maitoallergia?

titi

Meillä eilen lääkäri setä epäili ehkä maitoallergiaa. Nyt ollaan ns. paastolla eli vaan gefilus tutteli jauhetta sekoitettuna veteen. Eli mitä neuvoja olis mitä voisin neidille antaa jos riisi- ja maissijauhot sekoitettuna jauheeseen eivät tahdo oikeen maistua. Vaatii kuitenkin sen että aamuin illoin saa pullosta jotain runsaampaa kun maito pelkästään.. Kiitos jo etukäteen vinkeistä!

19

3447

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinikello

Kuulostaa omituiselta. Koska gefilus-tuttelissa ON maitoaineita mukana. Samoin kuin KAIKISSA kaupassa myytävissä äidinmaidonvastikkeissa ym. Meillä kun todettiin maitoallergia saatiin resepti apteekista ostettavaan maitoon. Mutta... koita tehdä jauhoista, siis EI puurohiutaleista. Tee joko paksu puuro jota jatkat maitokorvikkeella, tai suoraan löysä velli veteen. Meillä esim. käytössä nyt ruis-ja ohra vellit.

• Minna

Ihmettelen samaa kuin Sinikello: eikö kannattaisi jättää maito pois, jos maitoallergiaa epäillään? Tosin maitohappobakteerien on todettu auttavan maitoallergista, mutta silti.

Meillä syötiin vauvana Peptidi-tuttelia (apteekista, sikakallista ilman reseptiä) ja sekoitettiin siihen esim. luumusosetta (Pilttiä ym. Bonaa). Kelpasi hyvin ja täytti vatsan.

Kun vaavi oli isompi (1v) annettiin puuroa lusikalla. Se oli hyvää. Mannapuuro tulee ihan hyvää vedestäkin, ja voihan sen keittää mehuun.

• titi

Niin nimenomaan hain apteekista gefilus Peptidi tuttelia. Jäi vaan yks sana mainitsematta. On muuten tosissaan kallista! Yritän nyt siitä kehitellä neidille vellejä jotka maistuis. Eikä sillä ole vielä todettu maitoallergiaa, vasta epäillään. Onko muuten tietoa et jos se todetaan niin missä iässä voi antaa jotain muuta kun nimenomaista maitojauhetta? Esim. käykö sitten jossain vaiheessa Hyla-tuotteet? Tulee muuten tosi kalliiks...

• mammaa
        titi kirjoitti:

Niin nimenomaan hain apteekista gefilus Peptidi tuttelia. Jäi vaan yks sana mainitsematta. On muuten tosissaan kallista! Yritän nyt siitä kehitellä neidille vellejä jotka maistuis. Eikä sillä ole vielä todettu maitoallergiaa, vasta epäillään. Onko muuten tietoa et jos se todetaan niin missä iässä voi antaa jotain muuta kun nimenomaista maitojauhetta? Esim. käykö sitten jossain vaiheessa Hyla-tuotteet? Tulee muuten tosi kalliiks...

Siis lapsesi on maidolle allerginen? Eikös se tarkoita, että on maidon valkuaiselle allerginen? Niin minä asian olen ymmärtänyt. Tosin vauvasi tuntuu sietävän Tutteli Peptidia , mutta en tiedä onko se (lehmän)maitopohjainen valmiste kuten tavallinen Tutteli. Tiedän kyllä tapauksia, jossa vauva on sietänyt vain soija-maitoa.
        Hyla-tuotteet on taas eri asia. Ne ovat laktoosi-intoleranssiin, joka ei ole allergia ollenkaan, vaan vain sitä ettei siedä (ohutsuoli ei pilko) maitosokeria eli laktoosia ja hyla-tuotteissa se on valmiiksi pilkottu muotoon, jota suolisto kestää - tosin kaikilla ei sitäkään vähää. Mutta maidon valkuaisen sietää.

• Minna
        titi kirjoitti:

Saimme aika nopsasti diagnoosin lääkäriltä ja Kela korvasi Peptidit niin, että maksoimme siitä suunnilleen normaalin tuttelin hinnan.

Peptidi-tutteli ei käsittääkseni ole ollenkaan lehmästä peräisin. Tai sitten sitä on käsitelty niin rajusti, ettei maitoproteiini ole entisensä. Maitoallerginen ei kestä maitoproteiinia, eli ei mitään lehmästä peräisin olevaa (paitsi lihaa tietysti).

Usein maitoallergia häviää ennen kouluikää. Toisaalta monilla se säilyy. Tapana on testata eli altistaa kerran tai pari vuodessa, sopiiko maito jo. Ongelma on se, että oireet ovat usein hitaita ja salakavalia (välillä ihottumaa, välillä vatsavaivaa). Mekin olimme välillä melkein vuoden lehmänmaidolla, mutta sitten saimme taas huomata, että lapsi on terve vain ilman maitoa.

Alku tuntuu varmaan hankalalta, mutta siihen oppii kyllä. Ilman lehmänmaitoa ei jää paitsi juuri mistää - paitsi kunnon juustoista. Margariineista käy ainakin tummansininen Keiju: se on täysin maidoton.

Kauramaitotuotteet ovat olleet meille hyviä (kalliimpia kuin tav. maito, mutta ei hirveän paljon), tuotemerkkejä esim. Oatly ja Beneviva. Niissä ei ole mitään lehmää ja niihin voi siirtyä siinä iässä missä tavallinen vauva luopuu lehmänmaoidosta. Tai kysykää nyt vielä lääkäriltä: kalkin saannista pitää pitää huolta.

Sanon vielä, ettei maitoallergia ole niin kamalaa kuin äkkiseltään tuntuu. Sen kanssa oppii hyvin elämään ja nykyään on niin paljon erikoistuotteita, että lapsi saa jäätelöä ja vaikka mitä. Jopa kaupan valmis pullataikina on maidoton! Ruokarajoitteiset otetaan nykyään hyvin huomioon.

Meidän tyttö (nyt neljä vee) ei ole diettiään juuri surrut: hän tietää, että maito aiheuttaa vaivoja eikä halua syödä sitä. Yritämme tietysti hankkia hänelle aina vastaavaa tuotetta ja ennakoimme tilanteita esim. kaverin synttäreillä. Hiukan vaivaa siitä on, mutta aika pieni hinta se on terveestä lapsesta.

• sinikello
        titi kirjoitti:

Kyselin lääkärissä, kun mun neidillä todettiin allergia. 2-v saakka annetaan "apteekki-maitoa" Sen jälkeen jos allergia jatkuu jatketaan täysin maidottomalla ruokavaliolla. Kalkkilisän saannista pitää vaan huolehtia. Meillä kokeillaan nyt almiron-peptiä. 3viikkoa juodaan sitä ja katsotaan jos sopii, saan lääkäriltä lausunnon kelaa varten. Kela korvaa sitten omavastuun jälkeen 75% tuotteen hinnasta. Eli tulee jo paljon halvemmaksi. Oletko kysellyt mahdollisuutta päästä allergia-kokeisiin? Meillä esim. verikokeissa ei näkynyt mitään, prick-testeissä näkyi. Nyt on jäänyt pois maito, herneet ja kaura. Ruokavalion kestettyä nyt 6 päivää, ovat oireet selkeästi vähentyneet. Kuinka vanhasta lapsesta on kysymys???

• titi
        Minna kirjoitti:

Saimme aika nopsasti diagnoosin lääkäriltä ja Kela korvasi Peptidit niin, että maksoimme siitä suunnilleen normaalin tuttelin hinnan.

Peptidi-tutteli ei käsittääkseni ole ollenkaan lehmästä peräisin. Tai sitten sitä on käsitelty niin rajusti, ettei maitoproteiini ole entisensä. Maitoallerginen ei kestä maitoproteiinia, eli ei mitään lehmästä peräisin olevaa (paitsi lihaa tietysti).

Usein maitoallergia häviää ennen kouluikää. Toisaalta monilla se säilyy. Tapana on testata eli altistaa kerran tai pari vuodessa, sopiiko maito jo. Ongelma on se, että oireet ovat usein hitaita ja salakavalia (välillä ihottumaa, välillä vatsavaivaa). Mekin olimme välillä melkein vuoden lehmänmaidolla, mutta sitten saimme taas huomata, että lapsi on terve vain ilman maitoa.

Alku tuntuu varmaan hankalalta, mutta siihen oppii kyllä. Ilman lehmänmaitoa ei jää paitsi juuri mistää - paitsi kunnon juustoista. Margariineista käy ainakin tummansininen Keiju: se on täysin maidoton.

Kauramaitotuotteet ovat olleet meille hyviä (kalliimpia kuin tav. maito, mutta ei hirveän paljon), tuotemerkkejä esim. Oatly ja Beneviva. Niissä ei ole mitään lehmää ja niihin voi siirtyä siinä iässä missä tavallinen vauva luopuu lehmänmaoidosta. Tai kysykää nyt vielä lääkäriltä: kalkin saannista pitää pitää huolta.

Sanon vielä, ettei maitoallergia ole niin kamalaa kuin äkkiseltään tuntuu. Sen kanssa oppii hyvin elämään ja nykyään on niin paljon erikoistuotteita, että lapsi saa jäätelöä ja vaikka mitä. Jopa kaupan valmis pullataikina on maidoton! Ruokarajoitteiset otetaan nykyään hyvin huomioon.

Meidän tyttö (nyt neljä vee) ei ole diettiään juuri surrut: hän tietää, että maito aiheuttaa vaivoja eikä halua syödä sitä. Yritämme tietysti hankkia hänelle aina vastaavaa tuotetta ja ennakoimme tilanteita esim. kaverin synttäreillä. Hiukan vaivaa siitä on, mutta aika pieni hinta se on terveestä lapsesta.

Kiitos vaan neuvoista! Kyllä tää varmaan helpottuu alun jälkeen, kun vähän oppii tietään asioista. Siis Kela korvaa peptidi-tuttelin kun lääkäri siis antaa diagnoosin? Sehän jo helpottais paljon! Mulle vaan sanottiin apteekista ettei Kela sitten korvaa näitä. Ja vakuutuksetkaan ei välttämättä, riippuu paikasta. Luin netistä että n. 1-2% aikuilla on maitoallergia. Yleensä kuulemma loppuu 3 vuotiaaseen mennessä tai sitten viimeistään kouluikään. Enhän tietty toivo että se olis jatkuvaa mutta hyvä tietää ettei se juuri elämää muuta.

• sinikello

lisäys. Ostin itse eilen kaupasta sellaista riisijauhoa (farina täysjuvä riisijauho) tein puuron ohjeen mukaan, laimensin almiron-peptillä sekä lisäsin hiukka hedelmäsosetta ja hyvin maistui. Ja tuli pullosta vellitutin kautta hyvin läpi.

• titi

Nyt ollaan vielä 2 viikkoa peptidi-tuttelilla ja sitten mennään maidon rasitus kokeeseen. Neiti on nyt reilu 5 kk. Hyvä niin että jos jotain todetaan niin saa edes jostain korvauksia. Olen kanssa tehnyt riisijauhoista velliä ja lisännyt sinne peptidituttelia ja kyllä on jo maistunut. Teen välillä paksumman "puuron" mihin laitan sitten hedelmäsoseita sekaan. Ja tietysti yritän aamuin illoin antaa puuroa sille. Jostain kumman syystä neiti vaan heräilee tosi usein yöllä, aloittaa n.1 aikaan ja saattaa välillä herätä 15 min välein. Viime yönä kokeilin nukuttaa sitä sitten vaunuihin kun siellä tykkää nukkua mutta heräili se kuitenkin. Kun on neiti aiemmin nukkunut yönsä hyvin. Nyt tätä on jo jatkunut yli kuukauden. Tuntuu välillä kun olis joku paikka tosi kipee mutta kuitenkin rauhottuu yleensä sylissä. Kuuluuko ikään ja haluaako vaan seuraa vai mistäköhän vois johtua?

• sinikello
        titi kirjoitti:

Nyt ollaan vielä 2 viikkoa peptidi-tuttelilla ja sitten mennään maidon rasitus kokeeseen. Neiti on nyt reilu 5 kk. Hyvä niin että jos jotain todetaan niin saa edes jostain korvauksia. Olen kanssa tehnyt riisijauhoista velliä ja lisännyt sinne peptidituttelia ja kyllä on jo maistunut. Teen välillä paksumman "puuron" mihin laitan sitten hedelmäsoseita sekaan. Ja tietysti yritän aamuin illoin antaa puuroa sille. Jostain kumman syystä neiti vaan heräilee tosi usein yöllä, aloittaa n.1 aikaan ja saattaa välillä herätä 15 min välein. Viime yönä kokeilin nukuttaa sitä sitten vaunuihin kun siellä tykkää nukkua mutta heräili se kuitenkin. Kun on neiti aiemmin nukkunut yönsä hyvin. Nyt tätä on jo jatkunut yli kuukauden. Tuntuu välillä kun olis joku paikka tosi kipee mutta kuitenkin rauhottuu yleensä sylissä. Kuuluuko ikään ja haluaako vaan seuraa vai mistäköhän vois johtua?

Voi kuulua vain ikään, mutta voi myös olla joku muu allergia taustalla. Meillä esim. nyt on selkeästi myös naudanlihalle allerginen. Eli se(kin) poistettiin ruokavaliosta. Jos jatkuu kauan, kysy neuvolasta mitä tehdä. Älä väsytä itseäsi loppuun valvomisella.

• nnn

Jos imetät, muista, ettet itsekään saa käyttää maitotuotteita.

• Pee

Minua ihmetyttää näissä maitoallergiakeskusteluissa tämä imetysjuttu. Kaikki puhuvat kalliista korvikkeista, mutta kukaan ei puhu imetyksestä mitään. Eikö olisi kaikkein järkevintä imettää; äiti vain jättää maitotuotteet pois omasta ruokavaliostaan. Eihän aikuinen tarvitse maitoa, käyttäköön itse soijatuotteita.

• Minna
        Pee kirjoitti:

Minua ihmetyttää näissä maitoallergiakeskusteluissa tämä imetysjuttu. Kaikki puhuvat kalliista korvikkeista, mutta kukaan ei puhu imetyksestä mitään. Eikö olisi kaikkein järkevintä imettää; äiti vain jättää maitotuotteet pois omasta ruokavaliostaan. Eihän aikuinen tarvitse maitoa, käyttäköön itse soijatuotteita.

Suomessa yleensä imetetään vain vuosi. Minä esimerkiksi menin töihin, kun lapseni oli 9kk, enkä olisi voinut imettää silloin enää.

Imetys meni meillä (toisen lapsen kanssa) muutenkin huonosti, ilmeisesti sen takia, että diagnosoimaton maitoallergia vaivasi. Lapsi lopetti äidinmaidon syömisen ja lääkäri käski antaa pullomaitoa, kun paino alkoi laskea. Vasta sitten älyttiin allergia.

Muilta äideiltä olen kuullut, ettei ole ihan ongelmatonta aikuisen olla ilman maitoa. Sitä on miltei kaikissa eineksissä jne. Jotkut kyllä tekevät juuri noin kuin sanoit, ovat itse tiukalla dieetillä ja imettävät, mutta kaikkien ei ole helppo taipua moiseen. Oletko kokeillut?

Tässä ainakin muutama syy, miksi erikoiskorvikkeita tarvitaan.

• sinikello
        Pee kirjoitti:

juu...Imetin 4 kuukautta ja sitten ei enää maito riittänyt ja piti siirtyä korvikkeisiin. Toki se imetys ON helpompaa (joissain tapauksissa) Mutta kaikilta se ei vain onnistu. Nyt kun ölapsella on maitoallergia, niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin käyttää niitä kalliita korvikkeita.

• Pee
        Minna kirjoitti:

Suomessa yleensä imetetään vain vuosi. Minä esimerkiksi menin töihin, kun lapseni oli 9kk, enkä olisi voinut imettää silloin enää.

Imetys meni meillä (toisen lapsen kanssa) muutenkin huonosti, ilmeisesti sen takia, että diagnosoimaton maitoallergia vaivasi. Lapsi lopetti äidinmaidon syömisen ja lääkäri käski antaa pullomaitoa, kun paino alkoi laskea. Vasta sitten älyttiin allergia.

Muilta äideiltä olen kuullut, ettei ole ihan ongelmatonta aikuisen olla ilman maitoa. Sitä on miltei kaikissa eineksissä jne. Jotkut kyllä tekevät juuri noin kuin sanoit, ovat itse tiukalla dieetillä ja imettävät, mutta kaikkien ei ole helppo taipua moiseen. Oletko kokeillut?

Tässä ainakin muutama syy, miksi erikoiskorvikkeita tarvitaan.

Nyt ymmärrän. Kiitti asiallisesta vastauksesta. Itse olen maidottomalla ruokavaliolla, mutta en maitoallergian takia. Olen imettänyt lapsiani yli vuoden. Myös yhden hoitolapseni äiti imetti maitoallergista lasta yli vuoden, vaikka lapsi oli siis minulla hoidossa.

• Johanna
        Pee kirjoitti:

Tyttäreni on 3 kk. Koko ajan yöt menneet vähän niin ja näin. ½ h ja ylös rinnalle. Eilen kuulin tästä mahdollisesta maitoallergiasta. Saimme kaverilta soijamaitoa, kokeilin ja neiti nukkui yön, heräten ainoastaan kerran.
        Olin erittäin surullinen, sillä luulin, että minun on PAKKO lopettaa imetys. Näin ei kai sitten olekaan, jos lopetan itse maitotuotteet?
        Onko rintamaitoa mahdollista jatkaa ja ettei se aiheuta vauvalleni allergiaa?

• titi
        Johanna kirjoitti:

Tyttäreni on 3 kk. Koko ajan yöt menneet vähän niin ja näin. ½ h ja ylös rinnalle. Eilen kuulin tästä mahdollisesta maitoallergiasta. Saimme kaverilta soijamaitoa, kokeilin ja neiti nukkui yön, heräten ainoastaan kerran.
        Olin erittäin surullinen, sillä luulin, että minun on PAKKO lopettaa imetys. Näin ei kai sitten olekaan, jos lopetan itse maitotuotteet?

Kyllä voi jatkaa imetystä mutta silloin ei itsekkään saa käyttää mitään maitotuotteita mikäli lapsella on allergia todettu tai sitä epäillään. Kertokaa jos olen väärässä. Sitä vaan vielä että ei se imetys aina oo itsestään selvyys, mulla loppu maidon tulo 3 kuukauden iksenä enkä sille voinut mitään. Ei auttanut vaikka kuinka yritit antaa, ei vaan enää tullu! Et niin....

• Pee
        Johanna kirjoitti:

Kyllä tosiaankin voit jatkaa imettämistä, kun jätät itse maitotuotteet pois. Ainakin sen vuoden, jolloin lapsi tarvitsee äidinmaitoa tai korviketta, pitäisi äidin pystyä olemaan ilman maidon ainesosia. Ei se välttämättä helppoa ole, mutta pian siihen tottuu. Mutta varmista ensin, että kyseessä on vauvan maitoallergia.

• kolmen äiti
        Pee kirjoitti:

viestiketju on muutaman vuoden takaa, mutta niille jotka tänne nyt löytävät, niin itselle ainakin lääkäri juuri sanoi kun tytöllä (5 kk) epäillään maitoallergiaa että kannattaa itsekin välttää ainakin aluksi myös soijatuotteita ja esim. kauramaito on parempi korvaava tuote omaan käyttöön, sillä myös soija on ainakin alle puolivuotiaalla herkästi allergisoiva!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      81
      3898
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      69
      3707
    3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      44
      2215
    4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      52
      2179
    5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      58
      2074
    6. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      51
      1746
    7. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      27
      1429
    8. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
      Ikävä
      115
      1173
    9. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      105
      1153
    10. Missä yleensä törmäät kaivattuusi??

Tai näet hänet!!
      Ikävä
      60
      1099
    Aihe