Pitkää pötköö olyyn

E510

Mietin vain tuon olyn 70-300 4-5.6 pötkön toimivuutta.
Pitempi polttoväli houkuttelisi, mutta tuo valovoima pistää miettimään. 40-150 4-5.6:en valovoima riittää minulle mainiosti, mutta polttovälin kasvaessa mietin, että riittääkö tuo valovoima enää.
Kohteena olisi lähinnä linnut kirkkaassa päivänvalossa eivätkä lepakot.
Tuon pötkön omistajilta toivon lähinnä kommentteja.

7

1265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • =sama valovoima

      Eli riittää sen puolesta.

      Tosin pikkulintuja et tuolla 300mm putkella isommalti kuvaa, koska et pääse tarpeeksi lähelle.

      Lokit, pulut, varikse jne onnaa kyllä tuolla lasilla.

      • mutta...

        Tuo polttovälihän (70-300) vastaa E510:ssa jo 140-600mm, joten suljinajan on oltava lyhempi terävien kuvien saamiseksi kuin 40-150:ssä.


      • e510+e330
        mutta... kirjoitti:

        Tuo polttovälihän (70-300) vastaa E510:ssa jo 140-600mm, joten suljinajan on oltava lyhempi terävien kuvien saamiseksi kuin 40-150:ssä.

        Kyllä ainakin tuolla E-510:llä jossa on kuvanvakaaja saa päivän-
        paisteessa ihan hyviä kuvia 300mm:llä käsivaraltakin


      • pitänee...
        e510+e330 kirjoitti:

        Kyllä ainakin tuolla E-510:llä jossa on kuvanvakaaja saa päivän-
        paisteessa ihan hyviä kuvia 300mm:llä käsivaraltakin

        Alkaa vakavasti harkita tuota. Löysinkin jo ihan mukavan artikkelin kyseisestä vekottimesta wrotniac:in sivuilta. Ei paha ostos tuohon hintaan.


      • Poropeukaloita?

        Nykyiset kuvajat oikein on?

        "Tosin pikkulintuja et tuolla 300mm putkella isommalti kuvaa, koska et pääse tarpeeksi lähelle."

        Eräs Suomen tunnetuimpia luontokuvaajia suositteli 2,5 valovoimaista 135 millistä pikkulintuihin!

        No joo. Jos ei tuolla 600 milliä vastaavalla putkella saa lintuja kuvattua, niin ei sitten millään.
        Ennen muinoin pärjättiin 300 millisellä fluoriitilla kinossa.
        Itse olen räpsinyt parhaat kuvani 200 millisellä, niin kinolla, kuin digilläkin.


      • Timba . . . . .
        Poropeukaloita? kirjoitti:

        Nykyiset kuvajat oikein on?

        "Tosin pikkulintuja et tuolla 300mm putkella isommalti kuvaa, koska et pääse tarpeeksi lähelle."

        Eräs Suomen tunnetuimpia luontokuvaajia suositteli 2,5 valovoimaista 135 millistä pikkulintuihin!

        No joo. Jos ei tuolla 600 milliä vastaavalla putkella saa lintuja kuvattua, niin ei sitten millään.
        Ennen muinoin pärjättiin 300 millisellä fluoriitilla kinossa.
        Itse olen räpsinyt parhaat kuvani 200 millisellä, niin kinolla, kuin digilläkin.

        He... Justiinsa 200mm riittää mainiosti ja mahdollisimman paljon valovoimaa pikku pönö kuviin. Nyky kuvaajat eivät vaan jaksa nähä yhtään vaivaa kuvien eteen. Mielummin suoraan autosta ja äkkiä kotiin pc.lle kuvia rustaamaan. Eilen kun olin metsässä niin hyvä ettei päälle hömötiaiset lennelleet. Ihan sai puolentoista kahdenmetrin päästä kuvailla. Ja kun evästä tarjoileen niin hyvä ettei taskusta hae : D


      • metriä vettä
        Timba . . . . . kirjoitti:

        He... Justiinsa 200mm riittää mainiosti ja mahdollisimman paljon valovoimaa pikku pönö kuviin. Nyky kuvaajat eivät vaan jaksa nähä yhtään vaivaa kuvien eteen. Mielummin suoraan autosta ja äkkiä kotiin pc.lle kuvia rustaamaan. Eilen kun olin metsässä niin hyvä ettei päälle hömötiaiset lennelleet. Ihan sai puolentoista kahdenmetrin päästä kuvailla. Ja kun evästä tarjoileen niin hyvä ettei taskusta hae : D

        Hieman hidastaa tuota lähelle "hiipimistä". Eikä nuo linnut ole helsingin citiböördejä, jotka syö kädestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe