Piirilevyn ja ohjelmiston

kopiointi!

Ostin tuollaisen vanhan elektroniikka laitteen ja haluaisin rakentaa itse samanlaisen uuden! Kuoret ynm. nippeli osaan helposti tehdä mutta tuo ohjelmisto on kynnys minulle!

Elikkä onko jossain sellaista laitetta/henkilöä joka voi kopioida piirilevyn sisällä olevan ohjelmiston?

Tuo piiri levy näyttää aika moni mutkaiselle, mutta haluaisin samanlaisen uuden. Eli onko tälläinen kopiointi edes mahdollista. Ja voiko tuota ohjemaa siirttää/kopioida jotenkin uudelle samanlaiselle piirilevylle.

Jos joku osaisi tehdä tälläisen siirron/kopoioinnin niin voisiko laittaa hieman ohjeistusta mitenkä tämä tehdään tai jos et halua tätä julkisesti näyttää niin voin toki maksaa hieman tästä.

12

1053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kopiosorvi

      Eikös toisen valmistajan laitteen kopioiminen ole laitonta. Mistä tiedät että laitteessa on jokin ohjelma, onko siinä prosessori, mikrokontrolleri tai joku muistipiiri. Yleensä ohjelmisto suojataan, ei aina. Eikö kannattaisi lähteä siitä että miten tämän laitteen tulisi toimia ja suunnitella uusi piirilevy, yleensä tullaan toimeen paljon pienemmällä määrällä komponenntteja mitä siinä vanhassa laitteessa. Tekniikka kehittyy ja tietokoneetkaan ei enää ole talonkokoisia. Sanoisin että unohda kopiointi ellet ole alan expertti.

    • vaan

      mittailemaan, mihin kaikkialle ne johdot menevät. Hommaa nopeuttaa kummasti sellainen piippaava mittari. Aikaa voi mennä jokunenkin tovi.

      • mutta...

        tuo laite onkin 25v van ha eikä näitä ole valmistettu 20v uusia. Sillä vaan haluaisin ns. uuden laitteen, koska tämä on korvaamaton laite.

        Niin vissiin tuo ohjelma on juri muistipiirillä eli voiko tämän sisältöä jotenkin kopioida?


      • Kopiosorvi
        mutta... kirjoitti:

        tuo laite onkin 25v van ha eikä näitä ole valmistettu 20v uusia. Sillä vaan haluaisin ns. uuden laitteen, koska tämä on korvaamaton laite.

        Niin vissiin tuo ohjelma on juri muistipiirillä eli voiko tämän sisältöä jotenkin kopioida?

        Kyllä muistipiirillä olevan ohjelman saa kopioitua.


      • mutta... kirjoitti:

        tuo laite onkin 25v van ha eikä näitä ole valmistettu 20v uusia. Sillä vaan haluaisin ns. uuden laitteen, koska tämä on korvaamaton laite.

        Niin vissiin tuo ohjelma on juri muistipiirillä eli voiko tämän sisältöä jotenkin kopioida?

        Piirilevyn joutuu todennäköisesti tekemään uuden. On helpompi selvittää vanhasta mitä on kytketty ulkomaailmaan ja koota uusilla samoin toimivilla piirellä uusi kytkentä. Ohjelma on luettavissa prommilta. Siihen voi joutua tekemään hieman salapoliisityötä, että löytää toimivan ohjelmointilaitteen. Joillain kerhoilla sellaisia on. hiukan kiinostaa missäpäin suomea asut. Ei paikkakunta vaan alue, että vois vähän edistää hommaa.


      • täällä...
        Pärepilot kirjoitti:

        Piirilevyn joutuu todennäköisesti tekemään uuden. On helpompi selvittää vanhasta mitä on kytketty ulkomaailmaan ja koota uusilla samoin toimivilla piirellä uusi kytkentä. Ohjelma on luettavissa prommilta. Siihen voi joutua tekemään hieman salapoliisityötä, että löytää toimivan ohjelmointilaitteen. Joillain kerhoilla sellaisia on. hiukan kiinostaa missäpäin suomea asut. Ei paikkakunta vaan alue, että vois vähän edistää hommaa.

        itä-suomessa päin asustelen. Niin tarkotushan onkin tehdä samanlainen uusi piirilevy ohjelmineen. Ihan vaan siltä varalta että milloinka tämä alkuperäinen kärähtää... on antanut jo sen verran paha enteisiä merkkejä... :/ Tosin mitään ei ole vielä hajonnut onnneksi. :)


      • täällä... kirjoitti:

        itä-suomessa päin asustelen. Niin tarkotushan onkin tehdä samanlainen uusi piirilevy ohjelmineen. Ihan vaan siltä varalta että milloinka tämä alkuperäinen kärähtää... on antanut jo sen verran paha enteisiä merkkejä... :/ Tosin mitään ei ole vielä hajonnut onnneksi. :)

        Niinpätietysti. Ittekin olen alunperin pielisenrannalta. Etelässä ollu jo liian kauan. Joensuussa esimerkiksi on ratioista kiinostuneita kerhoja joilla muutostöitä varten on ilimmeisesti prommari. Niistä vois alottoo ja jatkaa heijän avullaan.


      • SmithChart
        mutta... kirjoitti:

        tuo laite onkin 25v van ha eikä näitä ole valmistettu 20v uusia. Sillä vaan haluaisin ns. uuden laitteen, koska tämä on korvaamaton laite.

        Niin vissiin tuo ohjelma on juri muistipiirillä eli voiko tämän sisältöä jotenkin kopioida?

        Jos se on noin vanha laite ja siinä on jotain "älyä" niin todennäköisesti siinä on iso liuta logiikkapiirejä, joita ei enää nykyään edes valmisteta. Toisin sanoen sen kopioiminen voi kaatua jo siihen ettei vastaavia osia ole enää mistään saatavilla. Liian vanhaa tekniikkaa.

        Lisäksi on hyvin todennäköistä (en tietysti tiedä millainen laite on kyseessä) että saman toiminnan voi nykyään saada aikaan jopa yhdellä ainoalla mikrokontrollerilla.


      • Kiitos...
        Pärepilot kirjoitti:

        Niinpätietysti. Ittekin olen alunperin pielisenrannalta. Etelässä ollu jo liian kauan. Joensuussa esimerkiksi on ratioista kiinostuneita kerhoja joilla muutostöitä varten on ilimmeisesti prommari. Niistä vois alottoo ja jatkaa heijän avullaan.

        pääsen jo näillä tiedoilla melko pitkälle... :D


      • mapa.
        Kiitos... kirjoitti:

        pääsen jo näillä tiedoilla melko pitkälle... :D

        Ilmeisesti sulla ei ole kytkentää tästä laitteesta? Kyllä kaksipuoleisesta levystä saa kytkennän esille melko kätevästi piirilevy-CAD'lla. Muutamista kaivanut sen ja joitakin rakentanutkin uusien mahdottoman saatavuuden vuoksi. Tuon ikäisessä ilmeisesti ohjelma EPROM'lla tai ROM-piireillä. Molemmat luettavissa, paisi jos on kaksijännitteinen EPROM, siihen ei ole prommeria mulla käytettävissä. Joutuisi rakentamaan adapterin.
        Asustan myös Itä-Suomen alueella.


    • aikol

      Moi.


      Antaisitko edes hieman infoa mikä laite kyseessä?

      Jotain nimeä? tyyppiä? infoa ylipäätään?

      Sillä jos nippelihommat osaat niin ei sen kopiointi välttämättä kovin vaikeata ole.

      Tosin voi myös olla että sitä ei voi kopioida.

      tsau.

    • Kopiosorvi

      Niin tulipas mieleen vähän vastaava projekti kun eräästä mittalaitteesta hajosi onnettomuudessa näytön piirilevy (poikki kolmesta kohtaa). Näytössä 9kpl 7sekmentti näyttöjä ja muutama LED. Tehtiin uusi levy yhdellä PIC:illä muutama oheiskomponentti. Näillä korvattiin 8kpl NE587N ja piirinvalinta SN74LS138N. 7sekmenttinäyttöjen ohjaus multipleksattuna päästiin toteuttamaan näyttö pelkällä kontrollerilla. Eli kyllä kannattaa suunnitella laite uudelleen nykytekniikalla. Tietysti softan vääntämiseen menee aikaa varsinkin jos ei ole valmista kirjastoa käytössä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      97
      950
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      897
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      294
      781
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      139
      586
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe