HOJKS

ÄitiT.

Lapselleni tehtiin uusi HOJKS. Tietyistä syistä rastitimme kohdan "Hojks:sin tietoja ei saa antaa eteen päin".
Käsitin että HOJKS tehdään vain opetuksen järjestämisen takia ja nämä tiedot on tarkoitettu vain luokan erityisopettajalle, joka sitten antaa esim. koulunkäyntiavustajalle työskentely ohjeet joita käytetään työskenneltäessä oppilaan kanssa.
Rehtori otti minuun yhteyttä ja kauhisteli että hänelle ei ole tullut aikaisemmin vastaa tallaista että vanhemmat epäävät luvan tiedon siirtoon, kertoen kuitenkin että joka tapauksessa koulun sisällä nämä tiedot saavat liikkua niiden opettajien ja avustajien välillä ketkä osallistuvat lapseni opetukseen. No miksi sitten en olisi rastittanut kyseistä kohtaa jos se ei vaikeuta lapseni opetusta, tai toinen pointti miksi rastitin sen jos se ei estä tiedon välitystä koulun sisällä!!!!
Kertokaa nyt miksi tallainen rastitus kohta ylipäätään näissä HOJKS:ssa on. Jos joskus muutamme niin että lapseni joutuu vaihtamaan koulua niin tiedän velvollisuuteni antaa uudelle koululle tiedot lapseni ongelmista.

27

2756

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siralinda

että opetuksen ja lapsen turvallisuuden kannalta välttämättömät tiedot olisi oltava niilla henkilöillä, jotka lapsen kanssa ovat tekemisissä päivittäin. JOs lapsella on useampia opettajia ja luokassa useampia avustajia, näiden olisi tieettävä em. asiat. Itse HOJKS paperia ei tarvitse kaikkien lukea, riittää, että hojks palaverissa ollut opettaja on se kirjannut ja tietoinen sisällöstä. On opettajan ja vanhempien harkinnassa, mitkä asiat ovat opetuksen ja yleensä koulunkäynnin kannalta välttämättömiä tiedettäviä. HOJKSissa voi olla asioita joita ei kaikkien tarvitse tietää.

Lapsen vaihtaessa koulua / luokkaa on pidettävä uusi hojks. VAnhempien olisi varmaan siinä vaiheessa hyvä luovuttaa eellinen hojks paperi uudelle opettajalle, mm. siinä tarkennettujen tavoitteiden ja toteutumisen sekä menetelmien vuoksi.

En osaa kuitenkaan vastata kysymykseesi miksi rastittava kohta paperissa on, HOJKShan sinänsä on salassapidettävä asiapaperi ja niiden tietoja ei luovutella ilman asianosaisen(vanhemman) lupaa mihinkään.

• h.h.

pelkästään tietoja lapsen ongelmista vaan yhtä lailla lapsen vahvuuksista ja ennen kaikkea sen, kuinka opetus järjestetään, mitä tukitoimia lapsella on, mitkä ovat henkilökohtaiset tavoitteet ja millä keinoin niihin pyritään. Lapsen edun mukaista on, että tieto näistä asioista kulkee niiden henkilöiden välillä, jotka vastaavat lapsen opetuksesta. Jos lapsi joskus vaihtaa koulua, säästyy paljon aikaa, jos uudessa paikassa heti tiedetään mitä lapsen kanssa on jo tehty, mikä on hyväksi havaittu ja mitkä lapsen yksilölliset tarpeet ovat. Tällöin voidaan helpommin jatkaa siitä, mihin edellisessä koulussa on jääty ja koulunvaihto onnistuu sujuvammin. Toki vanhemmat varmasti myös suullisesti kertovat oppilaasta uuteen kouluun tullessaan. Hojks on kuitenkin tarkoitettu apuvälineeksi sekä lapselle että vanhemmille, ei taakaksi. Miksi vanhemmat eivät sitä käyttäisi, lapsen parastahan kaikki kuitenkin toivovat, eikö?

• protokollaa

Nuo rastit ovat henkilökunnasta ongelma. Esimerkkini tulee terveydenhoidosta. Sairastan pitkäaikaissairautta ja olen laittanut rastin, että tietojani ei saa luovuttaa eteenpäin esim. terveysasemalle. Normaalin protokollan mukaan perusverikokeeni, joita on usein, pitäisi tarkastaa terveyskeskuksessa mutta kielto estää sen.

Hoitavalla sairaalalla ei ole mitään protokollaa edes olemassa tällaisiin tilanteisiin, joten joudun joka käyntikerta kinaamaan asiasta ensin lääkärin sitten hoitajan kanssa. Pitkin hampain ovat katsoneet verikokeet siellä neljä vuotta.

Lain mukaan tuon kiellon voi tehdä, joten minun ei pitäisi joutua selittelemään, miksi en halua tietojani lähetettäväksi terveyskeskukseen. Selitys em. laista ei kuitenkaan tyydytä vastaukseksi vaan melkein joka kerta joudun selittelemään ja puolustamaan itseäni. Konsultaatiota esim. toisiin sairaaloihin tieto ei estä, ja osaan tarvittaessa itse vielä kopiot sellaiselle henkilölle, joka kuuluu kiellon piiriin mutta jonka katson paperit tarvitsevan.

Joku tietenkin kohta kysyy, että miksi olen kiellon laittanut. No siksi, että uskon sen pahimmillaan vaikuttavan työnsaantiin negatiivisesti, jos työnantaja on yhteydessä terveysasemaan, ja lisäksi terveysasemalla verikokeiden tarkistaminen ei suju, koska minun omahoitajani siellä on laiska ja hänen tietokoneensa on huono tai hän ei sitä osaa käyttää, joten joutuisin käymään verikokeissa aina terveysasemalla, vaikka terveysasemakin mainostaa, että voit valita näytteenottopaikkasi itse.

Alkuperäiselle kysyjälle toivotan onnea byrokratian rattaissa. Se, että rehtori kauhistelee kielteistä rastia, kertoo siitä, että heilläkään ei ole oikeasti mitään sovittua systeemiä sen varalle, että joku oikeasti laittaisi kiellon. Näin siis kielto ei ole oikeasti todellinen, koska kaikkien kuvitellaan vastaavan siihen myönteisesti.

Yritä keskustella rehtorisi kanssa siitä, miten tyo rasti heidän arkeaan haittaa ja yrittäkää keksiä joku toimiva menettelytapa mahdollisten ongelmatilanteiden varalle. Sen ei pitäisi olla ongelma, että tarvittaessa itse viet paperit sille, joka niitä "kieltoalueella" kaipaa.

Tsemppiä!

Terv. Itsekin opettaja

• alkup.
        protokollaa kirjoitti:

Nuo rastit ovat henkilökunnasta ongelma. Esimerkkini tulee terveydenhoidosta. Sairastan pitkäaikaissairautta ja olen laittanut rastin, että tietojani ei saa luovuttaa eteenpäin esim. terveysasemalle. Normaalin protokollan mukaan perusverikokeeni, joita on usein, pitäisi tarkastaa terveyskeskuksessa mutta kielto estää sen.

Hoitavalla sairaalalla ei ole mitään protokollaa edes olemassa tällaisiin tilanteisiin, joten joudun joka käyntikerta kinaamaan asiasta ensin lääkärin sitten hoitajan kanssa. Pitkin hampain ovat katsoneet verikokeet siellä neljä vuotta.

Lain mukaan tuon kiellon voi tehdä, joten minun ei pitäisi joutua selittelemään, miksi en halua tietojani lähetettäväksi terveyskeskukseen. Selitys em. laista ei kuitenkaan tyydytä vastaukseksi vaan melkein joka kerta joudun selittelemään ja puolustamaan itseäni. Konsultaatiota esim. toisiin sairaaloihin tieto ei estä, ja osaan tarvittaessa itse vielä kopiot sellaiselle henkilölle, joka kuuluu kiellon piiriin mutta jonka katson paperit tarvitsevan.

Joku tietenkin kohta kysyy, että miksi olen kiellon laittanut. No siksi, että uskon sen pahimmillaan vaikuttavan työnsaantiin negatiivisesti, jos työnantaja on yhteydessä terveysasemaan, ja lisäksi terveysasemalla verikokeiden tarkistaminen ei suju, koska minun omahoitajani siellä on laiska ja hänen tietokoneensa on huono tai hän ei sitä osaa käyttää, joten joutuisin käymään verikokeissa aina terveysasemalla, vaikka terveysasemakin mainostaa, että voit valita näytteenottopaikkasi itse.

Alkuperäiselle kysyjälle toivotan onnea byrokratian rattaissa. Se, että rehtori kauhistelee kielteistä rastia, kertoo siitä, että heilläkään ei ole oikeasti mitään sovittua systeemiä sen varalle, että joku oikeasti laittaisi kiellon. Näin siis kielto ei ole oikeasti todellinen, koska kaikkien kuvitellaan vastaavan siihen myönteisesti.

Yritä keskustella rehtorisi kanssa siitä, miten tyo rasti heidän arkeaan haittaa ja yrittäkää keksiä joku toimiva menettelytapa mahdollisten ongelmatilanteiden varalle. Sen ei pitäisi olla ongelma, että tarvittaessa itse viet paperit sille, joka niitä "kieltoalueella" kaipaa.

Tsemppiä!

Terv. Itsekin opettaja

Nyt voin jo tunnustaa, että toimin samassa koulussa mitä lapseni käy, koulunkäyntiavustajana.
        Eli jos tarve vaatii niin voin kesken päivänkin antaa lastani koskevia tietoja niitä tarvitseville. Lapseni on käynyt samaa koulua esikoulusta lähtien ja tuplannut 1. lk. ja on nyt jo 6.lk. tämä on jo hänen 8. lukuvuotensa samassa koulussa jossa henkilökunnan vaihtuvuus on todella minimaallista, joten kaikki opettajat tietävät hänen ongelmansa ja vahvuudet.

• entinen avustaja
        alkup. kirjoitti:

Nyt voin jo tunnustaa, että toimin samassa koulussa mitä lapseni käy, koulunkäyntiavustajana.
        Eli jos tarve vaatii niin voin kesken päivänkin antaa lastani koskevia tietoja niitä tarvitseville. Lapseni on käynyt samaa koulua esikoulusta lähtien ja tuplannut 1. lk. ja on nyt jo 6.lk. tämä on jo hänen 8. lukuvuotensa samassa koulussa jossa henkilökunnan vaihtuvuus on todella minimaallista, joten kaikki opettajat tietävät hänen ongelmansa ja vahvuudet.

Minua jäi eka viestissä vaivaamaan seuraava: erityisopettaja antaa ohjeet koulunkäyntiavustajalle.
        Kun toimin itse 3 vuotta koulunkäyntiavustajana olimme kyllä opettajan kanssa vastavuoroinen työpari ja menetelmiä mietittiin yhdessä. Olen myös ollut mukana useassa HOJKS-neuvottelussa.
        Toivottavasti näin teilläkin.

• vastuu painaa
        entinen avustaja kirjoitti:

Minua jäi eka viestissä vaivaamaan seuraava: erityisopettaja antaa ohjeet koulunkäyntiavustajalle.
        Kun toimin itse 3 vuotta koulunkäyntiavustajana olimme kyllä opettajan kanssa vastavuoroinen työpari ja menetelmiä mietittiin yhdessä. Olen myös ollut mukana useassa HOJKS-neuvottelussa.
        Toivottavasti näin teilläkin.

Avustaja voi olla vastavuoroinen työpari, mutta kyllä opettaja on se, jonka tulee olla vastuussa. En itse ihan heti sulattaisi sitä, että yliopistossa vuosia opiskelleen opettajan sijaan opetusmenetelmistä päättäisi avustaja yhden vuoden ammattikoulutasoisella tutkinnolla. En ole silmänpalvoja, mutta kyllä sillä opiskelulla on ihan oikeasti väliä, sen verran olen koulumaailmaa sivusta seuraillut... Avustaja on luokassa tuiki tarpeellinen - avustavassa roolissa!

• kille

Ope tai koulunkäyntiavustaja ei saa antaa tietoa koulukuraattorille, psykologille, lääkärille tai terveydenhoitajalle, jos kiellät. Noilta on sit vähän vaikee saada mitään apua, kun ei voi kertoa mikä vikana.

• En millään!

En voi tajuta tällaista. Lapsella on ongelmia ja vanhemmat aiheuttavat niitä vielä lisää estämällä tiedon kulun! Sanokaa edes yksi järjellinen syy, mitä hyötyä siitä on, että ei anna tietoja eteenpäin? Entä mitä haittaa siitä on, että antiais tiedon kulkea eteenpäin?

Järjetöntä ja ennen kaikkea LYHYTNÄKÖISTÄ touhua!

• alkup.

...et tiedä lapseni ja meidän taustoista mitään. Joten jätän kommenttisi omaan arvoonsa. Työskentelen itsekin koulutusalalla ja tiedän tarkkaan mitä päätöksestäni seuraa. Eli ei mitään mikä vahingoittaisi lastani.

• en allekirjoittanut
        alkup. kirjoitti:

...et tiedä lapseni ja meidän taustoista mitään. Joten jätän kommenttisi omaan arvoonsa. Työskentelen itsekin koulutusalalla ja tiedän tarkkaan mitä päätöksestäni seuraa. Eli ei mitään mikä vahingoittaisi lastani.

Ihan kokeeksi vain tosin jätin luvan antamatta. Minulle myös soitettiin heti perään, että onko tosiaan näin, ettei sitä lupaa anneta.

En ymmärrä, miksi en itse voisi siirtää tarvittavia tietoja. Voisi olla jopa vermempi tapa, koska kyllä tuo tietojen kulku on ollut todella huonoa tähänkin asti. Itse olen kuitenkin joutunut aikaisemminkin toimittamaan ne eri tahoille (mm. koulunpsykologi). Kun kysyin, että mikä käytännön merkitys tuolla on, en saanut siihen vastausta, mutta sen sanoi, että se saattaa joskus hidastaa tiedonkulkua. Eipä se tästä nykyisestä enää voi hidastua millään!

erikseen olen aina toivonut, että palavereihin tulisivat kaikki tahot, jotka vain suinkin ehtivät, myöskin avustaja on siis aina mukana. Olen aina antanut luvan mm. opiskelijoille, jotka ovat halunneet tehdä poikani kanssa tehtäviään, ja aina olen saanut myöskin noista tehtävistä kopiot. Olen ollut aktiivinen joka suuntaan, mutta siltikin tuo lupa on niin elintärkeä. Ei se ole, koska se ei oikeasti estä minkään tärkeän tiedon kulkemista tarvittaessa. Mutta se ei myöskään turvaa sitä, että tieto kulkee.

Minulla on tarkkaan tallella kaikki hojksit ja varhaiskasvatuksen suunnitelmat, joka ikinen sairaalan sanelu, joka ikinen terapeuttien lasusunto ym. Kulkevat helposti mukana mapissa. Olen säilyttänyt myöskin kaikki reissuvihot koko "uran" aikana. Noissa on tallessa se todellinen tieto. Niistä näkee myöskin edistyksen. Ja tulkintavirheiden ja muistiongelmien riski pienenee.

Koskaan en ole niitä yhdeltäkään taholta pyrkinyt salaamaan.

• kun lapsesi
        en allekirjoittanut kirjoitti:

Ihan kokeeksi vain tosin jätin luvan antamatta. Minulle myös soitettiin heti perään, että onko tosiaan näin, ettei sitä lupaa anneta.

En ymmärrä, miksi en itse voisi siirtää tarvittavia tietoja. Voisi olla jopa vermempi tapa, koska kyllä tuo tietojen kulku on ollut todella huonoa tähänkin asti. Itse olen kuitenkin joutunut aikaisemminkin toimittamaan ne eri tahoille (mm. koulunpsykologi). Kun kysyin, että mikä käytännön merkitys tuolla on, en saanut siihen vastausta, mutta sen sanoi, että se saattaa joskus hidastaa tiedonkulkua. Eipä se tästä nykyisestä enää voi hidastua millään!

erikseen olen aina toivonut, että palavereihin tulisivat kaikki tahot, jotka vain suinkin ehtivät, myöskin avustaja on siis aina mukana. Olen aina antanut luvan mm. opiskelijoille, jotka ovat halunneet tehdä poikani kanssa tehtäviään, ja aina olen saanut myöskin noista tehtävistä kopiot. Olen ollut aktiivinen joka suuntaan, mutta siltikin tuo lupa on niin elintärkeä. Ei se ole, koska se ei oikeasti estä minkään tärkeän tiedon kulkemista tarvittaessa. Mutta se ei myöskään turvaa sitä, että tieto kulkee.

Minulla on tarkkaan tallella kaikki hojksit ja varhaiskasvatuksen suunnitelmat, joka ikinen sairaalan sanelu, joka ikinen terapeuttien lasusunto ym. Kulkevat helposti mukana mapissa. Olen säilyttänyt myöskin kaikki reissuvihot koko "uran" aikana. Noissa on tallessa se todellinen tieto. Niistä näkee myöskin edistyksen. Ja tulkintavirheiden ja muistiongelmien riski pienenee.

on yläkoulussa. Siellä opettaa häntä 8-10 opettajaa.
        Laukkaa sitten keskellä päivää palavereissa kertomassa lukihäiriöstä tms. Mutta ihan miten vaan.

• ....MINUN lapseni, MINÄ....
        en allekirjoittanut kirjoitti:

Oletko asiantuntija myös sen suhteen, miten lapsesi pärjää oppitunneilla, miten välitunneilla, miten ruokalassa, miten siirtymätilanteissa, miten käyttäytyy kavereiden kanssa, miten koetilanteissa... Oletko itse näkemässä tuon kaiken?

Onkohan mahdollista, että ihan kaikkea tuota et tiedä paremmin kuin opettaja,joka seuraa lastasi 5-6 tuntia päivässä?

Onneksi suurin osa vanhemmista tajuaa, että kasvattamalla lapsensa ei tarvitse ruveta salailulinjalle!

• ÄitiT.
        ....MINUN lapseni, MINÄ.... kirjoitti:

Oletko asiantuntija myös sen suhteen, miten lapsesi pärjää oppitunneilla, miten välitunneilla, miten ruokalassa, miten siirtymätilanteissa, miten käyttäytyy kavereiden kanssa, miten koetilanteissa... Oletko itse näkemässä tuon kaiken?

Onkohan mahdollista, että ihan kaikkea tuota et tiedä paremmin kuin opettaja,joka seuraa lastasi 5-6 tuntia päivässä?

Onneksi suurin osa vanhemmista tajuaa, että kasvattamalla lapsensa ei tarvitse ruveta salailulinjalle!

päivittäin useamman tunnin enemmän kuin opettaja. Koulumme on onneksi pieni joten näen lastani myös koulussa useita kertoja päivässä ja aivan varmaan minulle kantautuu tieto jos lapseni ei osaisi käyttäytyä niinkuin normaalisti oppilailta odotetaan. Lapsellani ei ole käyttäytymisongelmia vaan ongelmat ovat luki-puolella. Miksi minun tulisi nähdä lapseni mainitsemissasi tilanteissa? Tiedän ja opettaja/avustaja tietää kuinka lapseni tekee esim kokeet.
        Sinulla taitaa olla käsitys että jos lapselle on laadittu HOJKS niin lapsella on automaattisesti käyttäytymishäiriöitä...mutta kun se ei näin ole HOJKSeja laaditaan niin monista eri syistä muruseni....

• kysyn vielä
        ÄitiT. kirjoitti:

päivittäin useamman tunnin enemmän kuin opettaja. Koulumme on onneksi pieni joten näen lastani myös koulussa useita kertoja päivässä ja aivan varmaan minulle kantautuu tieto jos lapseni ei osaisi käyttäytyä niinkuin normaalisti oppilailta odotetaan. Lapsellani ei ole käyttäytymisongelmia vaan ongelmat ovat luki-puolella. Miksi minun tulisi nähdä lapseni mainitsemissasi tilanteissa? Tiedän ja opettaja/avustaja tietää kuinka lapseni tekee esim kokeet.
        Sinulla taitaa olla käsitys että jos lapselle on laadittu HOJKS niin lapsella on automaattisesti käyttäytymishäiriöitä...mutta kun se ei näin ole HOJKSeja laaditaan niin monista eri syistä muruseni....

Mitä salailtavaa on lukihäiriössä? MIksi et voi antaa AMMATTILAISTEN vapaasti puhua lapseesi liittyvistä asioista? En ole nähnyt vielä ainoatakaan järkevää/konkreettista syytä salailuun.

Tiedän, että kaikki HOJKS-lapset eivät ole käytöshäiriöisiä! Tiedätkö sinä, että ammattilaiset tuskin käyttävät virheellisesti tietoja sinun lapsestasi. Vai sorrutko sinäkin stereotypioihin, joista syytit muita???

Pidätkö siis itseäsi parempana asiantuntijana ja tiedonvälittäjänä lapsesi akateemisten taitojen suhteen kuin hänen opettajansa?

• ÄitiT.
        kysyn vielä kirjoitti:

Mitä salailtavaa on lukihäiriössä? MIksi et voi antaa AMMATTILAISTEN vapaasti puhua lapseesi liittyvistä asioista? En ole nähnyt vielä ainoatakaan järkevää/konkreettista syytä salailuun.

Tiedän, että kaikki HOJKS-lapset eivät ole käytöshäiriöisiä! Tiedätkö sinä, että ammattilaiset tuskin käyttävät virheellisesti tietoja sinun lapsestasi. Vai sorrutko sinäkin stereotypioihin, joista syytit muita???

Pidätkö siis itseäsi parempana asiantuntijana ja tiedonvälittäjänä lapsesi akateemisten taitojen suhteen kuin hänen opettajansa?

..pidän itseäni parempana asiantuntiana lapseni asioissa. Opettaja ei tiedä lapseni kaikkia vahvuuksia. Hyvä syy miksi en halua lapseni HOJKSia kaikkien luettavaksi on se että minulla on siihen laillinen oikeus ja miksi sitä en käyttäisi jos katson että voin jakaa omassa koulussa riittävän tiedon kaikille sitä tarvitsiville. Olen tietoinen että koulussamme säilytetään HOJKSeja tietokoneella, koneella johon on pääsy sitä halutessaan koko henkilökunnalla. Rastin laitettuani vaadinkin että poikani tiedot siiretään tuolta koneelta opettajan hallussa olevalle muistitikulle. Olisi lastani kohtaan väärin jos tietoja pääsisi lukemaan "kuka vaan" vaikka siellä ei maatakaatavaa tietoa olekaan, mutta tämä onkin periaatekysymys. Tietojen salaamisella en vahingoita lastani millään keinoin. Koulussa on jo riittävä tieto lapsestani.

• kysyn vieläkin
        ÄitiT. kirjoitti:

..pidän itseäni parempana asiantuntiana lapseni asioissa. Opettaja ei tiedä lapseni kaikkia vahvuuksia. Hyvä syy miksi en halua lapseni HOJKSia kaikkien luettavaksi on se että minulla on siihen laillinen oikeus ja miksi sitä en käyttäisi jos katson että voin jakaa omassa koulussa riittävän tiedon kaikille sitä tarvitsiville. Olen tietoinen että koulussamme säilytetään HOJKSeja tietokoneella, koneella johon on pääsy sitä halutessaan koko henkilökunnalla. Rastin laitettuani vaadinkin että poikani tiedot siiretään tuolta koneelta opettajan hallussa olevalle muistitikulle. Olisi lastani kohtaan väärin jos tietoja pääsisi lukemaan "kuka vaan" vaikka siellä ei maatakaatavaa tietoa olekaan, mutta tämä onkin periaatekysymys. Tietojen salaamisella en vahingoita lastani millään keinoin. Koulussa on jo riittävä tieto lapsestani.

Etkö ymmärtänyt vai etkö halunnut ymmärtää...?

Minäkin pidän itseäni monessa asiassa parempana asiantuntijana lapseni suhteen kuin opettaja, mutta kouluun liittyvissä asioissa luovutan asiantuntijuuden kyllä opettajalle. En voi mitenkään tietää, miten lapseni toimivat tunneilla ja koulunsa ylipäätään, kun en ole sitä näkemässä. Kyllä opettaja todellakin tietää sen paremmin!

Kysyin sinulta, oletko parempi asiantuntija lapsesi akateemisissa taidoissa = niissä taidoissa, joita ope harjoituttaa ja seuraa päivittäin? Oletko paremmin perillä, miten lapsesi toimii luokkatilanteessa kuin ope?

• ÄitiT.
        kysyn vieläkin kirjoitti:

Etkö ymmärtänyt vai etkö halunnut ymmärtää...?

Minäkin pidän itseäni monessa asiassa parempana asiantuntijana lapseni suhteen kuin opettaja, mutta kouluun liittyvissä asioissa luovutan asiantuntijuuden kyllä opettajalle. En voi mitenkään tietää, miten lapseni toimivat tunneilla ja koulunsa ylipäätään, kun en ole sitä näkemässä. Kyllä opettaja todellakin tietää sen paremmin!

Kysyin sinulta, oletko parempi asiantuntija lapsesi akateemisissa taidoissa = niissä taidoissa, joita ope harjoituttaa ja seuraa päivittäin? Oletko paremmin perillä, miten lapsesi toimii luokkatilanteessa kuin ope?

""10.11.2008 klo 06.30
        ..pidän itseäni parempana asiantuntiana lapseni asioissa."

Niin kuin aikaisemmin jo vastasin (luetunymmärtämisessä vaikeuksia taitaa olla sinulla) pidän itseäni parhaimpana asiantntijana asioissa jotka koskevat lastani. Olen työskennelyt jopa samassa luokassa, jossa myös lapseni on. Nyt mietin miten tämä paremmuus asiantutemisesta liittyy siihen että kiellän lapseni HOJKS tietojen jakamisen eteenpäin. Opettajahan saa luonnollisesti ne tiedot koska tämä HOJKS laaditaan opettajan kanssa yhteistyössä.
        Sinä et ole näkemässä miten lapsesi toimivat koulussa! Ota huomioon, että minä olen joka ikinen päivä näkemässä ja kuulemassa kuinka lapseni toimii ja käyttäytyy koulussa. Olen siitä muuten erittäin onnellinen.

• Kysyn vieläkin
        ÄitiT. kirjoitti:

""10.11.2008 klo 06.30
        ..pidän itseäni parempana asiantuntiana lapseni asioissa."

Niin kuin aikaisemmin jo vastasin (luetunymmärtämisessä vaikeuksia taitaa olla sinulla) pidän itseäni parhaimpana asiantntijana asioissa jotka koskevat lastani. Olen työskennelyt jopa samassa luokassa, jossa myös lapseni on. Nyt mietin miten tämä paremmuus asiantutemisesta liittyy siihen että kiellän lapseni HOJKS tietojen jakamisen eteenpäin. Opettajahan saa luonnollisesti ne tiedot koska tämä HOJKS laaditaan opettajan kanssa yhteistyössä.
        Sinä et ole näkemässä miten lapsesi toimivat koulussa! Ota huomioon, että minä olen joka ikinen päivä näkemässä ja kuulemassa kuinka lapseni toimii ja käyttäytyy koulussa. Olen siitä muuten erittäin onnellinen.

En kysynyt, oletko parempi asiantuntija lapseesi liittyvissä asioissa vaan kysyin, oletko mielestäsi PAREMPI ASIANTUNTIJA KUIN OPETTAJA LAPSESI KOULUUN (mm. oppituntityöskentelyyn JA OPPIMISEEN LIITTYVISSÄ ASIOISSA? Joko ymmärrät, että näillä kahdella asialla on suuri ero! Minä väitän, että et ole! Ja siitä tässä on kyse!

Estät ammattilaisia keskustelemasta lapsesi koulunkäyntiin liittyvistä asioista keskenään! Herää vain kysymys, miksi? Mitä kamalaa ne ammattilaiset voivat tehdä, että et voi antaa lupaa tiedonvälitykseen? Siihenkään kysymykseen et ole vastannut!

• blondeistablondein72hki

reaktio reksiltä mutta lapsen kannalta ehdottomasti parempi että tietyt tahot tietävät lapsesta enemmän vai onko lapsesi tappanut jonkun ja et halua muiden sitä tietävän?

Itse aina laitan että saa tietoja antaa eteenpäin koska tottakai tyttärieni parasta ajattelen ja eipähän terttee aina samoja asioista selitellä kymmeniä kertoja ihmisille jotka näkisivät ne asiat paperilta.

• erityisten äiti

Jännetuppitulehduksen uhallakin kirjoitan kaikkiin lappuihin luvan siirtää lasteni tietoja milloin minnekin, rasteista puhumattakaan.

MUTTA, tieto ei silti kulje. Itse on laput mukana kiikutettava, jotta tieto siirtyisi.
        Kysyin kerran miksi asia on näin; vastaus oli ettei esim. psykologin lausuntoja saa siirtää kuin toiselle psykologille.
        Mihinköhän ko. tiedot arkistoidaan, jos ei ole toista psyk. sitä vastaanottamassa.

Eli sama kai antaako luvan vai ei, lopputulos on kuitenkin sama.

• ÄitiT.
        erityisten äiti kirjoitti:

Jännetuppitulehduksen uhallakin kirjoitan kaikkiin lappuihin luvan siirtää lasteni tietoja milloin minnekin, rasteista puhumattakaan.

MUTTA, tieto ei silti kulje. Itse on laput mukana kiikutettava, jotta tieto siirtyisi.
        Kysyin kerran miksi asia on näin; vastaus oli ettei esim. psykologin lausuntoja saa siirtää kuin toiselle psykologille.
        Mihinköhän ko. tiedot arkistoidaan, jos ei ole toista psyk. sitä vastaanottamassa.

Eli sama kai antaako luvan vai ei, lopputulos on kuitenkin sama.

.. tieto on kulkenut kyllä hyvin. Lapseni kävi neuropsykologin kuntoutuksessa ja tämä psykologi piti konsultaatio tilaisuuden opettajalle. Tämä tietysti tapahtui ennen kuin laitoin nyt päivitettyyn HOJKsiin rastin, niin monen mielestä väärään kohtaan;))

• pakkoa!

Itselläni on huonoja kokemuksia vapaasta tiedon kulusta. Tieto vääristyi matkalla, enkä päässyt sitä korjaamaan, ennen kuin tuli jo kutsu lääkärille tarkempiin tutkimuksiiin. Vasta vastaanotolla selvisi, että päiväkodin opettaja oli väärinkäsityksen vuoksi tilannut meille vastaanottoajan, koska oli huolissaan lapsen turvallisuudesta.
      Tuolloin välittömästi kielsin kaikki enemmät yhteydenotot suoraan. Lääkäri oli kanssani täysin samaa mieltä ja hänkin oli pöyristynyt siitä, kuinka asiat olivat edenneet.

Vastedes haluan, että saan aina ensin tarkistaa kaikki tiedot, ennen kuin ne jatkavat matkaa muille viranomaisille!

Sinulla ei ole mitään pakkoa laittaa rastia siihen HOJKS-kohtaan. Sillä lailla asian voisi ratkaista, että et laita rastia, mutta pyydät toimittamaan aina kaikki paperit sinulle, ja sinä sitten lähetät tiedot eteenpäin sille henkilölle, kenelle tiedot ovat tarkoitettuja. Näin mitään tietoa ei kulje selkäsi takana. Voit myös varmistua, etteivät tiedot vääristy matkalla. Laki on sinun puolellasi.

Täältä infoa kaikille avoimesta koulusta:

http://users.jyu.fi/~saloviit/tutkimus/inclusion.html

Facebookissa on myös ryhmä, jonka tarkoitus on jakaa informaatiota näiden lasten saamiseksi yhteiskunnan täysivaltaisiksi ja itsenäisiksi jäseniksi. Se löytyy nimellä: "Kaikille lapsille samat mahdollisuudet oppimiseen."

• ÄitiT.

..linkistä ja mielipiteestäsi:) Täällä ketjussa yksi henkilö jankuttaa siitä olenko parempi asiantuntia lapseni koulun käynnistä kuin lapsen opettaja. En jaksa ymmärtää kuinka se liittyy rastin kohtaan HOJKSissa!!
        Luin tuota antamaasi linkkiä mielenkiinnolla koska asia koskettaa suuresti myös minua. Lapseni siirtyy ensisyksynä yläkoulun puolelle ja näillä näkymin hän joutuu vaihtamaan koulua koska kaikki yläkoulun pienluokat ovat sijoittuneet isoon kouluyksikköön 20km päähään lapsemme kotoa.
        Nykyinen koulu on aivan kodin lähellä (500m) ja lapseni haluaisi jatkaa samaa koulua kuin tähänkin asti.
        Rehtorin kanssa keskusteltuani sain tietää että myös tähän lähikouluun olisi mahdollista perustaa oma pienryhmä yläkoululaisille jos vain tilat löytyisi. Olen sitä mieltä että tilaa löytyisi jos vain olisi tahtoa ne järjestää.

Lapseni ei kärsi niin pahoista ongelmista etteikö häntä voitaisi siirtää tietyin tukitoimin järjestyttyä myös yleisopetusluokkaan.
        Tällä hetkllä koulumme 7-9. luokilla oppilaita on 14-17 oppilasta luokallaan joten melkoisen "pienluokkia" ovat myös ne. Lapseni käy tällä hetkellä yleisopetusryhmissä 14 tuntia viikossa ja se sisältää 4 tuntia matematiikkaa jossa hän pärjää mainiosti. Pienryhmässä hän on viikoittain 12 tuntia.
        Jos vain halua riittäisi niin uskon että lapseni pärjäisi yläkoulu ajan yleisopetuksenluokassa.

• sanon vielä
        ÄitiT. kirjoitti:

..linkistä ja mielipiteestäsi:) Täällä ketjussa yksi henkilö jankuttaa siitä olenko parempi asiantuntia lapseni koulun käynnistä kuin lapsen opettaja. En jaksa ymmärtää kuinka se liittyy rastin kohtaan HOJKSissa!!
        Luin tuota antamaasi linkkiä mielenkiinnolla koska asia koskettaa suuresti myös minua. Lapseni siirtyy ensisyksynä yläkoulun puolelle ja näillä näkymin hän joutuu vaihtamaan koulua koska kaikki yläkoulun pienluokat ovat sijoittuneet isoon kouluyksikköön 20km päähään lapsemme kotoa.
        Nykyinen koulu on aivan kodin lähellä (500m) ja lapseni haluaisi jatkaa samaa koulua kuin tähänkin asti.
        Rehtorin kanssa keskusteltuani sain tietää että myös tähän lähikouluun olisi mahdollista perustaa oma pienryhmä yläkoululaisille jos vain tilat löytyisi. Olen sitä mieltä että tilaa löytyisi jos vain olisi tahtoa ne järjestää.

Lapseni ei kärsi niin pahoista ongelmista etteikö häntä voitaisi siirtää tietyin tukitoimin järjestyttyä myös yleisopetusluokkaan.
        Tällä hetkllä koulumme 7-9. luokilla oppilaita on 14-17 oppilasta luokallaan joten melkoisen "pienluokkia" ovat myös ne. Lapseni käy tällä hetkellä yleisopetusryhmissä 14 tuntia viikossa ja se sisältää 4 tuntia matematiikkaa jossa hän pärjää mainiosti. Pienryhmässä hän on viikoittain 12 tuntia.
        Jos vain halua riittäisi niin uskon että lapseni pärjäisi yläkoulu ajan yleisopetuksenluokassa.

On se niin väärin, että yksi "jankuttaa", mutta ÄitiT keskustelee mielestään asiallisesti...

Josko vaatisit itseltäsi samoja asioita kuin muiltakin tai yritä edes suhtautua objektiivisesti kirjoittamaasi tekstiin! Mielipiteitä mahtuu maailmaan. Ovatko kaikki jankuttajia, jotka ovat eri mieltä kanssasi tai jotka laittavat sinulle sellaisen argumentin, johon et halua vastata, kun huomaat kenties itsekin, että ope saattaa tietää joistakin asioista lapsesi suhteen enemmän kuin sinä...

Onko vaikea ymmärtää, että kaikki eivät ole sinun kanssasi samaa mieltä? Lapsellista on mollata eri mieltä oleva henkilö jankuttajaksi. Minulle se kertoo siitä, että kun ei keksi mitään vasta-argumenttia, pitää yrittää sohaista muuten!

• ÄitiT.
        sanon vielä kirjoitti:

On se niin väärin, että yksi "jankuttaa", mutta ÄitiT keskustelee mielestään asiallisesti...

Josko vaatisit itseltäsi samoja asioita kuin muiltakin tai yritä edes suhtautua objektiivisesti kirjoittamaasi tekstiin! Mielipiteitä mahtuu maailmaan. Ovatko kaikki jankuttajia, jotka ovat eri mieltä kanssasi tai jotka laittavat sinulle sellaisen argumentin, johon et halua vastata, kun huomaat kenties itsekin, että ope saattaa tietää joistakin asioista lapsesi suhteen enemmän kuin sinä...

Onko vaikea ymmärtää, että kaikki eivät ole sinun kanssasi samaa mieltä? Lapsellista on mollata eri mieltä oleva henkilö jankuttajaksi. Minulle se kertoo siitä, että kun ei keksi mitään vasta-argumenttia, pitää yrittää sohaista muuten!

Ja, höpö höpö...

• ÄitiT.
        sanon vielä kirjoitti:

...et ole vastannut kysymykseeni, mitä asiantuntemus lapseni koulu"käyttäytmiseen" liittyy asiaan josta aloitin keskustelun? Ei mitenkään!!!
        Ole ystävällinen ja lue aloitukseni uudelleen ajatuksen kanssa. Jos et ymmärrä pointtiani niin ei auta vaikka vääntäisin rautalangasta tai piirtäisin kuvan... Niin se luetun ymmärtäminen... Tai ongelma voi olla myös visuaalisella puolella:)
        Siltikin mielipiteemme eroavat toisistaan ja sehän onkin näiden keskustelupalstojen idea vaihdetaan mielipiteitä ja vähän ehkä riidelläänkin niistä.
        Neljän ihanan lapsen äiti;))

• Tule mukaan!
        ÄitiT. kirjoitti:

Tule mukaan sinne facebook-yhteisöön, josta jo mainitsin. Luo facebook-tili ja liity jäseneksi. Saat vertaistukea muilta samassa tilanteessa olevilta:
        http://www.facebook.com/home.php?#/group.php?gid=44596980521&ref=mf

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8293
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4541
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4323
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3453
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3440
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2851
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2624
    Aihe