http://priima.yle.fi/taxonomy/term/56
Maito kannettiin kotiin pusseissa; alushousut olivat ällöttävän pitkiä, lohenpunaisia; raittiuskilpakirjoituksista, mummon lääkekaapista jne.
Voi voi sentään. Noista sitä huomaa, että alkaa olla vanha.
Kiva muistelusivu Ylellä
3
207
Vastaukset
Se oli! Mutta muistan että ennen maitopusseja oli ns. maitotinki. Ainakin maalla. Naapurissa oli lehmiä, heille vietiin tyhjä maitopeilari navetan eteiseen, karjakeittiöön ja siellä oli täysi samanlainen peilari odottamassa. Tämä toistui joka ilta. Oli sovittu että joka ilta saadaan samankokoinen peilari maitoa. Maitolasku maksettiin sovituin väliajoin. Nyt näin ei saa enää tehdä, EU kieltää. Mutta se maito joka sieltä naapurilta ostettiin oli ihan käsittelemätöntä, oikeaa täysmaitoa.
Mitä noihin alushousuihin tulee niin voi voi... Me aina lapsena naureskeltiin niitä mummon alushousuja kun se levitti ne pyykkinarulle kuivumaan. Kun sitten minusta tuli mummo niin kaksi serkkuani lähettivät minulle samanlaiset! Mummot kuulemma käyttää sellaisa!
Eikä me mitään vanhoja vielä olla! Ehei! Sitten vasta ollaan vanhoja kun ei näitä enää muisteta. Me kuules eletään nyt elämämme parhaita vuosia! Nautitaan niistä! Eiks joo?- oonpa vanha
Ei se niin väärin ole se sanonta että elämä vasta nelikymppisenä oikein alkaakin.
Tässähän sitä vasta nyt oikein tuntee, että on vihdoinkin aikuinen ja kypsä.
Muistelin vaan sitä kun lapsena jo jotain 25-30 oli aivan hirveän vanha olevinaan.
--
Enemmän ku niitä alushousuja niin mä inhosin niitä hirveitä kireitä liivejä, joihin sukat kiinnitettiin niillä ikävillä nappuloilla. Kyllä ne oli kamalia.
Oli ihanaa kun alkoi tulla sukkahousuja semmosia vähän paksumpia. Tosin ne ostettiin säästäväisyyssyistä liian isoina, niin että vyötäröä riitti käytön alussa melkein kainaloihin saakka. Ja tietty sukkaosat meni rikki ja nehän paikattiin, kun loppuosassa ei ollut mitään vikaa.
Kuka nykyään enää paikkailee sukkia?
- Kaupunkilainen
Pussimaito oli 70-luvun lyhytaikainen ilmiö, mutta 50-luvulla maito myytiin ruskeissa litran lasipulloissa, joissa oli repäisemällä avattava metallikorkki. Piimäpullot olivat samanlaisia, mutta ne erotti maitopulloista korkin erivärisistä raidoista. Maitopullossa oli punaiset ja piimäpulloissa vihreät raidat, ellen ihan väärin muista. Pienemmissä pulloissa (2,5 dl?) myytiin kermaa, ja kermapullon korkissa oli kaksi keltaista raitaa.
Raittiuskilpakirjoitukset muistan hyvin, voitin ne useamman kerran peräkkäin. Nimi on vähän hassu, koska ei niissä kirjoituksissa välttämättä ollut mitään raittiudesta tai yleensä terveistä elämäntavoista. Palkinnoksi sai kirjan, ja kun olin kova lukemaan, se oli tietysti mieleinen.
Kasveja keräsin kolmena kesänä, 40 joka vuonna. Prässi on minulla vieläkin tallella, sen on isäni nikkaroinut. Varsinaista tuskaa oli kasvitentti, kun piti muistaa kaiken maailman latinankieliset nimet. Sillä opilla ei ollut mitään yhteyttä sen aikaisen teinin elämään. Vasta myöhemmin, puutarhaharrastuksen aloittaessani, olen oppinut, että allium tarkoittaa sipulia ja brassica kaalia, ja silloin vasta tuolle tiedolle tuli tarve.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271974
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001720Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy571370Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?771344Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311038Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47936Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51933Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44882- 73866
- 109863