olen lähihoitaja ja palkkani on kuukaudessa 1384 euroa netto... perheeseemme kuuluu kolme poikaa. vanhin 18 nuorimmat 12 ja 9 vuotiaita.. mitä mulle on jäätävä suojaosuutta kuukaudessa? ottivat ekasta palkasta 463 euroa. soitin ulosottoon ja sanoivat että laskevat uudelleen tilanteen.. auttakaa joku. kiitos
paljonko voidaan ulosmitata?
19
2480
Vastaukset
- lasketaan
2 huollettavaa. 18 vuotiasta ei lasketa.
- C.E.
..ihan sitä varten että voi laskea nämä ulosmitattavat määrät.
http://www.ulosotto.oikeus.fi/ulosottolaskuri
Itse sain ulosmitattavaksi määräksi kahdella huollettavalla 238 euroa kuukaudessa. Lisäksi tämä on ns. tulorajaulosmittausta, jolloin saat vuoden keston jälkeen oikeuden kahteen vapaakuukauteen. - ulosotto
noita palkanpidätyksiä laske, vaan työnantajan palkanlaskija-soita sinne ja kysy miksi näin ?!
- Minä vaan
Voit tehdä anomuksen myös 18-v. suojaosuudesta, jos elätät hänet täysin ja hän vielä opiskelee. Minä ainakin sain vielä tyttärestäni, vaikka oli viime vuonna jo täyttänyt 18 ja lukio-opinnot olivat kesken. Ainakin kannattaa yrittää, kysele asiasta ko. ulosottomieheltä. Yleensä ovat jo nykyään aika yhteistyökykyisiä.
- UOMies
Yhteistyökykyisiä ovat kylläkin, mutta noin hulluja ei taida olla kuin kourallinen tai sitten tarinasi ei ole edes tosi. Tuo on lainvastainen ja täysin omalla riskillä tehty päätös, josta voi joutua vastuuseen. Ennenvanhaan ulosottomiehet tekivät itsenäisiä päätöksiä tuollaisista asioista, mutta ei enää. Virkahan siinä nykyään lähtee.
Kuten täällä on ennekin todettu, niin ihmisiähän me ollaan ja tottakai ymmärretään ahdinko, mutta laille mekään emme voi mitään. Me ollaan töissä siellä.
Ei se kassaneitikään saa antaa ihmisten kävellä maksamatta kassan läpi ihan vaan, koska he ovat ahdingossa... tai jos päästää, niin tulee varmasti työnantajalta sanomista ja kengän kuva takapuoleen. Samasta asiasta on käytännössä kyse. Kaikkien pitää noudattaa lakia ja oma työ pitää hoitaa kunnialla. - naikkone08
UOMies kirjoitti:
Yhteistyökykyisiä ovat kylläkin, mutta noin hulluja ei taida olla kuin kourallinen tai sitten tarinasi ei ole edes tosi. Tuo on lainvastainen ja täysin omalla riskillä tehty päätös, josta voi joutua vastuuseen. Ennenvanhaan ulosottomiehet tekivät itsenäisiä päätöksiä tuollaisista asioista, mutta ei enää. Virkahan siinä nykyään lähtee.
Kuten täällä on ennekin todettu, niin ihmisiähän me ollaan ja tottakai ymmärretään ahdinko, mutta laille mekään emme voi mitään. Me ollaan töissä siellä.
Ei se kassaneitikään saa antaa ihmisten kävellä maksamatta kassan läpi ihan vaan, koska he ovat ahdingossa... tai jos päästää, niin tulee varmasti työnantajalta sanomista ja kengän kuva takapuoleen. Samasta asiasta on käytännössä kyse. Kaikkien pitää noudattaa lakia ja oma työ pitää hoitaa kunnialla.tuo kai on. Sitä luokkaa se tulee olemaan, vai luulitko että kymppi kuussa riittää. Ja palkanlaskija sen määrän laskee valmiiksi UO:n neuvojen mukaan.
- C.E.
UOMies kirjoitti:
Ei se kassaneitikään saa antaa ihmisten kävellä maksamatta kassan läpi ihan vaan, koska he ovat ahdingossa... tai jos päästää, niin tulee varmasti työnantajalta sanomista ja kengän kuva takapuoleen. Samasta asiasta on käytännössä kyse. Kaikkien pitää noudattaa lakia ja oma työ pitää hoitaa kunnialla."Tuo on lainvastainen ja täysin omalla riskillä tehty päätös, josta voi joutua vastuuseen."
Ulosottolaissa ei ole annettu ikärajaa elätettävää lasta määritettäessä. Eli laissa sanotaan:
"Palkasta ulosmitattava määrä
48 § (8.6.2006/469)
Suojaosuus
Määräajoin maksettavan palkan ulosmittauksessa velallisen suojaosuus on velallisen itsensä osalta 19,50 euroa ja hänen elatuksensa varassa olevan puolison, oman lapsen ja puolison lapsen osalta seitsemän euroa päivässä seuraavaan palkan maksupäivään asti. Suojaosuus lasketaan kuukaudessa 30 päivältä.
Puolisolla tarkoitetaan 1 momentissa aviopuolisoa ja avioliitonomaisissa olosuhteissa elävää. Velallisen elatuksen varassa olevana pidetään henkilöä, jonka saama tulo ei ylitä velallisen itsensä osalta laskettavaa suojaosuutta, ja tällaista lasta siitä riippumatta, osallistuuko myös toinen puoliso hänen elatukseensa. Velallisen maksama elatusapu voidaan ottaa huomioon siten kuin 51–53 §:ssä säädetään."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1895/18950037001
Koska muun lainsäädännön perusteella elatusvelvollisuus voi jatkua 18-vuotta täyttäneeseen lapseen, niin hänet tulee silloin huomioida myös ulosoton suojaosuutta laskettaessa.
"Kaikkien pitää noudattaa lakia ja oma työ pitää hoitaa kunnialla."
Lain tunteminen ja sen tulkinnan osaaminen on osa ammattitaitoa kaikilla virkamiehillä. Siis lähes kaikissa julkisoikeudellisissa normeissa, ja erityisesti ulosottoa säätelevissä, virkamiehelle on annettu laissa jousto- ja tulkintavaraa. - epätarkkuuksia
C.E. kirjoitti:
"Tuo on lainvastainen ja täysin omalla riskillä tehty päätös, josta voi joutua vastuuseen."
Ulosottolaissa ei ole annettu ikärajaa elätettävää lasta määritettäessä. Eli laissa sanotaan:
"Palkasta ulosmitattava määrä
48 § (8.6.2006/469)
Suojaosuus
Määräajoin maksettavan palkan ulosmittauksessa velallisen suojaosuus on velallisen itsensä osalta 19,50 euroa ja hänen elatuksensa varassa olevan puolison, oman lapsen ja puolison lapsen osalta seitsemän euroa päivässä seuraavaan palkan maksupäivään asti. Suojaosuus lasketaan kuukaudessa 30 päivältä.
Puolisolla tarkoitetaan 1 momentissa aviopuolisoa ja avioliitonomaisissa olosuhteissa elävää. Velallisen elatuksen varassa olevana pidetään henkilöä, jonka saama tulo ei ylitä velallisen itsensä osalta laskettavaa suojaosuutta, ja tällaista lasta siitä riippumatta, osallistuuko myös toinen puoliso hänen elatukseensa. Velallisen maksama elatusapu voidaan ottaa huomioon siten kuin 51–53 §:ssä säädetään."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1895/18950037001
Koska muun lainsäädännön perusteella elatusvelvollisuus voi jatkua 18-vuotta täyttäneeseen lapseen, niin hänet tulee silloin huomioida myös ulosoton suojaosuutta laskettaessa.
"Kaikkien pitää noudattaa lakia ja oma työ pitää hoitaa kunnialla."
Lain tunteminen ja sen tulkinnan osaaminen on osa ammattitaitoa kaikilla virkamiehillä. Siis lähes kaikissa julkisoikeudellisissa normeissa, ja erityisesti ulosottoa säätelevissä, virkamiehelle on annettu laissa jousto- ja tulkintavaraa.ja väärää tietoa tuossa sinun viestissäsi.
Eikö kannattaisi jättää vastaaminen niille, jotka asiasta jotakin tietävät? - C.E.
epätarkkuuksia kirjoitti:
ja väärää tietoa tuossa sinun viestissäsi.
Eikö kannattaisi jättää vastaaminen niille, jotka asiasta jotakin tietävät?..näitä epätarkkuuksia ja vääriä tietoja vähän tarkemmin, muuten kuin että mielestäsi vastauksestani niitä löytyy?
"Eikö kannattaisi jättää vastaaminen niille, jotka asiasta jotakin tietävät?"
Siis keille? - siis heille...
C.E. kirjoitti:
..näitä epätarkkuuksia ja vääriä tietoja vähän tarkemmin, muuten kuin että mielestäsi vastauksestani niitä löytyy?
"Eikö kannattaisi jättää vastaaminen niille, jotka asiasta jotakin tietävät?"
Siis keille?...joilla on omakohtaista kokemusta asiasta,eli LUUSEREILLE.
- C.E.
siis heille... kirjoitti:
...joilla on omakohtaista kokemusta asiasta,eli LUUSEREILLE.
..luuserin arvoon tarvitaan muutakin kuin pelkkä asiakkuus ulosotossa.
- "asiantuntemusta"...
C.E. kirjoitti:
..luuserin arvoon tarvitaan muutakin kuin pelkkä asiakkuus ulosotossa.
- C.E.
"asiantuntemusta"... kirjoitti:
Juridinen puolihan oli siinä täysin oikein, ainoa virhe jonka itse löysin, oli vähän yli kymmenen euron heitto itse laskussa. Joka oli syntynyt siitä, että laskin ulosoton määrän ensiksi annettujen pyöristettyjen tietojen mukaan. Suuruusluokka oli kuitenkin oikein, eli ero ei ollut merkittävä käytännössä.
Eli mitä tarkoitat "asiantuntemuksellani"? - ihmisiä
C.E. kirjoitti:
Juridinen puolihan oli siinä täysin oikein, ainoa virhe jonka itse löysin, oli vähän yli kymmenen euron heitto itse laskussa. Joka oli syntynyt siitä, että laskin ulosoton määrän ensiksi annettujen pyöristettyjen tietojen mukaan. Suuruusluokka oli kuitenkin oikein, eli ero ei ollut merkittävä käytännössä.
Eli mitä tarkoitat "asiantuntemuksellani"?on nämä palstat pullollaan, mutta jos ei edes siihen pysty, niin...
Tarvitseeko joka asiaan vastata jotakin, kun tosiasiallinen tieto on mitä on?
Kuumennat vaan aivan turhaan kirjoittajien mieltä näillä epämääräisillä mutu-vastauksillasi.
Pidäs pieni tauko sinäkin.
En jatka kanssasi tätä höpönlöpö-väittelyä.
Jokainen lukija voi tuon aiemman linkin kautta nähdä mitä olivat vastauksesi ja mikä oli oikea lopputulos. Puhuit aivan epämääräistä puutaheinää.
Ettei nyt vaan olisi jonkinasteista tarvetta päteä! - C.E.
ihmisiä kirjoitti:
on nämä palstat pullollaan, mutta jos ei edes siihen pysty, niin...
Tarvitseeko joka asiaan vastata jotakin, kun tosiasiallinen tieto on mitä on?
Kuumennat vaan aivan turhaan kirjoittajien mieltä näillä epämääräisillä mutu-vastauksillasi.
Pidäs pieni tauko sinäkin.
En jatka kanssasi tätä höpönlöpö-väittelyä.
Jokainen lukija voi tuon aiemman linkin kautta nähdä mitä olivat vastauksesi ja mikä oli oikea lopputulos. Puhuit aivan epämääräistä puutaheinää.
Ettei nyt vaan olisi jonkinasteista tarvetta päteä!..esittämään viesteistäni varsinaisia virheitä tai vääriä tietoja, joten sinun on turvauduttava epämääräisiin vihjailuihin jostain vääristä vastauksista joita et pysty kuitenkaan yksilöimän sen tarkemmin.
"Tarvitseeko joka asiaan vastata jotakin, kun tosiasiallinen tieto on mitä on?"
Tämä on keskustelupalsta.
"Kuumennat vaan aivan turhaan kirjoittajien mieltä näillä epämääräisillä mutu-vastauksillasi."
Kenenkäs kirjoittajan mieltä minä olen kuumentanut turhaan, kuin korkeintaan itseäni ja mahdollisesti sinua, (kuka lienetkin) tässä ketjussa.
Mutta jos vastaukseni ovat mielestäsi mutu-vastauksia, niin kerro mitä osaa vastauksistani voisi mielestäsi parantaa.
"En jatka kanssasi tätä höpönlöpö-väittelyä."
Kyllä, väittelyn luonne oikein tulkittu, tosin rehellisyyden nimissä pitää kuitenkin huomata, että se höpönlöpö tulee yksinomaan sieltä suunnasta.
Se on täysin sinun oma asiasi jatkatko vai et!
"Pidäs pieni tauko sinäkin."
Ei ole tapana ollut muilta kysellä, milloin minun sopii pitää taukoa ja milloin ei!
"Jokainen lukija voi tuon aiemman linkin kautta nähdä mitä olivat vastauksesi ja mikä oli oikea lopputulos. Puhuit aivan epämääräistä puutaheinää. "
Jos laskun alkutiedot ovat väärin, niin yleensä lopputuloskin on väärä. Sen myönnän. Mutta suuruusluokka oli oikea, eli käytännössä virhe oli olematon.
Osaatko sanoa miltä muulta osin vastaukseni oli puutaheinää? Provotaan nyt sen verran, että onko niin ettei osaamisesi ja asiantuntemuksesi sittenkään riitä edes siihen? Eli siis tiedät että jotain on vastauksissani väärin, muttet kykyne sitä kuitenkaan suoraan ilmaisemaan.
"Ettei nyt vaan olisi jonkinasteista tarvetta päteä!"
Osittain sitäkin, mutta alunperin toimintani lähtökohta oli saada kaltaisiasi mutu-asiantuntijoita aisoihin, eli nostaa palstan tasoa. - ymmärrä
C.E. kirjoitti:
..esittämään viesteistäni varsinaisia virheitä tai vääriä tietoja, joten sinun on turvauduttava epämääräisiin vihjailuihin jostain vääristä vastauksista joita et pysty kuitenkaan yksilöimän sen tarkemmin.
"Kuumennat vaan aivan turhaan kirjoittajien mieltä näillä epämääräisillä mutu-vastauksillasi."
Kenenkäs kirjoittajan mieltä minä olen kuumentanut turhaan, kuin korkeintaan itseäni ja mahdollisesti sinua, (kuka lienetkin) tässä ketjussa.
Mutta jos vastaukseni ovat mielestäsi mutu-vastauksia, niin kerro mitä osaa vastauksistani voisi mielestäsi parantaa.
Kyllä, väittelyn luonne oikein tulkittu, tosin rehellisyyden nimissä pitää kuitenkin huomata, että se höpönlöpö tulee yksinomaan sieltä suunnasta.
Ei ole tapana ollut muilta kysellä, milloin minun sopii pitää taukoa ja milloin ei!
"Jokainen lukija voi tuon aiemman linkin kautta nähdä mitä olivat vastauksesi ja mikä oli oikea lopputulos. Puhuit aivan epämääräistä puutaheinää. "
Jos laskun alkutiedot ovat väärin, niin yleensä lopputuloskin on väärä. Sen myönnän. Mutta suuruusluokka oli oikea, eli käytännössä virhe oli olematon.
Osaatko sanoa miltä muulta osin vastaukseni oli puutaheinää? Provotaan nyt sen verran, että onko niin ettei osaamisesi ja asiantuntemuksesi sittenkään riitä edes siihen? Eli siis tiedät että jotain on vastauksissani väärin, muttet kykyne sitä kuitenkaan suoraan ilmaisemaan.
Osittain sitäkin, mutta alunperin toimintani lähtökohta oli saada kaltaisiasi mutu-asiantuntijoita aisoihin, eli nostaa palstan tasoa.hävetä? Sinulle ilkutaan yleisesti.
- aivan...
C.E. kirjoitti:
..esittämään viesteistäni varsinaisia virheitä tai vääriä tietoja, joten sinun on turvauduttava epämääräisiin vihjailuihin jostain vääristä vastauksista joita et pysty kuitenkaan yksilöimän sen tarkemmin.
Osittain sitäkin, mutta alunperin toimintani lähtökohta oli saada kaltaisiasi mutu-asiantuntijoita aisoihin, eli nostaa palstan tasoa....soopaa, mitä väitit koko ketjussa. Ja äkkiähän sieltä sitten hävisitkin, häntä koipien valissä.
"Jos laskun alkutiedot ovat väärin, niin yleensä lopputuloskin on väärä. Sen myönnän. Mutta suuruusluokka oli oikea, eli käytännössä virhe oli olematon."
Mene jo pois täältä, raukka, ihan sääliksi käy! - C.E.
ymmärrä kirjoitti:
hävetä? Sinulle ilkutaan yleisesti.
..varsin hauskaa.
Näyttää lisäksi siltä että sinä yksin muodostat yksin näiden ilkkujien koko joukon. Ja siinäkään et uskalla käyttää rekisteröityä, tai edes muuten vakiintunutta nimimerkkiä, vaan uskallat kritisoida minua vain anonyymin nimimerkin takaa eli ammut täysin puskasta, jonka jälkeen pakenet, sanomalla ettet ole kiinnostunut jatkamaan keskustelua. - C.E.
aivan... kirjoitti:
...soopaa, mitä väitit koko ketjussa. Ja äkkiähän sieltä sitten hävisitkin, häntä koipien valissä.
"Jos laskun alkutiedot ovat väärin, niin yleensä lopputuloskin on väärä. Sen myönnän. Mutta suuruusluokka oli oikea, eli käytännössä virhe oli olematon."
Mene jo pois täältä, raukka, ihan sääliksi käy!..se joka uskaltaa myöntää virheensä ja vielä vakiintuneella nimimerkillä, vai se joka takertuu koko ajan yhteen myönnettyyn asiaan, ja senkin ainoastaan vielä kertakäyttönimimerkin takaa?
"Sehän oli aivan...soopaa, mitä väitit koko ketjussa. Ja äkkiähän sieltä sitten hävisitkin, häntä koipien valissä."
Voi pikkuista, eikö kyvyt ja osaaminen meinaa oikein riittää tuon parempaan yksilöintiin mikä vastauksessani oli "soopaa"?
Kyllä minun mielestäni minä kävin oman alaketjni keskustelun ihan loppuun asti, ainakin siellä viimeisenä on minun viestini. Ajattelin antaa muillekin suunvuoron ja tilan mielipiteelle, onko se siis väärin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2042895Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2381538Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus911396- 881312
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e401236Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1471172Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121128Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze116950Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89882Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.43763