Fortaleza - P*ska reissu, mutta tulipahan tehtyä..

Bahia*

Brasilia, Fortaleza - Ei enää koskaan ja tässä syitä miksi:

1. V*ttumaiset ihmiset - Olet heille vain kävelevä pankkiautomaatti. Vaikka käyttäytyisit itse kuinka kunnioittavasti ja reilusti tahansa huomasin, että se jengi haluaa vedättää ihan periaatteesta.

2. Kuvittelin päätyväni vuoden vaihteessa takuuaurinkoon - kuvittelin väärin. Parin viikon reissulla satoi välillä kuin esterin peräpeilistä - pilvisiä päiviä riitti myös ja epävakaa keli aiheutti rajoituksia mm. aktiviteetteihin ja retkiin.

3. Turvattomuus. Olin yksin reissussa ja vaikka olin varautunutkin siihen, että minut saatetaan esim. ryöstää, osoittautuivat toiset naiset paljon vaarallisemmiksi kuin miehet, jotka käyttäytyivät jopa suht fiksusti ja kunnioittavasti. Koskaan en ole joutunut samanlaisiin vaaratilanteisiin naisten kanssa - en ole ikinä myöskään aiemmin kohdannut rasismia siksi, että olen valkoihoinen. Kaikki tilanteet aiheutuivat siitä, että istuin hotellista tuttujen miesten seurassa tai yksin. Oli raivostuttavaa, että vaikka paikalliset itseään ihan kaikille jakavatkin, he olettivat turistien tekevän näin myös, vaikka oli ihan ilmiselvää ettei ilmassa ollut merkkiäkään tällaisesta.

4. Huorat ja varkaat. Ensiksimainitut ryöstävät sinut myös mielellään, pummimisesta nyt puhumattakaan. Minua ei onneksi kukaan putsannut vaikka liikuin joka paikassa yksin päivin, illoin ja öin - tosin olin pukeutunut ohjeiden mukaan. Jatkuva varuillaanolo kuitenkin alkaa siepata jo muutamassa päivässä yllättävän raskaasti.

5. Ihmisten typeryys. Siitä, etten puhu kuin auttavasti portugalia saan syyttää vaan itseäni, mutta tässä Brasilian köyhimmässä osavaltiossa näytti idiotismi olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Röyhkeän kusettamisen lisäksi jengi luuli siellä, että jos turistille sanoo tarpeeksi monta kertaa "10-6=1", niin he myös lopulta uskovat sen. Kielitaidottomiahan siellä tietysti ovat lähes kaikki - edes "yes" tai "no" eivät helistä kelloja juuri kenellekään riippumatta siitä onko kyseessä oleva henkilö vaikka töissä pankissa, paikallisopas tai esim hotellin henkilökunnan edustaja. Ystävällisiä Cearassa asuvat brassit eivät myöskään liiemmin ole - kauniskäytöksiset ihmiset olivat usein kotoisin ihan eripuolilta Brasiliaa.

6. Fortassa ei ole mitään nähtävää. Eläintarha, Baturite ja Cachaca-farmi on äkkiä nähty. Mercado Central oli minulle mieluisin paikka. Cumbucoon kannattaa mennä mieluummin kuin Fortaan.

7. Kallis reissu. Yksin matkustaessa maksoi lähemmäs 1800e ja siihen eläminen vielä päälle (tosin se nyt ei kovinkaan kallista ollut - siinä mielessä hyvä kohde, että kun viina ja ruoka on halpaa eikä ole käytännössä mitään järkevää ostettavaa, niin eihän sitä pätää sitten paikanpäällä kulu juuri muuhun kuin eri puolilla kiertelyyn, retkiin ja juhlimiseen).

12

2977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • forta

      Useamman kerran Fortalezassa käyneenä en voi oikein yhtyä väittämiisi. Mercado Central on mielestäni viimeisin paikka missä aikaani viettäisin.

      • Mies Riosta

        kanssa samaa mielta. Ceara on varmaan koko Brasilian surkein maakunta. Ihmiset ovat oikeasti tyhmia ja epakohteliaita. Varkaita ja huoria on kiusaksi asti, varsinkin Fortalezassa. Mitaan nahtavaa ei ole...

        Kannattaisi harkita ennemmin vaikka Maceioon tai Recifeen menemista.


      • määkin
        Mies Riosta kirjoitti:

        kanssa samaa mielta. Ceara on varmaan koko Brasilian surkein maakunta. Ihmiset ovat oikeasti tyhmia ja epakohteliaita. Varkaita ja huoria on kiusaksi asti, varsinkin Fortalezassa. Mitaan nahtavaa ei ole...

        Kannattaisi harkita ennemmin vaikka Maceioon tai Recifeen menemista.

        Fortalezassa ja Dunaksessa käyty, Maceioon/PdG:iin matka käy nyt :)


      • määkin
        määkin kirjoitti:

        Fortalezassa ja Dunaksessa käyty, Maceioon/PdG:iin matka käy nyt :)

        Fortalezaa en suosittele, jos luulet "Aurinkoisemmalle Rodokselle" pääseväsi - aurinko paistaa kyllä (ellei sadekausi yllätä ja päivittäiset pikakuurit), mutta turvaton tuo kaupunki on eikä retkien lisäksi mitenkään kamalasti nähtävää. Pitää muistaa, että arvotavarasi ja korusi ovat heille valitettavasti paljon helkeäsi arvokkaampaa - ainakin omalla reissullamme iltatorilla käydessämme isokin mies sai olla tarkkana torialueelta poistuessa ja Suomi-hotellin edestä rappusten juuresta ryösteltiin kanssa-turisteja.


      • Onko pakko
        määkin kirjoitti:

        Fortalezaa en suosittele, jos luulet "Aurinkoisemmalle Rodokselle" pääseväsi - aurinko paistaa kyllä (ellei sadekausi yllätä ja päivittäiset pikakuurit), mutta turvaton tuo kaupunki on eikä retkien lisäksi mitenkään kamalasti nähtävää. Pitää muistaa, että arvotavarasi ja korusi ovat heille valitettavasti paljon helkeäsi arvokkaampaa - ainakin omalla reissullamme iltatorilla käydessämme isokin mies sai olla tarkkana torialueelta poistuessa ja Suomi-hotellin edestä rappusten juuresta ryösteltiin kanssa-turisteja.

        Menn~iltatorille ja yleensakaan koko rantabulevardille joka on huijareiden ja varkaiden paratiisi.

        Drago do Marin baareissa ei tarvitse olla pienemmñk~~n miehen muusta huolissaan kuin etta ~minka miljoonasta nuoresta kauniista naisesta valitsee.

        Taksilla tietsyti aina hotellille, ei kannata alkaa ainakaan yksin seikkailemaan keskella yota...


      • åpölkoijk
        määkin kirjoitti:

        Fortalezaa en suosittele, jos luulet "Aurinkoisemmalle Rodokselle" pääseväsi - aurinko paistaa kyllä (ellei sadekausi yllätä ja päivittäiset pikakuurit), mutta turvaton tuo kaupunki on eikä retkien lisäksi mitenkään kamalasti nähtävää. Pitää muistaa, että arvotavarasi ja korusi ovat heille valitettavasti paljon helkeäsi arvokkaampaa - ainakin omalla reissullamme iltatorilla käydessämme isokin mies sai olla tarkkana torialueelta poistuessa ja Suomi-hotellin edestä rappusten juuresta ryösteltiin kanssa-turisteja.

        En ymmärrä ihmisiä, jotka matkustavat kaukolomalle ja sitten valittavat kun kaikki ei toimi samalla lailla kun meillä täällä Euroopassa... Ei jaksa ymmärtää...

        Olen itse ollut lomalla Brasiliassa (ja myös Fortalezassa) ja nauttinut kovasti lomistani. Tekemistä olen löytänyt ja näkemistä kyllä on. Esim Fortalezan Beira Marilla myydään päivä retkiä ympäri rannikkoa, joilla olin parina päivänä. Eihän kukaan englantia puhunut, mutta hienosti selvittiin ilmankin. Paikalliset otti "siipiensä alle" ja näyttivät kädestä pitäen millonka ollaan lähössä pois jne. Iloisuudella pärjää, oli sitten missä päin maailmaa.

        Jos haluaa samanlaista kuin Kanarilla, kannattaa mennä Kanarialle...


    • ----

      Tässä vähän vastausta. Eli vuoden vaihteessa on sadekausi meneillään vielä useimmissa paikoissa brasiliaa, se on omaa tyhmyyttä jos tuollaista ei ole selvittänyt etukäteen. Turha siitä on maata syyttää. Myöskin jokaisessa matkaoppaassa toitotetaan yhtenään että hienoimmissakaan hotelleissa ei välttämättä osata englantia, kyseinen asia ei siis ole voinut yllättää jos on yhtään tutustunut kohdemaahan ennen lähtöä. Brasiliassa ei siis puhuta englantia, suurimmalla osalla ihmisistä ei ole ollut mahdollisuutta koulutukseen ja vaikka olisi, koululaitos siellä on mitä huonoimmasta päästä, tiedän mistä puhun, olen käynyt siellä koulua. englannin opettajakaan ei puhunut englantia..

      Cearan osa valtiossa olen käynyt, mutten enään muista millaista oli. ihan mahdollista että ihmiset näkevät sinut vain rahana, näin on sama juttu myös thaimaahan matkatessa. Voi olla että paikka oli ihan pyllystä, mutta ei kannata luoda sen perusteella näkemystä koko brasiliasta.

      • Savossa jos

        ette maailmalla pärjää. P de G. rauhallisempi. Fortalezassa ryöstetään ainoastaan tyhmät. Siis ennen matkaa me WC:hen ja katso näkyykö peilissä yksinkertainen naama. - Jos näkyy, niin pysy Savossa.


    • Franki

      Fortalezassa pärjää ihan hyvin kun käyttää jälleen kerran sitä kuuluisaa maalaisjärkeä.
      Kultakorut kotiin ja lompakko pois perstaskusta, niin mahdollisuus tulla ryöstetyksi puolittuu samantien. Vielä kun vetää ne perskännit omassa hotellihuoneessa eikä rantakadulla, niin puolittuu vielä loputkin rikokset.
      Hyvin pärjättiin 2 vkoa Fortassa ja liikuttiin ihan normaalisti.
      Tietysti hieman alkoi arveluttamaan, kun taksit laittavat ovet lukkoon, kun ajettiin hotellilta "slummin" läpi keskustaan.
      Normaali rikollisuus, kun vertaa muihinkin köyhiin alueisiin.
      Kelit loistavat joulukuun alussa.

    • rasismia

      beira marin ranta-alue on kyllä iltasin aika kamala. mut ei eurooppalaiselle tai brasilialaiselle turistille sen kummempi. totaalisen mixed maana, kaiken värisiä/kokoisia/näköisiä löytyy, brasiliassa kaikkia pidetään automaattisesti brasilialaisina. turisteja ei siis "palvella" kuten vaikka pohjois-afrikassa. maa on myös väkiluvultaan suuri ja omavarainen taloudellisesti(maailman 9. suurin talous) joten se luo myös laizzez-faire asennetta turismia kohtaan(lukuun ottamatta beira marin iltatoria, jossa olet se kävelevä lompakko). fortaleza on kyllä köyhä, muuta myös suht iso ja keskiluokkainenkin, paikallinen euroopalaisittain elävä keskiluokka vaan asuu lähiöissään ja autolla kuljetaan kaikkialle(amerikkaa). en tiedä mitä ap odotti mut kyseessä on suurehko etelä-amerikkalainen kaupunki ja siellä kaupungit rakenteeltaan poikkeavat eurooppalaisesta. mutta minkään sortin rasismia brasiliassa ei esiinny, mielestäni se on ainut maa jossa rodulla ei ole mitään merkitystä. ihmisten ihon tai hiusteväriä ei tule edes ajatelleeksi

      • Mies Riosta

        Taas joku mistaan mitaan tietamaton kirjoittelee.

        Taalla Brasiliassa esiintyy rasismia ihan siina missa kaikkialla muuallakin. Te (tai siis myos mina) gringot tunnette sen rasismin lompakossanne. Sillalailla se kaanteisrasismi toimii. Se etta ette huomaa sita johtuu siita etta teilla ei ole minkaanlaista vertailupohjaa....

        Todistan sen silla etta esim. OLUT chopp 2 dl maksaa Fortalezan rannalla vahintain sen 2 realia, jonka maksan 6 dl pullosta Rio de Janeiron botecossa. Tosin rannalla varmasti maksaa enemman.

        Muitakin esimerkkeja olisi vaikka muille jakaa.

        Mita sitten tulee brassien keskeiseen rasismiin.... no jooooo.


      • Joopa joo

        Ellei brasseissa ole rasismia, minkä takia olet sitä arvostetumpi ja minkä takia sinua automaattisesti pidetään sitä rikkaampana, mitä valkoisempi olet?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      452
      2295
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      238
      2056
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1582
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1561
    5. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1341
    6. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      53
      1335
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      151
      1326
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      51
      1208
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      68
      1095
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      100
      1058
    Aihe