Olis tarkotus tehdä itse mökille pieni rantasauna, ja kysyisinkin että onko kellään tietoa mistä saisi ohjeita tai piirrustuksia saunan tekoon. Ajattelin ensin ostaa valmissaunan mutta kun tuntuu että niissä on aina joku vika mittasuhteissa ja jos teettää niin tulee pahuksen kalliiksi. Itse kun tekee niin saa juuri sopivan kokoisen sauna/pesutila ja terassi alueen. Hakusessa olisi siis ohjeet joita soveltamalla saisin hyvän lopputuloksen. Kiitos jo etukäteen!!!
tee-se-itse sauna
10
10376
Vastaukset
- Ikiaitosavu
Miksi et kysyisi joltakin insinööriltä tai mieluiten rakennusmestarilta piirrustuksia? Samalta mieheltä saa sitten käytännön ohjeet ja voi toimia muutenkin valvojana työn aikana. Ihan kuin taloa rakentaisi. Eikä välttämättä ole kalliskaan kaveri.
- Lämminmies
Ei kannata tehdä erillistä pesuhuonetta , siihen homehtumaan ! ..
- Ikiaitosavu
Lämminmies kirjoitti:
Ei kannata tehdä erillistä pesuhuonetta , siihen homehtumaan ! ..
Juu ei, saunan lämmössä pystyy kyllä peseytymään. Ja kun kysymyksessä on rantasauna niin se vähän niinku kuuluu siihen asiaan...
- peshuone
Ikiaitosavu kirjoitti:
Juu ei, saunan lämmössä pystyy kyllä peseytymään. Ja kun kysymyksessä on rantasauna niin se vähän niinku kuuluu siihen asiaan...
Toki jossain tapauksessa tuo pesuhuone on ihan ehdoton. Ja varsinkin jos sellaisen sinne haluaa. Meillä on erillinen pesuhuone, missä vesi lämmitetään padalla. Mitään homehtumisongelmia ei ole. Vaatii toki rakennukselta jo paljon enemmän. Olen käynnyt myös sellaisessa rantasaunassa missä pesuhuoneessa oli lattialämmistys. Se oli ihan kätevää ja auttaa kuivaamisessa huomattavasti.
- Pesuhuone rulaa
Ikiaitosavu kirjoitti:
Ei oo tympeämpää kuin pestä ahistavassa löylyhuoneessa, jolloin muut ei voi samalla ees saunoa. Mihin se pesuhuone homehtuu, yhteinen palomuuri pitää kyllä lämpöösenä. Ja kesällä kuivaa muutonkin.
- Lämminmies
Pesuhuone rulaa kirjoitti:
Ei oo tympeämpää kuin pestä ahistavassa löylyhuoneessa, jolloin muut ei voi samalla ees saunoa. Mihin se pesuhuone homehtuu, yhteinen palomuuri pitää kyllä lämpöösenä. Ja kesällä kuivaa muutonkin.
Kun on 10 - 15 astetta pakkasta kerro kauanko kestää kunnes palomuuri on lämmittänyt pesuhuoneen 30 - 40 jotta siinä olisi mukava peseytyä . Sulla ei taida olla " Rantasaunaa"
- Ikiaitosavu
Pesuhuone rulaa kirjoitti:
Eikös aloittaja ole vasta suunnittelemassa saunaa. Sillon voi suunnitella heti semmoisen löylyhuoneen jossa on hyvä myös pestä.
- on...
Ikiaitosavu kirjoitti:
Eikös aloittaja ole vasta suunnittelemassa saunaa. Sillon voi suunnitella heti semmoisen löylyhuoneen jossa on hyvä myös pestä.
Kannattaa tehdä saunasta mahdollisimman korkea. Löylyt ovat paremmat kun jalatkin lämpenee, t.s. ovat 20-30cm kiukaan yläpuolella. Tämä tarkoittaisi saunan sisäkorkeudeksi n. 230-270cm. Korkeassa saunassa on sekin etu, että peseydyttäessä alempana ei liika kuumuus ole haittana. Valaistuksella voi myös kikkailla pesupaikan suhteen, ettei pesijä ole välttämättä ihan näytillä...
- Harvia20ST
Itse tilasin saunanteko kirjan Kanadasta, sen on kirjoittanut suomalainen Englannin kielellä:
The Art of Sauna Building, kirjoitajan nimi on Bert Olavi Jalasjaa
ISBN 0-9685707-0-4
Erittäin hyvä kirja. - Saunasanteri
Mä sanoisin, että älä tee saunasta liian isoa. Mitä pienempi saunaosa sitä kiukkusemmat löylyt.
Jos teet liian ison, saat heittää saavikaupalla vettä ja lopulta et tule muuta kuin vihaiseksi. Jatkuvalämmitteinen kiuas ja riittävän iso on hyvä. Älä erehdy entiseen pönttökiukaaseen, siinä kun usein löylyt loppuu kesken, varsinkin jos on useampia saunojia. Tämä kokemuksesta. Tietysti jos kiuas on vanhanaikainen valtavan iso että metrin halot menee tuliperään kuin entisessä rantasaunassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829