Mikä kissan normaalipaino?

onkaan..

Kysyisin että onko kissani ylipainoinen kun ainakin muut huomauttelee siitä..
Kissani on 2,5v sterilisoitu ja kissan maha on röllöttänyt leikkauksen jälkeen. se kai on normaalia?
Kissa punnittiin eläinlääkärillä 2kk sitten ja painoa oli 4.9kg.
Kissa ei muuten näytä lihavalta eikä muutenkaan syö liikaa.
Maha vain näyttää läskiltä ja kun paksu karvapeite nii voi näyttää lihavalta.

28

15619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PiiRoo2

      Kissojen normaalipainoa ei voi mitenkään yleisellä tasolla sanoa. Varsinkin maatiaiskissoilla paino voi vaihdella 3 kilosta aina 8 kiloon asti.

      Sterilisoitu kissa yleensä lihoo ja usein juuri maha "röllöttää" eli on aika normaalia. Parhaiten tietää kylkiluita kokeilemalla, onko kissalla liikaa painoa. Eli niiden pitäisi tuntua hyvin kun kokeilee kissaa niiden kohdalta.

    • tuntuu..

      elikkäs varmaan hieman ylipainoa..
      Miten voisi aloittaa kissan dietin?
      Olen yrittänyt rajoittaa raksujen määrää..
      Olen ennen lisännyt aina raksuja tarpeen mukaan ja antanut lisäksi märkää ruokaa vaikka ei tämä syö sitä niin paljon. raksut kelpaa paremmin.
      Mutta vaikea sitten antaa vähemmän kissalle koska taloudessa kaksi kissaa niin toinen kissa tarvii myös ruokaa ja enemmän koska on pienempi niin miten voi seurata paljonko kumpikin syö..
      Sitten olen yrittänyt lisätä kissalle liikuntaa.
      Olen huomannut ettei jaksa paljoa koska alkaa helposti läähättään..

      • kissoille

        niin syömistä on mahdollista valvoa. Annat vaikka kolmesti päivässä ruokaa. Omat leikatut tyttökissat painavat 3,5 ja 3,7kg ja ne saavat ruokaa kolmesti päivässä: n. 100g märkäruokaa ja ehkä 30-40g raksuja per nassu per päivä. Ja sillä ovat omat pysyneet ok kunnossa.


      • saman verran?
        kissoille kirjoitti:

        niin syömistä on mahdollista valvoa. Annat vaikka kolmesti päivässä ruokaa. Omat leikatut tyttökissat painavat 3,5 ja 3,7kg ja ne saavat ruokaa kolmesti päivässä: n. 100g märkäruokaa ja ehkä 30-40g raksuja per nassu per päivä. Ja sillä ovat omat pysyneet ok kunnossa.

        Jos pienempi painaa alle 3kg ja on puolivuotias.
        Ja tämä isompi sen 4.9kg.
        Yleensä olen tehnyt niin että olen antanut puoliksi ruokapussin heille.
        Illalla ja aamulla.
        Eli kaksi pussia päivässä yhteensä.
        Nytten parina päivänä olen tehnyt niin että laitan päivässä 150g raksuja yht.
        Mutta pienempi taitaa syödä enempi silti :D


      • 8+8
        saman verran? kirjoitti:

        Jos pienempi painaa alle 3kg ja on puolivuotias.
        Ja tämä isompi sen 4.9kg.
        Yleensä olen tehnyt niin että olen antanut puoliksi ruokapussin heille.
        Illalla ja aamulla.
        Eli kaksi pussia päivässä yhteensä.
        Nytten parina päivänä olen tehnyt niin että laitan päivässä 150g raksuja yht.
        Mutta pienempi taitaa syödä enempi silti :D

        Ainakin oma eläinlääkärini sanoo että vuoteen asti pitäisi ruokkia vapaasti eli niin paljon kuin kissaan uppoaa, koska se kasvaa vielä. Jos haluat ruokkia vain pienempää, ja se on tosiaan roimasti pienempi kuin se isompi, voi tehdä puulaatikosta "ruokintalaatikon" kumoamalla sen ja tekemällä siihen reiän josta pieni mahtuu, iso ei. Tosin tämä voi olla aika hankalaa koska kissat mahtuvat mitä omituisimpiin paikkoihin jos tosissaan haluavat...
        Yksi keino hoikistaa kissaa on hankkia leluja joihin piilotetaan ruokaa sisään; tämä on varsinkin sisäkissalle hyvä tapa voimistella aivojaan ja samalla estää hotkimisen.
        Meillä kissat ovat senverran samankokoisia ettei laatikosta olisi tullut mitään, ja ruokalelut kiinnostivat sitä valmiiksi lihavaa, ei turhan laihaa. Selvitin tilanteen niin että kokeilin lukuisia ruokamerkkejä ja löysin sellaisen josta laiha kissa pitää, lihava ei niinkään.


      • Anonyymi

        Eipäs kuin alupainoa.


    • kissoissa on eroja
    • Pöjjelö

      Moro! Itte oon 11 v tyttö Lappeenrannasta ja omistan 2 vuotiaan maatiaiskissan nimeltä Pörrö.
      Katsoin juuri illalla Pörrön painon ja painoa oli 4,1kg.
      Onko normaali paino??

      • no joo

        Moi. Ite olen 14v ja mulla on neljä kissaa. Kaksi tyttöö ja kaksi poikaa. Tytöt painaa aika lailla nelisen kiloa, joka on suunnilleen normaalin painon verran. Nuorempi pojista painaa kans 4 kiloo ja vanhempi 5kiloo, muttaa on painanu joskus jopa 7 kiloa! Sanoisin että tuo 4.1 kiloa on normaali paino...


      • Anonyymi

        Alipainoinen


      • Anonyymi
        no joo kirjoitti:

        Moi. Ite olen 14v ja mulla on neljä kissaa. Kaksi tyttöö ja kaksi poikaa. Tytöt painaa aika lailla nelisen kiloa, joka on suunnilleen normaalin painon verran. Nuorempi pojista painaa kans 4 kiloo ja vanhempi 5kiloo, muttaa on painanu joskus jopa 7 kiloa! Sanoisin että tuo 4.1 kiloa on normaali paino...

        4.1 kg on alipaino. 4.7kg sanotaan, että laihahko.


    • Maatiainen

      Täällä asustaa leikattu n.4-vuotias maatiaiskolli, joka painaa himpun yli 6kg..ei millään tavalla läski, iso kokoinen ja jäntevä kaveri. Raksuja on aina kupissa ja vettä myös. Märkäruokaa tai kypsennettyä kanaa annan silloin kun muistan, noin kolme-viisi kertaa viikossa.

    • Ruokaa on syödä

      En erityisemmin kehu, mutta kissani painaa 8kg.
      Aloittaja, älä ole huolissasi, annat vain kisun liikkua tarpeeksi.

    • Mulla kissa on 13v. ja painaa 7kg. Ketterä on, tuli nytkin huutamaan keittiön ovelle, kun livistin kesken leikin.

    • läskit sisäkissat

      Vankeudessa elävillä sisäkissoilla ylipaino on varsin yleinen ongelma. Sisäkissaparoilla kun ei elämässä ole mitään iloa, niin usein se kostautuu mässäilynä. Se yhdistettynä vähäiseen liikuntaan on kissoille tuhoisaa. Ylipaino ja sen mukana monet sairaudet ovat suora seuraus vastuuttomien kissanomistajien vimmasta vangita upea eläin elämään sisätloissa.

      • liikuntaa

        Jatkan siis tuota viestiäni, olen se 4 kissan omistaja. Maatiaiskissojen paino kyllä vaihtelee. Vaikka kissani saavat olla vapaana ulkona, eivät siellä enää viihdy. Jos teillä on kissa ja asutte maalla, antakaa sen olla vapaana vaikka teidän vahdittavana! Jos ette asu maalla, käyttäkää valjaita niinkuin koirilla. näin ne saavat liikuntaa. Tietysti maalla on se uhka, että ilvekset ka muut eläimet saattavat napata kissoja, niinkuin monet kissat olen menettänyt sen takia...:(


      • ovesta en mahdu

        Sama vika on usein meillä laiskoilla ulkokissojen omistajilla, ylipainoa yleisesti reippaasti.Elämässä ei edes kissaa ilona, kun sekin on jossain ulkona, jo kolmatta viikkoa, vai käviköhän se silloinkaan kotona.Kaikki henkiset sairaudet siihen ruumiillisten päälle ja vastuuttomuus lemmikistä saa mielen katkeraksi ja pistää miettimään onko järkeä ottaa kissaa ulos elelemään yksinään, kun ei sinne itsekkään jaksa lähteä.Ja miksi olen yksin sipsipussin kanssa jos minulla on kissa, vai eiköhän sitä enää olekkaan.Jos ei sitä olen näkynyt tai no ei kai sillä mitään hätää ole , kun ei ole luukusta tullut kertomaankaan ainakaan kuukauteen ei ole miekunut .
        Ei se ole heitteillä, se on jossain ihan onnellisena luultavammin, ja siellä vapaasti hymyilee.Se saattaa tulla takaisin, tai sitten on jo tullut mutten ole viellä käynyt toisessa huoneessa, kun sinne on ainakin neljä metriä, se voi sielläkin olla vapaana ja onnellisena kun luukusta on tullut vapaudesta.Se saa nauttia puolestani vapaudesta, kun itse olen vaan isona kotona, itse olen tärkeä, sipsipussikin on onnelinen.


    • 1366

      leikkauksen jälkeen saattaa kasvaa suurimäärä arpikudosta vatsan alle takapäähän.... meidän edellinen kissa koki tämän kohtalon, näytti lihavalta kun maha roikkui. Joillekin roduille sen arpikudoksen kasvu on yleisempää kuin toisille ja sitten vielä on paljon kiinni leikanneen lääkärin ammattitaidosta.Nykyinen kisuni on 4v ja leikattu tyttö, ei ole liikoja mahan alle tullut, on hoikka tyttö muutenkin 3,2kg.

    • Möllö

      Mulla kotona kolme kissaa jotka kaikki leikattuja. Vanhin on 6v poika joka on aina ollu tosi luikero ja painaa nyt 3,3kg mutta sillä taitaa mennä ihan geeneissä toi koska kaverilla on sen sisko samasta pentueesta joka on vielä pienenpi ja samanlainen rääpäle. Keskimmäinen kissa on 5,5v narttu joka painaa 3,7kg vatsassa roikkuu tyhjä pussi mutta kuten tässäkin ketjussa on todettu ja eläinlääkäri mulle leikkauksen yhteydessä sano, useimmille nartuille tulee leikkauksen jälkeen sellanen. Muuten toi typy on ihan normaalin kissan näkönen, vähän sellanen löllerö ja pehmonen. Sitten onkin tää mun junnu, 4v jätkän köriläs joka painaa 4,9kg. Lihava se ei oo vaikka painoa onkin huomattavasti enemmän kun näillä kahdella muulla. Tuo jätkä on aina ollu tosi jäntevä ja lihaksikas ja oli jo luovutusikäsenä paljon isompi kun noi aikasemmat kaverit. Eli mitä halusin tällä viestillä sanoa (muutakin kun esitellä kovan kolmikkoni ;) ja vaikka alkuperäinen viesti on lähetetty monta vuotta sitten) on että kissaa näkemättä tai koskematta on kamalan vaikea sanoa onko se lihava vai ei koska tyyppejä on niin erilaisia, varsinkin näissä maatiaisissa kun koskaan ei tiedä mitä sieltä sukutaulusta löytyy.

    • Kissanainenkin

      Mun maatiaiskissa painaa 6,2kg. Söpö pullero

    • Pentti58

      Oma kissa painaa 16kg

    • Anonyymi

      Ihan normaalia että kissan paino nousee leikkauksen jälkeen mulla narttu kissa painaa 4 kiloa mutta on muutenkin aika isokokoinen että ei ainakaan lihava ole. Kissalla ei ole oikeastaan mitään tiettyä paino rajaa mutta jos esimerkiksi kissan liikkuminen näyttää tavallista vaivalloisemmalta tai ei pääse hyppäämään kunnolla niin kuin kissat normaalisti hyppäävät korkeallekin niin sitten alkaisin miettimään vähän että onkohan jo vähän liikaa painoa. Mitä ruokaa kissallesi syötät? Saako jotain kastike ruokaa nappuloitten lisäksi? Jos syö kastikeruokaa niin sitä kannattaa vähentää silloin yleensä syövät sitä mielin määrin toisin kuin nappuloita vain sen mitä tarvitsevat.

      • Anonyymi

        Miksi nostelet vanhoja alotuksia?
        Ei taida aloittaja enää neuvoja odotella,on vuodet meinaa vierineet😂


      • Anonyymi

        Kuivanappulat,suurin syy kissojen virtsatieongelmiin.Eivät ole hyväksi kisoille,ei sisällöltään eikä koostumukseltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuivanappulat,suurin syy kissojen virtsatieongelmiin.Eivät ole hyväksi kisoille,ei sisällöltään eikä koostumukseltaan.

        Kannattaa lukea tuoteselosteests hehkutusjäännös/raakatuhka/kivennäispitoisuus, sekä magnesiumin määrä. Jos korkeat, niin edistävät virtsakivien muodostumista. Halvimmat ovat usein huonoja. Virtsakivistä kärsiville kissoille on myös omia kuivamuonia, esim Hillsillä. Eläinlääkäriltä voi kysyä.


    • Anonyymi

      Minulla on kolmevuotias poikakissa ja se painaa melkein 7 kg. Siinä iässä kissojen paino useinkin nousee. Ei pidä säikähtää, vaan anna kissasi syödä , jos maittaa.

    • Anonyymi

      Kissa on lihava jos geenit ovat lihava. Ja miten se elää. Liikunta on tärkeää

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe