Moi, olen pahoillani jos tämä nyt jotakuta loukkaa mutta taas kun olin tossa meien pikkukirjaston jonossa ja kolme kirjastotätiä istui vaan siellä lasikopissaan eivätkä tulleet auttamaan harjoittelijaa joka yritti yksin selvitä kaikista lainaajista ja puhelinsoitoista siinä välissä niin aloin ajattelemaan, että mitä kirjastonhoitajan pätevyyden saamiseksi oikein vaaditaan? Onko ekaks psykologinen testi, että kuinka välinpitämätön osaat olla? Minun mielestäni ihan oikeesti (voin olla väärässäkin) niin kuka tahansa pystyis tuohon hommaan. Ja koulutus vielä taitaa kestää 2 vuotta? Vai onko niin, että siihen hommaan valitaan maan pohjasakka ja heillä tosiaan menee kaksi vuotta oppia kuinka kirja asetetaan hyllyyn?
Kirjastonhoitajan koulutus?
7
3984
Vastaukset
- työllistävä..
Ajattelutapa, jos kaikki hosuu hommia niin ne loppuu. Et kai sinä kuvittele, että kaikki Nokian johtajat tekevät kokoajan töitä? Sama asia kunnan tai valtion palveluksessa, ei pidä hosua töiden kanssa. Harjoittelija oppii hyvin tehdessään ominpäin töitä, kirjastotädin hommassa kun ei vaara momentteja ole kovin paljon. Lienet kovin nuori henkilö, mutta saat anteeksi.
- ja tota...
työllistävää vaikutusta minäkin ajattelin. Mutta silti en valitettavasti ymmärrä miten he saavat aikansa kulumaan siellä koulutuksessa? Ja tosiaan sama koskee siis kunnan ja valtion töihin koulutusta. En minäkään töissäni juuri mitään tee ja silti tilille tipahtaa 2000egee joka kuukausi mutta ei siihen tarvinnu koulussa kahta vuotta istuskella.
- ...
Jos kirjastonhoitaja on muodollisesti pätevä niin hän on joko yliopistosta valmistunut maisteri tai sitten ammattikorkeatutkinnon suorittanut. Kirjastovirkailijat ovat opistotasoisia tai sitten tukityöllistettyjä tai oppisopimuksella (tosin jotkus eivät edes sitäkään...). Kirjastonhoitajalla taitaa olla aika pieni palkka nähden koulutukseen, joten arvelen, että jokin ilo jollain tavalla siitäkin työstä on otettava. Ja totta on, että harjoittelija oppii tekemällä.
- kirjastoalan opiskelija
Ensinnäkin, jotta pääsee ihan kirjastonhoitajaksi täytyy käydä ammattikorkeakoulututkinto, joka kestää 3,5 vuotta. Kirjastovirkailijoina, eli ainakin siinä asiakaspalvelussa, voi toimia ammattitutkinnon käyneet. Tämä ammattitutkinto kestää ymmärtääkseni sen kaksi vuotta.Olen samaa mieltä siitä, että kirjaston tiskillä voi toimia (ja valitettavasti toimiikin) kuka tahansa, koska tiskillä toimiminen on lähinnä lainausta ja palautusta. Tämä työ on vain sitä, joka näkyy asiakkaille. Voin sanoa, että kirjastossa työskentely on paljon muutakin kuin lainausta ja palautusta, ja siihen todella tarvitaan koulutusta. Esimerkiksi kirjastonhoitajat/informaatikot ovat ammattilaisia tiedonhaussa, jota nykypäivänä tarvitaan entistä enemmän tiedon lisääntyessä valtavasti nettiin jne..
En nyt ala saarnaamaan enempää kirjastossa työskentelystä, harmittaa vain kun monella on väärää tietoa..
Eli paljon on asiaa kirjastoalan koulutuksessa ja hyvin aika kuluu itselläkin opiskellessa :)- mutta...
minun mielestäni koko touhu on ylimitoitettu tai sitten todellakin alalle pyrkivät ovat pohjimmiltaan sen verran hölmöjä, että he todellakin tarvitsevat noin pitkän koulutuksen. Vain minun mielipide ... kenenkään muun ei tarvitse olla samaa mieltä kanssani.
- Kirjastowannabe
mutta... kirjoitti:
minun mielestäni koko touhu on ylimitoitettu tai sitten todellakin alalle pyrkivät ovat pohjimmiltaan sen verran hölmöjä, että he todellakin tarvitsevat noin pitkän koulutuksen. Vain minun mielipide ... kenenkään muun ei tarvitse olla samaa mieltä kanssani.
Luuletko, että kirjastojen kokoelmat syntyvät ja pitävät itseään ajan tasalla itsestään? Jonkun pitää aineisto valita ja hankkia, opastaa tiedonhaussa neuvoja kaipaavia, huolehtia aineiston fyysisestä kunnosta ja vanhan aineiston poistamisesta. Joku suunnittelee tiedonhakukilpailut, pitää kirjastonkäytön tunteja koululaisille ja opiskelijoille, järjestää lasten satutunnit, suunnittelee kirjavinkkaustapahtumat ja esim. kuukauden teemat kirjastossa. Näyttelyt täytyy suunnitella ja pystyttää. Aineistoa täytyy jäljittää muista kirjastoista ja tilata paikan päälle asiakkaalle. Toinen asiakas haluaa löytää musiikkikappaleen, eikä osaa sanoa siitä muuta kuin muutaman sanan. Jotkut kirjastotyöntekijät toimittavat sopivaksi katsomaansa aineistoa myös ns. kotipalveluasiakkaille, kuten vanhuksille koteihin ym.
Olin kirjastossa puoli vuotta töissä ja se oli todella antoisaa aikaa. Välillä oli kiirettä, välillä hiljaisempaa. Kirjastotyö on muutakin kuin lainaamista ja palauttamista. Oma kulttuurintuntemus kasvoi roimasti. Suosittelen! - luulen...
Kirjastowannabe kirjoitti:
Luuletko, että kirjastojen kokoelmat syntyvät ja pitävät itseään ajan tasalla itsestään? Jonkun pitää aineisto valita ja hankkia, opastaa tiedonhaussa neuvoja kaipaavia, huolehtia aineiston fyysisestä kunnosta ja vanhan aineiston poistamisesta. Joku suunnittelee tiedonhakukilpailut, pitää kirjastonkäytön tunteja koululaisille ja opiskelijoille, järjestää lasten satutunnit, suunnittelee kirjavinkkaustapahtumat ja esim. kuukauden teemat kirjastossa. Näyttelyt täytyy suunnitella ja pystyttää. Aineistoa täytyy jäljittää muista kirjastoista ja tilata paikan päälle asiakkaalle. Toinen asiakas haluaa löytää musiikkikappaleen, eikä osaa sanoa siitä muuta kuin muutaman sanan. Jotkut kirjastotyöntekijät toimittavat sopivaksi katsomaansa aineistoa myös ns. kotipalveluasiakkaille, kuten vanhuksille koteihin ym.
Olin kirjastossa puoli vuotta töissä ja se oli todella antoisaa aikaa. Välillä oli kiirettä, välillä hiljaisempaa. Kirjastotyö on muutakin kuin lainaamista ja palauttamista. Oma kulttuurintuntemus kasvoi roimasti. Suosittelen!että moni normaali ihminen oppis kaiken tuon paljon lyhyemmässä ajassa kuin mitä kirjastonhoitajan koulutus kestää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2411579- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika36842