Pentu yksin kotona.

Surku.

Pe otin koiranpennun, chihu 4 kk. Koko viikonlopun vietin tiiviisti sen kanssa, välillä totuttaen yksinoloon (la ja su vartti-puoli tuntia poissa kotoa), vinkui hetken yksinjäätyään ja lopetti.

Nyt töissä ja matkoineen menee 8,5 h jonka aikaa sen pitää olla yksin (tästä eteenpäinkin arjet).

Sähköjohdot irrotettu, leluja lattioilla, ruokaa kupissa, vettä, makuupaikka jossa mun paita pehmusteena, sanomalehtiä lattioilla.

On vaan niin pahuksen huono omatunto olla töissä :(

Mutta sitten ajattelen, että eihän se ainut koira ole, joka joutuu olemaan yksin tuon aikaa. Siltikin, surku. En tiedä kummalla on pahempi olla, koiralla vai omistajalla :)

9

1240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No, arvaa..

-"En tiedä kummalla on pahempi olla, koiralla vai omistajalla :)"

Sanoisin, että koiralla. Sehän ei voi mitenkään järkeillä ja ymmärtää, miksi se on jätetty yksin. Sehän on julma rangaistus koirien logiikalla. Hanki dogsitteri käymään ja pissattamaan pentua edes kerran päivässä. Katkeaisi ikävä edes hetkeksi.

• Heijjaa

Kyllä 4 kk vanhan pennun voi jo huoletta jättää yksin kotiin. Älä suotta tunne huonoa omaatuntoa.
        Kun vielä viihdykkeitä on jätetty ja vettä tietenkin, kaikki on kunnossa. :)

• ;;;;;;;;;;;;;;;;;
        Heijjaa kirjoitti:

Kyllä 4 kk vanhan pennun voi jo huoletta jättää yksin kotiin. Älä suotta tunne huonoa omaatuntoa.
        Kun vielä viihdykkeitä on jätetty ja vettä tietenkin, kaikki on kunnossa. :)

Ei noin pientä voi yhden viikonlopun jälkeen kylmiltään yksin jättää. Viihdykkeet ja vesi ei paljon pientä lohduta, kun on ilman laumaansa vieraassa paikassa.

Olisi pitänyt harkita ensin voiko koiran kunnialla hoitaa, eikä rynnätä suin päin sitä hommaamaan. Koira siinä aina kärsii ja sitten kun sen takia tulee käytöshäiriöitä, niin koirapa se kärsii taas.

Aloittaja on varmasti hyväsydäminen ihminen, mutta ollut tässä asiassa vähän ajattelematon. Nyt olisi tärkeää opettaa pentu yksinoloon ja minäkin suosittelisin dogsitterin palkkaamista avuksi.

• ymmärrä..

En millään tavoin tarkoita nyt hyökätä alkuperäistä kirjoittajaa vastaan, mutta en yksinkertaisesti voi ymmärtää miksi ottaa pentu viikonloppua vasten. Kaksi päivää menee niin hurjan nopeasti pienen kanssa! En ihmettele hetkeäkään että tuntuu pahalta jättää toinen heti yksin pitkäksi päiväksi. Toisaalta oppii heti olemaan itsekseen mutta mielestäni hurjan kovan koulun kautta.

Itse en ottaisi jos tietäisin että en pysty uuden tulokkaan kanssa touhuamaan useampana päivänä, vähintään viikon aikaa kerralla ennen arkeen palaamista. Oman pennun kohdalla olin kotona kolme viikkoa (kesäloma) eikä silti ole yksin jäämisen kanssa ollut koskaan mitään ongelmia. Sain nauttia siitä ajasta täysillä ja kuljetella pentua mukanani. Oma aarteeni joka parhaillaankin nukkuu jalkojeni juuressa onnellista koiran untaan.

• eroahdistus

Tuttua on :)

Itse singahtelin ensimmäiset puoli vuotta kotiin kesken päivän, kun tuli niin hätä ja koiraa ikävä. Tosiasia kuitenkin on, että JOS koiralla ei ole eroahdistusta, ei sillä ole mitään hätää. Tuon ikäinen sitä paitsi nukkuu hyvin suurella todennäköisyydellä koko sen ajan kun olet poissa.

Vähän pitemmän pehmeän laskun olisit ehkä voinut järjestää, mutta olen eri mieltä näiden kanssa, joiden mukaan koiran kanssa pitää olla viikkotolkulla ennen kuin sen jättää yksin. Tiedän erään tapauksen, joka otettiin vasten kesälomaa ja sen koiran eroahdistusta ei sitten saatu pois koko sen elinikänä, ei edes koirakouluttajien ja -psykologien avustuksella.

Oman koiran kohdalla minä taisin olla kotona neljä tai viisi kokonaista päivää, joiden aikana harjoiteltiin yksin jäämistä ja -olemista lyhyitä aikoja. Sitten menin töihin ja tein lyhyttä työpäivää, jota olen vähitellen pidentänyt. Nykyisin koirani joutuu olemaan yksin 7-8 tuntia, mutta tarvittaessa pärjää pitempäänkin.

Jos olisin sinun tilanteessasi niin ensinnäkin varmistaisin, ettei koira itke siellä kovasti lähtösi jälkeen. Kysy naapureilta, pyydä jotakuta käymään kuuntelemassa oven takana, viritä videokamera tms. Ja näin alkuun, olisiko sinun mahdollista tehdä vähän lyhyempää päivää? Jos ei, niin saatko jonkun käväisemään kotonasi kesken päivän? Kysy naapuruston koirarakkailta, vähän isommilta lapsilta tai lähellä asuvalta eläkeläiseltä. Viralliset dogsitteritkin hoitavat tällaisia keikkoja.

• olla"?

"Vähän pitemmän pehmeän laskun olisit ehkä voinut järjestää, mutta olen eri mieltä näiden kanssa, joiden mukaan koiran kanssa pitää olla viikkotolkulla ennen kuin sen jättää yksin."

Ei koiran kanssa kotona oleminen ole koskaan ollut pakon sanelemaan. En ole kertaakaan ajatellut että minun PITÄÄ/TÄYTYY jäädä kotiin, vaan olen tehnyt sen täysin vapaaehtoisesti ja ollut lähetemättömän onnellinen siitä yhteisestä ajasta jona saimme suhdettamme rakentaa jo heti alusta lähtien. SAIN olla kotona ja tutustua pentuuni kaikessa rauhassa. Minäkin sanoin edellisessä viestissäni että ainakin viikko, en viikkotolkulla. Meidän kohdallamme kävi niin hyvin, että sain olla kotona vielä viikkoakin pidemmän ajanjakson ennen arkeen palaamista.

"Tiedän erään tapauksen, joka otettiin vasten kesälomaa ja sen koiran eroahdistusta ei sitten saatu pois koko sen elinikänä, ei edes koirakouluttajien ja -psykologien avustuksella."

Korreloiko tämä mielestäsi jollain tapaa sen kanssa, että jos pennun jättää jo ensimmäisinä päivinä työpäivän ajaksi yksin, säästytään eroahdistukselta? Jokainen pentu on oma yksilönsä ja kasvattajan luona eletyllä elämällä on suuri vaikutus vielä siinä vaiheessa kun pennun kotiin saa. On rankkaa pennulle kuin pennulle jos se heti uuteen paikkaan saavuttuaan jätetään oman onnensa nojaan. Minusta ei olisi tekemään niin. Vaikka olen jokaisen pentuni kanssa ollut kotona niiden alkutaipaleen ajan uudessa ympäristössä, ei yksikään ole eroahdistuksesta kärsinyt. Ei koskaan, ei missään elämänsä vaiheessa. Ei kotona, ei autossa, ei kylässä. Jokainen koirani on luottanut siihen että kyllä se oma vielä takaisin tulee ja se yksinolon opetuksessa on se kaikkein tärkein asia.

Pyydän ettet yleistä suotta. Meitä on erilaisia ihmisiä, koiranomistajia ja kasvattajia. On myös erilaisia koiria. Jokainen tallaa omalla tavallaan ja tiedän minäkin sen, että vaikka mielestäni olisi kuinka julmaa jättää pentu jo viikonlopun jälkeen yksin kotiin yli 8tunnin ajaksi, ei se asioita mihinkään suuntaan muuta. Saan tuoda mielipiteeni julki, mutta se ei valitettavasti poista niitä koiran hankkijoita jotka ovat välinpitämättömiä pennun yksinjäämisen suhteen ajatuksella että kyllä se siitä vielä oppii olemaan. Oppiihan se, mutta millä hinnalla.

• on mun pentuni kerrallaan yksin. Käyn siis ruokiksella sen luona. Lapsi vaikuttaa rauhalliselta, menee omalle paikalleen odottamaan kun näkee että olen lähdössä töihin enkä ole sen näköinen että pentu tulisi mukaan. Se on oppinut tuon rytmin. Olin pennun kanssa viisi kokonaista päivää aluksi, jolloin harjoiteltiin jo vähän yksinoloa. Sitten vietin tunnin keskipäivällä sen kanssa ja nykyään käväisen vain pissattamassa ja pikku leikit leikkimässä. Ei itke eikä hauku, naapureiden mukaan. Saattaa haukahtaa rapun ääntä kun mua odottaa kotiin, muttei muuta. Ja iloinen 12-viikkoinen kaveri on vastassa! =) En jätä vielä puolen päivän käyntejä pois.. ehkä puolen vuoden iässä kun sisäsiisteyskin alkaa olla paremmalla mallilla. Nyt siis maksimina on se 3-4 tuntia yksin.

• kahdeksan ja puoli tuntia

on liian pitkä aika noin pienen koiran pennun olla yksin. Koita saada joku päivällä käymään sen luona tai jos itse voisit pistäytyä päivän aikana tai lyhentää työpäivää. Koirat ovat laumaeläimiä ja luonnossa niillä on aina lajitoveri mukana. Pienen pennun aika käy pitkäksi, se kaipaisi välillä seuraa ja helittelyä. 8,5 tuntia on todella liian pitkä aika!

• ----

Suuri osa koiranomistajista on työssä käyviä ja koira voi joutua olemaan pidempiäkin aikoja yksin kotona. Tuo on ihan normaalia, eikä siitä kannata paineita ottaa. Kyllä se koira tottuu ja pärjää mainiosti tuon ajan yksin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      181
      2356
    2. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      58
      1305
    3. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1177
    4. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1137
    5. Martina ja jalkapalloilija2

Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      1068
    6. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      1059
    7. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      122
      1018
    8. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      95
      1010
    9. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      982
    10. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      58
      975
    Aihe