Meillä on 2.1/2 vuotias tyttä joka kyllä osaa hyvin käydä potalla mutta kakata hän ei uskalla. Vaippaakaan ei päivisin tarvita. Sitten kun yöksi laittaa vaipan niin kakkakin uskaltautuu tulla. Päivällä hän saattaa yrittää potalla kakkaa koska kuulema kakattaa mutta kun ei niin ei. Sitten valitetaan mahakipua ymmärrettävästä syystä. Mikä neuvoksi tuohon kakkafobiaan...
Kun kakka ei tule
12
4205
Vastaukset
- Äiti
Pojallani oli sama ongelma joka korjaantui kun vaihdoimme tavallisen maidon hyla sellaiseen. Liika mehujen juonti saattaa aiheuttaa myös tälläistä kovaa vatsaa. Lämpö auttaa, saunan jälkeen luistaa kovempikin kama.
- mä vaan aattelen
että unohtakaa vähäksi aikaa koko juttu, esim vuodeksi...
olen päiväkodissa töissä ja olen ainakin 50 tuon ikäistä hoitanut ja joukossa on ollut 4-5 vain vaippaan kakkaajaa. oma poikani vielä lisäksi.
Se menee ohi, usko pois.
Kaikki pottayritykset tulee ylenpalttisesti kiitellä, muuten olla kuin ei oliskaan.
ja kuten edellä on kerrottu, ruokavalio on tärkeä: ruisleipää, puuroja, viinirypäleet oikein hyviä, samoin rusinat, vältä maitoa, muuten paljon juotavaa (vettä).
Anna lapselle pottarauha, toiset tarvii aikaa ja keskittymistä, siksi kakkaaminen usein ei päiväkodissa onnistukaan. Kirjankin voi potalle ottaa, mutta ei sit mitään tunnin istuntoja...
veikkaanpa, että jouluna 2004 naureskelet tällekin ongelmalle!! Tsemppiä vaan!!- Lilli
Meillä ei hermo kestänyt ihan vaan odottaa. Ehkä kakkakauhu olisi mennyt ohi, ehkä ei, mutta meistä tilanne oli kestämätön. Tyttömme oli ollut ns. siisti jo puoli vuotta, mutta kakan teki vain vaippaan. Jos emme antaneet vaippaa, hän ummetti viikon ja alkoi sitten vaikeroida. Sitten kakattiin koko päivä - lopulta yleensä vaippaan. Mitään järjellistä selitystä ei ollut, vaikka olihan se vatsa aika kova.
Käytimme peräruiskeitakin, mutta se ei ollut kivaa - ei meidän eikä tytön mielestä. Toisaalta pottakammo sitten lopulta hävisi peräruiskeiden avulla. Viikon päivä elettiin niin, että joka toinen päivä laitettiin peräruiske ja sitten lapsi puoliväkisin potalle kakkaamaan. Kolmannen istunnon jälkeen lapsi oli tyytyväinen pottatuotokseensa ja alkoi leuhkia sillä. Sen jälkeen asiat ovat luistaneet.
Voihan se olla, että puutuimme asiaan, johon ei pitäisi puuttua, ja ties mitä traumoja olemme lapsellemme aiheuttaneet, mutta ei sitä kestä, että pitää kakkapyllyä pestä niin isolta lapselta, jota ei jaksa nostaakaan. Lapsi on mielestämme itse ollut asian ratkettua tyytyväinen ja helpottunut.
Vielä yksi juttu: lapsemme oli kaksivuotiaaksi lehmänmaidottomalla dieetillä. Samoihin aikoihin kun potalle sitten lopulta selvittiin, jätimme maitotuotteet (suurimmaksi osaksi) pois. Annoimme tilalle kalkkia ja kauramaitotuotteita. Myös mallasuutetta annettiin alkuun, että vatsa pysyi taatusti liukkaana.
Tsemppiä teille. Kyllä se siitä. - Lilli
Lilli kirjoitti:
Meillä ei hermo kestänyt ihan vaan odottaa. Ehkä kakkakauhu olisi mennyt ohi, ehkä ei, mutta meistä tilanne oli kestämätön. Tyttömme oli ollut ns. siisti jo puoli vuotta, mutta kakan teki vain vaippaan. Jos emme antaneet vaippaa, hän ummetti viikon ja alkoi sitten vaikeroida. Sitten kakattiin koko päivä - lopulta yleensä vaippaan. Mitään järjellistä selitystä ei ollut, vaikka olihan se vatsa aika kova.
Käytimme peräruiskeitakin, mutta se ei ollut kivaa - ei meidän eikä tytön mielestä. Toisaalta pottakammo sitten lopulta hävisi peräruiskeiden avulla. Viikon päivä elettiin niin, että joka toinen päivä laitettiin peräruiske ja sitten lapsi puoliväkisin potalle kakkaamaan. Kolmannen istunnon jälkeen lapsi oli tyytyväinen pottatuotokseensa ja alkoi leuhkia sillä. Sen jälkeen asiat ovat luistaneet.
Voihan se olla, että puutuimme asiaan, johon ei pitäisi puuttua, ja ties mitä traumoja olemme lapsellemme aiheuttaneet, mutta ei sitä kestä, että pitää kakkapyllyä pestä niin isolta lapselta, jota ei jaksa nostaakaan. Lapsi on mielestämme itse ollut asian ratkettua tyytyväinen ja helpottunut.
Vielä yksi juttu: lapsemme oli kaksivuotiaaksi lehmänmaidottomalla dieetillä. Samoihin aikoihin kun potalle sitten lopulta selvittiin, jätimme maitotuotteet (suurimmaksi osaksi) pois. Annoimme tilalle kalkkia ja kauramaitotuotteita. Myös mallasuutetta annettiin alkuun, että vatsa pysyi taatusti liukkaana.
Tsemppiä teille. Kyllä se siitä.Tyttö oli siis tuon tapahtuessa miltei kolmevuotias. En tainnut mainita.
- marketta
Lilli kirjoitti:
Tyttö oli siis tuon tapahtuessa miltei kolmevuotias. En tainnut mainita.
on yleensä psyykkinen ongelma, joka johtuu yleensä liian ankarasta äidistä. Kakkaamattomuus pottaan on lapsen psyykkinen taisteluase - lapsi vastustaa "siistiksi" ryhtymistä. Vaipassa sitä kapinaa ei ole, joten vaippaan lapsi kyllä kakkaa. Potasta on siis tehtävä mukava "lelu", jolla istumisesta kiitetään, samoin tuotoksesta, mutta koskaan ei saa pakottaa kakkaamaan siihen. Kapina on silloin valmis.
- Lilli
marketta kirjoitti:
on yleensä psyykkinen ongelma, joka johtuu yleensä liian ankarasta äidistä. Kakkaamattomuus pottaan on lapsen psyykkinen taisteluase - lapsi vastustaa "siistiksi" ryhtymistä. Vaipassa sitä kapinaa ei ole, joten vaippaan lapsi kyllä kakkaa. Potasta on siis tehtävä mukava "lelu", jolla istumisesta kiitetään, samoin tuotoksesta, mutta koskaan ei saa pakottaa kakkaamaan siihen. Kapina on silloin valmis.
Joo, tuli luettua noitakin nettisivuja silloin kun tää kakkaongelma oli akuutti. Sain hirveät syyllisyydet ja suoraan sanottuna olin aika kauhuissani. Asiantuntijat vakuuttavat, että kakkaongelmat on tosi pahoja ongelmia, joista seuraa taatusti loppuelämän ajan vaikka mitä, että äiti on tosiaan syypää ja ainut keino on vuosien terapia äidille ja lapselle.
Meillä ongelma siitä huolimatta vain hävisi edellä kuvatuin ottein. Ajattelen näin, että ehkä on muitakin kuin psyykkisiä ongelmia. Siis voi olla syystä tai toisesta kova vatsa, joka johtaa ummetukseen ja tämä taas johtaa kakkaamispelkoon. Miksi sitten vaippa kelpaa? Ainakin meillä vaippaan kakattiin seisten, eli asennolla saattoi olla väliä.
No psykiatrien mielestä minä tietysti vain väistelen ja kiellän perheeni ja omat kauheat psyykkiset ongelmat. Uskon ja toivon silti, että meillä koko juttu on nyt ohi. Kakka alkoi kulkea eikä nykyään ole mitään ongelmaa: ihan normaalia ja iloista kakkaamista vain.
Isä oli meillä aika keskeinen tässä ratkaisuvaiheessa, enkä väitäkään, etteikö jutussa ollut myös psyykkistä puolta. Minulta meni pahiten hermot ja minä vähän vihoittelinkin lapselle. En silti usko, että kyseessä oli ihan hirveän traaginen tilanne, että minä olisin kauhean ankara äiti tai että ratkaisu olisi ollut psykiatrian alaa. Useinkin moniin pieniin psyykkisiin ongelmiin pätee ihan fyysiset lääkkeet.
- äiti
Entäpä, jos lasta inhottaa kakka, joka on potassa? (Luulisi, että vaipassa oleva kakka inhottaisi enemmän, mutta se on niin tuttu juttu, ettei sen kanssa ole samaa ongelmaa.)
Meillä on 2,5v tyttö, joka pyytää vaipan, jos hänet pakotetaan potalle. Sekä kakat että pissat tulee ilman ongelmia isoon vessanpyttyyn. Naapurissa on saman ikäinen poika, joka ei myöskään suostu tekemään mitään pottaan vaan ainoastaan pyttyyn. Vaipoista päästiin, kon lapsi oppi menemään pytylle.- Lilli
Potassa kakka ainakin haisee kamalalta. Vaipassa haju jää vaippaan ja pytyssä vesi auttaa.
Voisihan se olla noin. Meilläkin tyttö tykkää pytystä enemmän kuin potasta. Joskus hän pyytää vettä pottaan! - mä vaan aattelin
Joo, toden totta, kaikki nää vaippaankakkajat on alkaneet kakata suoraan pyttyyn. Syynä voi olla kylläkin se että ovat olleet isokokoisia kaikki ja pytyllä on ollut kivempi istua kuin ihan lysyssä potalla...?
mitä tulee äitien ankaruuteen, niin näillä mun tietämillä on kaikilla ollut kyllä ihan erityyppiset äidit. Pikemminkin lapset on olleet kaikki hyvin vahvatahtoisia.
- sow
koetappa lämmintä vettä potan pohjalle tai vesihana juoksemaan pottailun ajaksi.
- Äiti12233
Moi Meillä ummetusta :(
Oma tyttöni (jo 8v. 3kk) vatsa pömpöttää ja kakkaa ei tule kovin hyvin. Meillä sääntö on, että jos ei kakka tuu 3 päivään niin peräruiske odottaa.Joka ilta itketään ja kiemurellaan lattialla kun vatsa on niin kipeä. Sitten kun se ei helpota niin pyydetään menmään kakalle muttä yleensä vain kuuluu että "äitii multa ei tuu kakka ja mun vatsa on vieläkin kipeä" Sen jälkeen käydään sohvalle ja sitten hiarotaan lapsen vatsaa.Olemme käyneet lääkärissä ja lapsi juo Movicolia ja se on aikuisten annos on 3 illalla ja 4 amulla (3 pussia ja 4 pussia). Joka toinen viikko käydään tyhjentämässä vatsa ellei kakkaa ole tullut. Pyykissä on yleensä pikkareita jossa on kakkaa ja pissaa ja ne vatsa kivut ovat kamalia.Koulussa kerran kävi terkarilla tarkastuksessa terkkari oli päättänyt laittaa klyx peräruiskeen juuri noista syistä pömpöttä jne...
Ja taas mennään laittamaan peräruiske... ;( - äiti122334
Apuja!! Vatsa pömpöttää kamlasti!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606174- 1003202
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252496- 212138
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3531779- 271656
- 251410
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2241394- 491342
- 291312