Kanalintuja

paikoin hyvin.

Itse päättelin jahtikautta tänään pohjois-hämeessä. Tai tämä päivä meni sadetta pidellessä mutta muuten viikolla näkyi lintuja hyvin.
Teeriä tuli aamu suolle keskiviikkona kolmekymmentä ja torstaina viisikymmentä.
Ja jokunen päätyi myös saaliiksi.

Pyitä tuli pillin kutsumana myös hyvin mutta hieman on pyykanta pudonnut viime kaudesta. Muuten tuntui pyrähtelevän vähän joka puskassa.

Metsojahti päättyi jo viime kuussa ja syys soitimella oli aloitus päivänä kuusi ukkoa joista yksi päätyi joulu pöytään. Muut päivät menikin soitimella kameran kanssa jahdaten.
Myös mökkini lähellä puidulla pienellä kaura pellolla on vieraillut jo useampana lähi päivänä neljä ukkometsoa. Komea näky aina aamuisin.

Sateetonta juhannusta odotellessa ja tiedossa on todella hyvin kanalintuja ensi vuodeksi.
Muualla maassa tulee varmaan rajoituksia mikä on hyväkin etenkin lapin taantuneelle lintukannalle.
No jos ei samassa rytäkässä rauhoiteta myös pohjois-hämettä niin lintuja päätyy pataan myös ensi vuonna.

23

8981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpöhommaa

      Toivottavasti tollaset kyttääjät jossai vaihees älyävät kuin apumies touhua soidinmetsästys on ja lintukannalle tuhoisaa,siinä ammutaan vanhoja lintuja ja se on se tuottava kanta.Yleensäkin linnunmetsästys kiväärillä pitäisi kieltää poislukien pystykorvaporukat.Suonlaidassa kyttääjiltä luvat pois,ei se mitään metsästystä ole!Jos ei sen vertaa että linnut käydään kävelemässä ja vielä koiran kans ni menkää vaikka pitsalle. Hyvää syksyn jatkoa silti.

      • järkevä metästäjä ammu sitä

        vanhinta lintua ja kaikki metästäjät on järkeviä toisinku te vitun ELÄINAKTIVISTIT


    • ysikolomonen

      tuo soitimelta ampuminen on niin lapsellista touhua että ei paremmalla väliä. viehättääkö se että saa helpolla komian meton vai eikö jaksa kävellä metissä?

      ja täällä itärajalla ei ole lintu kannat kovin hepposet, luultavasti ens syksynä mehto pääsee rauhotukseen seuran alueella.

    • mitä sanotte

      Mutta mitä pyytö tapoihin tulee harrastan kyllä kanalinnustusta eri tavoilla ja pääasiassa pomppu lintuja ampuen. Sitäpaitsi yhtälailla se vanha lintu voi hypätä edestä lentoon kuin nuori. Päiväkirja merkintöjä lukiessani huomasin että viimeisestä kymmenestä pomppuun ampumastani metsosta yhdeksän on ollut raavaita ja yksi saman kesän poika metso.
      Eikä ne soitimet ole tuhoutuneet vaikka joka syksy olen 20 vuoden aikana käynyt sieltä teeri ja metso paistin hakemassa.

      Totta on se että kyllähän ahneuksissaan soitimen voi pilata liiallisella ampumisella mutta olen siinä onnellisessa asemassa että kukaan muu ei kulje kyseisillä paikoilla jahdissa.
      Metsoja keväisin soitimella on käynyt joka vuosi noin 15 ja koppeloita lukematon määrä vaikka olenkin sen itse kiintiöimäni yhden ukon aina ampunut.
      Video materiaalia löytyy satoja tunteja jos epäilyttää.
      Samoin teeriä. Kevät karkeloissa lintuja on aina ollut 50-100 ja vaikka puolenkymmentä vuosittain olen kyseiseltä peli paikalta ampunut ei kanta ole muuttunut miksikään.
      Ja kokemuksesta voin sanoa että on turhaa puhetta se että soitimella kävisi syksyisin vain vanhat.
      Saaliista joka toinen tai kolmas on usein vielä poikashöyhenessä oleva kukko joka on tullut paikalle muun ryhmän vetämänä.
      Ettäpä näin.
      Hyvää syksyä kuitenkin.

      • jolkuttaja

        ukot tosiaankaa ei lisäänny.meil päin akat säästetää ei ole viisasta ampua munivaa lintua.lintukannat ainakin kymessä erinomaiset.


    • peri suomalainen

      kateus vaivata osaa vastaajista.
      Jos ei itsellä taidot riitä niin turha toisia moittia. Aloittajalla on ainakin vahva luonto tuntemus ja hyvät pohjustukset metsästykseen yleensä mitä kirjoituksesta voi päätellä.
      Tosiaan täällä pohjoisessa tuli yllättävän nopea alamäki ja pari vuotta se ottaa vähintään että edes jonkinlaiset kannat saadaan.
      Hyvä ettei kato koske koko suomea. Kyllä se tästä taas.
      Syksyn jatkoja myös avaus tekstin tehneelle.

      • kateellinenko,mistä?

        No siihen kiväärimetsästykseen ei kyllä kovin kummosia taitoja tarvita senhän hoitelee vähä-älynenkin.Soidinmetsästyksen kyseessä ollessa vaativin suoritus mahtaa olla aikanen herätys ja eväiden teko.Jos haluaa metsästysharrastukseltaan muutakin kuin saalista niin hommaa koiran ja kuleksii sen kans ettimässä ne tirpat sieltä.Jos joku on lintuja saanu,en osaa olla siitä kade,ite saan lintuja tasan sen verran kun tarvihen ja siinä on linnullakin ollu oma mahollisuus.


      • Helppoako?
        kateellinenko,mistä? kirjoitti:

        No siihen kiväärimetsästykseen ei kyllä kovin kummosia taitoja tarvita senhän hoitelee vähä-älynenkin.Soidinmetsästyksen kyseessä ollessa vaativin suoritus mahtaa olla aikanen herätys ja eväiden teko.Jos haluaa metsästysharrastukseltaan muutakin kuin saalista niin hommaa koiran ja kuleksii sen kans ettimässä ne tirpat sieltä.Jos joku on lintuja saanu,en osaa olla siitä kade,ite saan lintuja tasan sen verran kun tarvihen ja siinä on linnullakin ollu oma mahollisuus.

        Mitä ihmettä, onko metson saaminen soidinpaikalta syksyisin helppoa? Itselläni on toistaiseksi kokemusta vain teeren soidinmetsästyksestä, ei metson. Aseena käytän jousta, ja voin vakuuttaa ettei teeren soidinmetsästys jousivälinein ole mitenkään helppoa...

        Mutta siitä metsosta. Olen kuvitellut, että vaihtoehtoja soidinpaikalle pääsemiseksi on kaksi: joko meneminen paikalle jo yöllä ennen lintujen tuloa, tai hiipiminen hionnan aikana. Kumpaakaan en ole ajatellut erityisen helpoksi operaatioksi, vaikka tietenkään kiväärillä ei tarvitse päästä läheskään niin lähelle lintuja kuin jousella. Kummasta/millaisesta soidinmetsästyksestä oli kyse tämän "helpon" metson soidinmetsästyksen tapauksessa?

        Olen luullut, että metson metsästys syyssoitimelta olisi aika harvinaista, mutta en koskaan ole ajatellut sen olevan helppoa edes ruutiaseilla. Kertokaa siis asiasta tietävät lisää!


      • helppoa
        Helppoako? kirjoitti:

        Mitä ihmettä, onko metson saaminen soidinpaikalta syksyisin helppoa? Itselläni on toistaiseksi kokemusta vain teeren soidinmetsästyksestä, ei metson. Aseena käytän jousta, ja voin vakuuttaa ettei teeren soidinmetsästys jousivälinein ole mitenkään helppoa...

        Mutta siitä metsosta. Olen kuvitellut, että vaihtoehtoja soidinpaikalle pääsemiseksi on kaksi: joko meneminen paikalle jo yöllä ennen lintujen tuloa, tai hiipiminen hionnan aikana. Kumpaakaan en ole ajatellut erityisen helpoksi operaatioksi, vaikka tietenkään kiväärillä ei tarvitse päästä läheskään niin lähelle lintuja kuin jousella. Kummasta/millaisesta soidinmetsästyksestä oli kyse tämän "helpon" metson soidinmetsästyksen tapauksessa?

        Olen luullut, että metson metsästys syyssoitimelta olisi aika harvinaista, mutta en koskaan ole ajatellut sen olevan helppoa edes ruutiaseilla. Kertokaa siis asiasta tietävät lisää!

        ole.
        Metso on arempi lintu soitimella kuin teeri. Karkaa pienestäkin risahduksesta, ääni ei kuulu kuin max sata metriä eikä lintua ison kokonsa ansiostakaan ole helppoa nähdä korpi kuusikoissa missä soitimet usein sijaitsee.
        Soidin on epävarmempi tapahtuma syksyllä kun taas teeri pulputtaa alueellaan lähes joka aamu. Vaikka pääsetkin kuuloetäisyyden päähän soivasta metsosta ei sen lähestyminen hionnan aikanakaan niin helppoa ole. Metso pitää myös pitkiä taukoja soidessaan syksyllä ja usein metsästäjältä menee hermo ja lähestyy lintua varomattomammin luullen linnun lähteneen.
        Itse pidän teeren soidin metsästystä helpompana kuin metson. Mutta usean kevään jahdit videokameran kanssa metsomailla ovat opettaneet taitoa myös syys soidin metsästykseen ja olenkin vuosittain kytännyt joulumetson tutulta isolta soitimelta.


      • käsitystäni
        helppoa kirjoitti:

        ole.
        Metso on arempi lintu soitimella kuin teeri. Karkaa pienestäkin risahduksesta, ääni ei kuulu kuin max sata metriä eikä lintua ison kokonsa ansiostakaan ole helppoa nähdä korpi kuusikoissa missä soitimet usein sijaitsee.
        Soidin on epävarmempi tapahtuma syksyllä kun taas teeri pulputtaa alueellaan lähes joka aamu. Vaikka pääsetkin kuuloetäisyyden päähän soivasta metsosta ei sen lähestyminen hionnan aikanakaan niin helppoa ole. Metso pitää myös pitkiä taukoja soidessaan syksyllä ja usein metsästäjältä menee hermo ja lähestyy lintua varomattomammin luullen linnun lähteneen.
        Itse pidän teeren soidin metsästystä helpompana kuin metson. Mutta usean kevään jahdit videokameran kanssa metsomailla ovat opettaneet taitoa myös syys soidin metsästykseen ja olenkin vuosittain kytännyt joulumetson tutulta isolta soitimelta.

        Kiitos vastauksesta.

        Kertomuksesi vastaa hyvin omaakin käsitystäni metson metsästämisestä soidinpaikoilta. Selvänä olen myös pitänyt, että se on vaikeusasteeltaan toista luokkaa kuin teeren vastaava. Edellä kuitenkin moni hyökkäsi tällaista metsästystapaa vastaan, miksi?

        Oma haaveeni on ampua ukkometso jousella, ja olen rakentanut ajatuksen pitkälti soidinmetsästyksen varaan (koiraa ei ole).


      • tiedossasi
        käsitystäni kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Kertomuksesi vastaa hyvin omaakin käsitystäni metson metsästämisestä soidinpaikoilta. Selvänä olen myös pitänyt, että se on vaikeusasteeltaan toista luokkaa kuin teeren vastaava. Edellä kuitenkin moni hyökkäsi tällaista metsästystapaa vastaan, miksi?

        Oma haaveeni on ampua ukkometso jousella, ja olen rakentanut ajatuksen pitkälti soidinmetsästyksen varaan (koiraa ei ole).

        on metson soidinpaikka niin ei muuta kuin viileänä syysaamuna hiipien pelipaikoille. Syksyllä ukot eivät niinkään usein laskeudu maahan soimaan vaan näppäilevät yöpuussaan mutta pientä kinaa ja liikehdintää aiheuttaa toisten ukkojen soiminen myös kuulo etäisyydellä toisistaan ja linnut vaihtavat puittamalla hiljalleen lähemmäs toisiaan. Näin ollen jos sattuu olemaan tuurilla oikeassa paikassa saattaa lintu lentää viereiseen puuhun näppäilemään ja tilanne koittaa. Vaikka ampuma tilannetta ei tulisikaan on aamu täydellinen kun kuulee lintujen ryskäävän ympärillä.
        Eräänä pakkasen kirvoittamana syysaamuna koin häkellyttävän hetken kun kuusi ukkoa teki keväät ja laskeutuivat maahan tappelemaan ja uhoamaan. Vaikka lintuja oli haulikko matkalla pitkän tovin jäi laukaukset ampumatta ja tuli nautittua tuosta alkukantaisesta näystä täysin rinnoin.


      • joskus minäkin...
        tiedossasi kirjoitti:

        on metson soidinpaikka niin ei muuta kuin viileänä syysaamuna hiipien pelipaikoille. Syksyllä ukot eivät niinkään usein laskeudu maahan soimaan vaan näppäilevät yöpuussaan mutta pientä kinaa ja liikehdintää aiheuttaa toisten ukkojen soiminen myös kuulo etäisyydellä toisistaan ja linnut vaihtavat puittamalla hiljalleen lähemmäs toisiaan. Näin ollen jos sattuu olemaan tuurilla oikeassa paikassa saattaa lintu lentää viereiseen puuhun näppäilemään ja tilanne koittaa. Vaikka ampuma tilannetta ei tulisikaan on aamu täydellinen kun kuulee lintujen ryskäävän ympärillä.
        Eräänä pakkasen kirvoittamana syysaamuna koin häkellyttävän hetken kun kuusi ukkoa teki keväät ja laskeutuivat maahan tappelemaan ja uhoamaan. Vaikka lintuja oli haulikko matkalla pitkän tovin jäi laukaukset ampumatta ja tuli nautittua tuosta alkukantaisesta näystä täysin rinnoin.

        Metson soidinpaikat on vielä selvityksessä ja metsästystilanteet haaveissa... Uskomatonta kuvitellakaan tuollaista tilannetta minkä kuvailit!

        Itse asiassa minua kiinnostaa myös tämä suomalais-amerikkalainen Ukkometso-houkutin (soitettava puurasia). Jos linnut käyttäytyvät kuten sanoit, voisi ajatella äänihoukuttelun jopa toimivan ja saavansa ukkometson siten paremmin jousihollille. Kovin monella ei taida vain olla aiheesta vielä kokemuksia.

        Kyllä minulla ensimmäinen kerta teeren soitimellakin oli sellainen, että eipä tehnyt mieli heti alkaa ampumaan, kun en ollut ennen moista kokenut.


      • kokemusta..
        joskus minäkin... kirjoitti:

        Metson soidinpaikat on vielä selvityksessä ja metsästystilanteet haaveissa... Uskomatonta kuvitellakaan tuollaista tilannetta minkä kuvailit!

        Itse asiassa minua kiinnostaa myös tämä suomalais-amerikkalainen Ukkometso-houkutin (soitettava puurasia). Jos linnut käyttäytyvät kuten sanoit, voisi ajatella äänihoukuttelun jopa toimivan ja saavansa ukkometson siten paremmin jousihollille. Kovin monella ei taida vain olla aiheesta vielä kokemuksia.

        Kyllä minulla ensimmäinen kerta teeren soitimellakin oli sellainen, että eipä tehnyt mieli heti alkaa ampumaan, kun en ollut ennen moista kokenut.

        tästä houkutus laitteesta ei ole. Vaikea sanoa kuinka toimii mutta kiinnostaisi kuitenkin kokeilla. Mutta väittäisin jos kokeilee opetella äänen suullaan toimivuus olisi tätä laitetta parempi. Itse houkuttelin kerran poikametson näppäilemällä joka luovi hiljalleen maata myöden kohti kevät soitimella. Mutta tuntuu että vanhat linnut vaan epäilevät huijausta ja vaikenevat joten on ääni houkuttelu jäänyt.


      • konna
        joskus minäkin... kirjoitti:

        Metson soidinpaikat on vielä selvityksessä ja metsästystilanteet haaveissa... Uskomatonta kuvitellakaan tuollaista tilannetta minkä kuvailit!

        Itse asiassa minua kiinnostaa myös tämä suomalais-amerikkalainen Ukkometso-houkutin (soitettava puurasia). Jos linnut käyttäytyvät kuten sanoit, voisi ajatella äänihoukuttelun jopa toimivan ja saavansa ukkometson siten paremmin jousihollille. Kovin monella ei taida vain olla aiheesta vielä kokemuksia.

        Kyllä minulla ensimmäinen kerta teeren soitimellakin oli sellainen, että eipä tehnyt mieli heti alkaa ampumaan, kun en ollut ennen moista kokenut.

        Hei vaan kaikki jotka havittelette UKKOMETSO HOUKUTINTA siis laatikkoa,ei kannata pelotatte vaan ukon.Ottakaa vaikka pilttipurkin kansi siitä saa halvemmala ja paremman houkuttimem.Itse pistin UKKOMETSO laatikon aamun jälkeen katajaan ja kohdistin haulikkoni siihen.Se siitä.


    • joopa_--

      joissain paikoissa kanalintuja on enemmän kuin jossain muualla.joissain paikoissa vanhoja lintuja voi olla enemmän kuin muualla.

    • oli kateissa

      ei näkynny teeriä alkusyksynä juuri missään päin ylä-karjalaa liekö olleet puolukan syönnissä marras kuun alkupuolelle,nyt kuitenkin on näkynyt teeriparveja aika hyvin joten ei kato ollut niin paha kuin metsästys aikaan näytti,joten kun metsästetään maltilla ens syksynäkin niin saa nauttia hienoista erä elämyksistä tulevinakin vuosina,rauhaisaa joulua metsäsys jahti miehille ja naisille.

      • oh-hoh hoijjaa

        pohjois hämeen kanalinnut ovat alkaneet ruokailla samassa kasassa..ja muualla saa kavellä päivä kausia ilman
        näko ja kuulohavaintoa. onko noi niitä pulla-teeria ja metsoja?sanokaa ihmeessä missä noita lintukasoja on?

        //Teeriä tuli aamu suolle keskiviikkona kolmekymmentä ja torstaina viisikymmentä.
        Ja jokunen päätyi myös saaliiksi.
        Pyitä tuli pillin kutsumana myös hyvin mutta hieman on pyykanta pudonnut viime kaudesta. Muuten tuntui pyrähtelevän vähän joka puskassa.
        Metsojahti päättyi jo viime kuussa ja syys soitimella oli aloitus päivänä kuusi ukkoa joista //

        jotenkin tuntuu,että on kirjoitettu 50 v. vanhasta lintukannasta,,silloin 50-luvulla


      • Kirj. aloittaja 2008
        oh-hoh hoijjaa kirjoitti:

        pohjois hämeen kanalinnut ovat alkaneet ruokailla samassa kasassa..ja muualla saa kavellä päivä kausia ilman
        näko ja kuulohavaintoa. onko noi niitä pulla-teeria ja metsoja?sanokaa ihmeessä missä noita lintukasoja on?

        //Teeriä tuli aamu suolle keskiviikkona kolmekymmentä ja torstaina viisikymmentä.
        Ja jokunen päätyi myös saaliiksi.
        Pyitä tuli pillin kutsumana myös hyvin mutta hieman on pyykanta pudonnut viime kaudesta. Muuten tuntui pyrähtelevän vähän joka puskassa.
        Metsojahti päättyi jo viime kuussa ja syys soitimella oli aloitus päivänä kuusi ukkoa joista //

        jotenkin tuntuu,että on kirjoitettu 50 v. vanhasta lintukannasta,,silloin 50-luvulla

        Teeriä tuli edelleenkin hyvin soitimelle ja myös aamu kytikseltä ammuin metsäiseltä kaurapellolta ukkometson (4.6kg)joita peltoon tuli 4kpl ja tämä taas joulupöytään. Metsoista kaveri ampui myös ukon joka "vahingossa" lensi suoraan yli kesken samoilun pomppu teerien ja metsojen toivossa. Myös isäni ampui metson ja serkkuni. Nyt hirvi ja jänis jahdeissa seurailtu ihaillen huurre metsoja soiden ja kankaiden laidoilla että taas kerran hyvää kevättä odotellessa ja koppelo poikueita. Talvella ja keväällä taas armoton pienpeto kampanja ja supia ja kettua loukuttamaan ja pesiltä kaivamaan. Näädän loukkuja jo metsät väärällään että eiköhän nämäkin toimet vähän kanalintukantaa paranna. Pohjois-hämeessä on kylläkin paikkoja missä metsätalous on jättänyt jälkeensä aukkoa, pajukkoa ja pieniä metsä saarekkeita mutta itse olen siinä onnellisessa asemassa että asustelen vanhaa metsää ympäröivällä järvien, pienten soiden ja todella pienten metsäpeltojen kuvioimalla alueella missä vielä on säilynyt hyvä lintukanta ja josta syksyn jahdeissa tietää ettei ikinä viimeistä ammu.


      • pilvi-unelmat
        Kirj. aloittaja 2008 kirjoitti:

        Teeriä tuli edelleenkin hyvin soitimelle ja myös aamu kytikseltä ammuin metsäiseltä kaurapellolta ukkometson (4.6kg)joita peltoon tuli 4kpl ja tämä taas joulupöytään. Metsoista kaveri ampui myös ukon joka "vahingossa" lensi suoraan yli kesken samoilun pomppu teerien ja metsojen toivossa. Myös isäni ampui metson ja serkkuni. Nyt hirvi ja jänis jahdeissa seurailtu ihaillen huurre metsoja soiden ja kankaiden laidoilla että taas kerran hyvää kevättä odotellessa ja koppelo poikueita. Talvella ja keväällä taas armoton pienpeto kampanja ja supia ja kettua loukuttamaan ja pesiltä kaivamaan. Näädän loukkuja jo metsät väärällään että eiköhän nämäkin toimet vähän kanalintukantaa paranna. Pohjois-hämeessä on kylläkin paikkoja missä metsätalous on jättänyt jälkeensä aukkoa, pajukkoa ja pieniä metsä saarekkeita mutta itse olen siinä onnellisessa asemassa että asustelen vanhaa metsää ympäröivällä järvien, pienten soiden ja todella pienten metsäpeltojen kuvioimalla alueella missä vielä on säilynyt hyvä lintukanta ja josta syksyn jahdeissa tietää ettei ikinä viimeistä ammu.

        etta on positiivinen katsantokanta asioihin..vaan totuushan on eriasia kun mielikuvituksen luomat unikuvat...tai sitten on erilaisilla 'savukkeilla' luotu todentuntuista olotilaa..
        saahan noilla vaikka minkalaisia unelmia aikaan...mutta se krapula sitten seuraavalla viikolla onkin sitten toista luokkaa,kun koskis jysari


      • Haverisen Jokke
        pilvi-unelmat kirjoitti:

        etta on positiivinen katsantokanta asioihin..vaan totuushan on eriasia kun mielikuvituksen luomat unikuvat...tai sitten on erilaisilla 'savukkeilla' luotu todentuntuista olotilaa..
        saahan noilla vaikka minkalaisia unelmia aikaan...mutta se krapula sitten seuraavalla viikolla onkin sitten toista luokkaa,kun koskis jysari

        kateus on se joka vie kalatkin vedestä. Näinhän se sanonta menee ja näkyy pitävän paikkansa. Jos toisella käy parempaa tuuria metsällä on parempi olla rehellisesti tyytyväinen hänen puolestaan. Saattaa se onni osua sitten omallekin kohdalle. Mutta turha nurina ja kateus ei kuulu suomalaiseen metsästyskulttuuriin joten pidähän nurinat omana tietonas.


      • joverisen hakke
        Haverisen Jokke kirjoitti:

        kateus on se joka vie kalatkin vedestä. Näinhän se sanonta menee ja näkyy pitävän paikkansa. Jos toisella käy parempaa tuuria metsällä on parempi olla rehellisesti tyytyväinen hänen puolestaan. Saattaa se onni osua sitten omallekin kohdalle. Mutta turha nurina ja kateus ei kuulu suomalaiseen metsästyskulttuuriin joten pidähän nurinat omana tietonas.

        ollenkaan kyse,vaan kysyin etta missapain on lihakasoja mehtassa niin ,ettei tahdo eteenpain paasta..enka saanut vastausta,jotta sittenkin kallistuisin noiden unikuvien [luotu eri menetelmilla]
        suuntaan.. .noin oli 4-50 luvulla asiat lintumaarien suhteen,vaan ei taida olla tanapana,eppailen.


      • Haverisen Jokke
        joverisen hakke kirjoitti:

        ollenkaan kyse,vaan kysyin etta missapain on lihakasoja mehtassa niin ,ettei tahdo eteenpain paasta..enka saanut vastausta,jotta sittenkin kallistuisin noiden unikuvien [luotu eri menetelmilla]
        suuntaan.. .noin oli 4-50 luvulla asiat lintumaarien suhteen,vaan ei taida olla tanapana,eppailen.

        lukemaan niitä metsästysnovelleja ja uneksimaan. Tosin ei ne elikot pirttiinkään lennä tai kävele mutta ei kannata rutista jos ei viitsi yrittää. Tasan ei käy onnenlahjat näinhän se on. Itse ainakaan en kehtaa käyttää aikaani turhiin nurinoihin vaan olen tyytyväinen toisten tuuriin. On se tuuri ollu ihan mukava itsellänikin mutta mikäs sen mukavampaa kuin kuunnella toistenkin onnistumisista.


      • juuh,,
        Haverisen Jokke kirjoitti:

        lukemaan niitä metsästysnovelleja ja uneksimaan. Tosin ei ne elikot pirttiinkään lennä tai kävele mutta ei kannata rutista jos ei viitsi yrittää. Tasan ei käy onnenlahjat näinhän se on. Itse ainakaan en kehtaa käyttää aikaani turhiin nurinoihin vaan olen tyytyväinen toisten tuuriin. On se tuuri ollu ihan mukava itsellänikin mutta mikäs sen mukavampaa kuin kuunnella toistenkin onnistumisista.

        mikäs sen mukavampaa kuin kuunnella toistenkin onnistumisista.// tai sitten toisten unelmista


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1908
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe