive ei ole pitkä, älä tee mitään.
        Anna vaan asian olla ja odota se muutama minuutti että lataus käynnistyy.
        Laturin ihnan kireydellä ei myöskään ole vaikutusta.


      • vikaako?
        -Mika- kirjoitti:

        ...laturin "sisäinen" ongelma. Luultavimmin laturin ankkurissa on liian vähän remanenssia (jäännösmagnetismia) jotta lataus voisi heti käynnistyä. Jakodiodi saa myös joskus tuollaista aikaan.
        Kun laturikin tarvitsee sähköä toimiakseen. Lataussäädin antaa ankkurille virtaa, joka muuttuu magneettisuudeksi joka taas generoi staattoriin (kiinteät käämit) vaitovirran joka tasasuunnataan ja viedään varaamaan akkua. JOs akun ja laturin välissä on diodi, niin laturi ei saa mistään aluksi virtaa tuottaakseen sen manetointivirran joka voi tuottaa sähköä...
        Usein pieni "ryntäyttäminen" eli siis hetkellinen kierosten antaminen koneelle auttaa latauksen alkuun. Koneen lämpöisyys ei siis vaikuta, vaan se että kun konetta on hiljattain käytetty on ankkurissa hieman magneettisuutta jäljellä.
        JOs alun viive ei ole pitkä, älä tee mitään.
        Anna vaan asian olla ja odota se muutama minuutti että lataus käynnistyy.
        Laturin ihnan kireydellä ei myöskään ole vaikutusta.

        Sitä ei ole ilmennyt aiemmin, mutta viime kesän teki tätä. Arvelutti asia vähän kun lähdin monen viikon purjehdukselle. Pahimmillaan kestää noin puolesta minuutista minuuttiin ennen kuin lataa, mutta miksiköhän tätä ei ennen tapahtunut?


      • asentelija.
        vikaako? kirjoitti:

        Sitä ei ole ilmennyt aiemmin, mutta viime kesän teki tätä. Arvelutti asia vähän kun lähdin monen viikon purjehdukselle. Pahimmillaan kestää noin puolesta minuutista minuuttiin ennen kuin lataa, mutta miksiköhän tätä ei ennen tapahtunut?

        Sulla saattaa olla huonoja liitoksia sähköissä. Koskas olet puhdistanut kaikki liittimet?

        Laturin hiilet saattaa olla myös loppu. Kun laturi alkaa pyöriä, niin hiilet eivät kunnolla ota kiinni ja aikansa täristyään jonkinlainen kontakti syntyy.

        Sähköjärjestelmääkin pitää huoltaa.


      • vikaako?
        asentelija. kirjoitti:

        Sulla saattaa olla huonoja liitoksia sähköissä. Koskas olet puhdistanut kaikki liittimet?

        Laturin hiilet saattaa olla myös loppu. Kun laturi alkaa pyöriä, niin hiilet eivät kunnolla ota kiinni ja aikansa täristyään jonkinlainen kontakti syntyy.

        Sähköjärjestelmääkin pitää huoltaa.

        Varmaan sitten laturin, akun ja moottorin välisiä liittimiä pitää putsata. Laturi kyllä lataa hyvin muuten eikä luulisi hiilten olevan loppu vähäisessä purjeveneen moottorikäytössä alle 10 v vanhassa koneessa.


    • joelisak

      40e 500e ja kaikki siltä väliltä kunhan vain saat kiinni eli voit tehdä vaikka uuden jalan niin saat vaikke lucas 18 acr veneesen vain virrantarve ratkaisee laturi mallin terveisin http://www.autosahko.net

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8696
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4858
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4308
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3867
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3246
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3060
    7. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      54
      2790
    8. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2415
    Aihe