Sukka neulekoneella?

= (

Olen kaksi päivää yrittänyt neuloa "omasta päästä" sukkaa äitini yksitasoisella perintöneulekoneella (Brother)..kantapäähän asti olen päässyt , mutta siihen se sitten tyssäsi. Ohjekirjassa on vain puseroiden malleja, mutta äitini aikoinaan ompeli koneella sukkia alta aikayksikön..Löytyisikö keneltäkään ohjetta tai linkkiä, itse olen nyt sitä illan netistä hakenut, ei tulosta!! Siis APUA ja kiitos jo etukäteen!

32

4887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taiska

      kantapää jo neulottu?Jos ei niin tuo puolet silmistä lepoon ja neulo toisella puolella kanta.Jos en väärin muista tuo silmä lepoon neulo ker.tuo s lepoon neulo ker.ja niin kauan kun keskelle jää pohja (jos on 16 s niin jää 8 s)ja sit laitat silmän niin et neuloo, neulo kerros ja taas levossa oleva työhön ja neulotaan niin kauan kun kaikki työssä ,sit jatketaan kärkeen asti ja tehdään kärkipussi samoin.neulotaan hukkalangalla muutamia kerroksia kaikilla silmillä otetaan työ koneesta .Silmukoidaan kärki ja yläosa kiinni,puretaan hukkalanka pois.En ole kyllä aivan varma menikö oikein itse olin tehnyt kaks`tasolla ja nyt ei ole enää konetta niin en voinut kokeilla.

    • hfrfnf

      Moi, minä kudon koneellani sukkia jo vuosia urakalla ja olen keksinyt itse ohjeen, kun en sitä muuten löytänyt.Mies ja 15 vuotias poikani pitävät vain niitä. Minä teen ensin resorin kaksitasokoneella ja jatkan sitten sileää yhdellä tasolla.
      Näin se onnistuu:
      jaa varren silmukat kantapäätä varten.Esim. miehen sukka(koko 43, ohut lanka, neula käsin kutoen olisi 2)73s varressa, siitä 38 kantapään osalle ja loput jätä lepäämään. Nyt alkaa kantapään teko(minä käytän toista ohuempaa lankaa vahvistamaan kantapäätä); Kelkan puoleinen 1 neula lepäämään, kudo kerros, taas 1 neula lepäämään, kudo kerros, taas 1 neula lepäämään, kudo kerros, jne. toista tätä kunnes olet siirtänyt molemmissa reunoissa 12 silmukkaa lepäämään. Keskellä on vielä 14 silmukkaa. Nyt alat lisätä silmukoita aina kelkan puoleisesta reunasta yksi kerrallaan, kunnes kaikki 38 silmukkaa ovat taas mukana. Kantapääsi on valmis. Ota sitten kaikki sukan silmukat mukaan ja tee tarvittavat kavennukset ettei jalkaterästä tule liian väljä. Minä kavennan 3 kertaa joka toisella kerroksella kantapään molemmin puolin. Jalkaterä suoraa noin 60krs ja sukan kärki tehdään samalla tavalla kuin kantapää. Eli sukan 67 silmukkaa jaetaan tasan; 33 34.
      33 silmukkaa lepäämään ja tee kärki lopuilla 34:llä silmukalla. Kelkan puoleinen 1 neula lepäämään, kudo kerros, 1 neula lepäämään, kudo kerros, jne. kunnes olet saanut molemmin puolin 11 silmukkaa lepäämään ja keskellä on 12. Nyt otat yhden neulan kerrallaan aina kelkan puolelta esille työhön. Viimeisen neulan käyttöön oton jälkeen kudo yksi ylimääräinen kerros, jotta olet keskellä neuletta. Katkaise lanka, mutta jätä reilusti sauman ompelua varten. Ota silmukat kahdelle puikolle. Käännä puikot vierekkäin, avoin sauma tulee varpaiden päälle ja jalan sivulle.Ompele silmukoita jäljitellen puikoilla olevat silmukat yhteen. Huom: toisella puikolla on yksi enemmän, mutta se ei haittaa, kun silmukat ovat oikein kohdakkain, sekin uppoaa sekaan. Koska olet kutonut yhden ylimääräisen kerroksen, on puikkojen käsittely helpompaa yhteen ompelun aikana (sivuun tulevan palleron yritä saada tasattua, ettei paina käytössä. Se onnistuu kyllä. Jos et sitä halua, jätä tämä ylimääräinen kerros pois)ja langalla jatkat sitten sivusauman yhteen ompelua. Sukka on valmis.

      • = )

        Hyvä juttu, nyt jo kahdet ohjeet..täytyypä ruveta harjoittelemaan, sitähän se aluksi aina vaatii! Ja rutkasti kärsivällisyyttä!
        Kiitos teille !


      • hfrfnf
        = ) kirjoitti:

        Hyvä juttu, nyt jo kahdet ohjeet..täytyypä ruveta harjoittelemaan, sitähän se aluksi aina vaatii! Ja rutkasti kärsivällisyyttä!
        Kiitos teille !

        Jos on vielä ongelmia, voin vastata. Minulla on parasta-aikaa koneessa sukanteko menossa. Yleensä yksi miesten nilkkasukka tulee 30 min valmiiksi. Kun aloitan, teen kerralla useamman parin valmiiksi ja TV;ta katsellessa ompelen sitten saumat kiinni.
        Haluaisin kuitenkin uudemman koneen, jolla voisi tehdä sukan putkena ilman noita saumoja. Mutta meneehän se näinkin.


      • taiska
        hfrfnf kirjoitti:

        Jos on vielä ongelmia, voin vastata. Minulla on parasta-aikaa koneessa sukanteko menossa. Yleensä yksi miesten nilkkasukka tulee 30 min valmiiksi. Kun aloitan, teen kerralla useamman parin valmiiksi ja TV;ta katsellessa ompelen sitten saumat kiinni.
        Haluaisin kuitenkin uudemman koneen, jolla voisi tehdä sukan putkena ilman noita saumoja. Mutta meneehän se näinkin.

        varren resori pitää kuitenkin ommella, sitä ei saa putkena tehtyä.


      • hfrfnf
        taiska kirjoitti:

        varren resori pitää kuitenkin ommella, sitä ei saa putkena tehtyä.

        minä olen kyllä nähnyt sellaisenkin sukan, jossa resorikin oli putkena tehty!


      • taiska
        hfrfnf kirjoitti:

        minä olen kyllä nähnyt sellaisenkin sukan, jossa resorikin oli putkena tehty!

        ylätaso neuloo oikeaa alataso nurjaa,mut en osaa sanoa tuohon mitään eikä ole ennää konetta en voi kokeilla.Minulla oli eva ja brother on suurin piirtein samanlainen.En oikein usko että resorin saa pyöreänä jollei neulo puikoilla ja laita sen jälkeen koneeseen.


      • = )
        hfrfnf kirjoitti:

        Jos on vielä ongelmia, voin vastata. Minulla on parasta-aikaa koneessa sukanteko menossa. Yleensä yksi miesten nilkkasukka tulee 30 min valmiiksi. Kun aloitan, teen kerralla useamman parin valmiiksi ja TV;ta katsellessa ompelen sitten saumat kiinni.
        Haluaisin kuitenkin uudemman koneen, jolla voisi tehdä sukan putkena ilman noita saumoja. Mutta meneehän se näinkin.

        En vielä kerinnyt kokeilemaan, mutta laitan viestiä jos ei onnistu...en ole nimittäin neulonut koneella edes aikaisemmin, joten enpä tainnut aloittaa ainakaan liian helposta tekeleestä.
        Mutta suku olisi sukkia vailla, kun ei ole enää mummoa niitä kutomassa, niinpä ajattelin pukinpussiin niitä taiteilla! =)


      • = (
        hfrfnf kirjoitti:

        Jos on vielä ongelmia, voin vastata. Minulla on parasta-aikaa koneessa sukanteko menossa. Yleensä yksi miesten nilkkasukka tulee 30 min valmiiksi. Kun aloitan, teen kerralla useamman parin valmiiksi ja TV;ta katsellessa ompelen sitten saumat kiinni.
        Haluaisin kuitenkin uudemman koneen, jolla voisi tehdä sukan putkena ilman noita saumoja. Mutta meneehän se näinkin.

        Nytpä pääsin kokeilemaan ja HETI ongelmia...minulle uusi juttu on tuo neulan lepäämään jättäminen...se ei onnistunut sitten millään. Eli siinähän neula laitetaan E-asentoon, eikös vaan! Ja minulla takkusi homma jo heti siihen ensimmäiseen neulaan joka oli lepäämässä...Miten lanka kulkee siinä kohtaan lepäämässä olevan neulan kohdalla? Jos vaikka se oli minulla väärin?
        Kaipa joku voi jo ajatella, että ota puikot, mutta kun yritystä olisi vielä ainakin tähän hommaan! Tässä on ikään kuin kantapään kautta opeteltu tätä hommaa ja töissäkin kaverit jännittää, että tuleeko sukka valmiiksi.
        Varmaan vika on ihan yksinkertainen ja ehkä hankala toisen ymmärtää, jolla on kokemusta jo enemmän tästä hommasta, mutta olisi todella hienoa jos vielä apua täältä löytyisi!?
        Täällä ei ole edes kansalaisopistolla mitään neulekurssia menossa!


      • joskus tehnyt
        = ( kirjoitti:

        Nytpä pääsin kokeilemaan ja HETI ongelmia...minulle uusi juttu on tuo neulan lepäämään jättäminen...se ei onnistunut sitten millään. Eli siinähän neula laitetaan E-asentoon, eikös vaan! Ja minulla takkusi homma jo heti siihen ensimmäiseen neulaan joka oli lepäämässä...Miten lanka kulkee siinä kohtaan lepäämässä olevan neulan kohdalla? Jos vaikka se oli minulla väärin?
        Kaipa joku voi jo ajatella, että ota puikot, mutta kun yritystä olisi vielä ainakin tähän hommaan! Tässä on ikään kuin kantapään kautta opeteltu tätä hommaa ja töissäkin kaverit jännittää, että tuleeko sukka valmiiksi.
        Varmaan vika on ihan yksinkertainen ja ehkä hankala toisen ymmärtää, jolla on kokemusta jo enemmän tästä hommasta, mutta olisi todella hienoa jos vielä apua täältä löytyisi!?
        Täällä ei ole edes kansalaisopistolla mitään neulekurssia menossa!

        löydät ohjeen osittaiseen neulomiseen eli siihen kuinka jätät neuloja lepäämään.Se on siinä kohdassa jossa tehdään kaula-aukkoa. Siinä täytyy muutamaa vipstaakia säätää että se ei neulo kaikkia neuloja. Ja muista kiertää lanka jokaisen jätetyn neulan ympääri jottei tule reikiä.


      • hfrfnf
        = ( kirjoitti:

        Nytpä pääsin kokeilemaan ja HETI ongelmia...minulle uusi juttu on tuo neulan lepäämään jättäminen...se ei onnistunut sitten millään. Eli siinähän neula laitetaan E-asentoon, eikös vaan! Ja minulla takkusi homma jo heti siihen ensimmäiseen neulaan joka oli lepäämässä...Miten lanka kulkee siinä kohtaan lepäämässä olevan neulan kohdalla? Jos vaikka se oli minulla väärin?
        Kaipa joku voi jo ajatella, että ota puikot, mutta kun yritystä olisi vielä ainakin tähän hommaan! Tässä on ikään kuin kantapään kautta opeteltu tätä hommaa ja töissäkin kaverit jännittää, että tuleeko sukka valmiiksi.
        Varmaan vika on ihan yksinkertainen ja ehkä hankala toisen ymmärtää, jolla on kokemusta jo enemmän tästä hommasta, mutta olisi todella hienoa jos vielä apua täältä löytyisi!?
        Täällä ei ole edes kansalaisopistolla mitään neulekurssia menossa!

        on minun koneessa sellainen, että vedän sen kokonaan eteenpäin, siis itseäni kohden. (Asia on konekohtainen. katso koneen ohjeista.) sen jälkeen ei minun tarvitse huolehtia, mistä kautta lanka menee, se kiertyy itsestään oikein. Kun kelkka kulkee neulojen yli, se liikuttaa vain niitä neuloja, jotka on työssä, ei levossa olevia.


      • hfrfnf
        = ( kirjoitti:

        Nytpä pääsin kokeilemaan ja HETI ongelmia...minulle uusi juttu on tuo neulan lepäämään jättäminen...se ei onnistunut sitten millään. Eli siinähän neula laitetaan E-asentoon, eikös vaan! Ja minulla takkusi homma jo heti siihen ensimmäiseen neulaan joka oli lepäämässä...Miten lanka kulkee siinä kohtaan lepäämässä olevan neulan kohdalla? Jos vaikka se oli minulla väärin?
        Kaipa joku voi jo ajatella, että ota puikot, mutta kun yritystä olisi vielä ainakin tähän hommaan! Tässä on ikään kuin kantapään kautta opeteltu tätä hommaa ja töissäkin kaverit jännittää, että tuleeko sukka valmiiksi.
        Varmaan vika on ihan yksinkertainen ja ehkä hankala toisen ymmärtää, jolla on kokemusta jo enemmän tästä hommasta, mutta olisi todella hienoa jos vielä apua täältä löytyisi!?
        Täällä ei ole edes kansalaisopistolla mitään neulekurssia menossa!

        valmiiksi? olen utelias tietämään. Koneessa sukan kantapää näyttää kamalan leveältä, mutta se on ihan normaalin kokoinen, kun on valmis. Tein eilen taas yhden parin.


      • = )
        hfrfnf kirjoitti:

        valmiiksi? olen utelias tietämään. Koneessa sukan kantapää näyttää kamalan leveältä, mutta se on ihan normaalin kokoinen, kun on valmis. Tein eilen taas yhden parin.

        Pikkuhiljaa...otin sen sukantekeleen pois koneesta ja rupesin oikein harjoittelemaan tuota neulan lepäämään jättämistä. Ja vielä "luin" oman koneen englanninkieliset ohjeet(alkuperäiset ohjeet olivat tietenkin hukkuneet, kun kone oli kiertänyt siskolta toiselle) ja löysin siitä miten se tuolla masiinalla tehdään, eli löytyi myös syy miksi homma ei ensin onnistunut..koneessa piti kelkan vipu siirtää N:stä H:hon. Joten yksi askel eteenpäin, nyt viritän oikean sukan koneeseen, ja periaatteessa sukka pitäisi tulla valmiiksi. Tosin aikaahan tässä on kulunut jo parisen viikkoa, haaveilen vielä tuosta yhden illan valmistusajasta!=)
        Nyt voisin kertoa jo miten se "omasta päästä" tehty sukan kantapää valmistui, eli tein siihen ihan oikeita kavennuksia ja lisäyksiä reunaan...No, kavennukset olivat ihan ok, mutta ne lisäykset olivat aika karseita, en olisi itsekään huolinut sellaista sukkaa edes ilmatteeksi!!


      • = )
        = ) kirjoitti:

        Pikkuhiljaa...otin sen sukantekeleen pois koneesta ja rupesin oikein harjoittelemaan tuota neulan lepäämään jättämistä. Ja vielä "luin" oman koneen englanninkieliset ohjeet(alkuperäiset ohjeet olivat tietenkin hukkuneet, kun kone oli kiertänyt siskolta toiselle) ja löysin siitä miten se tuolla masiinalla tehdään, eli löytyi myös syy miksi homma ei ensin onnistunut..koneessa piti kelkan vipu siirtää N:stä H:hon. Joten yksi askel eteenpäin, nyt viritän oikean sukan koneeseen, ja periaatteessa sukka pitäisi tulla valmiiksi. Tosin aikaahan tässä on kulunut jo parisen viikkoa, haaveilen vielä tuosta yhden illan valmistusajasta!=)
        Nyt voisin kertoa jo miten se "omasta päästä" tehty sukan kantapää valmistui, eli tein siihen ihan oikeita kavennuksia ja lisäyksiä reunaan...No, kavennukset olivat ihan ok, mutta ne lisäykset olivat aika karseita, en olisi itsekään huolinut sellaista sukkaa edes ilmatteeksi!!

        Niin se eka viikko meni silmukoiden luomisessa ja "resorin kutomisessa" kunnes tajusin ettei tuolla koneella voi neuloa normaalia kunnollista resoria...siispä neuloin sitten resorin käsin ja laitoin sukan koneeseen jatkoa varten...


      • Anonyymi
        joskus tehnyt kirjoitti:

        löydät ohjeen osittaiseen neulomiseen eli siihen kuinka jätät neuloja lepäämään.Se on siinä kohdassa jossa tehdään kaula-aukkoa. Siinä täytyy muutamaa vipstaakia säätää että se ei neulo kaikkia neuloja. Ja muista kiertää lanka jokaisen jätetyn neulan ympääri jottei tule reikiä.

        Kiitti.tiedoista,mutta vielä epäselväksi jäi miten kierretään se lanka ettei tule reikää? Yli 30v aikaa kun neulonut viimeksi ei taho muistaa.saisko vielä neuvoa tähän.muuten sukkaa tulee oikein mukavasti.kiitti


    • hakusanaksi
      • hfrfnf

        on juuri sellainen, kuin minunkin tapa on tehdä. Keksin sen jo vuosia sitten, silloin ei mulla ollut vielä tietokonetta, että olisin apua voinut hakea. Minä en kuitenkaan neulo apulangalle lopussa mitään, vaan nostan silmukat kahdelle puikolle ja ompelen silmukat yhteen neuletta jäljitellen. Muuten on samanlainen. Kiitos osoitteesta, minäkin löydän sieltä varmasti apua muihin asioihin.


      • = )
        hfrfnf kirjoitti:

        on juuri sellainen, kuin minunkin tapa on tehdä. Keksin sen jo vuosia sitten, silloin ei mulla ollut vielä tietokonetta, että olisin apua voinut hakea. Minä en kuitenkaan neulo apulangalle lopussa mitään, vaan nostan silmukat kahdelle puikolle ja ompelen silmukat yhteen neuletta jäljitellen. Muuten on samanlainen. Kiitos osoitteesta, minäkin löydän sieltä varmasti apua muihin asioihin.

        Ihan luulin, että se loppusauma siinä kärjessä on neulottu koneella...onko edes mahdollista? Nimittäin minulla on yhdet vielä äidin kutomat sukat ja sauma on kyllä niin tasainen, että luulin senkin olevan koneen jälkeä...vähän samanlainen kuin ohjekirjassa tehdyt olkasaumat... Tosin päättely täytyy tehdä käsin!?
        Ja katsoin myös tuon nettilinkin, kiitos myös siitäkin! =)


      • hfrfnf
        = ) kirjoitti:

        Ihan luulin, että se loppusauma siinä kärjessä on neulottu koneella...onko edes mahdollista? Nimittäin minulla on yhdet vielä äidin kutomat sukat ja sauma on kyllä niin tasainen, että luulin senkin olevan koneen jälkeä...vähän samanlainen kuin ohjekirjassa tehdyt olkasaumat... Tosin päättely täytyy tehdä käsin!?
        Ja katsoin myös tuon nettilinkin, kiitos myös siitäkin! =)

        Kun teet isoja sukkia ja joudut ottamaan enemmän silmukoita työhön, kavenna liiat pois kantapään teon jälkeen. Ota kantapäähän enemmän silmukoita kuin jätät lepäämään, näin saat kantapäästä istuvan ja sukka ei ole ahdas jalkapöydän päällä. Minä otan resoriin (koko 43)73 silmukkaa, siitä kantapäälle otan 38 s ja levossa on 35 s. Kantapään teossa otan lepoon silmukoita niin kauan, että keskellä on enää 14 s.
        Kun kantapää on valmis, otan kaikki loputkin silmukat työhön ja sitten kavennan kantapään molemmin puolin 1 s kolme kertaa, siis 6 s yhteensä. Silloin jalkaterästä ei tule liian löysä, sukka istuu hyvin. Itselleni(koko 39)luon 67 s. ja kavennuksia en tee, koska terä osa on hyvä näin kapeaan jalkaani. Jos on leveä ja rintava jalka, kannattaa aloittaa isommalla silmukkaluvulla ja kaventaa myöhemmin.


      • taiska
        hfrfnf kirjoitti:

        Kun teet isoja sukkia ja joudut ottamaan enemmän silmukoita työhön, kavenna liiat pois kantapään teon jälkeen. Ota kantapäähän enemmän silmukoita kuin jätät lepäämään, näin saat kantapäästä istuvan ja sukka ei ole ahdas jalkapöydän päällä. Minä otan resoriin (koko 43)73 silmukkaa, siitä kantapäälle otan 38 s ja levossa on 35 s. Kantapään teossa otan lepoon silmukoita niin kauan, että keskellä on enää 14 s.
        Kun kantapää on valmis, otan kaikki loputkin silmukat työhön ja sitten kavennan kantapään molemmin puolin 1 s kolme kertaa, siis 6 s yhteensä. Silloin jalkaterästä ei tule liian löysä, sukka istuu hyvin. Itselleni(koko 39)luon 67 s. ja kavennuksia en tee, koska terä osa on hyvä näin kapeaan jalkaani. Jos on leveä ja rintava jalka, kannattaa aloittaa isommalla silmukkaluvulla ja kaventaa myöhemmin.

        luku määräytyy langan paksuudesta,eikö olekin näin.


      • = )
        hfrfnf kirjoitti:

        Kun teet isoja sukkia ja joudut ottamaan enemmän silmukoita työhön, kavenna liiat pois kantapään teon jälkeen. Ota kantapäähän enemmän silmukoita kuin jätät lepäämään, näin saat kantapäästä istuvan ja sukka ei ole ahdas jalkapöydän päällä. Minä otan resoriin (koko 43)73 silmukkaa, siitä kantapäälle otan 38 s ja levossa on 35 s. Kantapään teossa otan lepoon silmukoita niin kauan, että keskellä on enää 14 s.
        Kun kantapää on valmis, otan kaikki loputkin silmukat työhön ja sitten kavennan kantapään molemmin puolin 1 s kolme kertaa, siis 6 s yhteensä. Silloin jalkaterästä ei tule liian löysä, sukka istuu hyvin. Itselleni(koko 39)luon 67 s. ja kavennuksia en tee, koska terä osa on hyvä näin kapeaan jalkaani. Jos on leveä ja rintava jalka, kannattaa aloittaa isommalla silmukkaluvulla ja kaventaa myöhemmin.

        Sinullahan on aika ohkanen lanka, eikös se ollut puikkokoko 2 ? Minulla on tällä hetkellä silmiä 54 ja puikkokoko langalle on 3 1/2 joten uskon, että nuo riittää varsinkin kun jalan koko on 38...tosin nyt on vain tärkeintä saada tuo eka koeversio valmiiksi, katsotaan kenen jalkaan mahtuu!
        Mutta mieheni jalka on juuri tuon 43 ja omani se 39, 14-vuotiaan poikani jalka taitaa mennä jo ohi tuon 43..Kauheata!


      • hfrfnf
        taiska kirjoitti:

        luku määräytyy langan paksuudesta,eikö olekin näin.

        Tietysti silmukkamäärä riippuu langan paksuudesta, mutta paksulla langalla on vaikeampi kutoa koneessa kuin ohuella ja ohutta sukkaa voi pitää pikkukengässäkin kumpparin lisäksi. Lisäksi riippuu koneen säädöistä, kutooko löysää vai tiukkaa sukkaa. Meidän miehet(51/15v.) pitää kudottuja sukkia kesät talvet, siis aina. Mies haluaa talveksi polvisukkia, joita olen tehnyt vasta yhdet koneella. Minulla on käytössä kaikkein ohuin sukkalanka, koska asun Saksassa, en voi verrata Suomen lankoihin, mutta käsin kutoessa käyttäisin puikkoja 2 tai 2,5. Se on ohuempi kuin Nalle-lanka, jota minulla on nyt koneessa, kun teen norjalaiskuvioista villatakkia.
        On muuten elämäni ensimmäinen koneella tehty kuviopusero, pitsiä olen kyllä tehnyt. Saa nähdä kuinka akan käy.


      • hfrfnf
        = ) kirjoitti:

        Sinullahan on aika ohkanen lanka, eikös se ollut puikkokoko 2 ? Minulla on tällä hetkellä silmiä 54 ja puikkokoko langalle on 3 1/2 joten uskon, että nuo riittää varsinkin kun jalan koko on 38...tosin nyt on vain tärkeintä saada tuo eka koeversio valmiiksi, katsotaan kenen jalkaan mahtuu!
        Mutta mieheni jalka on juuri tuon 43 ja omani se 39, 14-vuotiaan poikani jalka taitaa mennä jo ohi tuon 43..Kauheata!

        Löysin ylös kirjoittamani ohjeen Nalle-langalle. Luo 69s.Resori 80 krs, Kantapäälle 11-13-11, loput pääliosalle. Kavenna 6 silmukkaa. Pohjakerroksia 57 ja kärkiosassa 33s. Olisiko tästä apua?


    • passap

      saadaan tosi kätevästi Passapilla. Käykää katsomassa www.youtube.com ja siellä haulla
      "passap knitting socks". Koska Passap on kaksitasokone, sillä saa sileän pyöreänä. Resorin
      osuuteen ainoastaan tulee sauma. Kirjoneuleenkin
      saa uudemmalla Passapilla pyöreänä. Jos jotakuta
      kiinnostaa, sivuilta www.musta-lammas.net löytyy lisätietoja

    • hfrfnf

      siitä sukasta mitään?

      • = )

        Kyllä tuli, loppujen lopuksi!! ( Tosin kasaamista vailla vielä)Juuri eilen sain sukan " irti" koneesta ja täytyy sanoa, että tyytyväinen olen!! Ja kiitos kuuluu kyllä ihan teille ja tälle palstalle! Taitaa olla vain niin katoavaa kansanperinnettä, joten ompa hieno juttu, että saa apua edes jostain. Omassa tuttavapiirissä ei juuri kukaan neulo sukkia, ei käsin tai koneella!
        Ei todellakaan olisi onnistunut ilman apua.Hidastahan se oli tuo minun neulominen..otin aina koneesta pois kun pidin taukoa ettei tulisi rantua...toisaalta eipä kai se olisi niin haitannut tässä ekassa tekeleessä. Hieno sukka tuli, onhan se koneella tehtynä niin tasaista, tosin arvostan kyllä käsin ommeltua sukkaakin!Nyt sitten vain se klassillinen kynnys...pitäisi tietenkin tehdä se toinen! No, uskon, että tulee hieman nopeammalla tahdilla!! =)


      • taiska
        = ) kirjoitti:

        Kyllä tuli, loppujen lopuksi!! ( Tosin kasaamista vailla vielä)Juuri eilen sain sukan " irti" koneesta ja täytyy sanoa, että tyytyväinen olen!! Ja kiitos kuuluu kyllä ihan teille ja tälle palstalle! Taitaa olla vain niin katoavaa kansanperinnettä, joten ompa hieno juttu, että saa apua edes jostain. Omassa tuttavapiirissä ei juuri kukaan neulo sukkia, ei käsin tai koneella!
        Ei todellakaan olisi onnistunut ilman apua.Hidastahan se oli tuo minun neulominen..otin aina koneesta pois kun pidin taukoa ettei tulisi rantua...toisaalta eipä kai se olisi niin haitannut tässä ekassa tekeleessä. Hieno sukka tuli, onhan se koneella tehtynä niin tasaista, tosin arvostan kyllä käsin ommeltua sukkaakin!Nyt sitten vain se klassillinen kynnys...pitäisi tietenkin tehdä se toinen! No, uskon, että tulee hieman nopeammalla tahdilla!! =)

        tule rantua vaikka et otakkaan pois koneesta,jos vaan silmukkakoko on sama,eikä kukaan käy muuttelemassa.Käyhän se kutominen nopeammin kun ei vatvo niiden silmukoiden kans´.


      • hfrfnf
        = ) kirjoitti:

        Kyllä tuli, loppujen lopuksi!! ( Tosin kasaamista vailla vielä)Juuri eilen sain sukan " irti" koneesta ja täytyy sanoa, että tyytyväinen olen!! Ja kiitos kuuluu kyllä ihan teille ja tälle palstalle! Taitaa olla vain niin katoavaa kansanperinnettä, joten ompa hieno juttu, että saa apua edes jostain. Omassa tuttavapiirissä ei juuri kukaan neulo sukkia, ei käsin tai koneella!
        Ei todellakaan olisi onnistunut ilman apua.Hidastahan se oli tuo minun neulominen..otin aina koneesta pois kun pidin taukoa ettei tulisi rantua...toisaalta eipä kai se olisi niin haitannut tässä ekassa tekeleessä. Hieno sukka tuli, onhan se koneella tehtynä niin tasaista, tosin arvostan kyllä käsin ommeltua sukkaakin!Nyt sitten vain se klassillinen kynnys...pitäisi tietenkin tehdä se toinen! No, uskon, että tulee hieman nopeammalla tahdilla!! =)

        sukka peilikuvana, siis kantapää ja kärkiosa toiseen laitaan. Sitten voit pitää saumaa jalan sisäsivulla. Ei sinun tarvi ottaa sitä sukkaa taukojen ajaksi irti. Ei siitä tule "rantuja".
        Onneksi olkoon joka tapauksessa. Kun minä tein ensi kerran sukan koneella, oli sekin taistelua, kun en voinut keneltään kysyä neuvoa. Ohjekirjan sukka oli tehty siten, että siihen tulisi kaksi saumaa ja sitä en halunnut, sitten keksin laittaa kantapään reunaan, jolloin jää vain yksi sauma ommeltavaksi.


      • = )
        hfrfnf kirjoitti:

        sukka peilikuvana, siis kantapää ja kärkiosa toiseen laitaan. Sitten voit pitää saumaa jalan sisäsivulla. Ei sinun tarvi ottaa sitä sukkaa taukojen ajaksi irti. Ei siitä tule "rantuja".
        Onneksi olkoon joka tapauksessa. Kun minä tein ensi kerran sukan koneella, oli sekin taistelua, kun en voinut keneltään kysyä neuvoa. Ohjekirjan sukka oli tehty siten, että siihen tulisi kaksi saumaa ja sitä en halunnut, sitten keksin laittaa kantapään reunaan, jolloin jää vain yksi sauma ommeltavaksi.

        Joo, niin ajattelinkin että toinen sukka tulee peilikuvana. Ai, ei tule rantua...no, sen luin yhdestä ohjekirjasta ja ajattelin kaikki tehdä niin viimesen päälle. Tosin eipä äitinikään sukkaa tms. koneesta pois ottanut, mutta eihän siihen sukan kutomiseen kauan häneltä mennytkään ja taisi aina tehdä valmiiksi yhdellä istumalla.. sen sentään muistan!
        Toivon mukaan ja niin uskonkin, että homma sujuu hieman helpommin, kun kaikki on nyt opetellut "kantapään" kautta!


      • = ) kirjoitti:

        Joo, niin ajattelinkin että toinen sukka tulee peilikuvana. Ai, ei tule rantua...no, sen luin yhdestä ohjekirjasta ja ajattelin kaikki tehdä niin viimesen päälle. Tosin eipä äitinikään sukkaa tms. koneesta pois ottanut, mutta eihän siihen sukan kutomiseen kauan häneltä mennytkään ja taisi aina tehdä valmiiksi yhdellä istumalla.. sen sentään muistan!
        Toivon mukaan ja niin uskonkin, että homma sujuu hieman helpommin, kun kaikki on nyt opetellut "kantapään" kautta!

        Olen aikaisemmin kaventanut sukat käsin, kun olen "luullut" että silmukointi on vaikeaa. Kahdelta puikolta opin sen ja sukka valmistuu nopeasti. Siis kiitos, ja hyvää syksyä!


      • = )
        jotuma kirjoitti:

        Olen aikaisemmin kaventanut sukat käsin, kun olen "luullut" että silmukointi on vaikeaa. Kahdelta puikolta opin sen ja sukka valmistuu nopeasti. Siis kiitos, ja hyvää syksyä!

        Heips...yllätyksekseni löysin aloittamani viestiketjun heti ensimmäiseksi tullessani taas hakemaan apua täältä...Ei tosin koske sukkia vaan Revontuli -huivia...mutta palaan noihin sukkiin.Viime vuonna olin siis ihan ONNETON kun aloitin sukkien kutomisen neulekoneella, onneksi sain apua täältä ja sain todella ne ensimmäiset sukat valmiiksi. Ja olin tosi ylpeä, ihan töihin asti piti ne kiikuttaa näytille ja varmaan olis äitinikin kehuja antanut....Nyt voin kertoa, että sukkia tulee ihan yhdeltä istumalta. Juuri syysloma takanapäin ja kahdet parit tein suit sait sukkelaan. Varret ompelen käsin, mutta itse sukkaosaan ei mene kuin 30 min....hyvä jos sitäkään, riippuu lankasta. Eli meidän suvussa ei ole tuota taitoa vielä kadotettu ja meinaan sen kyllä Näpsä-käsityökoulua käyvälle tyttärellenikin opettaa!!
        Kiitos suuri kaikille käsityoalan taitajille! = )


    • Anonyymi

      Entä nalle langasta naiselle polvisukka.yksitasoinen kone brother KH-840. Tuo miesten sukka oli kyllä hyvä.tehin sillä sukat.oli kyllä just eikä melkein.kiitos

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe